Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

17 timmar sedan, skrev Pingislover:

Det ligger tydligen ett förslag att f.r.o.m 2019 så måste man vara 63 år för att ta ut pension

om det går igenom så kommer dom som är födda 1959 och senare som blir drabbade

Dom som vill kan få jobba till 69 år , enligt samma förslag, men det verkar som dom flesta

partierna är med på det. :doubt:

 

Undra hur mycket pengar staten har pumpat in i nykomna som är våra "pensions" pengar.

Dom skyller på att vi blir flera som blir äldre som ska försörjas, en del kan jag köpa men hur många ska vi försörja som är nyanlända !!!!!!!!!!!!!!!

 

För min del blir det pension så fort jag får.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • SatanG

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja ni egenföretagare har ju möjlighet att ta ut pengarna på annat mer skatteförmånligt sätt. Som anställt har jag inte den möjligheten och vill jag tjäna så bra som möjligt oavsett första eller anda brytpunkten som går någonstans vid 52 tusen.  Är man 65 år är dessutom brytpunkterna något högre. Tjänstepension tror jag dock man får på pengarna man tjänar över inkomsttaket som är pensionsgrundande.



Fast om du inte behöver kontant lön nu över brytpunkten och vill spara till pensionen så kan du göra en löneväxling. Lönen över brytpunkten tar du som tjänstepension istället. Då minskar sociala avgifter för arbetsgivaren och du kan också få en större netto avsättning. På så sätt går "mer än allt" till din privata pension.

Kolla dock hur den befintliga tjänstepensionen påverkas av detta och lägg det i kalkylen. Tanken är att det skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren och förmånligt för dig.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Celsius:

 

Du har helt rätt i det du skriver, men det finns en annan aspekt också. För den som ännu inte pensionerat sig gäller att man tjänar pensionspoäng upp till brytpunkten. Det man tjänar därutöver får man inga pensionspoäng för. Egenföretagare, som jag, förlorar alltså dubbelt på att ta ut en högre lön. Då är det bättre att låta pengarna ligga kvar i bolaget tills efter pension och ta ut dom då i stället. Fylla ut ovanpå pensionen upp till brytpunkten, till exempel. Eller ta ut lågbeskattad utdelning, se ovan. Inflationen är ju låg, så dom håller ju sitt värde, än så länge. Går inflationen upp går räntorna upp, så det kompensera ju lite av värdeminskningen.

 

Det man tjänar därutöver får man inga pensionspoäng för. Rätt av dig.

 

Men man får 30%  på det man tjänar över i tjänstepension 4,5% under i tjänstepension på dom pengarna över brytpunkten

 

Jag löneväxlar men kan inte löneväxla allt över så dom pengarna jag tjänar över brytpunkten får jag 30% 

 

Arbetsgivaren betalar in drygt 73000:-/år i tjänstepension för mig

 

För mig gäller det att leva vid 61+

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

 


Att ta ut lön ur bolaget endast för att tjäna pensionpoäng bör man nog akta sig för dock. Det är en dålig affär.

Bättre då att spara allt i bolaget och ta ut pengarna senare som en "pension", vilket du var inne på tidigare.

Förutsätter att man inte behöver ta ut lön av olika anledningar naturligtvis.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

 

Jag tar ut lön upp till brytpunkten från mitt företag i Thailand. Då betalar jag bara thailändska sociala avgifter, som är avsevärt lägre än de svenska arbetsgivaravgifterna. Min totala privata skatt är densamma, men länderna delar på kakan enligt dubbelbeskattningsavtal. Alltså kan jag "spara" lönen i Sverige till senare.

 

1 timme sedan, skrev apknug:

 


Fast om du inte behöver kontant lön nu över brytpunkten och vill spara till pensionen så kan du göra en löneväxling. Lönen över brytpunkten tar du som tjänstepension istället. Då minskar sociala avgifter för arbetsgivaren och du kan också få en större netto avsättning. På så sätt går "mer än allt" till din privata pension.

