Jump to content
IGNORERAD

Lika löser lika, svensk matsäck i Thailand


Swemag

Recommended Posts

Jag förstår alla dessa människor som far över halva jordklotet och hamnar på en helt ny plats i livet, att dessa alla människor tar till sitt tryggaste redskap för att stå ut - maten. Det är mat och smak som är det sammanbindande kulturella kittet i tillvaron. kanske därför svenskar är så borttappade, utom de som på charterresan först och främst stoppar ner Kalles Kaviar, knäckebröd och "svenskt" kaffe.Hur många thailändska middagar har Ni ätit i Sverige. Förmodligen lika många eller fler än i Thailand, i alla fall alla som har en thailändsk relation på hemmaplan.Så ska vi utveckla det här så sk vi ta med oss det goda svenska. Paltbröd med fläsk, Bruna bönor, sillbullar, kroppkakor, korvkaka, sylta, inkokt lax med skarpsås, sillinläggningar etc.jag kom att tänka på det här idag när jag kokade paltbröd och stekte fläsk - ett sammanbindande kulturellt kitt. Kolla Här: http://tabberaset.blogspot.com/2009/03/paltkoma-efter-paltbrod-med-flask.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

sluta nu swemag :stop: ...nu blev jag ju hungrig

på paltbröd/fläsk och vtsås..mmmmmums

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst du aktar dig,annars kan du få pöbeln efter dig så som SiamNilsson råkade ut för :stop::nono:

Snart undrar NoBuzz om det är jobbigare att copa in hela inlägget från din blogg :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kalles Kaviar, knäckebröd...Paltbröd med fläsk, Bruna bönor, sillbullar, kroppkakor, korvkaka, sylta

Du glömde bullens korv, inplastad ärtsoppa, brunt industribröd, fiskbullar, mamma scans plastbullar och sist men inte minst - Denniskorvar med hela 11% köttslamsor.

Jag ryser i hela kroppen när jag tänker på vilken dålig mat man kan få i Sverige och vilken dålig och illasmakande mat många svenskar tycker om.

Jag saknar inget av det du räknade upp. Till största delen beror det på svensk skolbespisning som förstörde min lust för svensk husmanskost.

På mins fru skola fanns det en foodcourt med tio små restauranger och på Bangkok University fanns det 20! Där skulle man ha gått.

Fast vad andra äter bryr jag mig givetvis inte om. Om de vill äta köttbullar på sin tvåveckors semester så får de väl göra det. Det är deras förlust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag tror att de flesta länders matkultur är bra, det kan dock vara lite påfrestande för smaklökarna i början när man först prövar en ny maktkultur.

Joints, jag beklagar att du råkat utför den avart vår svenska skolas matbespisning tyvärr fått utgöra under en alltför lång tid! Om man äter svensk husmanskost som är tillagad som den ska med bra råvaror, välkryddad och utan halvfabrikat är den mycket bra. Men om du så riktigt påtalar när den misshandlas genom dåliga råvaror och slarvigt tillagande samt halvfabrikat blir den dålig.

Den Thailändska matkulturen är mycket bra, men även där börjar jag se hur det dyker upp små restauranger i städerna här i Sverige som misshandlar den matkulturen med så vi kan ju hjälpas åt här kanske ha en sida med varning för dåliga restauranger

Mvh

Magnus-Chumpae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du glömde bullens korv, inplastad ärtsoppa, brunt industribröd, fiskbullar, mamma scans plastbullar och sist men inte minst - Denniskorvar med hela 11% köttslamsor.

Jag ryser i hela kroppen när jag tänker på vilken dålig mat man kan få i Sverige och vilken dålig och illasmakande mat många svenskar tycker om.

Jag saknar inget av det du räknade upp. Till största delen beror det på svensk skolbespisning som förstörde min lust för svensk husmanskost.

På mins fru skola fanns det en foodcourt med tio små restauranger och på Bangkok University fanns det 20! Där skulle man ha gått.

Fast vad andra äter bryr jag mig givetvis inte om. Om de vill äta köttbullar på sin tvåveckors semester så får de väl göra det. Det är deras förlust.

