Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Ha ha. Dom är höga och du är på dunken . 

Fel, fel det är när man varit på dunken man blir hög och många jag kallar höga måste ofta ha varit på dunken, 747 s kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • apknug

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev clion:

Har man inte betalat in något så blir det bara brödsmulor att få Däremot den  stora flyktingströmmen eu medlemskap där polacker Estländare mm

kommer hit och dumpar lönerna på byggen mm suger styggt i pensionssystemet för tyvärr Lånar ju regeringen från pension systemen mm så tur man inte är typ 20 -30 år de stackarna kommer ha ett helvite den dag de ska pensionera sig nu vil dom ju man ska arbeta till 70 år snart är det 80

Hej

Tror tyvärr att du har fel där, det handlar inte om brödsmulor utan miljarder.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tror tyvärr att du har fel där, det handlar inte om brödsmulor utan miljarder.

Mvh isan lover

 

Många smygnassar vandrar runt här!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Många smygnassar vandrar runt här!

 

Hej

Ja så ser man tyvärr ofta på dom som tror att våra Svenska trygghetssystem hotas i grunden när miljoner människor som inästan nte betalar in något ska ha ut pensioner, vård, skola och olika bidrag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Många smygnassar vandrar runt här!

 

Nja du blandar ihop dessa med realister och sanningssägare. Det är vanligt nuförtiden bland den verklighetsfrämmande PK-skaran.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Nja du blandar ihop dessa med realister och sanningssägare. Det är vanligt nuförtiden bland den verklighetsfrämmande PK-skaran.

Bir det en politisk babbeltråd av detta också, det handlade om när är det bäst att börja ta ut pension

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Bir det en politisk babbeltråd av detta också, det handlade om när är det bäst att börja ta ut pension

Att snacka pension utan att komma in på en viss del politik är svårt. Om man låter bli att kalla folk som är oroliga över det svenska pensionssystemets framtid för Nazzister blir det nog i alla fall mindre pajkastning.

Men jag släpper det nu.

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallar man folk som är oroliga för sin pension för nassar är man obegripligt efterbliven.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Changnoi:

Kallar man folk som är oroliga för sin pension för nassar är man obegripligt efterbliven.

 

Om man skyller all oro på invandrarna är man bara obildad och dåligt påläst. (därmed inte sagt att jag är någon flyktingkramare)

 

Pensionssystemet är fritt från statens övriga kostnader.

Däremot att vi lever längre och att det är färre som jobbar/pensionär påverkar.

 

Ärligt talat är nog invandringen det som kommer rädda pensionssystemet om 10-15 år. (om/när de kommer i arbete)

 

Systemet har ju inget "riktigt" kapital liggande utan det som betalas in nu, betalas ut nu.

Så vad som skapat problemet är att det är fler som lever till pension, fler som lever längre, fler som studerar längre och jobbar kortare osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det så att för många spelar storleken på pensionen en mindre roll.

När du blir gammal och pensionär ökar också behovet av stöd från samhället, dessa kostnader får du som pensionär vara med om att betala - så länge det finns pengar men när dessa är slut "bjuder" samhället på det nödvändigaste. Samhället ser bara till att du får en blygsam summa över resten går åt i avgifter.

Ex är avgiften för ett demensboende är HELT beroende på hur hög pension du har.

En fattigpensionär har rätt till att ha ca 1800kr över för rent privata utgifter. En pensionär med 18 000 kr i pension får exakt samma summa över om han/hon bor på ett liknade demensboende. Pensionärer ska betala efter förmåga. Vet om en rik äldre tant som fick en månadshyra på 25 tkr på ett äldreboende i Stockholm.

har du mer än 100 tkr i tillgångar minskar ditt bostadsbidrag oberoende hur hög hyran är.

