Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

Hej

Skulle jag ovh andra få ut det som vi hade betalat in skulle vi nog kunna leva som kungar, men själv har jag aldrig hört talas om någon som har fått detta, det gäller mig veterligen bara den lilla del som man får placera och sköta själv.

Mvh isan lover




Tyvärr har jag svårt att se att du, eller någon, kan leva som kung även om man får ut det man betalat in.

Den allmänna pensionsavgiften är ca 18 %. Vi avrundar till 20% så blir det lätt att räkna. Säg att du vill ha ut lika stor pension Som lön och vill vara pensionär i 25 år.

Då måste du arbeta i 125 år för att få samma pension som lön! Nöjer du dig med 50% räcker det att knega i 75 år.

En förenkling naturligtvis men visar högst tydligt att vi betalar för lite till pensionen trots skatter i världsklass.

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • apknug

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev apknug:

Den allmänna pensionsavgiften är ca 18 %. Vi avrundar till 20% så blir det lätt att räkna. Säg att du vill ha ut lika stor pension Som lön och vill vara pensionär i 25 år.

 

Intressant. Hur räknar du då? Källa?

 

Pensionsavgiften som är inbakad i den sociala avgiften som arbetsgivaren betalar är 10,21%

Därtill har många avtal om tjänstepension, vanligt är 4,5%

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som jobbar i 30 år får garanterat tillbaka mer i pension än vad som betalts in om man lever i 30 efter pensionering....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev samet:

 

Intressant. Hur räknar du då? Källa?

 

Pensionsavgiften som är inbakad i den sociala avgiften som arbetsgivaren betalar är 10,21%

Därtill har många avtal om tjänstepension, vanligt är 4,5%

 

Du får plussa på 7 % som man själv betalar i pensionsavgift. Allt finns att läsa på pensionsmyndigheten.

 

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pensionssystemet/finansiering-av-pensionssystemet

Ändrades av Raggmunken
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Den som jobbar i 30 år får garanterat tillbaka mer i pension än vad som betalts in om man lever i 30 efter pensionering....

 

Bra där tänk positivt :)

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Du får plussa på 7 % som man själv betalar i pensionsavgift. Allt finns att läsa på pensionsmyndigheten.

 

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/om-pensionssystemet/finansiering-av-pensionssystemet

AVDRAGET ;) 

 

I samband med taxeringen får du ett avdrag på din skatt som motsvarar den allmänna pensionsavgiften. Det innebär i praktiken att du inte betalar någon avgift utan den allmänna pensionsavgiften finansieras med allmänna skatter.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev leifen:

AVDRAGET ;) 

 

I samband med taxeringen får du ett avdrag på din skatt som motsvarar den allmänna pensionsavgiften. Det innebär i praktiken att du inte betalar någon avgift utan den allmänna pensionsavgiften finansieras med allmänna skatter.

 

Så svaret blir alltså att att det bara betalas in 10.21 % till den allmänna pensionen som var det jag svarade på eller blir det att det betalas in 17.21 %? Visst kan man märka ord men i det här fallet så kan det inte bli mer irrelevant då frågan handlade om hur mycket som betalades in till systemet och inte av vem.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Så svaret blir alltså att att det bara betalas in 10.21 % till den allmänna pensionen som var det jag svarade på eller blir det att det betalas in 17.21 %? Visst kan man märka ord men i det här fallet så kan det inte bli mer irrelevant då frågan handlade om hur mycket som betalades in till systemet och inte av vem.

Jag kopierade texten från din länk till pensionsmyndigheten, inte mina egna märkta ord utan din egen länk :) 

 

du läste väl din länk?

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev leifen:

Jag kopierade texten från din länk till pensionsmyndigheten, inte mina egna märkta ord utan din egen länk :) 

 

du läste väl din länk?

 

Fast jag ser inte det relevanta i en skatteteknisk fråga om huruvida 10.21 % betalas in till pensionssystemet eller 17.21 % som ju var det jag svarade på om du läser det jag citerade. Men visst, dessa 7% som är en form av skatterabatt på intjänade pengar är alltså ingenting som jag själv arbetat ihop till menar du? Visst kan man hävda att dessa 7% är allmosor från den så givmilda staten men till syvende och sist så får man nog kolla på var dessa 7% kommer ifrån från början och då hävdar jag å det bestämdaste att jag själv arbetat ihop dessa pengar som utgör dessa 7%, eller motsätter du dig det?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Fast jag ser inte det relevanta i en skatteteknisk fråga om huruvida 10.21 % betalas in till pensionssystemet eller 17.21 % som ju var det jag svarade på om du läser det jag citerade. Men visst, dessa 7% som är en form av skatterabatt på intjänade pengar är alltså ingenting som jag själv arbetat ihop till menar du? Visst kan man hävda att dessa 7% är allmosor från den så givmilda staten men till syvende och sist så får man nog kolla på var dessa 7% kommer ifrån från början och då hävdar jag å det bestämdaste att jag själv arbetat ihop dessa pengar som utgör dessa 7%, eller motsätter du dig det?