Joints.

Jag har för mej att du sa att du för tillfället va bosatt i England, jag tycker att i det landet har man fel utgångspunkt för att klaga på Svensk mat. Jag har aldrig käkat mer vedervärdig mat än i Uk., dom har sämre matkultur än t.o.m. Usa.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tror att de flesta länders matkultur är bra, det kan dock vara lite påfrestande för smaklökarna i början när man först prövar en ny maktkultur.

Joints, jag beklagar att du råkat utför den avart vår svenska skolas matbespisning tyvärr fått utgöra under en alltför lång tid! Om man äter svensk husmanskost som är tillagad som den ska med bra råvaror, välkryddad och utan halvfabrikat är den mycket bra. Men om du så riktigt påtalar när den misshandlas genom dåliga råvaror och slarvigt tillagande samt halvfabrikat blir den dålig.

Den Thailändska matkulturen är mycket bra, men även där börjar jag se hur det dyker upp små restauranger i städerna här i Sverige som misshandlar den matkulturen med så vi kan ju hjälpas åt här kanske ha en sida med varning för dåliga restauranger

Mvh

Magnus-Chumpae

Tack för din medkänsla :great:

Visst är det så att thailändsk mat misshandlas både i Sverige och i England. Kanske borde thairestauranger kvalitetsmärkas på något vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Joints.

Jag har för mej att du sa att du för tillfället va bosatt i England, jag tycker att i det landet har man fel utgångspunkt för att klaga på Svensk mat. Jag har aldrig käkat mer vedervärdig mat än i Uk., dom har sämre matkultur än t.o.m. Usa.

Hej Odin,

Jag kan lugna dig med att jag kan konsten att klaga på både engelsk och svensk mat. Man kan äta dåligt i båda länder men ska man äta riktigt gott så finns det fler alternativ i England. Här finns bla thairestauranger som har stjärnor i guide michelin. Kan du räkna upp någon thairestaurang som är i närheten av det i Sverige?

Jag bor i en stad med cirka 100.000 invånare och vi har ett restaurangutbud som ingen liknande svensk stad kommer i närheten av. Hur maten är i engelska skolor vet jag ej men Jamie Oliver körde en kampanj för att ändra den i hans tycke undermåliga maten. Så den är säkert lika dålig som i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Jag tror att de flesta länders matkultur är bra, det kan dock vara lite påfrestande för smaklökarna i början när man först prövar en ny maktkultur.

Joints, jag beklagar att du råkat utför den avart vår svenska skolas matbespisning tyvärr fått utgöra under en alltför lång tid! Om man äter svensk husmanskost som är tillagad som den ska med bra råvaror, välkryddad och utan halvfabrikat är den mycket bra. Men om du så riktigt påtalar när den misshandlas genom dåliga råvaror och slarvigt tillagande samt halvfabrikat blir den dålig.

Hear, hear !

Håller med fullkomligt. Är själv så gammal att jag sluppit all form av skolbespisning. Vi fick gå på restaurant ! Kronan eller Kontinentals bakficka ! Det var alltid bra.

På en av mina tidigare arbetsplatser var det 4 damer som skötte matlagningen. Svensk husmanskost. Mycket gott ! Att sen en av mina kolleger skulle ha senap och ketchup även till fiskrätter var ju inte damernas del.

De två bästa thairestauranter som jag någonsin besökt fanns i Kuala Lumpur och i Wien. Ingen av dom finns kvar idag.  :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Quote

Hear, hear !

De två bästa thairestauranter som jag någonsin besökt fanns i Kuala Lumpur och i Wien. Ingen av dom finns kvar idag.  :preved:

Har du varit i Thailand någon gång :taunt:   där har dom också

en del schyssta restauranger :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Napho

Quote

Har du varit i Thailand någon gång :taunt:   där har dom också

en del schyssta restauranger :whistle:

Jodå ! Jag har varit i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Den restaurang "Joints" avser tror jag är denna Nahm, The Halkin Hotel, Halkin Street

Belgravia, London SW1X 7DJ. Den har en stjärna i Guide de Michelin

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra det. Ringde dit en gång för att boka en lunch två dagar iförväg. Men det var redan fullt. :wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken pa att ta med mig nagot annat an snus fran Sverige till Thailand, for egen konsumtion, har faktiskt aldrig slagit mig under det dryga decennium jag bott har. Godis och en och annan exotisk tub med med ful-kaviar som gavor har det val blivit nagon gang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det finns ju bra restauranger även i Sverige och Thailand kanske skulle det vara bra om vi lade in de bra Thai restaurangerna vi känner till I Sverige samt de bra Svenska i Thailand.