M.a.o. blir kontentan av det hela, bra med hög pension och stora tillgångar så länge du är frisk pensionär. När du blir en sjuk och dålig en pensionär är det meningslöst med några tillgångar, hög pension är till ingen nytta. Thailand är det raka motsatsen mot Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev samet:

 

Om man skyller all oro på invandrarna är man bara obildad och dåligt påläst. (därmed inte sagt att jag är någon flyktingkramare)

 

Pensionssystemet är fritt från statens övriga kostnader.

Däremot att vi lever längre och att det är färre som jobbar/pensionär påverkar.

 

Ärligt talat är nog invandringen det som kommer rädda pensionssystemet om 10-15 år. (om/när de kommer i arbete)

 

Systemet har ju inget "riktigt" kapital liggande utan det som betalas in nu, betalas ut nu.

Så vad som skapat problemet är att det är fler som lever till pension, fler som lever längre, fler som studerar längre och jobbar kortare osv...

Obildadekortet framtaget.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Changnoi:

Obildadekortet framtaget.

 

Vad skall jag kalla det då?

 

Kan man inte skilja på saker utan skall skylla allt på invandringen så kan det väl inte vara annat än obildat?

 

Jag är som sagt inte heller särskilt imponerad av invandringen. Men att skylla alla förändringar i samhället på dem är inte relevant heller!

 

Måste finnas någon balans. Världen är inte svart eller vit!

Ändrades av samet
Link to comment
Dela på andra sajter

 

He he, först ska svensken belåna sig upp över öron under sitt yrkesliv

med hus, bilar, båtar, krogbesök, och thailandaresor o.s.v. o.s.v.

Och sen blir det ett jävla gnäll när inte staten kan upprätthålla den

statusen när det är dags för pension.

 

Man får nog se till sitt eget "hus" när man har chansen,

eller sitta där vid 60+ med Svarte Petter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs syndabockar att skylla på för den som går i pension och upptäcker att man får mindre att leva av då och inga besparingar finns.

Måste vara någons fel.....

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt krassa råd, som konsult inom ekonomi juridik, till egenföretagare i rätt position är;

Betala inte in en krona till allmän statlig pension, för du vet inte vad du kommer få ut med största sannolikhet är det en dålig affär. Spara pengarna själv istället.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bir det en politisk babbeltråd av detta också, det handlade om när är det bäst att börja ta ut pension

Nej det blir nog en boa-babbel-tråd som alla andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

 

Om man skyller all oro på invandrarna är man bara obildad och dåligt påläst. (därmed inte sagt att jag är någon flyktingkramare)

 

Pensionssystemet är fritt från statens övriga kostnader.

Däremot att vi lever längre och att det är färre som jobbar/pensionär påverkar.

 

Ärligt talat är nog invandringen det som kommer rädda pensionssystemet om 10-15 år. (om/när de kommer i arbete)

 

Systemet har ju inget "riktigt" kapital liggande utan det som betalas in nu, betalas ut nu.

Så vad som skapat problemet är att det är fler som lever till pension, fler som lever längre, fler som studerar längre och jobbar kortare osv...

 

Nja här blev det nog fel?

Om det kommer in många fler som aldrig betalat in något och senare lyfter garantipension så måste väl systemet påverkas. Och knappast positivt.

 

Vad är det som får dig att tro att de som kommer nu ska rädda pensionssystemet om 10-15 år när de som kom för 10-15 år sedan långt ifrån gör det idag?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SatanG:

 

Nja här blev det nog fel?

Om det kommer in många fler som aldrig betalat in något och senare lyfter pension så måste väl systemet påverkas. Och knappast positivt.

 

Vad är det som får dig att tro att de som kommer nu ska rädda pensionssystemet om 10-15 år när de som kom för 10-15 år sedan långt ifrån gör det?

 

/ SatanG

 

Nja. Nu är det du som är lite fel ute.

 

De som kommer nu lär ju få jobba. Gå genom hela livet utan arbete tillåter inte systemet. Om de nu skulle klara det så får de bara "fattigpension" den är inte stor.

Dessutom behöver de vara bosatta och aktivt arbetssökande/studerande osv i 40år för att få full "fattigpension".

