Jump to content
IGNORERAD

hyra mark


thaiola

Recommended Posts

detta var intresant

avtalet upphor när marken säljs

It’s been long time coming. The first rumors started a year ago because the land was sold,” he said. “But we were still fighting because we believed in our right to stay here and didn’t believe that our lease was canceled, but it was. When you sell land, any lease is automatically canceled, its up to the former owners to deal with the tenants,” explained Mackay.

http://Bangkok.coconuts.co/2016/10/05/hemingways-close-months-end-whats-become-100-year-old-teak-house-photos

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • Nemo

    4

  • Benjamas

    4

  • Jive

    3

Mest aktiva i denna tråd

Eftersom jag inte leasar någon mark så VET jag inte exakt.

 

Men har tidigare hört att man kan skriva in markavtalen/leasingavtalen hos myndigheten så att det gäller även om marken säljs.

Har förstått att det går att skriva max 30 år juridiskt, trots alla dessa 30+30+30 år som många pratar om.

 

Detsamma gäller tydligen om man belånat marken, det skall också kunna skrivas in så att marken inte kan säljas utan långivarens medgivande.

 

Ni som faktiskt leasar er mark och faktiskt VET kan väl informera mig om hur det VERKLIGEN är.

Inga troende om mina troende utan nu vill jag ha riktiga fakta av någon som VET!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Vad som verkligen gäller efter lagen är att det går inte att hyra mark längre än 3 år åt gången. Tro det eller ej!  men alla tolkar lagen olika 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Vad som verkligen gäller efter lagen är att det går inte att hyra mark längre än 3 år åt gången. Tro det eller ej!  men alla tolkar lagen olika 

 

Misstänker att du menar 30 år

 

Jag har leasat tomten till mitt hus från min sambo i 30 år (max lagligt)

 

I leasingavtalet som är registrerat hos landoffice och inskrivet i Chanot står att ägaren inte har rätt att sälja tomten så länge leasingavtalet gäller

 

Man kan även skriva in att leasinginnehavaren får rätt att sälja sitt hus inklusive tomten till en thai om han så önskar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Misstänker att du menar 30 år

 

Jag har leasat tomten till mitt hus från min sambo i 30 år (max lagligt)

 

I leasingavtalet som är registrerat hos landoffice och inskrivet i Chanot står att ägaren inte har rätt att sälja tomten så länge leasingavtalet gäller

 

Man kan även skriva in att leasinginnehavaren får rätt att sälja sitt hus inklusive tomten till en thai om han så önskar

Stämmer det verkligen ? Att man ska kunna överlåta leasingavtalet verkar ju vettigt men rätt att sälja tomten ?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Stämmer det verkligen ? Att man ska kunna överlåta leasingavtalet verkar ju vettigt men rätt att sälja tomten ?

 

Fritz..

Nu ska vi inte skrämma slag på barnen. Tomten bor på nordpolen, och kan naturligtvis inte säljas. Även TV är ute och cyklar här.......:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Stämmer det verkligen ? Att man ska kunna överlåta leasingavtalet verkar ju vettigt men rätt att sälja tomten ?

 

Fritz..

 

Det är ett avtal/uppgörelse man gör mellan ägaren av tomten och leasinginnehavaren och båda skriver på avtalet

 

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är ett avtal/uppgörelse man gör mellan ägaren av tomten och leasinginnehavaren och båda skriver på avtalet

 

 

 Låter konstigt. Varför skulle ägaren gå med på detta, förutsatt att det är en ickesläkt? Avdrag för förlustaffär eller nåt....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 Låter konstigt. Varför skulle ägaren gå med på detta, förutsatt att det är en ickesläkt? Avdrag för förlustaffär eller nåt....?

 

Det är helt upp till ägaren att avgöra

 

Är det mellan man och hustru (vilket är vanligt) kanske det inte är helt ologiskt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Det är helt upp till ägaren att avgöra

 

Är det mellan man och hustru (vilket är vanligt) kanske det inte är helt ologiskt

 

Jo naturligtvis, men vilken ägare vid sina sinnens fulla bruk skulle vilja göra det och varför? Vi bortser ifrån släktskap nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jo naturligtvis, men vilken ägare vid sina sinnens fulla bruk skulle vilja göra det och varför? Vi bortser ifrån släktskap nu.

