Jump to content
IGNORERAD

Skatt av pension


nongsai

Recommended Posts

Hej

Någon som vet, om jag är registrerat gift i Thailand och registrerar detta även i Sverige påverkar det skatten på min pension?

nongsai

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    9

  • Baa

    5

  • Herr Chang

    4

  • khun-petch

    4

Mest aktiva i denna tråd

det gör det inte,då måste du flytta till TH och skriva ut dig frånSWE och ansöka om sink-skatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

det gör det inte,då måste du flytta till TH och skriva ut dig frånSWE och ansöka om sink-skatt

Är utskriven och bor i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej nongsai,

Enbart det faktum att du gift dig och registrerat det någonstans påverkar inte skatten på din svenska pension.

Men som thaiola skriver kan du sänka din skatt genom att skriva ut dig från Sverige. Det har inget att göra med om du har gift dig eller inte. Däremot förlorar du i så fall en del sociala rättigheter i Sverige, typ sjukvård. Tveksamt om den lilla skattesänkningen är värd det.

Ojdå, nu ser jag att du skrev att du redan är utskriven. Ja, då vet du väl redan vad som gäller angående det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är utskriven från Sverige och registrerar ditt thailändska giftermål i Sverige, så får du lägre pension från Fk.

Man skall ju varje år skicka in ett levnadsintyg till Fk. I detta intyg skall man ange civilstånd och jag kryssade i rutan "gift".

Det kom sedan ett brev från Fk att min pension nu kommer att bli ca 600.-SEK/mån lägre eftersom jag är gift. De skrev också att jag kan komma att bli återbetalningsskyldig av tidigare för hög pensionsutbetalning (ca 12 mån x 600.-).

Jag överklagade deras beslut, men utan positivt resultat.

Den svenska lagen är sådan att oavsett var man är gift och med vem, så påverkas pensionen.

De har dock aldrig återkommit med ett konkret krav om retroaktiv återbetalning.

Du är skyldig att meddela Fk om t ex ändrat civilstånd.

Om jag hade varit medveten om detta tidigare, så skulle jag aldrig registrera mitt giftermål - varken i Thailand eller Sverige, utan nöjt med den buddistiska ceremonin.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nongsai!

Som du ser i mitt inlägg, så har HC fel!

Din pension påverkas om du registrerar giftermålet!!!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Jive,

Jag trodde sånt trams var avskaffat, men jag tror dig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

OK Jive,

Jag trodde sånt trams var avskaffat, men jag tror dig.

Herr Chang har talat.

Ja, man saknar ju logiken i den här lagen.

Ta mitt exempel:

Utskriven från Sverige med SINK-skatt (25%).

Betalar min sjukvård i Thailand (och Sverige) själv.

Kan inte ta någon sjukvårdsförsäkring p g a för hög ålder.

Bor i Thailand på heltid tillsammans med min thailändska fru, som inte har någon som helst anknytning till Sverige, förutom då mej.

Jag fattar inte hur de, under dessa omständigheter, kan sänka pensionen. Varken jag eller min fru belastar - eller kommer att belasta den svenska pensionskassan.

Jämför med Norge:

Utskrivna från Norge betalar drygt 10% i skatt till Norge, men norska staten ersätter den utskrivnes sjukvårdskostnader i Thailand med 75%.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack JIVE för att du delade med dig av dina tråkiga erfarenheter,annars har det troligen drabbat mig med.

Så mycket pensionspengar har man ju inte att leka med.Förövrigt en mycket konstig regel som sagt,mindre

pengar när man får en till att försörja.Jag skulle förstå om dom sänkte när frugan fick en anställning.Nu får

det bli bröllop inför budda.Häls.Tord :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

Logiken med reglerna skulle väl kanske vara att man anses ha lägre utgifter per person om man är två. Och det finns väl för all del alltid några samordningsfördelar.

Men sannolikt har man under sitt arbetsliv inte fått några rabatter på sociala avgifter, så varför skulle då pensionen vara lägre? En gång i tiden hade man ju lägre skatt om man hade fru och barn att försörja... hehe... men det är ju avskaffat en bra tid tillbaka i jämställdhetens namn.

Min far har berättat att han kunde få mer i löneförhöjning än sina ogifta kollegor. Just för att han hade fru och barn. Dessutom ledde giftemål ofta till en höjning av lönen. Inte så vanligt nuförtiden antar jag.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Logiken med reglerna skulle väl kanske vara att man anses ha lägre utgifter per person om man är två.

quote]

Det blir ju logiskt bara om båda har pension från Sverige.

I mitt fall skall två personer leva på en pension.

Det är mitt val och jag begär ingen höjning av pensionen, men ser absolut ingen anledning till att få den sänkt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Det blir ju logiskt bara om båda har pension från Sverige.

I mitt fall skall två personer leva på en pension.

