Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk ministerresa för 20 miljoner kritiseras


MPR Nyheter

Recommended Posts

Kostnaden för försvarsminister Prawit Wongsuwons nyligen genomförda resa till Hawaii för att träffa försvarsministrar från Asean har fått stor kritik på sociala medier.
Eftersom visiten ansågs vara regeringsaffärer chartrade Prawit ett Thai Airways-plan till Honolulu för sig själv och flera följeslagare. Den totala kostnaden för den fyra dagar långa resan landade på 20,9 miljoner baht, varav 600,000 ska ha gått till "mat och dryck". På Hawaii träffade han andra försvarsministrar såväl som amerikanska representanter, och syftet var att fostra samarbete mellan Sydostasien och Washington.
Den flådiga resan på skattebetalarnas bekostnad har nu fått stor kritik på sociala medier.

 

c1_1100640_620x413.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Benriach

    4

  • stefan5300

    2

  • MaiChai

    2

  • Nemo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man får i alla fall hoppas att de sparade en slant på att använda sina gamla Songkran-skjortor och inte köpte nya på plats.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju Thailändska staten som äger Thai Airways, så då går ju peningarna indirekt tebax till skattebetalarna igen...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Benriach:

Men det är ju Thailändska staten som äger Thai Airways, så då går ju peningarna indirekt tebax till skattebetalarna igen...

Hela kostnaden som Thai debiterat ? Det var som tusan.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Hela kostnaden som Thai debiterat ? Det var som tusan.

 

Fritz..

Tja, pengarna flyttas ju bara från ett konto till ett annat, bägge i statens ägo.

Det är väl bättre det än att de skulle åkt reguljärt till Hawaii, då hade de ju fått anlita ett annat bolag eftersom Thai inte själva flyger dit...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Benriach:

Tja, pengarna flyttas ju bara från ett konto till ett annat, bägge i statens ägo.

Det är väl bättre det än att de skulle åkt reguljärt till Hawaii, då hade de ju fått anlita ett annat bolag eftersom Thai inte själva flyger dit...

 

Grundkurs i företagsekonomi på sin plats kanske... finns ju kostnader också...

 

Så antagligen det "enda" som går tillbaka är den futtiga "vinsten"... 2014 var vinsten i Thai Airways -7,4%

 

Så nej... blev nog inget över till det andra kontot i "statens" ägo... För att Thai Airways är noterat på börsen och staten bara äger "more than 50%" kanske du missat också...? 

Ändrades av samet
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

 

Grundkurs i företagsekonomi på sin plats kanske... finns ju kostnader också...

 

Så antagligen det "enda" som går tillbaka är den futtiga "vinsten"... 2014 var vinsten i Thai Airways -7,4%

 

Så nej... blev nog inget över till det andra kontot i "statens" ägo... För att Thai Airways är noterat på börsen och staten bara äger "more than 50%" kanske du missat också...? 

Självklart finns det kostnader, men de hade ju inte åkt gratis med ett annat bolag heller.

 

Sen så har du alldeles rätt i att jag missat att Thai inte ägdes till 100% av staten. Så jag får väl helt enkelt göra en "Pudel a´la Pastor Fritz" och säga att jag härmed inte har mer att tillföra i denna diskussion...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Benriach:

Självklart finns det kostnader, men de hade ju inte åkt gratis med ett annat bolag heller.

 

Du har så rätt så! Visst är kostnaden svårmotiverad!

 

Var bara på ett sådant där full-i-fan humör och ville svara. Ber om ursäkt om det kanske var ett lite drygt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev samet:

 

Du har så rätt så! Visst är kostnaden svårmotiverad!

 

Var bara på ett sådant där full-i-fan humör och ville svara. Ber om ursäkt om det kanske var ett lite drygt svar.

Nu får jag göra ytterligare en "Pastor Fritz", nämligen återvända till en tråd som jag skrivit att den skulle vara avslutad för min del.