 

Juggarna som kom i början av 90-talet är till 99% i arbete och tack vare dem har inte pensionssystemet havererat ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev evert 1:

En fattigpensionär har rätt till att ha ca 1800kr över för rent privata utgifter. En pensionär med 18 000 kr i pension får exakt samma summa över om han/hon bor på ett liknade demensboende. Pensionärer ska betala efter förmåga. Vet om en rik äldre tant som fick en månadshyra på 25 tkr på ett äldreboende i Stockholm.

 

 

Har hört samma där mannen som hade 0 kr när han kom in på äldrevården och fick precis samma behandling som paret som sparat och slitit hela livet och fick betala 10000 kr/mån. Hans kommentar till det hela var "men kul har jag haft..."

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

När man plockar ut pensionen är nog väldigt individuellt. Beror för många hur man trivs på jobbet, kanske mer än hur prognosen ser ut för pensionen.

Jag började under de sista åren trivas mindre och mindre på jobbet. Orsaken behöver vi inte gå in på här. Räknade och räknade på olika upplägg för pensionen (minpension.se är fantastisk när det gäller att se olika alternativ) Kom från till en lösning där jag får ok pension fram till 70 år (gick i pension vid 63,5). Vid 70 vet jag inte ens om jag lever, ytterst få i min släkt ha blivit så gammal. Ingen av mina föräldrar blev 65. Jag bestämde mig för att inte jobba tills jag dör, utan gå i pension medan jag fortfarande är pigg och kan njuta av att vara ledig, bl å för att få slippa svensk vinter, och få tillbringa minst halva året i Thailand.

Jag hade tur, för även om min fru (som är 17 år yngre) gärna ville jobba, så vill hon även ta hand om sin far som börjat komma till åren, så här är vi nu, minst sex månader om året i Thailand, och jag har inte ångrat mitt beslut.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev gst:

När man plockar ut pensionen är nog väldigt individuellt. Beror för många hur man trivs på jobbet, kanske mer än hur prognosen ser ut för pensionen.

Jag började under de sista åren trivas mindre och mindre på jobbet. Orsaken behöver vi inte gå in på här. Räknade och räknade på olika upplägg för pensionen (minpension.se är fantastisk när det gäller att se olika alternativ) Kom från till en lösning där jag får ok pension fram till 70 år (gick i pension vid 63,5). Vid 70 vet jag inte ens om jag lever, ytterst få i min släkt ha blivit så gammal. Ingen av mina föräldrar blev 65. Jag bestämde mig för att inte jobba tills jag dör, utan gå i pension medan jag fortfarande är pigg och kan njuta av att vara ledig, bl å för att få slippa svensk vinter, och få tillbringa minst halva året i Thailand.

Jag hade tur, för även om min fru (som är 17 år yngre) gärna ville jobba, så vill hon även ta hand om sin far som börjat komma till åren, så här är vi nu, minst sex månader om året i Thailand, och jag har inte ångrat mitt beslut.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Det låter som ett bra upplägg, blir nog så för mej med, halvtid ett år och mera pengar bra men för vad, jag förstör inga pengar i Sverige och inte i Thai hellre.

Bättre att njuta av fritid och kunna hålla på med sina hobbis

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nja här blev det nog fel?

Om det kommer in många fler som aldrig betalat in något och senare lyfter garantipension så måste väl systemet påverkas. Och knappast positivt.

 

Vad är det som får dig att tro att de som kommer nu ska rädda pensionssystemet om 10-15 år när de som kom för 10-15 år sedan långt ifrån gör det idag?

 

/ SatanG

Ja här blev det fel för garantipension är ingen som nyanlända kan få så stor del av, 40 år i Sverige för full garantipension som max kan bli drygt 7500kr per månad.

5 år i Sverige ger 5/40 och 10 år 1/4 av beloppet.

Krav 65 år fyllda och går ej att ta med sig till flyktingarnas hemländer.

 

Påverkan är nog mycket lågt på systemet som helhet. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev samet:

 

Nja. Nu är det du som är lite fel ute.

