Jump to content
Luke the Drifter

En vandringsman strövar vidare

Recommended Posts

Naam kaeng

En annorlunda resa minsann!

En stänkare framför öppen (nåja) eld ser behagligt ut, och utgör hur som en god start på resan.

Lycka till där ute bland snåriga vägar och skimrande hav!

• Tummen upp 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
audirs2
1 timme sedan, skrev Luke the Drifter:

Det sägs att man inte skall tro på allt man läser på internet och det är något man bör ha i åtanke när man läser detta kåseri.

Det mesta är helt sant men ibland så tar jag mig konstnärliga friheter att krydda historierna lite. Och det som inte är sant eller halvsant, det är mina helt egna fantasier som jag stundom låter få fritt utlopp i denna historia.

Luke the Drifter

__________________________________________________________________________________

Nu är hösten här och det är hög tid att fly innan man blir helt insnöad. Jag tänkte som så att jag börjar denna resa västerut och starten på turen går från en liten kobbe i Finska Viken. Lite omväxling förnöjer sägs det ju och det kan jag hålla med om.

:Bang:   Här och härifrån går startskottet för den här vinters resa !

DSCF4505.JPG

Resan vidare från kobben går vidare från bryggan där nere där jag får åka båt ut i vida världen

DSCF4504.JPG

Men sakta i backarna nu ! Har jag inte glömt något här ?

Nix, jag har absolut inte glömt den lilla färdknäppen som skall ge mig lycka och tur på min färd.

Eftersom resan startar med en båtresa så får det naturligtvis bli något som anknyter till just det

DSCF4508.JPG

- Skål och välkommen att följa med på min vådliga och vindliga resa vart den nu bär !

DSCF4509.JPG

// Luke the Drifter

Ja Ekenäs skärgård e inte illa! :drinks: Vi syns på Vega träffen vah?

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
John Khonken
12 minuter sedan, skrev Luke the Drifter:

Tack Naam Kaeng !  Som jag sa, lite omväxling förnöjer och ibland måste man hitta på något nytt  :)

Om det var någon som skulle pricka in vart jag påbörjade min resa så var du en lågoddsare :)

På väg ut ur staden så passerade vi faktiskt regementet där du gjorde "milin" som det heter i de här trakterna.

Länk till Nylands brigad   http://merivoimat.fi/sv/nylands-brigad

Nylands brigad är det enda regementet i Finland där utbildningen sker på svenska men utav ganska naturliga skäl så sker kommandona på finska.

Nu kanske jag gick händelserna i förväg men jag tror nog att ni förstår att jag ordnade skjuts där i korsningen Drottning Flemming. Färden gick ut på stora vägen och snabbt som ögat hade jag nu passerat Vestervik och avtagsvägen till Ekerö.

Här svischar vi förbi avfarten till Snappertuna

DSCF4522.JPG

Nu när vi ändå är inne på skärgård, båtar och vatten så är det ganska naturligt att man glider in på fiskare. Jag bad droskkusken att ta omvägen förbi Fiskars för det var så jädra länge sedan jag var där senast.

Klingar namnet Fiskars bekant ? Då är du antingen matlagningsintresserad, fiskeintresserad eller har en stor trädgård som skall ansas.

Visst var det Fiskars bruk som skulle besökas

DSCF4525.JPG

Det är mycket trivsamt att gå omkring i det gamla brukssamhället, särskilt en vacker höstdag som denna

DSCF4526.JPG

Javisst sjutton, jag skulle ju ringa ett samtal ! Som tur är så hittade jag en telefonkiosk och nu är det bara att lyfta luren och be växeltelefonisten koppla mig långt bort.

Long distance call !

DSCF4527.JPG

Inte riktingt ankdamm men nästan

DSCF4528.JPG

Har du sett ett så här litet ånglok förut ?  Det finns för övrigt ett nästan likadant lok i Svartå bruk som ligger bara någon mil bort.

DSCF4529.JPG

Vad kan detta vara för byggnad och varför ser den ut som den gör ?

DSCF4531.JPG

// Luke the Drifter

Luken den sista kan jag svara på. Det är där färjestads hockyspelare begravs

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
audirs2

Den sista bilden är ju från "brankis" asså Brandkåren, som dessutom är frivllig!

Japp Lucken på Nylands Brigad gjorde man lumpen som pionjär soldat 1975 med en misslyckad gruppchefs utbildning!

Brigaden är grundad redan 1626 ca av då kungliga försvaret i Sverige som tillhörde "Finklandet" (finkel =hembränt)!

Ja Fiskars är värt ett besök! 

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
soi covboy

nexht wantaa  to hua hin kanske ?:haha:

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
kitungmakmak

Tröskverk? Aldrig sett en sån men haft bilar som låter som det i alla fall.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
husse

Stenkross naturligtvis, ofta driven av en råoljenmotor eller tändkula

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande innehåll

• Luke the Drifter
      Av Luke the Drifter
      Det sägs att man inte skall tro på allt man läser på internet och det är något man bör ha i åtanke när man läser detta kåseri.
      Det mesta är helt sant men ibland så tar jag mig konstnärliga friheter att krydda historierna lite.  Det som inte är sant eller halvsant, det är mina helt egna fantasier som jag stundom låter få fritt utlopp i denna historia.

Luke the Drifter
      __________________________________________________________________________________

Jag tror att jag tar den här historien från början så att alla hänger med hur det hela startade. Jo, det startade med att jag gjorde illa min fot och det var ju inte alls bra, i synnerhet då jag var i fara och färde med att bege mig ut på resa. Nu var det ju i och för sig en dryg vecka vecka kvar innan jag skulle åka och jag tänkte att foten hinner nog läka på den tiden.

Asch, så farligt ser det ju inte ut. Den sitter ju kvar även om den ser ut som en fläskafot på en gödgris !  

Dagarna gick och jag hade en sagolik tur för jag hade professinionell hjälp som kom till mitt rum och såg till fläskafoten.

- Luke, nu får du inte vara ute och ränna på soi 80 ! Hör du mig ?

- Promise !

Foten läkte så sakteliga och till slut så kunde jag ta mig iväg på min utflykt.

Äntligen är luffargubben på väg igen !

Happ, happ, happ ! Sakta i backarna nu, är det inte så att han har glömt något essentiellt ?

Nope, jag hade nogsamt sett till att ta en färdknäpp innan jag reste !

Häng med !

// Luke the Drifter
NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy