Jump to content
IGNORERAD

Restauranger med överpriser utreds på Phuket


MPR Nyheter

Recommended Posts

8 minuter sedan, skrev thomas001:

Känner inte dig,har aldrig träffat dig. 

Ta inte illa upp nu....men har aldrig varit med om någon som du!

Du vill verkligen visa upp en schablonbild av Thailand i många av dina inlägg.

Googlar du eller är allt från egen erfarenhet?

Bara samlade iakttagelser från MPRs skribenter.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 167
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    30

  • samet

    13

  • MaiChai

    11

  • Chan2014

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Är det som det är här i skandinavien med de kinesiska turisterna som är på gruppresa så stämmer det, man använder inte "kuponger" här utan resenärerna betalar till tourleadern som ser till att alla får (kinesisk) mat. Resenärerna betalar ofta mellan 12-15 euro för en måltid och det är dels för att tourleadern ska ha en del av dessa pengar samt att resebyrån i Kina oftast har något samröre med den restaurangen de utnyttjar(släktingar, delägarskap och liknande)

 

I skandinvaien är det en kontantbusiness och ett bra sätt för många buffé lunchrestauranger att tjäna svarta pengar då de flesta svenskar gått över till att betala med kort. För maten gästerna serveras är oftast inte värd mer än hälften av vad gästerna betalar för det.

shccc....

 

Cash is King:buba:

 

 

 

Mycket intressant, att de lyckas gå förbi skatteverket med så hyfsat enkla metoder...

Vi har varit på "Göteborg Wok" ute vid Backaplan när det har vällt in en busslast eller två med Kineser (stället är ägt av etniskt Kinesiska Svenskar), bra business, men mindre kul att vara där som vanlig gäst när de otroligt ouppfostrade turisterna tömmer buffén, och restaurangen (avsiktligt?) dröjer med att fylla på... Då vill man helst bar be om pengarna tillbaka.

 

 

MVH

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Galten:

Om man betalar med kuponger hur gör man med barfine?

Dubbla kuponger.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst får faranger betala ett överpris i Thailand (farangpris) Se bara på inträde till nationalparkerna. Blir ALLTID ett djävla liv när jag betalar thaipris när jag åker songtaew på Samui, gått så långt att vissa songtaew inte ens tar upp en. Likadant när man handlar, thaiarna blir ganska förbannade när jag bara betalar thaipris.

När man sedan förklarar varför (på thai förstås) brukar de ändra åsikt.

M.a.o. mer vanligt än ovanligt att det skiljer mycket på thaipris och pris för turister.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev evert 1:

Visst får faranger betala ett överpris i Thailand (farangpris) Se bara på inträde till nationalparkerna. Blir ALLTID ett djävla liv när jag betalar thaipris när jag åker songtaew på Samui, gått så långt att vissa songtaew inte ens tar upp en. Likadant när man handlar, thaiarna blir ganska förbannade när jag bara betalar thaipris.

När man sedan förklarar varför (på thai förstås) brukar de ändra åsikt.

M.a.o. mer vanligt än ovanligt att det skiljer mycket på thaipris och pris för turister.

 

Det var intressant. Jag har inte upplevt det, utan snarare det omvända. När de lokala handlarna lärde känna mig så ändrade de till thaipris, utan påpekande från mig.

Nu skiljer det inte mycket, ca 10% på en del saker, bensin, vattenflaskor, restauranger. Men jag har inte påpekat det. Utan de har självmant ändrat.

 

Har aldrig varit med om att någon påpekat när jag betalat thaipris på andra ställen, i Pattaya t.ex. Förstår inte att de gjort det mot dig, då kan de ju "lose face".

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tommy:

shccc....

 

Cash is King:buba:

 

 

 

Mycket intressant, att de lyckas gå förbi skatteverket med så hyfsat enkla metoder...

Vi har varit på "Göteborg Wok" ute vid Backaplan när det har vällt in en busslast eller två med Kineser (stället är ägt av etniskt Kinesiska Svenskar), bra business, men mindre kul att vara där som vanlig gäst när de otroligt ouppfostrade turisterna tömmer buffén, och restaurangen (avsiktligt?) dröjer med att fylla på... Då vill man helst bar be om pengarna tillbaka.

 

 

MVH

 

 

MVH Tommy

 

Det finns en annan restaurang i samma område, Global buffé eller något som också ägs av av en svensk kines - kanske samma som står bakom Göteborgs Wok - och där vällde det tidigare in busslast efter busslast med kineser.

 

Jo de går fram som en slåttermaskin över bufféborden... De försöker dock hålla dem samlade i en separat sektion av restaurangen.

 

Finns en nattklubb i Oslo som är öppet på dagen för ätande kinesturister, på biblioteksgata, som ett sätt för dem att utöka sin matförsäljning så att man sen kan sälja mer sprit till Norrmän och svenskar på kvällarna utan att det ser så märkligt ut i bokföringen. 

 

En delägare är en göteborgare med mellanösternursprung - en rätt trevlig kille - och när han förstod att jag jobbade åt GTA och hade kontor i närheten så sade han till mig att vi var välkomna att äta där varje dag om vi ville utan att betala. Vi sa tack, men nej tack.

 

När man hellre väljer att betala för mat i Oslo så säger det ju en del om kvalitén...  

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev frason:

Dubbla kuponger.

 

Det rutinerade kineserna väntar givetvis utanför en 7-11 dam som är på väg hem efter att någon farang löst henne, då räcker det med en halv kupong..

