Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • SatanG

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Boa52:

Pensionspengar

Fyller som jag skrivet 65 nästa år i mars. Har fått många förslag när man ska börja plocka ut pesionspengarna från att jag skulle börjat redan vid

 61 års ålder till många tokiga förslag. Jag glömde bort att i MPR finns alla experter nu blir ju jag borträknad men jag tror det finns fler.

Finns det några mera saker man bör tänka på ?

Link to comment
Dela på andra sajter

så här räknade JAG

hur mycket får jag ut mellan

61---75     här fick jag ut mest och jag vill ha pengarna  NU

och

65--75

vid 75 räknar jag med att jag sitter mest på altanen och spekulerar och lever på gamla minnen

räknar jag på 80 så var det bättre att vänta till 65

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Fyller som jag skrivet 65 nästa år i mars. Har fått många förslag när man ska börja plocka ut pesionspengarna från att jag skulle börjat redan vid

 61 års ålder till många tokiga förslag. Jag glömde bort att i MPR finns alla experter nu blir ju jag borträknad men jag tror det finns fler.

Finns det några mera saker man bör tänka på ?

 

 

Ju senare du börjar ta ut, desto mer får du varje månad. Svårare än så är det inte.

 

För min egen del planerar jag att ta ut tjänstepension utan efterlevandeskydd under 5 år och spara en del av det som buffert. Allt med efterlevandeskydd tas livsvaraktigt. Behövs ju pengar när man blir äldre också och de medicinska behoven ökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fyller snart 59. Om fortfarande möjligt,hänger jag på låset samma dag jag fyller 61 bast. Tyvärr har jag några jag har känt som har väntat in i det längsta.  Två st. med tidig stroke och någon med hjärtinfarkt. Bl.a en som har varit medlem här tidigare. Jag tar det jag får och lever mitt liv.

Svepningen har inga fickor mina vänner........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev thomas001:

Jag fyller snart 59. Om fortfarande möjligt,hänger jag på låset samma dag jag fyller 61 bast. Tyvärr har jag några jag har känt som har väntat in i det längsta.  Två st. med tidig stroke och någon med hjärtinfarkt. Bl.a en som har varit medlem här tidigare. Jag tar det jag får och lever mitt liv.

Svepningen har inga fickor mina vänner........

Ett råd var från min revisor jag hade furut, gå ned till halvtid och plocka ut hela pensionen, sätt in pensionen, eller så mycket

du kan på banken till okända kostnader i framtiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att som svensk är man så förbannat rädd för att "släppa taget" ...ta steget till pensionär...själv har jag tvärtemot Wanchai ta ut den allmänna från 61...tanken är att

forsätta jobba sommarhalvåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Naam jai:

Problemet är ju att som svensk är man så förbannat rädd för att "släppa taget" ...ta steget till pensionär...själv har jag tvärtemot Wanchai ta ut den allmänna från 61...tanken är att

forsätta jobba sommarhalvåret.

Exakt som jag gör. Lever på min pensionsförsäkring nu och lite sommarjobb. Fyller 61 till våren om jag lever och då hänger jag på låset till pensionsmyndigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev rolba:

Exakt som jag gör. Lever på min pensionsförsäkring nu och lite sommarjobb. Fyller 61 till våren om jag lever och då hänger jag på låset till pensionsmyndigheten.

En tanke till, om jag skulle jobba halvtid ett år extra till med full pension skulle jag kunnat stoppa undan 100000 kr som sparande. Min fru jobbar än och

halvtid skulle jag vara ledig två dar i veckan + helgen, jag skulle ha mycket fritid och hinna göra vad jag vill med mina bygg och mc hobbis

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

En tanke till, om jag skulle jobba halvtid ett år extra till med full pension skulle jag kunnat stoppa undan 100000 kr som sparande. Min fru jobbar än och

halvtid skulle jag vara ledig två dar i veckan + helgen, jag skulle ha mycket fritid och hinna göra vad jag vill med mina bygg och mc hobbis

Enda att tänka på är att ej överstiga 36,900 sek/månad där går gränsen annars 50% skatt... Alltså pension+lön ska helst inte överstiga nämnda belopp .

Så förklarade banken för mej... tror jag fattade rätt :sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Naam jai:

Enda att tänka på är att ej överstiga 36,900 sek/månad där går gränsen annars 50% skatt... Alltså pension+lön ska helst inte överstiga nämnda belopp .

Så förklarade banken för mej... tror jag fattade rätt :sure:

Tror du har rätt där, för att komma dit behöver man ca 20 tusen halvtid 15 tusen i pension dit kommer inte jag

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Boa52:

Tror du har rätt där, för att komma dit behöver man ca 20 tusen halvtid 15 tusen i pension dit kommer inte jag

 

Har du så låg pension skulle jag köra halvtid som du skrev.

 

Jag skulle också gärna gå vid 61 år men pengar är pengar och det finns förhoppningsvis ett liv efter arbetslivet och det är bra med pengar då också. Jag fyller innan året är slut 59 och räknar med att jobba till 63 år och får då 2 år som arbetsgivaren betalar pensionen innan jag behöver ta ut från mitt eget pensionskapital. 

 

Halvtid vet jag inte ens om det är möjligt att få arbetsgivaren att gå med på eller jobba 3 månader om året på sommaren. Jag är less på att jobba efter över 40 års slit med max övertid varje år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker få ut pensionen innan jag dör dvs så tidigt som möjligt.

