Jump to content
IGNORERAD

Vill inte hålla med Isan lover


nissehult_13

Recommended Posts

Har varit på sjukhus de frågade om passet. Kostade gratis typ 70 baht. Fick rabiesspruta första gången kostade 400 baht fortfarande gratis om du jämför med svensk sjukvård

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Besökte du först din lokala vårdcentral (läkarstation) eller gick du direkt till något sjukhus?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Har varit på sjukhus de frågade om passet. Kostade gratis typ 70 baht. Fick rabiesspruta första gången kostade 400 baht fortfarande gratis om du jämför med svensk sjukvård

Det ska inte vara för lätt att snylta på det Thailändska förmånerna som utlänning ;) 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Det ska inte vara för lätt att snylta på det Thailändska förmånerna som utlänning ;) 

 

Helt rätt, det räcker om vi får snylta på deras flickor:smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Boa52:

Helt rätt, det räcker om vi får snylta på deras flickor:smile:

och du tror dom är gratis eller billiga?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

För att få ta del av grstisvården måste jag använda mig av den närmaste vårdcentralen där jag är registrerad, där har man en pärm för varje fastighet, i den finns alla boende med, i vårt fall frugan, pojken och jag, i denna pärm skrive man sedan upp vad man sökte för, vilken vård och medicin man fick o.s.v, allt detta är gratis, på vårdcentralen finns det även en kvinnlig tandläkare som både rensar tandsten och lagar tänder gratis.

Vid svårare fall remitteras byborna till närmaste sjukhus och då blir vården gratis även där, så fungerar det hos oss.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

För att få ta del av grstisvården måste jag använda mig av den närmaste vårdcentralen där jag är registrerad, där har man en pärm för varje fastighet, i den finns alla boende med, i vårt fall frugan, pojken och jag, i denna pärm skrive man sedan upp vad man sökte för, vilken vård och medicin man fick o.s.v, allt detta är gratis, på vårdcentralen finns det även en kvinnlig tandläkare som både rensar tandsten och lagar tänder gratis.

Vid svårare fall remitteras byborna till närmaste sjukhus och då blir vården gratis även där, så fungerar det hos oss.

Mvh isan lover

 

För egen del har jag aldrig ens försökt att använda den statliga sjukvården i Thailand, TROTS att jag betalar skatt här. Ganska mycket skatt dessutom.

 

Såvitt jag förstår betalar du inte skatt i Thailand, så jag undrar lite grann hur du motiverar att du utnyttjar det systemet fastän du borde ha råd att skaffa dig vården för egna pengar? Känns det inte lite grann som att du snyltar?

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Celsius:

 

För egen del har jag aldrig ens försökt att använda den statliga sjukvården i Thailand, TROTS att jag betalar skatt här. Ganska mycket skatt dessutom.

 

Såvitt jag förstår betalar du inte skatt i Thailand, så jag undrar lite grann hur du motiverar att du utnyttjar det systemet fastän du borde ha råd att skaffa dig vården för egna pengar? Känns det inte lite grann som att du snyltar?

Hej

Jag motiverar detta genom att jag har integrerat mig i byn och samhället fullt ut och ses som vilken bybo som helst, jag är snarare inbjuden ovh övertalad till att använda mig av den fria vården och allt annat som övriga bybor får ta del av, tror att jag kommer att få filtar om vintern o.s.v också när jag blir tillräckligt gammal.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag motiverar detta genom att jag har integrerat mig i byn och samhället fullt ut och ses som vilken bybo som helst, jag är snarare inbjuden ovh övertalad till att använda mig av den fria vården och allt annat som övriga bybor får ta del av, tror att jag kommer att få filtar om vintern o.s.v också när jag blir tillräckligt gammal.

