Jump to content
IGNORERAD

Köpa bärbar, nytt eller beg?


L64

Recommended Posts

Tänkte byta ut den gamla bettan snart och köpa en ny bärbar men så kikade jag runt lite på Blocket och det kanske inte är helt fel att köpa en begagnad till ett hyfsat pris??

Vad tror ni om det... nytt är ju alltid nytt men... hade tänkt att lägga mig på 5-8000:- nånting.

Använder inte den bärbara till några avancerade spel o så där men vill gärna testa med hdmi på nästa och en del av nedanstående hade väl detta tror jag.

Hittade ett par stycken i min närhet som verkar intressanta så är det någon som har nåt o säga om dom så sjung ut  ;)

http://www.blocket.s...133.htm?ca=15_s

http://www.blocket.s...756.htm?ca=15_s

http://www.blocket.s...321.htm?ca=15_s

http://www.blocket.s...448.htm?ca=15_s

http://www.blocket.s...059.htm?ca=15_s

Tack på förhand  :good:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min på tradera riktigt bra helt ny och billigt :) prova lite där med :) rek starkt ;)

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Använder inte den bärbara till några avancerade spel o så där men vill gärna testa med hdmi på nästa och en del av nedanstående hade väl detta tror jag.

En följdfråga, vad tjänar man på att ha hdmi? Bättre bild om man kopplar till teven som skärm eller?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En följdfråga, vad tjänar man på att ha hdmi? Bättre bild om man kopplar till teven som skärm eller?

En kamera jag skall köpa i dagarna spelar in i HD så jag hoppades på att få en hyfsad kvalitet när jag spelar upp från datorn till Platt-TV'n via hdmi.

Kanske skulle bli bra som dataskärm också, ingen aning  :crazy:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

En kamera jag skall köpa i dagarna spelar in i HD så jag hoppades på att få en hyfsad kvalitet när jag spelar upp från datorn till Platt-TV'n via hdmi.

Kanske skulle bli bra som dataskärm också, ingen aning  :crazy:

Aha då förstår jag.

Själv inhandlade jag en ganska bra platt-tv förra hösten (dyraste Samsung'en som fanns att hitta) som har ett PC-läge som tillägg. Det PC-läget är nog egentligen mest till för dom som ansluter tv-spel och sånt men det gjorde underverk med bildkvalitén när man som jag gärna tittar på bilder via dator eller usb på teveskärmen.

Kanonfint att lägga på ett bildspel med lite tillhörande musik på teven och erhålla samma höga bildkvalité som på dataskärmen.  :good:

Gör jag samma sak på morsans eller brorsans platt-teven utan PC-läge så blir bildkvalitén alldeles för dålig i mitt tycke.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

Det viktigaste vid köp av beg. datorer är för mig möjligheten att lätt kunna byta ut hårddisken.

Det är oftast den som tar mest stryk i en bärbar.

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man koppla datorn till teven ska man absolut använda HDMI om man har möjlighet. DVI utgång fungerar också om man skaffar en DVI till HDMI konverterare. Man får då förstås koppla ljudet separat, men det är inget större problem förutsatt att teven har separat ljudingång till HDMI-kontakten. Alternativt kör man ljudet via separat förstärkare.

PC-läget som Kim nämner innebär exakt pixel till pixel matchning, och det ska man förstås använda när man kopplat in datorn.

L64, jag är också mycket sugen på att köpa en full HD videokamera, just för att kunna spela upp på teven. Blu-Ray ser ju helt fantastiskt ut, så tanken på egeninspelad 1080p video från Thailand är mycket tilltalande. Tyvärr lite osäkert om jag har råd att köpa en sådan kamera just nu...

Är ju mycket frestad av en Canon 5D MkII, men SEK 35000... nja ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ska man koppla datorn till teven ska man absolut använda HDMI om man har möjlighet. DVI utgång fungerar också om man skaffar en DVI till HDMI konverterare. Man får då förstås koppla ljudet separat, men det är inget större problem förutsatt att teven har separat ljudingång till HDMI-kontakten. Alternativt kör man ljudet via separat förstärkare.

PC-läget som Kim nämner innebär exakt pixel till pixel matchning, och det ska man förstås använda när man kopplat in datorn.

L64, jag är också mycket sugen på att köpa en full HD videokamera, just för att kunna spela upp på teven. Blu-Ray ser ju helt fantastiskt ut, så tanken på egeninspelad 1080p video från Thailand är mycket tilltalande. Tyvärr lite osäkert om jag har råd att köpa en sådan kamera just nu...

Är ju mycket frestad av en Canon 5D MkII, men SEK 35000... nja ;-)

Herr Chang har talat.

Finns ju 1080p videokameror för runt 10k som fått bra betyg. Kolla på prisjakt.se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

L64, jag är också mycket sugen på att köpa en full HD videokamera, just för att kunna spela upp på teven. Blu-Ray ser ju helt fantastiskt ut, så tanken på egeninspelad 1080p video från Thailand är mycket tilltalande. Tyvärr lite osäkert om jag har råd att köpa en sådan kamera just nu...

Herr Chang har tjötat.

Tankarna var att köpa både IXUS 870 IS och en videokamera med full HD men efter att Canon nu har släppt IXUS 110 så har jag bestämt mig för att börja med endast denna.Är på 720p 30b/s och tyvärr ingen optisk zoom när man filmar.Men en liten vidvinkel vid fotografering skall finnas.

Men man kan väl inte pressa i allt in ett sånt litet paket...  men det kommer säkert framigenom...

Den kanske trots allt räcker för mina behov som är start/landning med flyg och en o annan kulturfilm från baren  ;)

ixus110bla.jpg

http://www.cyberphot...cle=Ixus110guld

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lamai64,

720p räcker långt det med. Faktum är att man får sitta ganska nära teven för att se skillnad mot 1080p.

Den tekniska expertisen på SVT har ju efter ett antal års utredningar kommit fram till att 720p är att föredra framför 1080i vilket man då sänder på SVT HD. Ja, kanske det. Själv är jag lite kluven.

National Geographic med 1080i upplever jag som bättre än SVT HD 720p, även om det är ungefär samma pixelantal man får serverat.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är ju mycket frestad av en Canon 5D MkII, men SEK 35000... nja ;-)

Herr Chang, om du inte behöver en system kamera så kolla på denna!

Canon PowerShot SX1 IS

http://www.letsgodig...tory_20063.html

Den filmar med full HD, pris runt 5000 SEK!  :yes:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kimmo,

Tackar så mycket för tipset! Detta pris var ju mer överkomligt... Ska titta närmare på denna kamera.

Min tanke var att om jag ändå ska släpa med mig något som inte går ner i fickan för att kunna filma, så vore det trevligt om jag även kunde ta lite bättre stillbilder också. Är grymt avundsjuk på bland annat Kims bilder...

Kameran som går ner i fickan är dock fortfarande överlägsen i vissa situationer!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev att jag efter mycket gåggling beställde en från dell.se

Rätt bra upplägg där med att plocka ihop någorlunda egna specifikationer på vad man önskar.

Gjorde så med min nuvarande stationära och den är jag helnöjd med.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det blev att jag efter mycket gåggling beställde en från dell.se

Jag med, en studio 15!  :mdr:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag med, en studio 15!  :mdr:

Mvh

Kimmo

å f-n, är du nöjd med den eller?

Jag vågar inte tala om vilken jag beställde  :whistle:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

å f-n, är du nöjd med den eller?

Jajamen, nöjd är jag!  :yes:

Jag har oxå en gammal Dell stationär som funkar som ThaiTV åt tanten!

Quote

Jag vågar inte tala om vilken jag beställde  :whistle:

Dyr,  vad?  ;)

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jajamen, nöjd är jag!  :yes:

Dyr,  vad?  ;)

Mvh

Kimmo

Jag beställde också en studio 15, vågade inte erkänna detta innan du hade sagt vad du tyckte om din  :whistle:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag beställde också en studio 15, vågade inte erkänna detta innan du hade sagt vad du tyckte om din  :whistle:

:D:D

Jag tänkte att du köpt XPS med all jävla godis!

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:D:D

Jag tänkte att du köpt XPS med all jävla godis!

Mvh

Kimmo

Kikade ju på XPS också men sen läste jag en hel del bra om Studio 15 och eftersom jag inte behöver nån värsting så var en hyfsat normal S15 det rätta för mig.. hoppas jag...  ;)

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...