Jump to content
IGNORERAD

Gummiodling i Thailand


Peolito

Recommended Posts

Då min fru har 30 Rai mark med 1800 gummiträd som ska börja skäras sägs det att första månadsskörden tillfaller den som brukar marken och ägaren dvs frugan får ta del av vinsten månad 2. Detta ska vara enligt lag och jag har lite svårt att googla upp svaret.

Kanske någon gummiexpert på Mpr känner detta.

Marken finns i Loei.

Peolito

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peolito

    9

  • Boa52

    9

  • Fritz

    4

  • B747

    4

Mest aktiva i denna tråd

42 minuter sedan, skrev Peolito:

 

Då min fru har 30 Rai mark med 1800 gummiträd som ska börja skäras sägs det att första månadsskörden tillfaller den som brukar marken och ägaren dvs frugan får ta del av vinsten månad 2. Detta ska vara enligt lag och jag har lite svårt att googla upp svaret.

Kanske någon gummiexpert på Mpr känner detta.

Marken finns i Loei.

Peolito

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Första gången min fru har hört det säger hon, 40 - 60 eller nåt sånt är mera vanligt. Vad betalar dom för gummi nu

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången min fru har hört det säger hon, 40 - 60 eller nåt sånt är mera vanligt. Vad betalar dom för gummi nu


Tror ca 50 baht per kg men det säger mig inte så mycket då jag inte vet hur mycket snittet kan vars.
En pengasiffra vi fått är ca 30.000 baht för 1800 träd per produktiv månad. Det är ett riktpris.

40-60 låter ok 50 - 50 är också en siffra vi hört.

Försöker få koll på om det finns en lag om första månaden numer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Peolito:


Tror ca 50 baht per kg men det säger mig inte så mycket då jag inte vet hur mycket snittet kan vars.
En pengasiffra vi fått är ca 30.000 baht för 1800 träd per produktiv månad. Det är ett riktpris.

40-60 låter ok 50 - 50 är också en siffra vi hört.

Försöker få koll på om det finns en lag om första månaden numer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det innebär att din fru får ca 15000 bath per mån utom de mån när inte träden tappas, är det två eller tre mån

Link to comment
Dela på andra sajter

Det innebär att din fru får ca 15000 bath per mån utom de mån när inte träden tappas, är det två eller tre mån


Ja det blir det om det stämmer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Peolito:

Tror ca 50 baht per kg men det säger mig inte så mycket då jag inte vet hur mycket snittet kan vars.

Det låter väldigt mycket, i alla fall om det är oförädlat, alltså det som rinner ner i koppen. 

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Det låter väldigt mycket, i alla fall om det är oförädlat, alltså det som rinner ner i koppen. 

 

Fritz..

Tror nog det är för gummidukar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väldigt mycket, i alla fall om det är oförädlat, alltså det som rinner ner i koppen. 

 

Fritz..


Jag kan ha fattat fel också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter väldigt mycket, i alla fall om det är oförädlat, alltså det som rinner ner i koppen. 

 

Fritz..


I Loei får man 27 baht för ett kilo gummi från gummiträdet.

Sedan kan man få 1 kg gummi per träd och var tionde dag. Men det låter mycket. Hänger på väder och vind, försnillning etc etc skulle jag tro.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Peolito:


I Loei får man 27 baht för ett kilo gummi från gummiträdet.

Sedan kan man få 1 kg gummi per träd och var tionde dag. Men det låter mycket. Hänger på väder och vind, försnillning etc etc skulle jag tro.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vi har gummiträd i hustruns hemby utanför Loei. Betalar dom 27 Bath nu per kilo så har priset höjts sen sist jag fick info. Hon säger att om priset går upp till 35 så är alla i byn nöjda och glada. :)

Dom börjar ha åldern inne för att börja tappas på gummi.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har gummiträd i hustruns hemby utanför Loei. Betalar dom 27 Bath nu per kilo så har priset höjts sen sist jag fick info. Hon säger att om priset går upp till 35 så är alla i byn nöjda och glada. [emoji4]

Dom börjar ha åldern inne för att börja tappas på gummi.