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Global ligger granne med Wok

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi handlar oftast där priserna är fasta (prismärkt) men har märkt att där varan inte är prismärkt vill de ha betydligt mer av mig än av thaidamer. Ok nu håller vi oss mestadels i turisttäta områden. Blir ett helt annat ljud i skällan när man efterfrågar priset på thailändska.

Fräckast eller mest motsträviga är thailändarna de första veckorna efter vi anlänt - vi ser ut som nyanlända turister och uppför oss också som sådana.

Kan thailändarna blåsa en turist tvekar de inte en sekund:big_smile: - och varför inte, vi ser ut att ha väldigt gott om pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Det rutinerade kineserna väntar givetvis utanför en 7-11 dam som är på väg hem efter att någon farang löst henne, då räcker det med en halv kupong..

Behövs bara en halv nudelsoppa då också,  win-win. 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frason:

Behövs bara en halv nudelsoppa då också,  win-win. 

Och bara en halv sömntablett då hon redan är ganska trött...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Farangpriser  är ett jävla piss.

Sist stannade jag hemma när de skulle titta på elefanter.

Hatar detta med farangpriser.

 

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frason:

Behövs bara en halv nudelsoppa då också,  win-win. 

 

1 timme sedan, skrev Benriach:

Och bara en halv sömntablett då hon redan är ganska trött...

 

Brodern borde skriva en handbok där han delar med sig av sina expert tricks, men kan han skriva på kinesiska?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Galten:

Farangpriser  är ett jävla piss.

Sist stannade jag hemma när de skulle titta på elefanter.

Hatar detta med farangpriser.

 

 

Det är väl som Sveriges skattesystem, helt normalt, inget att bli upprörd över. ;)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev MaiChai:

 

 

Brodern borde skriva en handbok där han delar med sig av sina expert tricks, men kan han skriva på kinesiska?

Klart att han kan, allt han vet finns ju hämtat via google som även tillhandhåller Google translate. Översättingen blir kanske inte riktigt autentisk, men det är ju å andra sidan inte Broderns kåserier o livet i Thailand heller...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar låta sällskapet stå stå för inhandling.

Med min plånbok,aldrig att hon skulle betala överpris,hon är ganska tuff.

Så det bir en win-win,hon handlar och jag tar en öl .

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Benriach:

Klart att han kan, allt han vet finns ju hämtat via google som även tillhandhåller Google translate. Översättingen blir kanske inte riktigt autentisk, men det är ju å andra sidan inte Broderns kåserier o livet i Thailand heller...

Han kan slå sig ihop med Ormen och Hasse också så blir det en riktig bestseller.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 timmar sedan, skrev samet:

 

Det var intressant. Jag har inte upplevt det, utan snarare det omvända. När de lokala handlarna lärde känna mig så ändrade de till thaipris, utan påpekande från mig.

Nu skiljer det inte mycket, ca 10% på en del saker, bensin, vattenflaskor, restauranger. Men jag har inte påpekat det. Utan de har självmant ändrat.

 

Har aldrig varit med om att någon påpekat när jag betalat thaipris på andra ställen, i Pattaya t.ex. Förstår inte att de gjort det mot dig, då kan de ju "lose face".

Hej

På utpräglade turistorter händer det allt att Thailändare blir förbannade när man betalar rätt pris, det har hänt mig också.

Men ute i landet räcker det oftast med att kunna språket för att få exakt samma pris som alla andra och det utan att begära detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev evert 1:

Vi handlar oftast där priserna är fasta (prismärkt) men har märkt att där varan inte är prismärkt vill de ha betydligt mer av mig än av thaidamer. Ok nu håller vi oss mestadels i turisttäta områden. Blir ett helt annat ljud i skällan när man efterfrågar priset på thailändska.

Fräckast eller mest motsträviga är thailändarna de första veckorna efter vi anlänt - vi ser ut som nyanlända turister och uppför oss också som sådana.

Kan thailändarna blåsa en turist tvekar de inte en sekund:big_smile: - och varför inte, vi ser ut att ha väldigt gott om pengar.

Hej

I vår by och närområdet är det väldigt ovanligt med affärer eller marknader med prismärkta varor, men ingen begär en enda baht mer av mig än för någon annan, så har det varit i minst 25 år, talar man som du säger Thai eller som i vårt område Lao så blir det verkligen en annan reaktion.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäller det 400b för utlänningar och 20b för thai i inträden brukar det bli drag i trådarna.

 

10b för en vattenflaska i en by för utlänningen och 7b för thai skrivs mindre om.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är okay av nationalparkerna att ta högre pris av turisterna. De kommer ju för att turista och har helt andra ekonomiska förutsättningar än thai.

Det skall ju betala för skötsel och underhåll. Det kan gott storkapitalet "turisterna" betala...

 

Nu jävlar tar det hus i helvete... :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev leifen:

Gäller det 400b för utlänningar och 20b för thai i inträden brukar det bli drag i trådarna.

 

10b för en vattenflaska i en by för utlänningen och 7b för thai skrivs mindre om.

Kan ju bero på att det rör sig om mkt mindre pengar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Kan ju bero på att det rör sig om mkt mindre pengar.

 

 

Ja per tillfälle ja... men på årsbasis köper du säker betydligt mer vatten än inträden... :go:

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Kan ju bero på att det rör sig om mkt mindre pengar.

 

Principen är viktigast, den genomsnittlige medlemmen här vägrar gå in i nationalparker oavsett om det är en gång var femte år.

 

Vet man inte om att man blir lurad på tre bath flera gånger varje dag så svider det mindre.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...