Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

Hej

När pengarna tar slut i ett pensionssystem beror naturligtvis på hur mycket pengar man tillför, ovh det borde vara lika lätt för en regering och riksdag att sätta in pengar i systemet som att ta ut ifrån det.

Man kunde välja att satsa mindre på ex.vis försvar, flyktingar och behållt dom nivåer som var inom det gamla pensionssystemet, dessutom kunde man ha sänkt nivåerna inom en massa områden för dom nyanlända som inte har bidragit till vårt välfärdssystem, kontroversiella förslag kanske men fullt realistiska och genomförbara om folket vill ha det så.

Mvh isan lover



Nääää, Sverige är världens rikaste land, vi har råd med allt. Självklart måste vi kunna satta MER pengar på allt ovan samt höja pensionerna!

Allt till alla!

Med vänlig hälsning,

Jonas Sjöstedt/Ingvar Karlsson

Sent from riksdagen using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • SatanG

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder


Håller inte med alls, vi har de senaste minst 10 åren haft en enorm ekonomisk bom
Räntan nära noll skatterna har sänks börsen går upp, jag personligen har aldrig tjänat så mycket som nu på arbete fastighet och sparkapital. Nu representerar jag inte alla, men vi är väldigt många som fått det väldigt mycket bättre



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Fast att den enskilde har råd att betala själv för sin egen välfärd är ett dåligt argument. Vi har ett samhällskontrakt som säger att genom de höga skatterna så skall staten ombesörja välfärden. Gäller annat får man tala om det.

Men vi kommer oundvikligen gå mot ett samhälle med endast en grundtrygghet som ombesörjs via staten vi har redan kommit en bra bit på vägen i det tysta. Hade uppskattat en öppenhet kring det hela bara, pensionerna är ett bra exempel.....

Och kom ihåg.. 1/3 del av skatten går till Vård, skola och omsorg.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter



Fast att den enskilde har råd att betala själv för sin egen välfärd är ett dåligt argument. Vi har ett samhällskontrakt som säger att genom de höga skatterna så skall staten ombesörja välfärden. Gäller annat får man tala om det.

Men vi kommer oundvikligen gå mot ett samhälle med endast en grundtrygghet som ombesörjs via staten vi har redan kommit en bra bit på vägen i det tysta. Hade uppskattat en öppenhet kring det hela bara, pensionerna är ett bra exempel.....

Och kom ihåg.. 1/3 del av skatten går till Vård, skola och omsorg.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Dåligt argument eller inte, sanningen är att trygghetssystemen inte bygger på 100 % avkastning utan på en grundutbetalning
Vill man ha mer måste man göra egna avsättningar, men att tycka att någon Annan skall betala är enl mig inget bra.
Sen måste man lära sig att mätta mun efter matsäck, vi kanske har lite för stora krav på pappa staten idag, du får inte i några system ut full ersättning typ à- kassa f-kassa även försäkringar täcker inte fullt ut, men de täcker de enkla och basala i livet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligt argument eller inte, sanningen är att trygghetssystemen inte bygger på 100 % avkastning utan på en grundutbetalning

Vill man ha mer måste man göra egna avsättningar, men att tycka att någon Annan skall betala är enl mig inget bra.

Sen måste man lära sig att mätta mun efter matsäck, vi kanske har lite för stora krav på pappa staten idag, du får inte i några system ut full ersättning typ à- kassa f-kassa även försäkringar täcker inte fullt ut, men de täcker de enkla och basala i livet

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är ju staten som betalar för dom iallafall som inte har sköt om sitt eget hus.

Medans dom som planerat får dessutom betala för dom som inte planerat. Betala dubbelt.

Det är värdelöst.

Pensionssystemet ska ge trygghet även åt folk som inte planerar för det blir annars likförbannat en kostnad som hamnar på skattsedeln hos dom skötsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är vi bortskämda inte minst vi som gått i pension eller nästan är där, vi har nämligen haft en standardförbättring som inte liknar något annat. P.g.a.d. förväntar vi oss inget annat än att denna förbättring ska fortsätta.

Värre, minst 7 ggr värre (djävligare) blir det för alla nyinkomna och ungdomar, de kan troligtvis inte få räkna hem samma gynnsamma utveckling som vi gamlingar har kunnat gjort.

För övrigt har nog de flesta av oss en "liten" slant undanlagd för att kunna få "lite" guldkant på tillvaron nu på ålderns höst. Ingen mening att spara eller ha sparat för mycket för när man hamnar på hemmet - om man nu hinner dit, plockar det kommunala av en överflödet (100 tkr sedan rycker det allmänna resten på kort eller lite längre sikt).

