Jump to content
IGNORERAD

mobil bankid "out of date"


Herluf

Recommended Posts

On 2016-10-11 at 19:11, skrev kitungmakmak:

Jag vet om det med att XP inte supportas efter april 2014. Men det betyder väl inte att operativet är skitdåligt helt plötsligt, på dom 12 åren (eller vad det nu var) så har kanske dom flesta hålen lappats. Då kan man ju vända på det och undra hur säker är ett nytt OS istället om man inte efter 12 år från samma företag lyckats få det att fungera på ett säkert sätt.

 

Sen att utvecklingen gått framåt fattar jag åxå, men att en bank slutar supporta ett OS som borde vara ganska lappat och klart efter 12år känns ändå lite märkligt.

 

Kan ju ligga i att utvecklingsmiljön inte stöder XP längre eller nåt sånt, vad vet jag. Jag driftade och utvecklade interna system.

Du kan gärna prova att uppgradera din gamla dator till Windows 10. Jag är jätte nöjd med en av mina gamla burar som helt plötsligt är glad och mycket pigg trots att den är 10 år gammal.

Använde den endast som media dator. Den blev snabbt och klagar inte på brist på minne. Windows 10 kräver inte så mycket resurser som de gamla windows versioner

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    6

  • kitungmakmak

    5

  • spooncreek

    3

  • Nicholas

    3

Mest aktiva i denna tråd

On 2016-10-11 at 19:11, skrev kitungmakmak:

Jag vet om det med att XP inte supportas efter april 2014. Men det betyder väl inte att operativet är skitdåligt helt plötsligt, på dom 12 åren (eller vad det nu var) så har kanske dom flesta hålen lappats. Då kan man ju vända på det och undra hur säker är ett nytt OS istället om man inte efter 12 år från samma företag lyckats få det att fungera på ett säkert sätt.

 

Sen att utvecklingen gått framåt fattar jag åxå, men att en bank slutar supporta ett OS som borde vara ganska lappat och klart efter 12år känns ändå lite märkligt.

 

Kan ju ligga i att utvecklingsmiljön inte stöder XP längre eller nåt sånt, vad vet jag. Jag driftade och utvecklade interna system.

XP är det bästa operativ pyttemjuk har fått till. Vad hände när de skulle ersätta XP, jo ett stort fiasko. Men vad som helst är bättre för ett företag än att ha så bra produkt att de inte får sälja nya. Operativsystemen är ju den motor som får bort gamla mjukvaror, och säljer nya. 

 

Efter chocken med efterföljaren till XP fick de till ett bra os som sedan följes av en ny katastrof W8 som sedan ersatts av det som många anser är en ny katastrof. Jag skulle vilja påstå att XP uppdaterat med servicepack hade varit bättre än W10. XP är ju också en vettig plattform för inbäddade system, åtminstone om man tittar kanske 10 år tillbaka. Jag vet inte om det beror på att de plattformar som finns nu är så mycket bättre än XP. 

 

När det gäller W10 så har väl MS sagt att det ska bli det sista OS som de ger ut. 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev JJC:

Du kan gärna prova att uppgradera din gamla dator till Windows 10. Jag är jätte nöjd med en av mina gamla burar som helt plötsligt är glad och mycket pigg trots att den är 10 år gammal.

Använde den endast som media dator. Den blev snabbt och klagar inte på brist på minne. Windows 10 kräver inte så mycket resurser som de gamla windows versioner

Håller med dig, min gamla 32 bitars dator var seg som attan innan, men med windows 10 är pigg och glad igen.

 

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/11/2016 at 19:55, skrev kitungmakmak:

* wall of text *

Prova använda ett par år gammalt MacOS (OS X) så ska du få se på icke uppdaterat operativsystem fulla med säkerhetshål.

 

Källa; http://www.computerworld.com/article/2950580/operating-systems/the-end-is-near-for-os-x-mountain-lion-support.html

Snittet är inte ens 2 år då Apple tillhandahåller säkerhetsuppdateringar till deras operativsystem.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...