 

De som kommer nu lär ju få jobba. Gå genom hela livet utan arbete tillåter inte systemet. Om de nu skulle klara det så får de bara "fattigpension" den är inte stor.

Dessutom behöver de vara bosatta och aktivt arbetssökande/studerande osv i 40år för att få full "fattigpension".

 

Juggarna som kom i början av 90-talet är till 99% i arbete och tack vare dem har inte pensionssystemet havererat ännu.

 

90% av somalier som har varit här i 15 år är utan arbete för att ta ett exempel, 90% av samma folk i Canada är i arbete . Vad kan det bero på ?

Jo att vissa länder ställer krav på invandrare i motsättning till....

Juggarna o övriga kom både på 90-talet o tidigare kom för att arbeta en jädrans skillnad på då och nu. Nu finns det inget arbete till att börja

med och inte värkar de nyanlände så sugna på det heller.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

 

Nja. Nu är det du som är lite fel ute.

 

De som kommer nu lär ju få jobba. Gå genom hela livet utan arbete tillåter inte systemet. Om de nu skulle klara det så får de bara "fattigpension" den är inte stor.

Dessutom behöver de vara bosatta och aktivt arbetssökande/studerande osv i 40år för att få full "fattigpension".

 

Juggarna som kom i början av 90-talet är till 99% i arbete och tack vare dem har inte pensionssystemet havererat ännu.

 

99% av juggarna, så du menar att det är en procents arbetslöshet bland dem men 7% av resten av svenskarna?

F.ö så ligger sysselsättningsgraden, inklusive arbetsmarknadspolitiska jippon på drygt 50% av de som kom för 8-10 år sedan. Inget talar för att siffran kommer växa. Kort sagt, ökar man utgifterna måste det tas från någonstans. DVS högre avgifter/skatter.

 

Vad det gäller garantipension så har det talats om att flyktingar ska få tillgodogöra sig tiden i sina hemländer, låter helt sjukt om man frågar mig, men jag vet inte om det bara var förslag eller klubbats än.

Blir det så innebär det att en flykting skulle få mer än mig i garantipension då jag emigrerade innan jag fyllde 40. Rättvist?

Nej jag tycker inte synd om mig, jag tycker synd om svenskarna i Sverige.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev SatanG:

Vad det gäller garantipension så har det talats om att flyktingar ska få tillgodogöra sig tiden i sina hemländer, låter helt sjukt om man frågar mig, men jag vet inte om det bara var förslag eller klubbats än.

 

Har aldrig hört det. Snarare tvärtom. Finns förslag från M om att man skall "förtjäna" sin välfärd.

Så det får den du "hört" det av förklara.

 

Nej, du har rätt, det är inte 99% bland juggarna.

Kategorin juggar finns inte riktigt i statistik, men födda i EU utanför Norden är det 77,6%

Infödda svenskar är det 78,4 enligt SCB, 2015

 

Enligt arbetsmarknadsdepartetmentet som undersökt just juggarna 2012:

Arbetsmarknadsdepartementets undersökning om flyktingar från det forna Jugoslavien. Nu har det gått 20 år. Så här har det gått för dem: 70 procent av dem var sysselsatta år 2011. Av dem med en eftergymnasial utbildning var 79 procent sysselsatta. Av dem som bara hade grundskoleutbildning eller motsvarande var 49 procent sysselsatta. De som var väldigt unga går det bäst för. Av dem som kom från Jugoslavien och hade fyllt 30 år 2011 var 81 procent sysselsatta. Det är nästan samma nivå som bland inrikes födda.

 

Så juggarna har allt sköt sig.

 

Har svårt att se att Sverige kommer tillåta en hel flyktinggrupp, 200.000 personer glida igenom livet för att sänka den Svenska välfärden.

 

Så åter till frågan om pensionen. Ta den så fort det går! För man vet aldrig vad som händer, pga. många olika saker! Inte bara pga. flyktingarna!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...