Kolla dock hur den befintliga tjänstepensionen påverkas av detta och lägg det i kalkylen. Tanken är att det skall vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren och förmånligt för dig.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

 

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja ni egenföretagare har ju möjlighet att ta ut pengarna på annat mer skatteförmånligt sätt. Som anställt har jag inte den möjligheten och vill jag tjäna så bra som möjligt oavsett första eller anda brytpunkten som går någonstans vid 52 tusen.  Är man 65 år är dessutom brytpunkterna något högre. Tjänstepension tror jag dock man får på pengarna man tjänar över inkomsttaket som är pensionsgrundande.

 

1 timme sedan, skrev Dolle:

 

Det man tjänar därutöver får man inga pensionspoäng för. Rätt av dig.

 

Men man får 30%  på det man tjänar över i tjänstepension 4,5% under i tjänstepension på dom pengarna över brytpunkten

 

Jag löneväxlar men kan inte löneväxla allt över så dom pengarna jag tjänar över brytpunkten får jag 30% 

 

Arbetsgivaren betalar in drygt 73000:-/år i tjänstepension för mig

 

För mig gäller det att leva vid 61+

 

Detta med löneväxling och att höja tjänstepensionen känns inte så intressant för mig som är min egen arbetsgivare. Om jag inte missförstår skulle jag bara byta pengar med mig själv, alltså bolaget betalar in pengarna till mig själv, och jag misstänker att staten snor åt sig en del av kakan någonstans, men jag är inte helt klar över hur tjänstepension är uppbyggd. Troligen finns det också privata pensionsförsäkringar hos bankerna där företaget kan sätta av pensionspengar för mig på skatteförmånliga villkor, men nackdelen är att pengarna då låses och inte är likvida. Med pengarna liggande i bolaget kan jag vid akut behov ta ut extra lön, även om jag får betala skjortan i skatt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant upplägg@celsius men hur fungerar det med svenska pensionen i ditt fall? Du arbetar inte i sverige, inte för ett svenska företag utan är endast skattskyldig i Sverige för arbete utfört utomlands. Du betalar således Inga sociala avgifter i Sverige dvs ingen allmän pensionsavgift ex vis. Sjukvård och sånt får du ju eftersom du inte flyttat ut och det inte är beroende av inkomst.

Dubbelbeskattningsavtalet reglerar var och hur du skall skatta. Jag vet att det finns liknade avtal om sociala förmåner, att man kan behålla dem i landet där man kommer ifrån trots att man arbetar utomlands. Är det fallet med Thailand? Då har säkert tittat i det rosa kuvertet och om du inte hade tjänat in nån pension hade du väl fått hickan?

Då har helt rätt i tjänstepension det är inget för dig med ditt upplägg!

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat och skattat 2.5 år i Sverige så jag har 0 i pension och frugan får väl 700 Baht per månad så inte blir det fett, får nog sluta snusa skulle jag tro.

 

Jag ska inte skämta bort en seriös tråd men fler och fler personer sitter nog i en sits liknande min. Med en relativt hög lön och låg skatt har jag givetvis kunnat spara undan betydligt mycket mer än gemene svensk men att stå helt utanför alla skyddsnät är ibland lite stressande och kräver en del planerande, självdisciplin och tur. 7-8 år till som anställd och kanske ett par år till på "deltid" tror jag är lagom för mig. Att pendla 8-10 timmar nästan varje måndag och fredag börjar kännas.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i alla fall bestämt mig nu, kommer att säga upp mig idag.

Jobba lite extra när jag känner mig att vardagen när känns tröttsam.

 

DSCN0588.JPG

 

     FF

 

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev apknug:

Mycket intressant upplägg@celsius men hur fungerar det med svenska pensionen i ditt fall? Du arbetar inte i sverige, inte för ett svenska företag utan är endast skattskyldig i Sverige för arbete utfört utomlands. Du betalar således Inga sociala avgifter i Sverige dvs ingen allmän pensionsavgift ex vis. Sjukvård och sånt får du ju eftersom du inte flyttat ut och det inte är beroende av inkomst.

Dubbelbeskattningsavtalet reglerar var och hur du skall skatta. Jag vet att det finns liknade avtal om sociala förmåner, att man kan behålla dem i landet där man kommer ifrån trots att man arbetar utomlands. Är det fallet med Thailand? Då har säkert tittat i det rosa kuvertet och om du inte hade tjänat in nån pension hade du väl fått hickan?

