Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev leifen:

Lite skillnad på ett semesterinhopp och en halvtid året runt.

 

Ja, halvtid året runt kommer aldrig på tal!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • apknug

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 minuter sedan, skrev leifen:

Inte alla arbetsgivare som vill ha pensionärer kvar på halvtid efter 65år, bättre att låta ungdom och yngre få en fast tjänst.

 

Fick chansen att gå vid 60år med avtalspension vid en bemanningsminskning och det är mitt bästa beslut fast det blev en rejäl sänkning i pengar,

men att få betalt i 5år extra år för att inte visa sig på jobbet känns riktigt bra när hälsan är mycket bra för min ålder.

Lite förhöjt blodtryck men som ligger på 110/70 med mediciner duger långt.

 

Lev mens ni har hälsan och inte sen, tror inte så många +60 måste försörja någon större familj. Pengarna räcker ändå.

Låt inte snålheten beröva er av många goda år av det värdefullaste man har.

Dom bästa åren är ju kvar, tidigare år är bara minnen.

 

Kalkylera inte med att ni lever till 100år......

 

Bra sagt, själv siktar jag på att hoppa av jobbandet vid 55, 7 år från nu. Enligt mitt kontrakt har jag rätt att jobba till 70, vem fan vill det.

Men man får väl se hur det känns när man kommer dit.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Bra sagt, själv siktar jag på att hoppa av jobbandet vid 55, 7 år från nu. Enligt mitt kontrakt har jag rätt att jobba till 70, vem fan vill det.

Men man får väl se hur det känns när man kommer dit.

 

/ SatanG

 

Du har ju säkert väldigt goda chanser att få hoppa in när du vill. Behövs ju alltid avlösare till sjöss när någon skall varar långledig osv.

Då kan du ju styra själv när och hur mycket du jobbar.

 

Men planerar du bra så behöver du ju inte de pengarna. Ni sjöbusar tjänar ju så jävla bra! :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade blodtryck på 210/110 en dag vid kontroll och fick inte jobba den dagen.

Blev ivägskickat till akuten men de hade annat och göra.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Naam jai:

Enda att tänka på är att ej överstiga 36,900 sek/månad där går gränsen annars 50% skatt... Alltså pension+lön ska helst inte överstiga nämnda belopp .

Så förklarade banken för mej... tror jag fattade rätt :sure:

 

Det är bara den del som överstiger 36 900:- som blir 50% skatt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, gå in på min pension på Pensionsmyndigheten så kan ni se vad skillnaderna blir ifall ni tar pension 61 eller 65 och fundera. Ni runt 55-61 så kommer pensions åldern förmodligen  tyvärr att höjas.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev soi covboy:

hur funkar sink skatten om man går vid 61 ?

Funkar jättefint om du uppfyller villkoren, det har inget med din ålder att göra.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

adress i sverige?

Om du menar för att kunna få SINK- skatt så är nog svaret nej. Man måste vara utskriven från Sverige och därmed blir man avförd från folkbokföringsregistret och har ingen bostad eller adress i landet längre.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej ett citat från DN-artikel i dag 31/10 

Ett längre arbetsliv kräver dessutom anpassningar av arbetsplatsen i sig, såsom bättre belysning och tekniska hjälpmedel. Men framför allt måste vi se en modernisering av regelverket. I skrivelsen till Pensionsgruppen var arbetsmarknadens parter, utom Svenskt Näringsliv, eniga om att höja pensionsåldern från 65 till 67 år, och att låta alla sociala trygghetssystem följa med i förändringen. I dag förloras exempelvis rätten till a-kassa och sjukpenning på 65-årsdagen.