Gäller samma for mig. Reglerna bygger på att jag och min hustru bor i Sverige och att båda har full pension. Min hustru har aldrig bott permanent i Sverige och har ingen pension därifrån och ingen inkomst här i Thailand. Myndigheterna i Sverige bryr sig inte om att sätta sig in i våra villkor. Vi är en pytteliten minoritet. Vi får vara glada att dom tar hänsyn till grundavdraget för pensionärer innan dom drar SINK-skatten i alla fall. Att vi har andra villkor när det gäller t.ex. kostnader för sjukvård än de pensionärer som bor inom EU verkar de inte bry sig om. En differentierad SINK-skatt beroende på var man bor vore inte fel. Önskedrömmar !!

Quote

En gång i tiden hade man ju lägre skatt om man hade fru och barn att försörja...  men det är ju avskaffat en bra tid tillbaka i jämställdhetens namn.

Herr Chang har talat.

Som du säger. Det var mycket länge sedan. Men jag var med !

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Gäller samma for mig. Reglerna bygger på att jag och min hustru bor i Sverige och att båda har full pension. Min hustru har aldrig bott permanent i Sverige och har ingen pension därifrån och ingen inkomst här i Thailand. Myndigheterna i Sverige bryr sig inte om att sätta sig in i våra villkor. Vi är en pytteliten minoritet. Vi får vara glada att dom tar hänsyn till grundavdraget för pensionärer innan dom drar SINK-skatten i alla fall. Att vi har andra villkor när det gäller t.ex. kostnader för sjukvård än de pensionärer som bor inom EU verkar de inte bry sig om. En differentierad SINK-skatt beroende på var man bor vore inte fel. Önskedrömmar !!

Som du säger. Det var mycket länge sedan. Men jag var med !

Ulf Dinkenspiel, som tidigare var ordförande i SVIV (svenskar i världen) har flera gånger uppvaktat svenska myndigheter och regering i de här frågorna, men utan framgång.

Vi är, som du säger, en ointressant minoritet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej napho det du säger låter väl rimligt och jag fattar inte varför i dagens samhälle med den teknik som

finns varför det ska vara begränsat till EU.Jag skulle tro att ev.sjukvård för oss svenskar i Thailand

skulle kosta betydligt mindre än om densamma skulle ske i ex.vis Tyskland.Jag är nu i.o.f.s.utskriven

men det hade jag aldrig gjort om jag hade sjukvården betald men betala full skatt utan att få

sjukvård kunde jag inte finna mig i.Skillnaden är dock väldigt liten.Häls.Tord

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju tur att inte alla äktenskap håller för evigt har några år kvar till pension så man behöver väl inte skilja sig innan. Kan ju liksom bli så innan.

Det samma gäller om du får barn dessa bör du inte erkänna för myndigheterana.

Det är bättre att skattebetalarna får betala underhållet för dem, rättvist nej men man får allt lov att ta hand om sig själv och de sinna närmast på bästa sätt. Skönt att veta att skatt och pengar är viktigast för alla och i högsta grad staten.

Om din pension inte räcker får du ett bidrag upp till den nivån att du hamnar på en genomsnitts pension än då.

Detta bidrag kommer man inte dra nytta av när man flyttar utanför EU. Gäller således att planera lite.

Vem vet iframtiden kommer detta bidraget ut gå till alla pensionärer.

Vad jag har förstått betalar vi i dag för de som får ut sin pension vi skatten samtidigt som vi sparar till vårat eget via skatten.

Pensionärer klagar på att de betalar högre skatt än andra. Tycker nog att dessa pensionärer har varit för blåögda borde de inte tänkt på att spara sinna pengar på ett bättre sätt.

Slut sattsen av detta blir väl att så läng staten inte vågar tala om vad som hänt eller hur framtid kommer att bli gäller det att göra som de säger drafördelarna av sytemet idag arbeta så mycke som möjligt stoppa undan pengar om nu dessa kommer att ha något värde i framtiden. Den dagen kontanter är borta vad händer då?

Om du gör ett läkar besök i Sverige så är väl den faktiska kostnaden ca 20-25 % resten är skatter en grov gisning men skatten den är inte minder än 75% när man ser hela sytemet och pengarna har gjort ett varv med. Så att få lov att emigrera utan att leverera in skatten kommer vi aldrig undan.

Man får inte glöma att man lever i en demokrati där din granne har rätt att bestäm över dig genom röstning om hur du skall behandlas i framtiden.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Vad jag har förstått betalar vi i dag för de som får ut sin pension vi skatten samtidigt som vi sparar till vårat eget via skatten.

Jag tycker att du förstått fel. Vi som nu är pensionärer har betalat via skatter och arbetsgivaravgifter under vår yrkesverksamma tid. Avgifterna och de slutliga villkoren har varit reglerade genom avtal mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisationer.

Det du nu betalar till är för att tacka uttaget från de olika allmänna pensionsfonderna för att du själv och dina jämnåriga skall kunna få era pensioner när det är dags.

Valfriheten att placera pensionsavgifter (PPM) är inte mer än 6-8 år. Innan dess var det bara avtalen som gällde samt om man hade pengar över kunde man köpa en privat pensionsförsäkring eller placera pengarna någonstans utomlands.

I övrigt; var rädd om ditt äktenskap och sabba det inte i onödan !

