Jump to content
IGNORERAD

Skatt av pension


nongsai

Recommended Posts

Hej vilken synd att man inte varit sjöman,inte minst eftersom jag älskar havet efter att ha bott 20 m Östersjön,men det är klart att det går nog inte att jämföra med att vara strandsatt på ett stormande

hav men tack i alla fall för redovisningen,jag tror att jag förstår mera nu.M.V.H.TORD.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    9

  • Baa

    5

  • Herr Chang

    4

  • khun-petch

    4

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Jive,

För utskrivna sjömän är SINK 15%. Gissar att SatangG är sjöman.

Naphta o Buzzen, det stämmer bra.

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Det finns ju olika typer av pension

(Frågan avser endast det nya pensionssystemet eftersom jag helt omfattas av detta)

- Privat pensionsförsäkring(från 55 års ålder)

- Tjänstepension ITP, ITPK osv(från 55 års ålder)

- Statlig pension inkl PPM(från 61 års ålder)

Någon utskriven person som kvitterar ut dessa olika typer kanske kan svara på frågan:

Kan man på dessa olika typer av pension få betala SINK-skatt??

De som får sänkt pension pga giftermål torde omfattas av det gamla pensionssystemet, i det nya systemet så sparar man ju faktiskt själv på ett pensionskonto och får sen ut detta när man pensionerar sig.(Se det oranga kuvertet)

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju olika typer av pension

(Frågan avser endast det nya pensionssystemet eftersom jag helt omfattas av detta)

- Privat pensionsförsäkring(från 55 års ålder)

- Tjänstepension ITP, ITPK osv(från 55 års ålder)

- Statlig pension inkl PPM(från 61 års ålder)

Någon utskriven person som kvitterar ut dessa olika typer kanske kan svara på frågan:

Kan man på dessa olika typer av pension få betala SINK-skatt??

De som får sänkt pension pga giftermål torde omfattas av det gamla pensionssystemet, i det nya systemet så sparar man ju faktiskt själv på ett pensionskonto och får sen ut detta när man pensionerar sig.(Se det oranga kuvertet)

/ Joe

Hej Joe,

jag planerar en utflytt inom en snar framtid och fått reda på hos skatteverket att:På statlig pension,PPM och tjänstepension betalas Zink med 25% och egna pensionsförsäkringar kan beskattas i Thailand i och med att Sverige har skatteavtal med dem.Vad jag förstår av Thailänska skatteregler så börjar beräkningen vid en inkomst av 50.000thb och är då 7%,man får även göra avdrag för sjukförsäkringar innan skatten beräknas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Drivern

På min förra länk står följande

Allmänt om skatter i Thailand

Från allmänna inkomster medges vissa grundavdrag (vanligen 30,000 Baht). Personer som är äldre än 65 år får dessutom avdrag med 190,000 Baht per år. Därutöver medges avdrag (beloppsbegränsade) för bl a livförsäkringar, långsiktigt sparande, bolåneräntor, välgörenhet mm.

Skatt på nettoinkomst (Baht): InkomstSkatt, %

0 – 50,000 0

50,001 – 100,000 5

100,001 – 500,000 10

500,001 – 1,000,000 20

1,000,001 – 4,000,000 30

4,000,001 - 37

Ändrades av acarls
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej acarls,

jag har även den hemsidan,men där framkommer inte att de olika pesionsslagen beskattas olika därför talade jag med en s.k. utlandsskatteexpert på skatteverket och fick de upplysningarna jag beskrev.Jag skrev fel om sjukförsäkringsavdraget,skall vara livförsäkringen man får göra avdrag med i Thailand.

mvh Drivern

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joe,

jag planerar en utflytt inom en snar framtid och fått reda på hos skatteverket att:På statlig pension,PPM och tjänstepension betalas Zink med 25% och egna pensionsförsäkringar kan beskattas i Thailand i och med att Sverige har skatteavtal med dem.Vad jag förstår av Thailänska skatteregler så börjar beräkningen vid en inkomst av 50.000thb och är då 7%,man får även göra avdrag för sjukförsäkringar innan skatten beräknas

Nu har jag forskat vidare lite och hittade denna http://www.skatteverket.se/download/18.24321e0c1165ddd612080002771/44105.pdf hos skatteverket. Enligt vad jag kan tolka från den så måste alla pensioner beskattas med 25% aven den privata pensionsförsäkringen.