 

Det beror ju på relationen mellan ägaren och leasinginnehavaren

 

Där jag sett det användas är när markägaren har någon form av relation med leasinginnehavaren

 

Om paret går isär av olika anledningar och mannen då står med ett hus på en tjejens tomt som dom kanske är ovänner sins emellan har han i avtalet säkerheten att kunna lämna platsen och sälja sitt hus med tomten ingående i affären förutsatt att köparen är en thai som har rätt att äga mark

 

Lite grann som ett "äktenskapsförord" om man säger så att man redan i leasingavtalet reder ut frågan om hus kontra tomt den dan det går åt skogen med äktenskapet/relationen

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Misstänker att du menar 30 år

 

Jag har leasat tomten till mitt hus från min sambo i 30 år (max lagligt)

 

I leasingavtalet som är registrerat hos landoffice och inskrivet i Chanot står att ägaren inte har rätt att sälja tomten så länge leasingavtalet gäller

 

Man kan även skriva in att leasinginnehavaren får rätt att sälja sitt hus inklusive tomten till en thai om han så önskar

OM din fru skulle avlida (hoppas inte fore dig ) vad hander med leasing avtalet då ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Det är ett avtal/uppgörelse man gör mellan ägaren av tomten och leasinginnehavaren och båda skriver på avtalet

 

 

OK, jag glömde bort att det är din sambo och inte någon utomstående som du leasar marken av.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns egentligen bara en enda regel för farang i Thailand betr detta - investera inte mer än du har råd att förlora.

Googla på "divorce in Thailand", där finns en del att läsa. Vill du inte förstöra nattsömnen så låt bli att läsa.:)

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla försök till att avtala bort lagen är olagligt så om man har ett leasing kontrakt med ex option om 30+30 så är hela kontraktet ogiltigt.

Det här gäller allt så det gäller att kolla vad lagen säger innan man skriver in en option i kontraktet.

Många som tror att dom varit smarta men står eg där med ett ogiltigt kontrakt.

 

Leasing är max 30 år, hyra är max 3 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Benjamas:

Alla försök till att avtala bort lagen är olagligt så om man har ett leasing kontrakt med ex option om 30+30 så är hela kontraktet ogiltigt.

Det här gäller allt så det gäller att kolla vad lagen säger innan man skriver in en option i kontraktet.

Många som tror att dom varit smarta men står eg där med ett ogiltigt kontrakt.

 

Leasing är max 30 år, hyra är max 3 år.

Vad är den juridiska skillnaden mellan leasa och hyra?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Jive:

Vad är den juridiska skillnaden mellan leasa och hyra?

Nej är nog eg samma sak och mer korrekt förklarat är att om man ska leasa/hyra på mer än 3 år så måste kontraktet registreras hos landoffice.

Hyreskontrakt på längre tid än 3 år är inte giltiga om dom inte är registrerade och då ska man även betala skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

Det finns egentligen bara en enda regel för farang i Thailand betr detta - investera inte mer än du har råd att förlora.

Googla på "divorce in Thailand", där finns en del att läsa. Vill du inte förstöra nattsömnen så låt bli att läsa.:)

 

Gäller vid alla investeringar och inköp, inte enbart i Thailand

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thaiola:

OM din fru skulle avlida (hoppas inte fore dig ) vad hander med leasing avtalet då ? 

 

Det beror på vad man dels skriver i leasingkontraktet men kanske främst om man har ett testamente som reglerar detta registrerat i Thailand

 

Har man inte skrivit något om detta någonstans hamnar man i en konfliktsituation lätt med den/de i släkten som ärver tomten

 

Man kan ju faktiskt lagligt som farang få ärva tomten men då finns ett antal begränsningar med det

 

Du får bara äga den i 12 månader. Sedan måste du sälja den till någon som du förhoppningsvis kan teckna ett nytt leasingavtal med

Har du inte sålt den inom 12 månader har kommunen rätt att tvångsförsälja den

Skulle du dö inom 12 månader får den inte ärvas vidare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Gäller vid alla investeringar och inköp, inte enbart i Thailand

Du har så rätt så, men jag tror du har en hint om att den regeln har ett extremt högt värde just i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Benjamas:

Varför köpa nåt man inte kan äga?

Enkelt. Man köper och låter frugan äga. Som dom flesta falanger gör. Även jag är väl bäst att tillägga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan äga genom ett bolag, kostar ca 6000bth/år.
Hursomhelst behövs alltid advokat hjälp. Kan rek isaanlawyers billiga och bra paketpriser. Ägaren är farrang så han står så att säga på vår sida.


Sent from my iPhone using Maipenrai

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag ett 30årigt leasingavtal med frun, hittar hon en bättre karl än mig, bor jag kvar tills jag dör. Jag kan tom hyra ut om jag vill. Glöm inte att det är ett duktigt antal "snälla" gubbar som blir av med allt varje år.


Sent from my iPhone using Maipenrai

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns en historia jag fick höra för några år sedan, där många utlänningar köpt hus i ett villaområde med gemensam pool mm. Marken såldes och det var ingen fara för de hus med tomter som köpts, för där var det riktigt tydliga avtal. 

 

Värre var det med poolen och vägen in till området. Den nye ägaren krävde avgift för att nyttja poolen och en avgift för att nyttja vägen samt en slant till gatubelysningen.

 

Villaägarna tog det till domstol och förlorade tvisten.

Poolen fylldes igen senare av nye markägaren.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...