Jag vet ej om det skulle strida mot sidans intentioner eller om det kan anses som reklam såg att det fanns plats för restauranger där en på Maipenrai.se men det fanns ytterst få kommentarer där och vad jag vet är en del nedlagda av de som fanns på listan !

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns ju bra restauranger även i Sverige och Thailand kanske skulle det vara bra om vi lade in de bra Thai restaurangerna vi känner till I Sverige samt de bra Svenska i Thailand.

Jag vet ej om det skulle strida mot sidans intentioner eller om det kan anses som reklam såg att det fanns plats för restauranger där en på Maipenrai.se men det fanns ytterst få kommentarer där och vad jag vet är en del nedlagda av de som fanns på listan !

Vad som är en bra restaurang är ganska subjektivt. En del blir glada när de får stekt ris med kyckling som smakar lika gott som det gjorde förra gången. Andra är mer kräsna (som undertecknad) och har aldrig ätit på en riktigt bra thairestaurang i Sverige.

Om det finns en riktigt bra Thairestaurang som verkligen har höga ambitioner så får ni gärna hojta till. Jag har iallafall aldrig hört talas om en sådan i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om det finns en riktigt bra Thairestaurang som verkligen har höga ambitioner så får ni gärna hojta till. Jag har iallafall aldrig hört talas om en sådan i Sverige.

Finns det dessutom en riktigt bra svensk restaurang i Thailand som inte serverar svensk mat men har farskt svenskt snus sa ar jag intresserad  ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag vet ej om det skulle strida mot sidans intentioner eller om det kan anses som reklam såg att det fanns plats för restauranger där en på Maipenrai.se men det fanns ytterst få kommentarer där och vad jag vet är en del nedlagda av de som fanns på listan !

Inga problem att tipsa om andras affärsrörelser som är bra. Strider inte mot några intentioner så kör gärna på du. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Finns det dessutom en riktigt bra svensk restaurang i Thailand som inte serverar svensk mat men har farskt svenskt snus sa ar jag intresserad  ;)

Passa dej för det lokal producerade vikingsnuset (de e Svennar som står bakom företaget), ok det dämpar begäret men smakar sk-t.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

bästa thai resturangen i sverige finns i Dala-Floda jag har nog provat dom flesta i sverige från söder till norr

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Guest boffe1609

På tal om mat

Kan man köpa vispgrädde i LOS Vad finns det för julmat Lutfisk skinka ris al Malta sill mm

Hungrig nu

Boffedrinks.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag för många år sedan gifte mig i svenska sjömanskyrkan i Singapore och dom skulle baka en gräddtårta var dom tvungna att skaffa fram äkta vispgrädde från Australien för annars fanns bara på sprayburk som smakar kemifabrik

Vet inte om utvecklingen gått framåt sedan dess men jag misstänker att äkta vispgrädde kan vara svårt att hitta i sydostasiens butiker.

Någon som testat ?

Svenska IKEA-butiker utomlands brukar ha något som kallas "Swedish Corner" där man säljer bl.a Kalles, knäckebröd etc etc så det finns ju hopp när IKEA i Bangkok öppnar nästa år.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

var på BIG-C i dag å där fanns det grädde i sprey och små tetra pack

jag har smakat spray-grädde och inga större fel(kan ALDRIG bli som svensk)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vispgrädde finns på bl.a. Carrefour, Tesco, Big C, Makro.

Priserna varierar mellan ca. 180-400 baht/liter, kvaliteten varierar kraftigt och den blir normalt bättre ju dyrare den är.

Vad kostar vispgrädden i sverige nu för tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...