Mvh isan lover

 

Själv skulle jag känna mig obekväm med enbart det motivet. Att kunna thai/lao och stå på öronen i risfält och övrig "integration" är ju ditt eget val och till din egen glädje, ingenting som kommer det thailändska skattesystemet tillgodo. Du låter alltså andra betala för din välfärd. Jag själv, bland annat, faktiskt. Men det är ditt samvete och ditt val... Sedan kanske det ju finns andra utlänningar som också drar nytta av det systemet som eventuellt är ännu mindre "integrerade" i Thailand, om det nu skulle vara ett motiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

120 baht kostade det  idag för rengöring och omläggning. Fortfarande billigt tycker jag.

Ändrades av nissehult_13

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Celsius:

 

Själv skulle jag känna mig obekväm med enbart det motivet. Att kunna thai/lao och stå på öronen i risfält och övrig "integration" är ju ditt eget val och till din egen glädje, ingenting som kommer det thailändska skattesystemet tillgodo. Du låter alltså andra betala för din välfärd. Jag själv, bland annat, faktiskt. Men det är ditt samvete och ditt val... Sedan kanske det ju finns andra utlänningar som också drar nytta av det systemet som eventuellt är ännu mindre "integrerade" i Thailand, om det nu skulle vara ett motiv.

 

Il ser allt ur ett vänsterperspektiv och då ska "någon annan" betala. Bidra enligt förmåga, gäller inte för dom som satt sig själv på piedestal. Då har man frikort, utdelat av en själv, i demokratins namn, hehe.  :huh:

 

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Han får intrigera sig själv hur mycket han kan så kommer han ändå att bara vara en farang och utlänning.

 

Lite stil har han då han kritiserar thai medborgare av kinesiskt ursprung att inte vara intrigerade nog.

Vissa av dom har ju både behållit traditioner och matvanor.

 

Katten som flyttade in i stallet blir aldrig häst hur mycket den än vill.

  • Ge karma 1

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen då var mobbargänget igång  igen ..................

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev hobbe:

Jamen då var mobbargänget igång  igen ..................

 

Mvh Hobbe 

Ja men IL får ju en egen tråd med sitt namn inte får du och jag det, det är väl för att alla håller med om det vi skriver:doubt:

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Ja men IL får ju en egen tråd med sitt namn inte får du och jag det, det är väl för att alla håller med om det vi skriver:doubt:

Var inte så blyg. Fredagstråden är din egen.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Var inte så blyg. Fredagstråden är din egen.

Men bara måndag i dag :559bdc3bb7475_pissedoff:

 

8 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Var inte så blyg. Fredagstråden är din egen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev Celsius:

 

Själv skulle jag känna mig obekväm med enbart det motivet. Att kunna thai/lao och stå på öronen i risfält och övrig "integration" är ju ditt eget val och till din egen glädje, ingenting som kommer det thailändska skattesystemet tillgodo. Du låter alltså andra betala för din välfärd. Jag själv, bland annat, faktiskt. Men det är ditt samvete och ditt val... Sedan kanske det ju finns andra utlänningar som också drar nytta av det systemet som eventuellt är ännu mindre "integrerade" i Thailand, om det nu skulle vara ett motiv.

Hej

Jag tar som sagt seden dit jag kommer och anpassar mig efter bästa förmåga oavsett om det ibland kanske är lite negativt eller positivt, själv tror jag att både byborna, kommunens representanter och personalen på vårdcentralen skulle bli väldigt besvikna och ledsna om jag ratade den vård dom erbjuder mig, något dåligt samvete har jag absolut inte, vi har på många sätt bidragit till byns utveckling genom åren via insamlingar, olika aktiviteter, gåvor och ideellt arbete i skolan o.s.v.

 

Själv tror jag att ett sådant beslut ifrån min sida vore olyckligt, en del skulle förmodligen bara tro att jag innerst inne är precis som dom utlänningar dom har olika fördomar om, t.ex att dom är för "fina eller märkvärdiga" för att nöja mig med den vård som dom erbjuds, jag har hela tiden haft som filosofi att försöka smälta in, arbeta, leva, bo och äta precis som människorna runt omkring mig, hittills tycker jag att detta har varit väldigt  givande och positivt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
35 minuter sedan, skrev hobbe:

Jamen då var mobbargänget igång  igen ..................