 

Ingen fara skedd, men om du tycker att det var ett drygt svar så får du nog öva lite till, värre saker tål jag. Ett tips är att gå i Knasens/Raggmunkens skola, han kan skriva dryga svar när han är på rätt(eller fel) humör...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ekonomiskt sett så borde glittret bjudit med en drös med andra deltagare från Asien.

om man nu inte kunnat flytta hela spektaklet till asien och låtit några jenkare flyga dit i stället för till Havaji.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Självklart ska juntan ut och se världen på skattebetalarnas bekostnad, ser inget konstigt i detta och det gör nog inte juntaledaren heller, kanske är resan bara lite kompensation för pengarna Generalerna fick lämna tillbaka när korruptionen med statyparken avslöjades.?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni fackpampar har ju rest och levt på andras bekostnad sedan många år tillbaka, när ska ni betala tillbaka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
19 minuter sedan, skrev GreenValley:

Ni fackpampar har ju rest och levt på andras bekostnad sedan många år tillbaka, när ska ni betala tillbaka?

Hej

Jag misstänker att det är mig du syftar på, men fackpamp är nog att ta i mitt fall, jag har alltid jobbat (med betoning på att jobba) heltid samtidigt som jag har haft fackliga uppdrag, har inte fet minsta dåligt samvete för det arbete jag la ner på att hjälpa mina arbetskamrater och företag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag misstänker att det är mig du syftar på, men fackpamp är nog att ta i mitt fall, jag har alltid jobbat (med betoning på att jobba) heltid samtidigt som jag har haft fackliga uppdrag, har inte fet minsta dåligt samvete för det arbete jag la ner på att hjälpa mina arbetskamrater och företag.

Mvh isan lover

Hej 

Ämne ett . Vi kan väl jämföra med invandringskostnaderna i S. Mycket kommer tillbaka .

Ämne två . Vilket fack och företag har gynnats av dig 

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

hej maten på planet var ju inte så dyr.  "Medlemmarna i följe var inte där för fritid. De hade inte ens en chans att röra havet. Vi flög tillbaka efter jobbet. Maten på planet var enkel. Absolut, kostnaden för maten var inte mer än 600.000 baht,... citat från artikeln mvh
 

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev haan:

hej maten på planet var ju inte så dyr.  "Medlemmarna i följe var inte där för fritid. De hade inte ens en chans att röra havet. Vi flög tillbaka efter jobbet. Maten på planet var enkel. Absolut, kostnaden för maten var inte mer än 600.000 baht,... citat från artikeln mvh
 

 

Citat från vilken artikel då?

 

Inte den som hänvisas till i trådstarten iallafall.

 

http://www.bangkokpost.com/news/security/1100640/b20m-for-prawits-security-trip-to-hawaii

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

THAI: Hawaii trip fees are just estimates

http://www.bangkokpost.com/news/general/1101424/thai-hawaii-trip-fees-are-just-estimates

 

News > General

THAI: Hawaii trip fees are just estimates

Thai Airways International (THAI) has denied charging a high fee for its charter flights for Deputy Prime Minister Prawit Wongsuwon's delegation, saying the quoted prices were only estimates.

Usanee Sangsingkeo, THAI executive vice-president for aviation business, said the reported charter fee of 20.95 million baht was only a median price the airline quoted in compliance with its regulation. The actual fee to be collected could be lower.

The comments came after the report and criticisms on the allegedly high cost of Gen Prawit's round trip to Hawaii for an Asean-US defence meeting last week.

"THAI has never flown on the route, so the charge was a rough estimate based on the fares of other airlines. It is by no means the actual price," she said.

The flagship carrier will charge the government based on actual expenses including fees at the destination airport and it was possible that the actual price would be lower, Mrs Usanee said.

The direct flights between Bangkok and Hawaii were arranged for Gen Prawit's delegation attending the defence meeting in Honolulu between Sept 29 and Oct 2.

Besides, Mrs Usanee said the criticism that the Boeing 747-400 plane provided for the group was too large was irrelevant because the fee would be roughly the same for a smaller jet, she said.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1101424/thai-hawaii-trip-fees-are-just-estimates

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej 

Ämne ett . Vi kan väl jämföra med invandringskostnaderna i S. Mycket kommer tillbaka .