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Jag tycker att du förstått fel. Vi som nu är pensionärer har betalat via skatter och arbetsgivaravgifter under vår yrkesverksamma tid. Avgifterna och de slutliga villkoren har varit reglerade genom avtal mellan arbetsgivare och arbetstagarorganisationer.

Det du nu betalar till är för att täcka uttaget från de olika allmänna pensionsfonderna för att du själv och dina jämnåriga skall kunna få era pensioner när det är dags.

Valfriheten att placera pensionsavgifter (PPM) är inte mer än 6-8 år. Innan dess var det bara avtalen som gällde samt om man hade pengar över kunde man köpa en privat pensionsförsäkring eller placera pengarna någonstans utomlands.

I övrigt; var rädd om ditt äktenskap och sabba det inte i onödan !

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Någon som vet, om jag är registrerat gift i Thailand och registrerar detta även i Sverige påverkar det skatten på min pension?

nongsai

Vad händer med skatten om man sambo och ej gift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Vad händer med skatten om man sambo och ej gift.

Om du inte registrerat samboendet gäller att skattesatsen blir den samma men du får mer i pension eftersom du räknas som ensamstående. Eventuellt en liten skattehöjning pga den högre inkomsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är nu i.o.f.s.utskriven

men det hade jag aldrig gjort om jag hade sjukvården betald men betala full skatt utan att få

sjukvård kunde jag inte finna mig i.Skillnaden är dock väldigt liten.Häls.Tord

Hej, jag begriper inte riktigt vad du menar. Betalar du full skatt får du väl svensk sjukvård?

Jive

Har hört att siffran på norsk SINK är 2%. Är inte säker, själv är min svenska SINK-skatt 15% vilket inte alls är särskilt liten skillnad på full skatt.

Alldeles för mycket, då man inte får mycket för det man betalar.

Alla svenska medborgare har väl rätt till akutvård i Europa? Har iaf själv EU-kortet genom min svenska arbetsgivare.

Irriterande är att en rumänsk kollega, som bor med sin familj i Rumänien och aldrig satt sin fot i Sverige får barnbidrag från Sverige och svenska skattebetalare då han bor inom EU. Själv blir det inget som utskriven i Bangkok, trots att man är svensk medborgare. Inte heller någon pappaledighet eller andra bidrag så ibland funderar man på att jobba för något utländskt företag, ta lönen i dollar och ge fan i skatt till Sverige.

MVH / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej SatanG jag har haft timeout.Jag menade att när jag inte var utskriven så betalade jag full skatt men hade inte möjlighet att få sjukvården betald eftersom jag bor i Thailand.Men jag trodde att sinkskatten

var 25%,det har jag läst o skattehandläggare har sagt det till mig.Jag måste väl tillägga att jag vet väldigt

lite,både om datorer,skatteregler och administration.Jag hade en anställd som skötte sådant,det kanske

var därför det gick åt helvete.Men jag skulle vara glad om du har lust och orkar klargöra lite för mig.

Jag tycker nämligen att jag betalar mindre skatt än 25%,är glad men vet ej vad det beror på.Häls.Tord

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Jag tycker nämligen att jag betalar mindre skatt än 25%,är glad men vet ej vad det beror på.Häls.Tord

Det finns vad jag vet två nivåer av SINK-skatt. 15 % SINK-skatt har jag för mig är s.k. sjömansskatt.

För en pensionär är SINK-skatten 25 % men försäkringskassan tar hänsyn till grundavdraget för pensionärer.

Detta gör att du verkar ha lägre skatt eftersom den inte beräknas på bruttolönen utan på din beskattningsbara inkomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej SatanG jag har haft timeout.Jag menade att när jag inte var utskriven så betalade jag full skatt men hade inte möjlighet att få sjukvården betald eftersom jag bor i Thailand.Men jag trodde att sinkskatten

var 25%,det har jag läst o skattehandläggare har sagt det till mig.Jag måste väl tillägga att jag vet väldigt

lite,både om datorer,skatteregler och administration.Jag hade en anställd som skötte sådant,det kanske

var därför det gick åt helvete.Men jag skulle vara glad om du har lust och orkar klargöra lite för mig.

Jag tycker nämligen att jag betalar mindre skatt än 25%,är glad men vet ej vad det beror på.Häls.Tord

SINK-skatten är lagstadgade 25%!

Sedan har man en rabatt hos Fk på några procentenheter, så skatten på Fk-pensionen blir i verkligheten någonstans mellan 22 0ch 23%.

Jag har glömt hur den här rabatten motiveras.

Frånsett rabatten enl. ovan, så kan man inte förhandla sej till en lägre SINK-skatt än 25%.

Jag försökte med olika argument, men fick svaret av Skatteverket att 25% är fix enl. lag och kan inte bli lägre.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jive,

För utskrivna sjömän är SINK 15%. Gissar att SatangG är sjöman.

/* Edit, såg nu att jag missat Naphos inlägg ... suck */

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jive,

För utskrivna sjömän är SINK 15%. Gissar att SatangG är sjöman.

Tack Buzzen, tänkte inte på det.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...