Jump to content
IGNORERAD

Betala flygbiljett i Thailand


Peder

Recommended Posts

Hade samma problem förra året. Vill betala mina flygresor via mina "creditcards".  Jag är kund i Norwegian Bank och Länsörsäkringar Bank så jag har två kort. Det räcker. Föresten jag har konto i Bangkok Bank också. Men det konto använder jag för överföringar från Sverige och ATM uttag i Thailand.

 

Problemet är att, i Thailand, accepteras inte mina kort vid beställning av flygresa. igår fick jag "tjafsa" med Laoairlines....då biljetten på internet var 80 dollar men när jag kom till deras kontor i Chiangmai så skulle de ha 110 dollar!!....jag fick ner priset till 90 dollar. internet security verkar spärra ut mig i Asien (korten är öppna där) för i Sverige funkar det med betala via korten.

 

Oftast måste jag åka till flygplatsen. 7 eleven och so on....jo Norwegian Bank accepterar flyg Norwegian..naturligtvis. Men jag reser mycket i Asien så nu måste jag finna en permanent lösning.

 

Så - hur göra?

 

 

20161018_120614.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga som kanske inte har så mycket med saken att göra, men varför betalar du inte med Bangkok Banks kort? Deras atm-/betalkort med Visa funkar hos alla flygbolag jag har prövat hos (Air Asia, Nok, Thai, Malaysian, Cathay, Finnair...), dock är deras köpgräns 50000 baht och det måste finnas pengar på kontot.

 

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/Be1stVisaDebitCard/Be1stCard/Pages/default.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta dina falangbanker att ta bort  geoblocking.

 

Man kan själv styra detta att var i världen korten ska fungera.

 

Tex. Om ditt kort blir kopierat nånstans och man försöker ta ut pengar i landet du själv har inte gett tillstånd till då blir det omöjligt.

 

Förresten, varför betala för valuta förväxling två gånger?

Ändrades av Jiipee
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lauri:

Bara en fråga som kanske inte har så mycket med saken att göra, men varför betalar du inte med Bangkok Banks kort? Deras atm-/betalkort med Visa funkar hos alla flygbolag jag har prövat hos (Air Asia, Nok, Thai, Malaysian, Cathay, Finnair...), dock är deras köpgräns 50000 baht och det måste finnas pengar på kontot.

 

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/Be1stVisaDebitCard/Be1stCard/Pages/default.aspx

 

Det är väl bara att höja köpgränsen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett bra kreditkort som fungerar. Jag har flera kort som jag ibland stöter på patrull med men mitt Eurocard har alltid funkat klockrent. Kostar visserligen en årsavgift men det är bra försäkringar och det ingår även ett Priorety pass för lounge access.  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart ett kreditkort som backup. Välj då gärna ett med bra vilkor och låga avgifter om du är kostnadsmedveten.

Santander bank har ett kort utan årsavgift, utan valutapåslag samt med försäkringar.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev lauri:

Bara en fråga som kanske inte har så mycket med saken att göra, men varför betalar du inte med Bangkok Banks kort? Deras atm-/betalkort med Visa funkar hos alla flygbolag jag har prövat hos (Air Asia, Nok, Thai, Malaysian, Cathay, Finnair...), dock är deras köpgräns 50000 baht och det måste finnas pengar på kontot.

 

http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/Be1stVisaDebitCard/Be1stCard/Pages/default.aspx

 

Har ett kort från dom och 50.000 är "default" gräns bara att höja till ex 500.000 om du vill o har stålar på kontot

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist jag frågade Bangkok Bank så gick det inte att höja köpgränsen, även om jag hade pengar på kontot. Kanske olika regler för olika konton?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte många gånger flygbiljetter med olika flygbolag till olika destinationer via internet från Chiang Mai   Bla. Hongkong, Singapore, LuangPrabang aldrig någon problem. 

Jag har Master Card. Betalningar via internet på mitt kort måste jag godkänna via mobilbank ID.

Kolla om dit kort är spärrad för internet betalningar kan också vara att du har en köpgräns per vecka.

Allt detta kan du ändra via din internet bank i inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Mankan:

Skaffa ett bra kreditkort som fungerar. Jag har flera kort som jag ibland stöter på patrull med men mitt Eurocard har alltid funkat klockrent. Kostar visserligen en årsavgift men det är bra försäkringar och det ingår även ett Priorety pass för lounge access.  

 

Är det Platinum som krävs för att få PP? Är det fria loungebesök eller avgift?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev M33:

 

Är det Platinum som krävs för att få PP? Är det fria loungebesök eller avgift?

Japp det är platinum, lounge besöken är fria men eventuellt medföljande gäst betalar 30 USD enligt villkoren.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Japp det är platinum, lounge besöken är fria men eventuellt medföljande gäst betalar 30 USD enligt villkoren.

OK! Får kolla det som alternativ till de resor där loungen inte ingår. Hade Diners innan men de avslutande samarbetet med Finnair så jag sa upp det kortet.

Årsavgift? 1000-2000kr ?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev M33:

OK! Får kolla det som alternativ till de resor där loungen inte ingår. Hade Diners innan men de avslutande samarbetet med Finnair så jag sa upp det kortet.

Årsavgift? 1000-2000kr ?

1500kr är årsavgiften 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev M33:

OK! Får kolla det som alternativ till de resor där loungen inte ingår. Hade Diners innan men de avslutande samarbetet med Finnair så jag sa upp det kortet.

Årsavgift? 1000-2000kr ?

Har du eget företag? Företaget kan via banken ge ett företagskort där PP ingår.

Private Banking kunder brukar få kort där PP ingår.

Alltså har bankerna kort med PP till varierande priser.