Om jag mår bra så kan jag jobba lite samtidigt men när dottern är klar med sina skolor så flyttar vi till Thailand.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka ut pensionspengar så tidigt som möjligt, satsa dessa pengar via isk på aktier med BRA utdelning. Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Arbeta sedan inte mer än att du undkommer statlig skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev evert 1:

Plocka ut pensionspengar så tidigt som möjligt, satsa dessa pengar via isk på aktier med BRA utdelning. Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Arbeta sedan inte mer än att du undkommer statlig skatt.

Jag är för gammal för och spela på aktier;)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev evert 1:

Plocka ut pensionspengar så tidigt som möjligt, satsa dessa pengar via isk på aktier med BRA utdelning. Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Arbeta sedan inte mer än att du undkommer statlig skatt.

 

Finns ytterligare aspekter som ni inte nämner.

 

När vill man sluta jobba?

Tror man att man kommer leva längre än till 87 års ålder.

 

Skatten är reda nämnd, jobba och ta pension så att man får betala statlig skatt är ju ingen bra ide.

Systemet är konstruerat för att man skall leva till exakt 87. Så lever man längre är det ren vinst, har man då börjat senar får man mer per månad.

Men vem tror att man lever längre än 87... speciellt en del här på MPR som marinerar sig ganska ordentligt.

 

Jag tänker sluta jobba så fort jag kan. Ta pension så tidigt som möjligt. Tror inte jag lever till 87. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Exakt som jag gör. Lever på min pensionsförsäkring nu och lite sommarjobb. Fyller 61 till våren om jag lever och då hänger jag på låset till pensionsmyndigheten.

 

Låter sunt! Man skall njuta av livet när man kan! Allt för många som jobbar till de inte orkar. Vad skall man då göra. Orkar ju inte njuta av livet :beat_plaster:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam jai:

Enda att tänka på är att ej överstiga 36,900 sek/månad där går gränsen annars 50% skatt... Alltså pension+lön ska helst inte överstiga nämnda belopp .

Så förklarade banken för mej... tror jag fattade rätt :sure:

 

Stämmer!

 

Men när man väl fyller 65 blir det förmånligt att jobba igen.

Staten vill ju att vi jobbar längre. Så lite sommarjobb då gör gott i kassan!

0-100.000 20% skatterabatt

100.000-300.000 10% skatterabatt

Men gäller bara på intäkter från arbete.

Dessutom får arbetsgivaren halverad sociala avgifter, så många arbetsgivare brukar erbjuda 10-15% extra lön om man fortsätter efter 65.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag jobbade på volvo för snart 40 år sedan så skulle en som skulle jobba sin sista dag innan pension dela ut tårta.

Han dog på fläcken mellan vårat hall och hallen innan där han levererat.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger tydligen ett förslag att f.r.o.m 2019 så måste man vara 63 år för att ta ut pension

om det går igenom så kommer dom som är födda 1959 och senare som blir drabbade

Dom som vill kan få jobba till 69 år , enligt samma förslag, men det verkar som dom flesta

partierna är med på det. :doubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är född 58 så det är inget och tveka på.

På tal om gärdskån;)

Kommer dock att jobba till 65.

Inte för att jag vill men omständigheter och ekonomin ställer till.

Blir väl pengar för garantin och bo i Thailand för en fattig pensionär.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alla arbetsgivare som vill ha pensionärer kvar på halvtid efter 65år, bättre att låta ungdom och yngre få en fast tjänst.

 

Fick chansen att gå vid 60år med avtalspension vid en bemanningsminskning och det är mitt bästa beslut fast det blev en rejäl sänkning i pengar,

men att få betalt i 5år extra år för att inte visa sig på jobbet känns riktigt bra när hälsan är mycket bra för min ålder.

Lite förhöjt blodtryck men som ligger på 110/70 med mediciner duger långt.

 

Lev mens ni har hälsan och inte sen, tror inte så många +60 måste försörja någon större familj. Pengarna räcker ändå.

Låt inte snålheten beröva er av många goda år av det värdefullaste man har.

Dom bästa åren är ju kvar, tidigare år är bara minnen.

 

Kalkylera inte med att ni lever till 100år......

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev leifen:

Inte alla arbetsgivare som vill ha pensionärer kvar på halvtid efter 65år, bättre att låta ungdom och yngre få en fast tjänst.

 

Fick chansen att gå vid 60år med avtalspension vid en bemanningsminskning och det är mitt bästa beslut fast det blev en rejäl sänkning i pengar,

men att få betalt i 5år extra år för att inte visa sig på jobbet känns riktigt bra när hälsan är mycket bra för min ålder.

Lite förhöjt blodtryck men som ligger på 110/70 med mediciner duger långt.

 

Lev mens ni har hälsan och inte sen, tror inte så många +60 måste försörja någon större familj. Pengarna räcker ändå.

Låt inte snålheten beröva er av många goda år av det värdefullaste man har.

Dom bästa åren är ju kvar, tidigare år är bara minnen.

 

Kalkylera inte med att ni lever till 100år......

 

Bra val. Du fick en chans på tidig exit och tog den!

 

Jobba efter 65... Beror ju på om man flyttar helt eller bor kvar i Sverige under sommaren och som du säger om arbetsgivaren önskar så.

Vet flera som hoppar in 2 månader under semesterperioden, får lite goa extrapengar på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

 

Bra val. Du fick en chans på tidig exit och tog den!

 

Jobba efter 65... Beror ju på om man flyttar helt eller bor kvar i Sverige under sommaren och som du säger om arbetsgivaren önskar så.

Vet flera som hoppar in 2 månader under semesterperioden, får lite goa extrapengar på det sättet.

Lite skillnad på ett semesterinhopp och en halvtid året runt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...