Jump to content
IGNORERAD

Om Thailändsk mat och hur man ska äta den.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Jag brukar kika på HugAsia på Youtube.

Han äter streetfood på olika platser i Thailand och mycket i Issan

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning.

Står att man skall hålla gaffel i vänster hand och sked i höger. Jag gör tvärtom. Går ju inte att lära om nu.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter inte mycket Thaifood.

Alla äter med fingrarna tar en smakbit och stoppar tillbaks.

Bönderna kan ha ett hekto koskit under naglarna och knappt någon tand.

Restauranger är en annan sak.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
36 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Intressant läsning.

Står att man skall hålla gaffel i vänster hand och sked i höger. Jag gör tvärtom. Går ju inte att lära om nu.

 

 

Hej

Det stämmer, har inte tänkt på det förut men så är det ju faktiskt, håller så själv.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Intressant läsning.

Står att man skall hålla gaffel i vänster hand och sked i höger. Jag gör tvärtom. Går ju inte att lära om nu.

 

 

Precis som man gör i övriga världen så håller man gaffeln i vänster han. Hur gör du hemma i Sverige när du äter med kniv och gaffel, gaffeln i höger och kniven i vänster :crazy:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev uptoyou:

Precis som man gör i övriga världen så håller man gaffeln i vänster han. Hur gör du hemma i Sverige när du äter med kniv och gaffel, gaffeln i höger och kniven i vänster :crazy:

 

När jag äter i Sverige så håller jag gaffeln i vänster hand och kniven i höger hand.

När jag är i Thailand så håller jag gaffeln i höger hand och använder skeden i vänster "som motstånd" för att plocka upp käk på gaffeln. Konstigt kanske, men det hela är väl en vanesak. Bestick som bestick, man får väl göra som man vill.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

När jag äter i Sverige så håller jag gaffeln i vänster hand och kniven i höger hand.

När jag är i Thailand så håller jag gaffeln i höger hand och använder skeden i vänster "som motstånd" för att plocka upp käk på gaffeln. Konstigt kanske, men det hela är väl en vanesak. Bestick som bestick, man får väl göra som man vill.

 

 

 

 

Man får väl äta vilken mat man vill hur man vill. :)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

man får väl göra som man vill.

Absolut, undrade mest över varför du byter gaffelhand :) 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2016-11-06 at 11:48, skrev uptoyou:

Absolut, undrade mest över varför du byter gaffelhand :) 

I USA äter man inte, man Slevar in krubbet med höger hand och gaffel. Vin dricker man ur ölglas eller grog-glas. Som att mata en amerikansk slaskho.

Vad thaimat anbelangar, insekter som är färska är ok, men annars så är det lite si och så. Jag åt allt i början, men nu väljer jag själv när och vad, jag äter. Kan inte, äta som thai, nix!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 timmar sedan, skrev SanMakha:

I USA äter man inte, man Slevar in krubbet med höger hand och gaffel. Vin dricker man ur ölglas eller grog-glas. Som att mata en amerikansk slaskho.

Vad thaimat anbelangar, insekter som är färska är ok, men annars så är det lite si och så. Jag åt allt i början, men nu väljer jag själv när och vad, jag äter. Kan inte, äta som thai, nix!

Hej

Själv har jag lite svårt för insekter överhuvudtaget, men det sitter nog mer i huvudet än i smaken.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv har jag lite svårt för insekter överhuvudtaget, men det sitter nog mer i huvudet än i smaken.

Mvh isan lover

Tjejen är från Isaan men hon äter tex inte insekter, inälvsmat, råttor, ormar och grodor.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 minuter sedan, skrev uptoyou:

Tjejen är från Isaan men hon äter tex inte insekter, inälvsmat, råttor, ormar och grodor.

Hej

Ja det är ju ungefär som med oss Svenskar, alla äter ju inte allt här heller.

I vårt fall innebär det att jag och pojken gärna äter orm och råtta, men inte gärna insekter, grodor och inälvor.

Frugan äter inte orm, men gärna insekter, råttor, inälvor och grodor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

I frugans by får man både pinnar och sked till nudelsoppa. Där bor förvisso en amerikanare men att de skulle anpassat det efter honom är jag tveksam till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
46 minuter sedan, skrev Fredman:

I frugans by får man både pinnar och sked till nudelsoppa. Där bor förvisso en amerikanare men att de skulle anpassat det efter honom är jag tveksam till. 

Hej

Samma i vårt område, man väljer själv vilket man föredrar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...