Men det är alltså PP lounger som inte är lika bra som de andra.

Fritt inträde beroende på vilket kort du har från banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Har du eget företag? Företaget kan via banken ge ett företagskort där PP ingår.

Private Banking kunder brukar få kort där PP ingår.

Alltså har bankerna kort med PP till varierande priser.

Men det är alltså PP lounger som inte är lika bra som de andra.

Fritt inträde beroende på vilket kort du har från banken.

De där beror på vilka lounger du jämför med. Vissa businessklasslounger är inte nämnvärt bättre och många gånger exakt samma lounge. Men visst finns det dom som är betydligt finare med betydlig bättre utbud.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Har du eget företag? Företaget kan via banken ge ett företagskort där PP ingår.

Private Banking kunder brukar få kort där PP ingår.

Alltså har bankerna kort med PP till varierande priser.

Men det är alltså PP lounger som inte är lika bra som de andra.

Fritt inträde beroende på vilket kort du har från banken.

 

Inget eget företag, hade PP via jobbet innan (bytt bank nu) och loungebesöken fakturerades jobbet när jag semestrade :) 

Får nog bli ett Eurocard Platinum om jag inte hittar något bättre, Amex Elite Eurobonus lockar lite men har inga loungebesök.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev M33:

 

Inget eget företag, hade PP via jobbet innan (bytt bank nu) och loungebesöken fakturerades jobbet när jag semestrade :) 

Får nog bli ett Eurocard Platinum om jag inte hittar något bättre, Amex Elite Eurobonus lockar lite men har inga loungebesök.

 

 

Fick mitt Eurocard idag, Coporate Gold, längst ner under vad som ingår i gold vs platinum så står det följande:

Så kanske det räcker med ett Gold om det är VIP-loungerna du är ute efter?

 

euro.png

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev bob:

 

Fick mitt Eurocard idag, Coporate Gold, längst ner under vad som ingår i gold vs platinum så står det följande:

Så kanske det räcker med ett Gold om det är VIP-loungerna du är ute efter?

 

euro.png

Skall kolla! Nu är jag upptagen med att kolla nya säsongen av Gold Rush ?

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev M33:

Skall kolla! Nu är jag upptagen med att kolla nya säsongen av Gold Rush ?

 

Tror Guld bara ger tillträde till några stycken lounger i Europa mot betalning men däremot ger Platinum för 1500.- ett PP med gratis inträde för innehavaren... eller nån annan som vill låna kortet har jag hört  :crazy:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev L64:

 

Tror Guld bara ger tillträde till några stycken lounger i Europa mot betalning men däremot ger Platinum för 1500.- ett PP med gratis inträde för innehavaren... eller nån annan som vill låna kortet har jag hört  :crazy:

Jepp, 130 spänn på Svenska flygplatser men dricker man ett gäng GT med lite tilltugg så har det gått ihop sig

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, 130 spänn på Svenska flygplatser men dricker man ett gäng GT med lite tilltugg så har det gått ihop sig



Gold 525 kr per år 130 kr per lounge besök.
Platinum 1 500 kr per år 0 kr per loungebesök.

Avgift lounge utan kort 25 EUR. Ca 250 kr.

Break even Gold ; 5 lounge besök.
Break even Platinum ; 7 lounge besök.

Reser man ofta så kanske det är värt att satsa på dessa kort, man förlorar 2% i valutaväxlings avgift dock. Det blir en slant 400 kr på 20 000 kr.

Reser man mycket så har man eventuell lounge access med sitt frekvent flyer kort.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

Står lite om olika kort, som tex Santander...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3895694/Banks-cash-family-debt-binge-hiking-credit-card-charges-Cost-popular-accounts-risen-hundreds-start-2016.html

 

"Big firms including Santander, HSBC, Virgin Money and NatWest have hit shoppers by ratcheting up the rates and fees on their credit cards – even though the official Bank of England interest rate has been cut."

 

"American Express’s British Airways credit card, Santander’s 123 card, Virgin Money’s credit card, NatWest’s Reward credit card, MBNA’s Miles and More card and HSBC’s Premier Card have all hiked their fees since the New Year. And while some have increased their annual fees for holding the cards, others have raised their interest rates."

Link to comment
Dela på andra sajter

Står lite om olika kort, som tex Santander...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3895694/Banks-cash-family-debt-binge-hiking-credit-card-charges-Cost-popular-accounts-risen-hundreds-start-2016.html

 

"Big firms including Santander, HSBC, Virgin Money and NatWest have hit shoppers by ratcheting up the rates and fees on their credit cards – even though the official Bank of England interest rate has been cut."

 

"American Express’s British Airways credit card, Santander’s 123 card, Virgin Money’s credit card, NatWest’s Reward credit card, MBNA’s Miles and More card and HSBC’s Premier Card have all hiked their fees since the New Year. And while some have increased their annual fees for holding the cards, others have raised their interest rates."



Gäller förvisso produkter på den brittiska markanden men ändå. Att räntan höjs upp på kreditkort är en sak, men den smarta konsumenten betalar naturligtvis ingen ränta, låna pengar till ränta skall man INTE göra av ett kreditkorts företag.

Santander har ingen årsavgift i Sverige. Men det kan ju komma då får man ta ett nytt beslut.

Men det händer saker på kort markanden så konsumenten måste jämföra hela tiden inte sätta sig till ro!


Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev M33:

Skall kolla! Nu är jag upptagen med att kolla nya säsongen av Gold Rush ?

 

Nu har jag kollat vidare och det ser ut som det är som L64 säger om inte företaget man jobbar på har en deal med Eurocard angående VIP-loungerna för Gold kunder...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...