En enda höjning kommer dock inte att vara tillräcklig eftersom medellivslängden kontinuerligt ökar. Som ett svar på detta föreslog Pensionsåldersutredningen, som lades fram för tre år sedan, att man bör införa en riktålder som följer utvecklingen av medellivslängden. Åldersgränserna i det allmänna pensionssystemet knyts då an till riktåldern. På så sätt får man ett system som ständigt justerar pensionsåldern för medellivslängden, utan att kräva stora beslut och utredningar varje gång. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är 59 år och sa upp mig i maj för att jag inte fick semester över vintern. Jag hoppas att det dröjer till 2019 att de ändrar pensionsåldern till 63.

Jag kommer att ansöka om pension vid 61 om det fortfarande går annars får man  bita i det sura äpplet och ta det vid 63.

 

Nu får man leva i ovisshet vad som gäller.

Men jag skall passa på och leva så länge pengarna räcker.

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

En del snack om att man ska passa sig för att tjäna för mycket för att slippa betala skatt. Men det är ju bara på det som överstiger brytpunkten som blir högre beskattat och det blir ju ändå 50%  av de dyrt beskattade slantarna som hamnar i plånboken.

Sen är det väl så misstänker jag att om man tar pension innan 65 och jobbar så tror jag inte att pensionsutbetalningen räknas som pensionsgrundande inkomst men det gör ju lönen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är att man skall vara väldigt försiktig med att skriva ut sig från Sverige. Vill minnas att jag läste om någon som blev av med pensionen p g a det. I vilket fall som helst förlorar man alla förmåner i Sverige om man skriver ut sig, som sjukförmåner t ex. Det kan visa sig vara en nackdel om man plötsligt mår sämre och inte klarar livet i Thailand utan behöver mer vård än man har råd att betala ur egen ficka här. Då finns skyddsnätet genom att man kan flytta hem genast. Behöver jag påpeka att man skall se till att ha ordentliga sjukförsäkringar, avsett var man är skriven?

 

Min situation är ganska annorlunda jämfört med den som har en fast anställning, eftersom jag arbetar som egenanställd konsult på kortare uppdrag, oftast cirka en vecka, men ibland så kort som ett par dagar och upp till 30 dagar som allra mest. Det kanske inte är så intressant för majoriteten här, men jag berättar ändå hur jag tänker och planerar. Någon kanske kan ha nytta av det.

 

Jag har bott heltid och drivit företag i Thailand i 10 år cirka. Gifte mig och bildade familj efter bara ett par år här - trodde aldrig att det skulle hända! Trodde det var kört för mig, men lyckan kom. Nu har frun och barnen flyttat permanent till Sverige och jag jobbar här i Thailand och i övriga världen och tar semestrar i Sverige så ofta och länge jag kan.

 

Jag lämnade alltså Sverige skattemässigt under ett antal år då jag flyttade till Thailand och byggde upp min verksamhet här. Det gjorde ju att min pension i Sverige inte är så imponerande, så jag har kompletterat med pensionssparande offshore, som faller ut när jag är 70. Fördelen med offshore är att inga vinster beskattas under löptiden och att om man inte bor i sitt hemland när man blir pensionär blir det ingen skatt alls (min plan är dock att bo i Sverige då, så det är bara en "kanske" möjlighet). Jag beskattas för min lön enligt dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Thailand, d v s lönen beskattas i båda länderna men skatten i Thailand dras av i den svenska taxeringen. Så jag betalar enligt svensk skattenivå, men länderna delar på pengarna. Det känns helt OK, jag har ju familjen i Sverige och dom går i skola och får alla förmåner. Mina kostnader för sjukförsäkringar och skolavgifter är lägre nu och det kompenserar en stor del av den ökade skatten. Det kändes lite mer surt när man var ungkarl i Sverige och betalade skatt utan att få särskilt mycket tillbaks själv.

