Jump to content
IGNORERAD

Lära thai


Esspe

Recommended Posts

Ska man lära sig tala thai måste man lära sig läsa thai också. För att begripa uttalen ordentligt. Det kan tyckas som ett hopplöst projekt, men faktum är att läsa och skriva thai är lättare att lära sig än att tala, tro mig. Språket är inte så komplicerat uppbyggt grammatiskt. det som är komplicerat är att uttala orden rätt. Dessutom måste man ju fatta vad den andra personen säger och det varierar oehört hur klart de pratar, dialekter etc. Många pratar sluddrigt, för ett ovant öra blir det helt obegripligt.

 

Men vi är ju alla olika med olika fallenhet för att lära sig språk. Jag började lära mig lite lekfullt och skrev upp allt jag inte fattade i en bok, på kvällen när jag kom hem försökte jag översätta allt jag hört. Det var jätteroligt! Sen köpte jag böcker med CD skivor som jag lyssnade på. Och snart insåg jag att man måste lära sig bokstäverna för att kunna uttala korrekt. Med hjälp av böcker och tjejer jag träffat:haha: så har det varit ett rent nöje! Hade jag gått i skolan tror jag att jag hade gett upp av tristess., dessutom har jag sparat pengarna!

 

Så för de som är nybörjare rekommenderar jag:

1: Det får inte kännas som tvång, det ska vara roligt!

2: Ta med en liten skrivbok och penna när ni går ut och skriv upp ord ni inte förstår, översätt sedan hemma på kvällen.

3: Köp ett bra böcker med ljudfiler, jag använde böckerna nedan, mycket bra kvalitet! Man lär sig från grunden,  läsa och skriva också.

4: Viktigast av allt: ta hjälp av tjejerna ni träffar, det är det absolut roligaste och effektivaste sättet att lära sig: båda är ju angelägna om att förstå varandra!

index.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    4

  • kitungmakmak

    4

  • Esspe

    3

  • Herluf

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 minuter sedan, skrev Herluf:

 

3: Köp ett bra böcker med ljudfiler, jag använde böckerna nedan, mycket bra kvalitet! Man lär sig från grunden,  läsa och skriva också.

 

index.jpg

 

Dom där böckerna kräver dock att man kan engelska bra, inte alla som kan det.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, ragson said:

 

Dom där böckerna kräver dock att man kan engelska bra, inte alla som kan det.

Jo, det har du rätt i.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Herluf:

Ska man lära sig tala thai måste man lära sig läsa thai också. För att begripa uttalen ordentligt. Det kan tyckas som ett hopplöst projekt, men faktum är att läsa och skriva thai är lättare att lära sig än att tala, tro mig. Språket är inte så komplicerat uppbyggt grammatiskt. det som är komplicerat är att uttala orden rätt. Dessutom måste man ju fatta vad den andra personen säger och det varierar oehört hur klart de pratar, dialekter etc. Många pratar sluddrigt, för ett ovant öra blir det helt obegripligt.

 

index.jpg

en av dom svåraste sakerna tycker jag är alla dolda måsten inom språket

När man frågar varför det är så så svarar dom, så är det bara. Ibland 

stavar man en slutbokstav med L, men det ska uttalas N, varför har ingen 

kunnat svarat på. Det finns många sådana regler, som är nästan omöjligt

att lära sig. :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Provade en kvällskurs men gav upp snart. Den lilla thai som jag kan har jag lärt mig i baren. Öl är allmänbildande! :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Fredman said:

Provade en kvällskurs men gav upp snart. Den lilla thai som jag kan har jag lärt mig i baren. Öl är allmänbildande! :) 

Bar-thai ska absolut inte förkastas!:haha:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...