Då har helt rätt i tjänstepension det är inget för dig med ditt upplägg!

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

Nu gör du mig lite osäker faktiskt. Men jag deklarerar för hela inkomsten i Sverige, det är när skatten räknas ut som jag gör avdraget av den thailändska skatten. Grundas inte pensionen på den beskattningsbara inkomsten? Det där kan vara värt att kolla. Men jag och familjen är ju med i alla andra system, sjukvård och sådant. Gissar förresten att det är hög tid att anmäla till Försäkringskassan nu när jag till slut har en sjukpenninggrundande inkomst i Sverige...

 

Man kanske skulle börja öppna dom rosa kuverten :big_smile: Det har inte varit aktuellt när jag bott utomlands och varit utskriven.

 

När jag kollar på Pensionsmyndighetens hemsida står det såhär:

___________________

Så stor är den allmänna pensionsavgiften

Den allmänna pensionsavgiften är 7 procent av din inkomst upp till intjänandetaket. När vi beräknar den pensionsgrundande inkomsten gör vi ett avdrag på den allmänna pensionsavgiften vilket innebär att den pensionsgrundande inkomsten normalt motsvarar 93 procent av den faktiska inkomsten.

___________________

 

Det ser alltså ut som att pensionen betalas genom att man inte får tillgodoräkna sig hela inkomsten som pensionsgrundande. Samtidigt kan man läsa sig till på Wiki att 10.21% av arbetsgivaravgiften går till ålderspension. Så vad som gäller för mig som betalar skatt men inte har en svensk arbetsgivare som betalar arbetsgivaravgift vete tusan. Det tål att forskas i.

 

Men även om jag skulle mista pensionspoäng i det svenska systemet för att mitt företag i Thailand betalar sociala avgifterna här och inte i Sverige så tror jag ändå jag inte ändrar något. Jag är lite allergisk mot att lämna kontrollen av mina pengar till andra, inte allt i alla fall. Pensionssystemen är inte kassaskåpssäkra, om man säger så. Så en del av äggen lägger jag helst i en helt egen korg som jag själv har kontroll över, varken staten eller banker får röra dom. Utom att dom ligger på ett bankkonto, förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Atom:

Jag har jobbat och skattat 2.5 år i Sverige så jag har 0 i pension och frugan får väl 700 Baht per månad så inte blir det fett, får nog sluta snusa skulle jag tro.

 

Jag ska inte skämta bort en seriös tråd men fler och fler personer sitter nog i en sits liknande min. Med en relativt hög lön och låg skatt har jag givetvis kunnat spara undan betydligt mycket mer än gemene svensk men att stå helt utanför alla skyddsnät är ibland lite stressande och kräver en del planerande, självdisciplin och tur. 7-8 år till som anställd och kanske ett par år till på "deltid" tror jag är lagom för mig. Att pendla 8-10 timmar nästan varje måndag och fredag börjar kännas.

 

Självdisciplin ja, det har det för min del varit dåligt med fram till nyligen, skam till sägandes. Men jag har till slut lagt upp en plan enligt tidigare beskrivning, med diverse nödutgångar. Exempelvis har min fastighet, det lilla fritidshuset i skärgården, rakat upp i pris nåt enormt. Bara tomten är väl 7-8 gånger dyrare än när jag köpte den för 17 år sedan. Så en sista utväg kan bli att vid pensioneringen byta ner sig till ett mindre attraktivt läge, men ändå OK för en pensionär, och därmed kunna bli skuldfri på boendet. Jag har också tecknat en livförsäkring som ger min fru tillräckligt för att kunna lösa huslånen och bo kvar i Sverige åtminstone till ungarna är klara med skolan. Alltnog, till saken.