Många av oss ska nog strunta i att mata barn och barnbarn, betydligt bättre att de få lära sig äta själva men tids finnes. Är nog världens otjänst vi gör när vi skämmer bort dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev masse46:


Håller inte med alls, vi har de senaste minst 10 åren haft en enorm ekonomisk bom
Räntan nära noll skatterna har sänks börsen går upp, jag personligen har aldrig tjänat så mycket som nu på arbete fastighet och sparkapital. Nu representerar jag inte alla, men vi är väldigt många som fått det väldigt mycket bättre



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är bara att grattulera dig. Nu tänkte jag på väldigt manga som inte gjort det som du. Vilka skatter har sänkts. Börsen går upp. Vad vet vi om det. fastigheter brukar vara säkert. Men vad sager om värdet när du ska realisera din vinst.  Att spara på något sätt är vad vi måste göra. Hur manga tror att staten ska lösa våra problem när vi går I pension. Frågorna manga svaren få

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att grattulera dig. Nu tänkte jag på väldigt manga som inte gjort det som du. Vilka skatter har sänkts. Börsen går upp. Vad vet vi om det. fastigheter brukar vara säkert. Men vad sager om värdet när du ska realisera din vinst.  Att spara på något sätt är vad vi måste göra. Hur manga tror att staten ska lösa våra problem när vi går I pension. Frågorna manga svaren få


Hej ja i vårt fall har jobbskatteavdraget som genomförts i flertal steg gjort att vår disponibla inkomst har ökat, i samma takt som räntan har gått från typ 10% till idag typ 1-2% ett sk miljonlån har blivit många tusenlappar billigare samt att de flesta investeringarna på börsen har under perioden stigit, så visst har vi fått det bra.
Detta gäller för oss etablerade i samhället
Den yngre generationen har lite tuffare
Så har man jobb o inkomst sunda värderingar gällande spenderingen av sina pengar bör det bli en hel del över även om man inte har super lön.
Av framtiden vet man lite, men vår historia de sista 10 åren har varit goda när det gäller ekonomin iaf


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

masse

Där har du helt rätt.  Du svarar också på dom påståenden jag hade. Vi har det bra just nu. Vi är tyvärr på fel väg.  För att våra barn ska få det drägligt så måste vi fundera och ta beslut som förhoppngsvis gynnar alla medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart är vi bortskämda inte minst vi som gått i pension eller nästan är där, vi har nämligen haft en standardförbättring som inte liknar något annat. P.g.a.d. förväntar vi oss inget annat än att denna förbättring ska fortsätta.

Värre, minst 7 ggr värre (djävligare) blir det för alla nyinkomna och ungdomar, de kan troligtvis inte få räkna hem samma gynnsamma utveckling som vi gamlingar har kunnat gjort.

För övrigt har nog de flesta av oss en "liten" slant undanlagd för att kunna få "lite" guldkant på tillvaron nu på ålderns höst. Ingen mening att spara eller ha sparat för mycket för när man hamnar på hemmet - om man nu hinner dit, plockar det kommunala av en överflödet (100 tkr sedan rycker det allmänna resten på kort eller lite längre sikt).

Många av oss ska nog strunta i att mata barn och barnbarn, betydligt bättre att de få lära sig äta själva men tids finnes. Är nog världens otjänst vi gör när vi skämmer bort dem.



Ja det är världens otjänst att vingklippa sina barn och inte lära dom flyga.

Men försök förklara det för en thai tant.
Link to comment
Dela på andra sajter

masse

Där har du helt rätt.  Du svarar också på dom påståenden jag hade. Vi har det bra just nu. Vi är tyvärr på fel väg.  För att våra barn ska få det drägligt så måste vi fundera och ta beslut som förhoppngsvis gynnar alla medborgare.



Vi knarkar tillväxt, kvartals-ekonomi.
Bra för industrin halvbra för en del medborgare.
Kissa i sängen.
Blir blött och kallt på sikt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev GreenValley:

Själklart var V det emot, varför skulle just denna fråga vara ett undantag?

Hej

Håller med dig där, V är ju i princip alltid emot alla försämringar som drabbar vanligt folk och utsatta grupper.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev evert 1:

Självklart är vi bortskämda inte minst vi som gått i pension eller nästan är där, vi har nämligen haft en standardförbättring som inte liknar något annat. P.g.a.d. förväntar vi oss inget annat än att denna förbättring ska fortsätta.