Man kan ha lagt det på arbetsgivaren och vi hade haft 7% mindre i löner och sluppit ett skatteavdrag på 7% men jag hävdar med bestämdhet att dessa 7% eller 10,71% eller 17,17% får du igen med råge när du går i pension du bara lever några år.

 

Det är bara det du betalat in du ska ha igen? eller motsäger du dig dessa extra avdragsgilla 7%?

För mig hade det gärna fått vara 15% extra avdragsgilla pensionsavgifter.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev leifen:

Man kan ha lagt det på arbetsgivaren och vi hade haft 7% mindre i löner och sluppit ett skatteavdrag på 7% men jag hävdar med bestämdhet att dessa 7% eller 10,71% eller 17,17% får du igen med råge när du går i pension du bara lever några år.

 

Det är bara det du betalat in du ska ha igen? eller motsäger du dig dessa extra avdragsgilla 7%?

För mig hade det gärna fått vara 15% extra avdragsgilla pensionsavgifter.

 

Jag skulle gärna slippa få avdrag på mina intjänade pengar, skulle hellre förvalta hela min bruttolön själv istället. De 7% är ju från grunden mina pengar som staten lagt beslag på, att de sen så "barmhärtigt" låter mig göra ett lite avdrag ändrar inte på saken att det är jag som tjänat in dessa 7% från början bara med den skillnaden att jag betalar mindre i skatt. 

 

Att man med råge får igen det man betalat in är ju det som gör att systemet inte håller i längden. Att du kan leva på mer pensionspengar än du betalat in är en av orsakerna till att jag förmodligen kommer behöva jobba tills jag är 70+. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Raggmunken:

 

Jag skulle gärna slippa få avdrag på mina intjänade pengar, skulle hellre förvalta hela min bruttolön själv istället. De 7% är ju från grunden mina pengar som staten lagt beslag på, att de sen så "barmhärtigt" låter mig göra ett lite avdrag ändrar inte på saken att det är jag som tjänat in dessa 7% från början bara med den skillnaden att jag betalar mindre i skatt. 

 

Att man med råge får igen det man betalat in är ju det som gör att systemet inte håller i längden. Att du kan leva på mer pensionspengar än du betalat in är en av orsakerna till att jag förmodligen kommer behöva jobba tills jag är 70+. 

Det gäller att vara i rätt ålder :) 

Jag skulle ju få igen mycket mer om fonder och aktier inte planat ut :( 

Men att svenska löntagare skulle få förvalta sin bruttolön själv är jag mycket säker att få klarar av. 

 

Då skulle det fort gå utför. :( 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev apknug:

 

 


Tyvärr har jag svårt att se att du, eller någon, kan leva som kung även om man får ut det man betalat in.

Den allmänna pensionsavgiften är ca 18 %. Vi avrundar till 20% så blir det lätt att räkna. Säg att du vill ha ut lika stor pension Som lön och vill vara pensionär i 25 år.

Då måste du arbeta i 125 år för att få samma pension som lön! Nöjer du dig med 50% räcker det att knega i 75 år.

En förenkling naturligtvis men visar högst tydligt att vi betalar för lite till pensionen trots skatter i världsklass.

Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

 

Hej

Är inte den genomsnittliga livslängden för män 75-78 år och inte 90 år som du räknade med i ditt exempel?

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i princip avsatt (eller ha avsatts) 2,5 mille i pension, hade dessa pengar undan för undan i stället satsats i inköp av aktier hade idag värdet varit över 5 mille kanske t.o.m. uppåt 10 mille. Låt oss stanna vid 5 mille, avkastning på 5 mille är betydligt högre än vad jag i dag erhåller i pension (brutto)

M.a.o. har staten förvaltat mina pensionspengar väldigt dåligt, å andra sidan lyckas det offentliga misskötta allt de har att göra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är inte den genomsnittliga livslängden för män 75-78 år och inte 90 år som du räknade med i ditt exempel?

Mvh isan lover

 

81,70 år :sure:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

81,70 år :sure:

Hej

Då borde ju inte en uträkning grundad på 90 år stämma helt.

 

Men själv förstår jag inte riktigt hur vi som jobbar hela livet kan sägas betala in för lite för att det ska räcka till vår egen pension, men ändå blir det pengsr över till pension åt dom som inte har jobbat alls eller väldigt få år, det måste vara något som inte stämmer riktigt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Då borde ju inte en uträkning grundad på 90 år stämma helt.

 

Men själv förstår jag inte riktigt hur vi som jobbar hela livet kan sägas betala in för lite för att det ska räcka till vår egen pension, men ändå blir det pengsr över till pension åt dom som inte har jobbat alls eller väldigt få år, det måste vara något som inte stämmer riktigt.

Mvh isan lover

 

Vi som jobbar hela "arbets"-livet gör nog rätt för oss, men tyvärr är det ju även vi som jobbar som ska stå för fiolerna för de som inte jobbar och det är ju där skon klämmer. 

Ändrades av Raggmunken
Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev evert 1:

M.a.o. har staten förvaltat mina pensionspengar väldigt dåligt, å andra sidan lyckas det offentliga misskötta allt de har att göra med.

 

Sätts inte av pengar för just dig. De används för dagens pensionsutbetalningar. Pengarna som du ser i ditt orange kuvert finns inte på riktigt, de sitter inte på ett konto.

De skall betalas av framtida pensionsinbetalningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Då borde ju inte en uträkning grundad på 90 år stämma helt.

 

Men själv förstår jag inte riktigt hur vi som jobbar hela livet kan sägas betala in för lite för att det ska räcka till vår egen pension, men ändå blir det pengsr över till pension åt dom som inte har jobbat alls eller väldigt få år, det måste vara något som inte stämmer riktigt.

Mvh isan lover

 

Du som gammal facksosse borde ju förstå när "kollektivet" går före "jaget"

 

Alla skall ju med.... i detta fall på andras bekostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Då borde ju inte en uträkning grundad på 90 år stämma helt.

 

Men själv förstår jag inte riktigt hur vi som jobbar hela livet kan sägas betala in för lite för att det ska räcka till vår egen pension, men ändå blir det pengsr över till pension åt dom som inte har jobbat alls eller väldigt få år, det måste vara något som inte stämmer riktigt.

Mvh isan lover



Hej,

Jag nämnde Inga åldrar. Resonemanget bygger på att det måste jobbas i 5 år för att vara pensionär i 1 år för att få samma ersättning.

Hur länge vill du vara pensionär?

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev leifen:

Det gäller att vara i rätt ålder :) 

Jag skulle ju få igen mycket mer om fonder och aktier inte planat ut :( 

Men att svenska löntagare skulle få förvalta sin bruttolön själv är jag mycket säker att få klarar av. 

 

Då skulle det fort gå utför. :( 

Är du alldeles säker på det Leifen eller är det någon ni har diskuterat på "plattan", kanske t.om konsulterat Benjamas, imponerad blir man ju ialla fall när snillen spekulerar.

Chan2014

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Är du alldeles säker på det Leifen eller är det någon ni har diskuterat på "plattan", kanske t.om konsulterat Benjamas, imponerad blir man ju ialla fall när snillen spekulerar.

Chan2014

 

Förstår du är imponerad, det ligger över din nivå...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Vi som jobbar hela "arbets"-livet gör nog rätt för oss, men tyvärr är det ju även vi som jobbar som ska stå för fiolerna för de som inte jobbar och det är ju där skon klämmer. 

Hej

Så har jag fattat det också, att ordna sin egen pension är nog inte så svårt, det är nog värre med andras.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Livet är inte så enkelt att man redan i unga år kan välja yrke som ger en hög pension. De flesta under trettio år tänker nog sällan så långt som trettiofem år framåt i livet. Det borde finnas ett skolämne på gymnasiet som lär ut detta. Alltför många har valt yrke och arbetsgivare som ger en usel lön och pension. Brukar fundera på poliser och vårdpersonal som klagar på lönen, tog de inte reda på förutsättningarna innan de sökte in på respektive utbildning?

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
21 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

Livet är inte så enkelt att man redan i unga år kan välja yrke som ger en hög pension. De flesta under trettio år tänker nog sällan så långt som trettiofem år framåt i livet. Det borde finnas ett skolämne på gymnasiet som lär ut detta. Alltför många har valt yrke och arbetsgivare som ger en usel lön och pension. Brukar fundera på poliser och vårdpersonal som klagar på lönen, tog de inte reda på förutsättningarna innan de sökte in på respektive utbildning?

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

Tror inte att man ska överlåta en så viktig sak till "folkhemmet". Det är väl var förälders sak att upplysa om. Det sista som sker i en människas utveckling är att se samband mellan eget handlande och utfall längre fram. Sedan finns det ju människor som uppskattar andra saker än pengar. 

Håller med dig om fenomenet poliser och sjuksköterskor och där är det ju t.o.m. frågan om eftergymnasiala studier. Därmed inte sagt att de har rätt lön. 

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...