 

Fritz..


Har du någon koll på om det finns en lag som säger att brukaren får all inkomst första månaden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Peolito:


Har du någon koll på om det finns en lag som säger att brukaren får all inkomst första månaden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tyvärr inte, våra träd står på hennes mark.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr inte, våra träd står på hennes mark.

 

Fritz..


Tack.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Peolito:


Har du någon koll på om det finns en lag som säger att brukaren får all inkomst första månaden?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Spontant tycker jag att det vore märkligt om en sån lag finns, utan att det snarare är så man vanligtvis gör när man hyr ut sin mark. Men man vet aldrig..TIT ( Thailand is Thailand )

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant tycker jag att det vore märkligt om en sån lag finns, utan att det snarare är så man vanligtvis gör när man hyr ut sin mark. Men man vet aldrig..TIT ( Thailand is Thailand )

 

Fritz..


Jag misstänker att det är så men frugan säger lag men hon är ju från Thailand [emoji1]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Peolito:


Jag misstänker att det är så men frugan säger lag men hon är ju från Thailand emoji1.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det frugan säger är lag så det är säkert riktigt 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Peolito:

 

Då min fru har 30 Rai mark med 1800 gummiträd som ska börja skäras sägs det att första månadsskörden tillfaller den som brukar marken och ägaren dvs frugan får ta del av vinsten månad 2. Detta ska vara enligt lag och jag har lite svårt att googla upp svaret.

Kanske någon gummiexpert på Mpr känner detta.

Marken finns i Loei.

Peolito

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Hej

Det fungerar på samma sätt i vårt område, dom som arbetar med gummiträden har ju satsat eget arbete och betalat konstgödning o.s.v, detta är det meningen att dom ska få tillbaka den första månaden, sedan delar man 60-40 eller 50-50 med markägaren beroende på vad man har kommit överens om.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det fungerar på samma sätt i vårt område, dom som arbetar med gummiträden har ju satsat eget arbete och betalat konstgödning o.s.v, detta är det meningen att dom ska få tillbaka den första månaden, sedan delar man 60-40 eller 50-50 med markägaren beroende på vad man har kommit överens om.

Mvh isan lover


Tack. Ja det verkar vara så. Bra att känna till.

Med vänlig hälsning,
Peolito


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Men hallå! Nu när vi är inne på Gummi! Är det någon som vet var man köper gummiträd i Chonburi området? 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Gustav:

Men hallå! Nu när vi är inne på Gummi! Är det någon som vet var man köper gummiträd i Chonburi området? 

//G

Sök i google, sälja gummiträd, kay pan yang, finns överallt kolla med några så du får rätt pris

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Mr atm:

60% ägaren och 40% till knegaren.

 

Hej

Så var det i många år men efter prisraset på gummi är 50-50 inte ovanligt heller.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så var det i många år men efter prisraset på gummi är 50-50 inte ovanligt heller.

Mvh isan lover

Ok jag anade det.

Jag hade en snygg tjej i 6-7 år som hade en j-la massa land med bla gummiträd. Dom gav grymt mycket gummi bla. annat för att vi hade satsat på kvalité och dyr näring.

Jag varnade henne ett par gånger på slutet att om inte saker och ting ändras som störde mig så kommer jag att dra.

Så blev det och jag ångrar ingenting idag.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Mr atm:

Ok jag anade det.

Jag hade en snygg tjej i 6-7 år som hade en j-la massa land med bla gummiträd. Dom gav grymt mycket gummi bla. annat för att vi hade satsat på kvalité och dyr näring.

Jag varnade henne ett par gånger på slutet att om inte saker och ting ändras som störde mig så kommer jag att dra.

Så blev det och jag ångrar ingenting idag.

 

 

Du varnade henne, saker som störde dej, snacka om en idi*t

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Du varnade henne, saker som störde dej, snacka om en idi*t

Vad menar du exakt med det??

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...