Värre, minst 7 ggr värre (djävligare) blir det för alla nyinkomna och ungdomar, de kan troligtvis inte få räkna hem samma gynnsamma utveckling som vi gamlingar har kunnat gjort.

För övrigt har nog de flesta av oss en "liten" slant undanlagd för att kunna få "lite" guldkant på tillvaron nu på ålderns höst. Ingen mening att spara eller ha sparat för mycket för när man hamnar på hemmet - om man nu hinner dit, plockar det kommunala av en överflödet (100 tkr sedan rycker det allmänna resten på kort eller lite längre sikt).

Många av oss ska nog strunta i att mata barn och barnbarn, betydligt bättre att de få lära sig äta själva men tids finnes. Är nog världens otjänst vi gör när vi skämmer bort dem.

Hej

För yngre generationer än dom födda på 30-40 tal väntar nog klara försämringar ex.vis dom födda på 60-70 tal, dom generationer som nu är barn och ungdomar lär förmodligen inte bli vare sig bortskämda eller speciellt bra omhändertagna som pensionärer.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter



Vi knarkar tillväxt, kvartals-ekonomi.
Bra för industrin halvbra för en del medborgare.
Kissa i sängen.
Blir blött och kallt på sikt.

Det kallas för marknadsekonomi, och är något vi i väst tycker är bättre än det man hade i öst tidigare, att vi sedan har en bättre fördelning typ skatt än man har i andra länder typ Thailand är iaf något jag föredrar


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej det är pensionssystemet som det är fel på, vilket kritikerna påpekade redan vid pensionsreformen, det var inte en överraskning för alla att pensionerna sjönk när man bytte ifrån ATP systemet till det nuvarande systemet.

Dom som låg bakom pensionssystemets konstruktion och politikerna som talade sig varma för detta visste säkert också hur det skulle sluta men höll ändå masken för att lura folket.

Mvh isan lover



Helt korrekt,

Det är detta som är en av baksidorna med demokrati. Maktfullkomliga politiker insåg mycket riktigt att pensionssystemet skulle braka och ingen ville sitta vid rodret då. Istället så träffar man en "uppgörelse" om ett nytt system med avsevärt lägre ersättning, en pyspunka istället för att däcket exploderar. Ingen kommer ju märka nåt förens om tio tals år tänkte man. Genom "uppgörelsen" behöver ingen part ta ansvar för det hela, det går lätt att skylla på de andra, delat ansvar är ingens ansvar det vet alla som varit ute i näringslivet.

Det finns några politiker som inte har stuckit huvet i sanden utan påpekat att det behöver tillföras mer resurser till systemet på olika sätt men de har mest blivit idi*tförklarade.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

 


Helt korrekt,

Det är detta som är en av baksidorna med demokrati. Maktfullkomliga politiker insåg mycket riktigt att pensionssystemet skulle braka och ingen ville sitta vid rodret då. Istället så träffar man en "uppgörelse" om ett nytt system med avsevärt lägre ersättning, en pyspunka istället för att däcket exploderar. Ingen kommer ju märka nåt förens om tio tals år tänkte man. Genom "uppgörelsen" behöver ingen part ta ansvar för det hela, det går lätt att skylla på de andra, delat ansvar är ingens ansvar det vet alla som varit ute i näringslivet.

Det finns några politiker som inte har stuckit huvet i sanden utan påpekat att det behöver tillföras mer resurser till systemet på olika sätt men de har mest blivit idi*tförklarade.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

Behövs inga politiker för att tillföra systemet mer pengar eller resurser, bara bra fackliga företrädare som förhandlar.

Där har tjänstemännens organisationer varit duktigare än de inom LO på att löneväxla vid en förhandling.

 

Exempel att man kommer fram till 3% justering av lönerna, varav 0,2% går till extra inbetalning av tjänstespension eller tilläggspension.

Har själv vid sådana tillfällen ändå fått 3% och 0,2% till pension som bonus då det inte drivit upp lönenivån inom företaget.

 

Sådana små löneväxlingar lite då och då ger flera 1000 tals kronor extra vid pensionering.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

När du väl haft lyckan att få en kommunal biståndshandläggare att ta beslut om att ge dig en plats på ett äldreboende är du oftast i ett så dåligt skick att de var sista resan i upprätt ställning. En sådan plats belastar din hemkommuns kassa med minst 500.000 per år.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk


Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...