Man vet väl inte säkert förrän man bott i Thailand några år. Det verkar ju inte finnas nån som kan svara entydigt på frågan. Inte ens på skatteverket...

På Taxzero så står det 'Allmänna inkomster', ja vad är en allmän inkomst då?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en firma som är specialicerade på svenskar som pensionerar sig utomlands och har som företagsidé att hjälpa utflyttande att utnyttja systemet på lagliga medel så mycket som möjligt

Finns även en hel del matnyttigt att läsa i ämnet på deras hemsida

Dom gör även individuella program mot betalning på just din personliga situation och vilka möjligheter det ger i olika länder

Lyssnade på ett föredrag dom hade på Utlandsboendemässan förra året och dom verkar klart intressanta att ta ett snack med så småningom

Tydligen kunde man komma ner under 25% i vissa europeiska länder, 15% på malta bl.a

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa som kan en massa om det här, själv är jag novis i ämnet och därför är det gott att ta del av allas erfarenheter, tack för det.

Nu en annan fråga i sammanhanget, om man gör pappersexercisen via ambassaden och registrerar sig som gift här i Thailand på lokala amphorkontoret, kommer då ambassaden att registrera giftermålet och vidarebefodra detta till taxeringsmyndigheten i Sverige eller skall man själv (vara ärlig eller ej) meddela skattemyndigheten?

Baa :mellow:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu en annan fråga i sammanhanget, om man gör pappersexercisen via ambassaden och registrerar sig som gift här i Thailand på lokala amphorkontoret, kommer då ambassaden att registrera giftermålet och vidarebefodra detta till taxeringsmyndigheten i Sverige eller skall man själv (vara ärlig eller ej) meddela skattemyndigheten?

Baa :mellow:

Ambassaden vidarebefordrar inte uppgifterna.

Du har själv skyldighet att meddela Försäkringskassan om ändrat civilstånd.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

jaha då får man skilja sig o bli sambo då tack gubbs för fin innfo :great::drinks:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ambassaden vidarebefordrar inte uppgifterna.

Du har själv skyldighet att meddela Försäkringskassan om ändrat civilstånd.

Tack för Ditt svar, då är det väl bara att göra som våra folkvalda, fuska så mycket som möjligt. :whistle:

Om man nu till äventyrs skulle skicka kopia på äktenskapsbeviset till sitt försäkringsbolag för att älsklingen skall bli förmånstagare när det oundvikliga inträffar, finns det då någon risk för "upptäckt"?

Kan inte tänka mig att så är fallet, men någon som vet? Försäkringsbolagen har väl ingen anmälningsplikt? :mellow:

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

baa man kan väl skriva testament??

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

baa man kan väl skriva testament??

Jo, förvisso.

Dock har försäkringsbolag en tendens att förhala och ifrågasätta utbetalningar av förmånstagares rätt om dokumentationen inte uppfyller svensk lag ordagrant, därför frågan om underrättelse till skattemyndighet om äktenskap. Fick väl klart för mig att det inte finns sådant så det är väl bara att fixa alla dokument om giftermål i laga ordning här i LOS och sedan "glömma" att meddela skattemyndigheten i Svedala. (Att det ska vara så dj-la dyrt att vara ärlig.) :whistle:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa,

Menar du livförsäkring eller efterlevnadsskydd? Eller något annat? Enligt mitt bolag Skandia räcker det med att ha varit sambo för att få ut efterlevnadsskydd.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Detta med lägre skatt om man gifter sig gäller väl inte alla.

När jag läst runt lite har jag förstått att pensionen består av ett antal delar. Grundpension, inkomstrepaterad osv. Och dessa dela påverkas inte av om man är gift eller inte.

Dock finns det en spärrregel att om man inte kommer upp i ev viss pension med dom ovan uppräknade kan man få en sk. garantipension. Och det är här det finns 2 olika nivåer. Enligt FK's hemsida.

Garantipensionens storlek

Full garantipension är 6 777 kronor per månad för den som är gift och 7 597 kronor per månad för den som är ogift (beloppen gäller 2009). Som gifta räknas även registrerade partners och sammanboende som har gemensamma barn eller tidigare har varit gifta med varandra. Som ogift räknas den som är skild eller änka/änkling. Makar som lever stadigvarande åtskilda kan också räknas som ogifta.

Beloppen gäller om du har bott i Sverige i minst 40 år.

Andra pensioner, t ex inkomstpension, premiepension, tilläggspension, änkepension eller vissa utländska pensioner kan minska garantipensionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för Ditt svar, då är det väl bara att göra som våra folkvalda, fuska så mycket som möjligt. :whistle:

Om man nu till äventyrs skulle skicka kopia på äktenskapsbeviset till sitt försäkringsbolag för att älsklingen skall bli förmånstagare när det oundvikliga inträffar, finns det då någon risk för "upptäckt"?

Kan inte tänka mig att så är fallet, men någon som vet? Försäkringsbolagen har väl ingen anmälningsplikt? :mellow:

MVH

Baa

Du vet väl att F-kassan och SM är hopkopplade, det för att dom skall kolla dina inkomster om du blir sjukskriven.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, först HC, privata pensionsförsäkringar med efterlevnadsskydd, jo, jag vet att det räcker med sambo i Sverige, men för att vara helt säker på att inte trassla till det för den efterlevande så hade vi tänkt oss ett kärleksäktenskap med praktiskta bihang om man så får säga.

Har hört att man är lite skeptisk till utomsvenskregistrerade giftemål, men man hör så mycket så vem vet.

Hasseigöteborg, tack, det var bra för då påverkar det inte mig, (om man nu skulle bli upptäckt.)

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med skatter och avgifter är inte lätt då reglerna i vissa fall skall tolkas och då kan svaret variera beroende på vem man talar med och säkert vet man inte förrän ens ärende valsat runt i byrokratin.

Ringde till skatteverket och fick följande svar:

Om du har pension på sammanlagt 180 000kr så skiljer det cirka 1000 kr mellan att betala full skatt och att ha sink-skatt. Om man har rätt att skriva ut sig för sink-skatt bedöms i efterskott. Man får inte ha stark anknytning , tex villa som man hyr ut.

Betänk att om man skriver ut sig kan man inte teckna svensk sjuk och olycksfallsförsäkrin utan är hänvisad till utländska bolag (enligt Länsförsäkringar och IF . Kostnad 1 år med länsförsäkringar ca 8000 kr. Ungtupparna kanske inte bryr sig om svensk försäkring men vi gamla gubbar är mer oroliga av oss.

Born 41 som kanske drar för gott till hösten

Link to comment
Dela på andra sajter

Nongsai!

Som du ser i mitt inlägg, så har HC fel!

Din pension påverkas om du registrerar giftermålet!!!

Tjenare Jive. Har inte detta spörsmål varit uppe i en annan tråd ?? Har för mig att det framkom att man förlorar ca: 500 SEK/månad på sin pension om man gifter sig. Men å andra sidan skulle tanten få 65000 SEK av försäkringskassan om man avlider. Stämmer det så tycker jag att det är helt OK.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Jive. Har inte detta spörsmål varit uppe i en annan tråd ?? Har för mig att det framkom att man förlorar ca: 500 SEK/månad på sin pension om man gifter sig. Men å andra sidan skulle tanten få 65000 SEK av försäkringskassan om man avlider. Stämmer det så tycker jag att det är helt OK.

Mvh Fritz...

Hej Fritz!

Nu är jag inte helt säker, men jag tror att man skall ha varit gifta i minst 5 år för att de 65 000 kronorna skall utbetalas.

Mvh

Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fritz!

Nu är jag inte helt säker, men jag tror att man skall ha varit gifta i minst 5 år för att de 65 000 kronorna skall utbetalas.

Mvh

Janne

Så bästa livförsäkringen skulle då vara att gifta om sig vart 5te år? :whistle:

ps) jag tror din vackra tjej klarar en 5 års period till. ;)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där 65 000, är det dom slantar som FK kallar för omställningsbidrag?, i så fall har dom nog gått upp eftersom dom är indexerade, dock vet jag inte hur mycket men i fjol fick en änka efter en svensk 78 000.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Fritz!

Nu är jag inte helt säker, men jag tror att man skall ha varit gifta i minst 5 år för att de 65 000 kronorna skall utbetalas.

Mvh

Janne

Tack för det Jive. Jag har nämligen friat till min sambo och ska omedelbart förklara regeln om 5 års giftermål innan hon kan kvittera ut pengar utifall jag plötsligt avlider. jap.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...