 

Ett privat pensionssparande offshore kanske vore en idé i ditt läge också? Det är enbart tillgängligt för expats och pengarna hamnar på kanalöarna eller nåt ditåt. Det bör för säkerhets skull påpekas att det inte är något skattesmitarfuffens med det hela, typ Panamapappren eller liknande. Det är gjort för dom som hamnar utanför både sitt hemlands system och värdlandets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker vår egen skatteexpert PEOLITO,vilket är bäst


Är jag skatteexpert?
Jag satsar på en lottovinst grande som sparkapital [emoji1]. Gärna så fort som möjligt så jag kan dra mig tillbaka och krossa strykbrädor som hobby.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Peolito:


Är jag skatteexpert?
Jag satsar på en lottovinst grande som sparkapital emoji1.png. Gärna så fort som möjligt så jag kan dra mig tillbaka och krossa strykbrädor som hobby.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Antog att de extrainsättningar av skattepengar du gör både på restauranger och glasboa, gick att ta ut senare efter pension!

De blir ju en hel del procent, har jag märkt!  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Antog att de extrainsättningar av skattepengar du gör både på restauranger och glasboa, gick att ta ut senare efter pension!

De blir ju en hel del procent, har jag märkt!  

 


Ja det är en lysande investering. Tror mer att den ger en kortsiktig effekt än i långa loppet. [emoji1]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var precis de storheterna jag inte heller fick ihop,@celsius skattepliktig inkomst kontra ej betald ålderspenionsavgift. Undrar hur tusan det funkar? Lycka till med att röna ut det hela och om det skulle vara så att det inte är pensiongrundande i Sverige så kan du ju sänka lönen lite eller nåt. Då blir det mer över till ditt "privata sparande", låter bättre än off shore i dessa Panama tider.... Fast det är samma sak.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Det var precis de storheterna jag inte heller fick ihop,@celsius skattepliktig inkomst kontra ej betald ålderspenionsavgift. Undrar hur tusan det funkar? Lycka till med att röna ut det hela och om det skulle vara så att det inte är pensiongrundande i Sverige så kan du ju sänka lönen lite eller nåt. Då blir det mer över till ditt "privata sparande", låter bättre än off shore i dessa Panama tider.... Fast det är samma sak.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

Offshore är inget problem. Det är inget fuffens med det, som jag nämnde till Atom. Ett sätt för expats som hamnar utanför båda ländernas system att spara till pension. Det motiveras kanske av att det inte kan klarläggas i vilket land pensioneringen kommer att ske och att ingendera landet tar ansvar för den enskilde. Så varför skulle dom få in avgifter eller skatter för det hela? Då får man ta det i egna händer.

 

Enklast för mig är nog som sagt att faktiskt öppna det där kuvertet, kanske till och med gå in på nätet på mina sidor där. Ack ja, att det ska vara så besvärligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, orange-kuvertet har ju inte varit samma uppmuntrande läsning som det var i början med en prognos att värdet skulle stiga med 10% i all evighet och bringa enorm rikedom, numera är väl det bara arvsvinsten som ger ett plus på någon hundring.

Värdet i pensionsfonder brukar vara negativa numera.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste den här boken för några år sedan. Minns att det var deprimerande läsning. Politikerna för oss bakom ljuset och ger oss ett system som dom själva ratat för sina egna pensioner. Den visar att bankerna gör grova vinster på pensionspengarna genom att mörka väsentliga detaljer. Det är ett skäl till att jag inte låter Pensionsmyndigheten eller banker att ta kontroll över alla dom pengar jag ska leva på när jag blir gammal. Jag litar inte på dom!

 

Leif GW Person kan ju gärna få tycka att detta var god underhållning, se nedre högra hörnet. Han har ju sitt på det torra tusentals gånger om. För mig var det mest deprimerande. Läs den inte om du är i en depression eller suicidal. Det kan vara farligt...

 

 

20161031_184413.jpg

 

Tillägg: Och som en stilla bekräftelse hittar man detta i DN:

 

Ytterligare två PPM-fonder stoppas

Publicerad 12:17

Pensionsmyndigheten stoppar ytterligare två fonder på premiepensionens fondtorg.

Orsaken är att myndigheten vill analysera uppgifter som pekar på att fonderna, Fondeum Mixed Fund och GFG Global Medium Risk Fund, eventuellt inte följer det samarbetsavtal som gäller för fondtorget.

I spåren av fallet Falcon Funds, där stora summor riskerar att ha försvunnit ur fonderna, meddelade Pensionsmyndigheten att samtliga fonder skulle gås igenom.