 

Sedan är planen att fakturera en del av det jag tjänar utanför Thailand i mitt svenska bolag, där jag inte tar ut lön f n (eftersom de sociala avgifterna är mycket högre i Sverige blir den totala skatten, bolaget plus privat, mycket lägre om jag tar ut lönen här i Thailand ). Sedan låta dessa pengar ligga kvar tills jag slutar jobba eller trappar ner. Då kan jag ta ut lön till förmånligare skatt än om jag tar ut pengarna nu och sparar dom i egen ficka. Lön utan att jobba, alltså. Som småföretagare kan man också ta ut en årlig aktieutdelning till förmånlig skattenivå. En bruttovinst i företaget på upp till maximalt cirka 205 000 kronor blir till cirka 157 000 efter bolagsskatt och privat skatt. Tog man ut det som lön, med sociala avgifter och kommunalskatt, blev det mindre än 90 000 kvar. Än värre om man kommer upp i statlig skatt. Dom pengar jag tar ut som utdelning ska jag spara i den mån jag kan, på SBAB där jag har mina huslån. Då kan jag ha en likvid reserv samtidigt som jag får lite grann ränta i alla fall. När summan eventuellt överstiger behovet av reserver, eller räntorna på huslånen går upp ordentligt, kan jag betala av på lånen efterhand. Målet är att inte ha några lån kvar vid pension, om möjligt. Lägenheten i Thailand är kontant betald redan från början. Då har man en stor utgiftspost undanröjd, vilket sänker behovet av pension. När man är pensionär blir ju också ränteavdragen ganska värdelösa, så lånen är bra att bli av med innan.

 

När det är dags för mig att trappa ner eller pensionera mig kommer jag inte att flytta till Thailand permanent. Dels gillar jag svensk vår och sommar. Finns inget som slår det. Jag har ett litet hus att pyssla om, hoppas snart kunna bygga ett garage/verkstad där jag kan "leka" sedan. Sedan är min fru 20 år yngre än jag, så hon har nästan halva karriären kvar när jag är 65. För henne att jobba i Thailand är lönlöst, bokstavligen. Hon har inte ett yrke som betalar så pass att det är lönt, annat än i Sverige. Så tanken är att jag åker till Thailand under en större del av vinterhalvåret och hon kan ta semester över jul och nyår, så vi kan bo här och kanske också resa omkring tillsammans. Också ett tillfälle att bjuda ner barnen, om dom bor utanför Thailand.

 

Jag tror också att för min del kommer det att finnas goda chanser till att ta ströuppdrag även ganska långt upp i åren. Exempelvis lite knepigare uppdrag och rådgivning som kräver mer erfarenhet, samt diverse utbildning och sådant. Jag är lycklig nog att vara passionerat förtjust i det jag jobbar med och kunna variera vad jag gör och var jag gör det. Så ett och annat "smörjobb" efter pension kunde vara skoj att syssla med och ge lite extra pengar att dryga ut med. Man får bygga sitt personliga varumärke till dess. Därutöver funderar jag på hur jag skall kunna få företaget att leva vidare efter mig. Kanske något av barnen är intresserade när dom kommer så långt i livet? Kanske jag kan låta någon annan ta över, men äga bolaget och kunna plocka ut lite vinst? Lära upp och stötta. Det saknas inte saker att fundera på...

 

För den som trots allt ser en fördel med att skriva ut sig kan jag säga att detta är en delikat process som man måste tänka igenom noga. Skatteverket vill absolut inte förlora "kunder", nämligen. Man måste i princip bryta alla ekonomiska band med Sverige. Man kan inte äga hus eller bostadsrätt, spelar ingen roll om man hyr ut eller så. Det enda man kan ha kvar i den vägen är om man äger ett fritidshus, vilket jag lyckligtvis gjorde 2005 när jag flyttade till Thailand, så det var enkelt att flytta hem igen. Har man en bil kan man bli tvungen att visa att man har en minst lika bra bil i sitt nya hemland. Inga aktier i fåmansföretag får man äga som utskriven, bara börsbolag, i princip. Man kan inte ha någon i den närmaste familjen, make/maka och omyndiga barn, kvar i Sverige. Man kan ha bankkonto däremot, om man har bruk för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev rolba:

En del snack om att man ska passa sig för att tjäna för mycket för att slippa betala skatt. Men det är ju bara på det som överstiger brytpunkten som blir högre beskattat och det blir ju ändå 50%  av de dyrt beskattade slantarna som hamnar i plånboken.

