Jump to content
IGNORERAD

Hur går det för Abhisit och den nya regeringen?


Joints

Recommended Posts

Nu har Abhisit varit PM i ett par månader.  Man får tycka vad man vill om hur han kom till makten och hur legitim regeringen är. Men man kan väl konstatera att ett slags lugn ändå lagt sig över riket.

Han var nyligen i sitt gamla Oxford där han fick tala ut och svara på ett antal frågor http://rspas.anu.edu...rom-the-inside/

När han var riktigt färsk fick han svara på frågor av Frost.

Jag vågar dock påstå att Frost besitter mindre kunskap om Thailand än en del av det här forumets skribenter.

Själv så är jag ganska positivt inställd till Abhisit även om han rör sig i skumma kretsar. Jag har en känsla av att främst är inriktad på att hjälpa sitt land än att sko sig själv. Jag hoppas jag har rätt och att det bevisas genom rättvisa val och en förvandling av de extrema majestätslagarna.

Vad tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller väl med dig Joints i det mesta, Abbhisit kan nog bli en mycket bra PM för Thailand ifall han klarar av både de inre och yttre slitningarna. De inre från koalitionen som kans hoppa av när som helst och de yttre från en alltmer desperat Thaksin som ser sitt tidigare grundmurade stöd vittra bort tillsammans med alla tidigare lojala hejdukar.

Men visst är det en frisk fläkt med en utbildad PM som inte skämmer ut landet, det var inte så länge sedan den här mannen styrde Thailand...

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta över Samaks försök att sopa över sin egen inblandning i 1976 års blodbad eller örklaringen till Tak Bai...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag såg denna intervju första gången så tyckte jag mest att det var pinsamt, och stackars Fru Vax hon grät faktiskt en liten skvätt.

Nu något år senare tycker jag faktiskt att detta nästan är en klassiker, men Fru Vax har fortfarande svårt att se det komiska i detta.

I övrigt så vill jag nog se lite mer av Abbhisit innan jag börjar klappa händerna, men så här långt tycker jag att han har varit bättre än jag vågade hoppas.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna vilja se en intervju med Abbhisit gjord av damen på Aljazzera som gjorde Samak intervjun. Hon verkade påläst och vass och skulle nog kunna grilla Abbhisit lite bättre än Frost.

Fast hon har kanske fått nog av att förolämpas av thailändska premiärministrar?

Majestätslagarna har ju kommit upp på bordet under senare tid så visst finns det möjlighet att någon förändring sker där. Vi får se, först ska han klara misstroendevotumet i parlamentet.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

MC,

Det blir minuskarma för att du drog upp Samak. Jag hade förträngt den tomten, fast reportern kan man ju titta på.

Men visst, det är tidigt att uttala sig om Abhisit men helt klart för han sig bättre och kan antagligen vända Thailands försämrade rykte utomlands. Att han pratar bra engelska utan en överlägsen attityd hjälper nog också till. Den stora frågan är givetvis hur den stora massan i Thailand ser honom. Lyckas han att distansera sig från PAD samtidigt som han han försöker lappa ihop landet så kanske vi kan få se en förbättring. Verkligen ingen lätt uppgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, inte för att jag har så mycket att tillföra. Men jag såg en längre intervju med Abhisit på CNBC för några veckor sen. Bortsett från politik som jag inte är kompetent att kommentera, så gjorde han ett väldigt sympatiskt intryck på mig. Lugn, saklig och eftertänksam.

Likt Joints blev jag ganska imponerad av hur väl han uttryckte sig på engelska. Han har uppenbarligen tillbringat en hel del tid utanför Thailand.

Fru Chang var dock inte imponerad. Hon gillar inte Abhisit, varför framgick inte. Och Thaksin pratar minsann bättre engelska! Que?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när Samak inte längre är med på banan är det väl läge att ta en "lika som bär"

Samak?

Wiggum2.jpg

Wiggum?

Samak.jpg

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit. Fick inte in bilderna, gjorde något fel. Ni får hålla tillgodo med länkarna... :bag:

[Jodå ToK, bilderna syns nu. Har fixat åt dig. Du ska använda img-tag när du länkar till Photobucket. HC]

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt Joints för att jag drog upp Samak, det var mest för att visa ytterligheterna i thailändsk politik.

Problemet för Abbhisit, precis som för Phuea Thai, blir att hålla de här mycket "lättfotade" stödpartierna/fraktionerna under bland annat Newin och Banharn nöjda. Newin har fått två ministerier som är veritabla kassakor för den som är intressrad av att tjäna lite "vid sidan" inom politiken nämligen inrikesministeriet och transportministeriet. Banharn fick behålla samma ministerier som när han satt i PPP regeringen.

Men det vänder snabbt i thailändks politik, skulle Thaksin avpolletera Chalerm som ogillas kraftigt av både Newin och Banharn och istället satsa på någon mindre konfrontationsinriktad partiledare så är det inte alls omöjligt att han skulle kunna locka över dessa till sin sida igen. På precis samma (odemokratiska) sätt som Demokraterna gjorde i december.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förlåt Joints för att jag drog upp Samak, det var mest för att visa ytterligheterna i thailändsk politik.

Problemet för Abbhisit, precis som för Phuea Thai, blir att hålla de här mycket "lättfotade" stödpartierna/fraktionerna under bland annat Newin och Banharn nöjda. Newin har fått två ministerier som är veritabla kassakor för den som är intressrad av att tjäna lite "vid sidan" inom politiken nämligen inrikesministeriet och transportministeriet. Banharn fick behålla samma ministerier som när han satt i PPP regeringen.

Men det vänder snabbt i thailändks politik, skulle Thaksin avpolletera Chalerm som ogillas kraftigt av både Newin och Banharn och istället satsa på någon mindre konfrontationsinriktad partiledare så är det inte alls omöjligt att han skulle kunna locka över dessa till sin sida igen. På precis samma (odemokratiska) sätt som Demokraterna gjorde i december.

Skrev det mest som skämt, för det var väl det som Samak var  :yes:

Man kan skriva mycket om thailändsk politik men tråkig är väl det sista som passar in. Det blir nog ett spännande år men förhoppningsvis inte lika dramatiskt som det förra.

Det verkar som om du tror att Thaksin fortfarande är den stora spindeln i nätet. Jag säger inte att du har fel men nog känns som om hans inflytande minskat. Det kan inte vara lätt att dirigerar från utlandet i ett land där politiker skiftar lojalitet hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...