Köpstoppet av de aktuella fonderna är tillfälligt i väntan på en utredning, skriver Pensionsmyndigheten i ett pressmeddelande.

 

 

Ändrades av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Dolle:

 

Undra hur mycket pengar staten har pumpat in i nykomna som är våra "pensions" pengar.

Dom skyller på att vi blir flera som blir äldre som ska försörjas, en del kan jag köpa men hur många ska vi försörja som är nyanlända !!!!!!!!!!!!!!!

 

För min del blir det pension så fort jag får.

 

Det fetmarkerade är vad jag förstår bara en myt som politiker använder sig av.

I själva verket är det så att svenska åldringar, genom tekniska och medicinska framsteg, också håller sin hälsa till en högre ålder än tidigare. Detta innebär äldre befolkning men inte alls samma vårdbehov som tidigare generationer, dvs kostnaderna ökar inte alls i den takt som politikerna försöker få allmänheten (skattebetalarna) att tro. Även här blir svenskarna stjärtpullade av de styrande.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man törs knappast tänka på dom som planerar att pensionera sig

inom dom närmaste åren och inte har ett eget sparande.

Det kommer garantera att bli en riktig kalldusch.

Bara en sån sak som att åka till Thailand kommer tyvärr bara bli en våt dröm.

 

Har några i den närmaste kretsen som är omkring 50 och totalt blundar för

den kommande pensioneringen och istället köper sig en ny bil i halvmiljon-klassen.

säger som Boa, Huva!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det är i det närmaste omöjligt med generella tips. Gör en prognos här med hjälp av Bank ID eller beställ en PPM kod. https://www.minpension.se/

 

Det är ju som någon varit inne på lite nya regler på gång. När det gäller lägsta ålder för tjänstepension har det pratats om att justera den från

dagens 55 till 57 men tveksamt om staten kan lägga sig i det då de inte har med de pengarna att göra.

Däremot talar mycket för att de kommer att justera den allmänna pensionsåldern från 61 år idag till 62 eller 63 år. Man vill ju även förlänga rätten att arbeta med några år.

 

Målet lär vara att de ska ha en partiöverskridande (ja med det vanliga undantaget) överenskommelse innan nästa val.

 

Själv hade jag tänkt att pensionera mig straxt efter 55 som jag snart blir, men ångrat mig lite på vägen. Är nog mest rädd för att flytta till fiskebyn och ha "lördag hela veckan",

blir lätt rastlös.

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Dolle:

 

Det man tjänar därutöver får man inga pensionspoäng för. Rätt av dig.

 

Men man får 30%  på det man tjänar över i tjänstepension 4,5% under i tjänstepension på dom pengarna över brytpunkten

 

Jag löneväxlar men kan inte löneväxla allt över så dom pengarna jag tjänar över brytpunkten får jag 30% 

 

Arbetsgivaren betalar in drygt 73000:-/år i tjänstepension för mig

 

För mig gäller det att leva vid 61+

Det där beror väl på vart man arbetar dvs vilket avtal man har. Jag jobbar statligt, tror inte jag har får 30% över brytpunkten men jag får ta och kolla upp det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intresanta synpunkter när och hur man plockar ut pensionen och fler finns det säkert. ag tror jag har två val. Jobba till sista april

eller fortsätta i halvtid ett år extra men ändå börja ta ut pension ganska snabbt så fort det går

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Boa52:

Många intresanta synpunkter när och hur man plockar ut pensionen och fler finns det säkert. ag tror jag har två val. Jobba till sista april

eller fortsätta i halvtid ett år extra men ändå börja ta ut pension ganska snabbt så fort det går

Får du jobba ett år extra halvtid?

Ingen på vår arbetsplats fick det alls.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev leifen:

Får du jobba ett år extra halvtid?

Ingen på vår arbetsplats fick det alls.

Vet inte hundra för jag har det inte på papper men jag har pratat med de höga om det och fick till svar, tänk på det och hör av dej

när du bestämt dej hur du ska göra

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Vet inte hundra för jag har det inte på papper men jag har pratat med de höga om det och fick till svar, tänk på det och hör av dej

när du bestämt dej hur du ska göra

Ha ha. Dom är höga och du är på dunken . 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...