 

Mvh Hobbe 

Hej

Ja dom är både enfaldiga, roliga och fördomsfulla.

Fan ta dom som tar seden dit man kommer och får ett positivt gensvar på detta.

Thailändare är rasister och hatar falanger hur dom än beter sig punkt slut.

Förstår att dom inte trivs så bra i Thailand och då speciellt inte på landsbygden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Ja men IL får ju en egen tråd med sitt namn inte får du och jag det, det är väl för att alla håller med om det vi skriver:doubt:

 

Fjollorna får dansa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Som Jimmy Åkesson sa  Man blir inte Japan bara för att man åker tunnelbana i Tokyo

Link to comment
Dela på andra sajter

I byn har de nån mottagning och de tar aldrig betalt av mig för omplåstring och diverse tester tex vi var tvungna att ta när frugan blev gravid. Brukar dock sticka lite fikapengar till dem :) 

Sjukan i närstaden kostar dock lite grann vid besök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev Moipenyang:

I byn har de nån mottagning och de tar aldrig betalt av mig för omplåstring och diverse tester tex vi var tvungna att ta när frugan blev gravid. Brukar dock sticka lite fikapengar till dem :) 

Sjukan i närstaden kostar dock lite grann vid besök.

Hej

Detta med att betala eller ge pengar till kaffekassan provade frugan och jag då den fria vården infördes, men personalen vägrade ta emot några pengar av oss, enligt frugan så var dom glada över att vården äntligen blev gratis och tillgänglig för alla, och dom var oroliga för att det inte skulle bli gratis för alla om en del började betala ändå, kanske Thailohik men detta var svaret.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Dessa småsår ni plåstrat om är knappast något som stör ekonomin.
Har precis genomgått en operation av ljumskbråck. Jag kan upplysa om att då räcker inte 120 baht långt. Jag fick offert från privata Bkk hospital 150000 baht och Sirikit hospital ägd av thailändska flottan 50000 baht. Det blev Nang Rong hospital i Buriram provinsen 23500 baht. Normalt använder jag vårt lilla lokala sjukhus som tyvärr saknar operationskapacitet.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2016-11-01 at 05:21, skrev Isan Lover:

Hej

Detta med att betala eller ge pengar till kaffekassan provade frugan och jag då den fria vården infördes, men personalen vägrade ta emot några pengar av oss, enligt frugan så var dom glada över att vården äntligen blev gratis och tillgänglig för alla, och dom var oroliga för att det inte skulle bli gratis för alla om en del började betala ändå, kanske Thailogik men detta var svaret.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

Dessa småsår ni plåstrat om är knappast något som stör ekonomin.
Har precis genomgått en operation av ljumskbråck. Jag kan upplysa om att då räcker inte 120 baht långt. Jag fick offert från privata Bkk hospital 150000 baht och Sirikit hospital ägd av thailändska flottan 50000 baht. Det blev Nang Rong hospital i Buriram provinsen 23500 baht. Normalt använder jag vårt lilla lokala sjukhus som tyvärr saknar operationskapacitet.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

Hej

Tror precis som du att den service våra lokala läkarstationer tillhandahåller oss utlänningar gratis knappast är mätbar ekonomiskt sett, dels är det nog väldigt få som ens använder denna gratis vård och mediciner, och sen handlar det säkerligen mest om enklare behandlingar.

 

Hade varit spännande att se ifall du hade kunnat få en remiss därifrån till ett sjukhus för din operation, men jag tvivlar på att det skulle fungera, på ett större sjukhus där man inte är känd kanske dom vill ha betalt.

 

Men jag tycker att det pris du fick verkar vara ganska billigt ändå.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...