Sen är det väl så misstänker jag att om man tar pension innan 65 och jobbar så tror jag inte att pensionsutbetalningen räknas som pensionsgrundande inkomst men det gör ju lönen.

 

Du har helt rätt i det du skriver, men det finns en annan aspekt också. För den som ännu inte pensionerat sig gäller att man tjänar pensionspoäng upp till brytpunkten. Det man tjänar därutöver får man inga pensionspoäng för. Egenföretagare, som jag, förlorar alltså dubbelt på att ta ut en högre lön. Då är det bättre att låta pengarna ligga kvar i bolaget tills efter pension och ta ut dom då i stället. Fylla ut ovanpå pensionen upp till brytpunkten, till exempel. Eller ta ut lågbeskattad utdelning, se ovan. Inflationen är ju låg, så dom håller ju sitt värde, än så länge. Går inflationen upp går räntorna upp, så det kompensera ju lite av värdeminskningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
17 timmar sedan, skrev thomas001:

Jag fyller snart 59. Om fortfarande möjligt,hänger jag på låset samma dag jag fyller 61 bast. Tyvärr har jag några jag har känt som har väntat in i det längsta.  Två st. med tidig stroke och någon med hjärtinfarkt. Bl.a en som har varit medlem här tidigare. Jag tar det jag får och lever mitt liv.

Svepningen har inga fickor mina vänner........

Hej

Samma här, kommer att ta ut pension så fort det går även om jag inte behöver pengarna, spara dom på egen hand till framtiden.

Använder jag dom inte själv blir dom ju en gång frugan och pojkens.

Tror pensionssystemet kommer att kollapsa i.o.m att så många numera tar ut pengar utan att någonsin ha betalat in något, värre lär det bli.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte och gå in på AMF s hemsida där kan du bestämma hur mycket du vill ta ut i pension per månad (uträkning om hur länge du tror du lever typ) själv missade jag det hörde det från gubbdagiset i veckan  

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev samet:

 

Du har ju säkert väldigt goda chanser att få hoppa in när du vill. Behövs ju alltid avlösare till sjöss när någon skall varar långledig osv.

Då kan du ju styra själv när och hur mycket du jobbar.

 

Men planerar du bra så behöver du ju inte de pengarna. Ni sjöbusar tjänar ju så jävla bra! :haha:

 

Ja det hade varit perfekt att komma in och ta en 2.5 månaders törn per år, 250k netto att slösa med ;-)

Hehe tror du tjänar bra du med.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Samma här, kommer att ta ut pension så fort det går även om jag inte behöver pengarna, spara dom på egen hand till framtiden.

Använder jag dom inte själv blir dom ju en gång frugan och pojkens.

Tror pensionssystemet kommer att kollapsa i.o.m att så många numera tar ut pengar utan att någonsin ha betalat in något, värre lär det bli.

Mvh isan lover

Har man inte betalat in något så blir det bara brödsmulor att få Däremot den  stora flyktingströmmen eu medlemskap där polacker Estländare mm

kommer hit och dumpar lönerna på byggen mm suger styggt i pensionssystemet för tyvärr Lånar ju regeringen från pension systemen mm så tur man inte är typ 20 -30 år de stackarna kommer ha ett helvite den dag de ska pensionera sig nu vil dom ju man ska arbeta till 70 år snart är det 80

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Samma här, kommer att ta ut pension så fort det går även om jag inte behöver pengarna, spara dom på egen hand till framtiden.

Använder jag dom inte själv blir dom ju en gång frugan och pojkens.

Tror pensionssystemet kommer att kollapsa i.o.m att så många numera tar ut pengar utan att någonsin ha betalat in något, värre lär det bli.

Mvh isan lover

 

Ähum, ungefär som när folk använder de thailändska sjukförmånerna utan att betalt någon skatt i Thailand. Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev clion:

Har man inte betalat in något så blir det bara brödsmulor att få Däremot den  stora flyktingströmmen eu medlemskap där polacker Estländare mm

kommer hit och dumpar lönerna på byggen mm suger styggt i pensionssystemet för tyvärr Lånar ju regeringen från pension systemen mm så tur man inte är typ 20 -30 år de stackarna kommer ha ett helvite den dag de ska pensionera sig nu vil dom ju man ska arbeta till 70 år snart är det 80

Du har väl satt av en bra slant som reserv efter du sålt huset för framtiden, det går inte bara att leva på pensionen om beräknas att inte bli så hög.

 

En buffert på banken och inga lån är bra trygghet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man inte betalat in något så blir det bara brödsmulor att få Däremot den  stora flyktingströmmen eu medlemskap där polacker Estländare mm

kommer hit och dumpar lönerna på byggen mm suger styggt i pensionssystemet för tyvärr Lånar ju regeringen från pension systemen mm så tur man inte är typ 20 -30 år de stackarna kommer ha ett helvite den dag de ska pensionera sig nu vil dom ju man ska arbeta till 70 år snart är det 80



Men Polackerna är ju tillfälligt utstationerade i Sverige. Med andra ord så betalar de till det Polska försäkrings systemet och får framtida pension därifrån.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Du har helt rätt i det du skriver, men det finns en annan aspekt också. För den som ännu inte pensionerat sig gäller att man tjänar pensionspoäng upp till brytpunkten. Det man tjänar därutöver får man inga pensionspoäng för. Egenföretagare, som jag, förlorar alltså dubbelt på att ta ut en högre lön. Då är det bättre att låta pengarna ligga kvar i bolaget tills efter pension och ta ut dom då i stället. Fylla ut ovanpå pensionen upp till brytpunkten, till exempel. Eller ta ut lågbeskattad utdelning, se ovan. Inflationen är ju låg, så dom håller ju sitt värde, än så länge. Går inflationen upp går räntorna upp, så det kompensera ju lite av värdeminskningen.



Att ta ut lön ur bolaget endast för att tjäna pensionpoäng bör man nog akta sig för dock. Det är en dålig affär.

Bättre då att spara allt i bolaget och ta ut pengarna senare som en "pension", vilket du var inne på tidigare.

Förutsätter att man inte behöver ta ut lön av olika anledningar naturligtvis.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Celsius:

 

Du har helt rätt i det du skriver, men det finns en annan aspekt också. För den som ännu inte pensionerat sig gäller att man tjänar pensionspoäng upp till brytpunkten. Det man tjänar därutöver får man inga pensionspoäng för. Egenföretagare, som jag, förlorar alltså dubbelt på att ta ut en högre lön. Då är det bättre att låta pengarna ligga kvar i bolaget tills efter pension och ta ut dom då i stället. Fylla ut ovanpå pensionen upp till brytpunkten, till exempel. Eller ta ut lågbeskattad utdelning, se ovan. Inflationen är ju låg, så dom håller ju sitt värde, än så länge. Går inflationen upp går räntorna upp, så det kompensera ju lite av värdeminskningen.

Ja ni egenföretagare har ju möjlighet att ta ut pengarna på annat mer skatteförmånligt sätt. Som anställt har jag inte den möjligheten och vill jag tjäna så bra som möjligt oavsett första eller anda brytpunkten som går någonstans vid 52 tusen.  Är man 65 år är dessutom brytpunkterna något högre. Tjänstepension tror jag dock man får på pengarna man tjänar över inkomsttaket som är pensionsgrundande.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...