Ämne två . Vilket fack och företag har gynnats av dig 

Persistant

Hej

Ämne ett. Dom tankegångsrna delar inte jag, ser det mer som Ebberöds Bank.

Ämne två. Det skulle jag aldrig skriva om här.

Men jag kan ju uttala mig mer generellt och det tillhör det förgångna när facket och dom anställda var emot företaget, numera samarbetar både fack,anställda och företag för att öka produktionen och öka vinsten vilket ger trygga jobb, bättre betalt, bättre villkor och vinstdelning.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

THAI: Hawaii trip fees are just estimates

http://www.bangkokpost.com/news/general/1101424/thai-hawaii-trip-fees-are-just-estimates

 

News > General

THAI: Hawaii trip fees are just estimates

Thai Airways International (THAI) has denied charging a high fee for its charter flights for Deputy Prime Minister Prawit Wongsuwon's delegation, saying the quoted prices were only estimates.

Usanee Sangsingkeo, THAI executive vice-president for aviation business, said the reported charter fee of 20.95 million baht was only a median price the airline quoted in compliance with its regulation. The actual fee to be collected could be lower.

The comments came after the report and criticisms on the allegedly high cost of Gen Prawit's round trip to Hawaii for an Asean-US defence meeting last week.

"THAI has never flown on the route, so the charge was a rough estimate based on the fares of other airlines. It is by no means the actual price," she said.

The flagship carrier will charge the government based on actual expenses including fees at the destination airport and it was possible that the actual price would be lower, Mrs Usanee said.

The direct flights between Bangkok and Hawaii were arranged for Gen Prawit's delegation attending the defence meeting in Honolulu between Sept 29 and Oct 2.

Besides, Mrs Usanee said the criticism that the Boeing 747-400 plane provided for the group was too large was irrelevant because the fee would be roughly the same for a smaller jet, she said.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1101424/thai-hawaii-trip-fees-are-just-estimates

 

Jaa, man förstår ju att det är svårt att beräkna kostnaderna för en sådan lång resa. Med ett så stort plan har de säkert ingen erfarenhet att beräkna kostnaden när den är så lätt lastad. Förmodligen kan väl flygplatsavgifterna skilja någon miljon eller så på en så avlägsen flygplats. Förmodligen är flygplatsen helt utan kommunikationsmöjligheter så det var bäst att samtala med flygplatschefen på plats och höra om avgifterna skiljde mycket om de kunde ta faktura via ett bolag på Kaymanöarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre än att skattebetalarna bekostar ett privatplan till PM som tidigare. :23:

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-10-03 at 22:07, skrev Isan Lover:

Hej

Ämne ett. Dom tankegångsrna delar inte jag, ser det mer som Ebberöds Bank.

Ämne två. Det skulle jag aldrig skriva om här.

Men jag kan ju uttala mig mer generellt och det tillhör det förgångna när facket och dom anställda var emot företaget, numera samarbetar både fack,anställda och företag för att öka produktionen och öka vinsten vilket ger trygga jobb, bättre betalt, bättre villkor och vinstdelning.

Mvh isan lover

 

Lite off topic men detta hände mig och i detta fall så är ju facket emot den anställde, min arbetsgivare ställde upp mycket bättre, fy fan för dessa svin som man har kastat mycket pärlor till, jag hatar dem.

 

Har skrivit om denna händelse förut i en annan tråd (Fackförbund).

 

Inte alla, jag gick ur parasitfacket för drygt 20 år sedan (för sent), har inte haft nytta av parasitfackets löneförhandlare på över 30 år, har haft bra arbetsgivare som alltid betalat mer än vad parasitfacket har lyckats förhandla sig till gentemot arbetsgivarna.

Att jag gick ur parasitfacket beror på att de gjorde ett dåligt jobb efter att jag råkat ut för en arbetsplatsolycka, med hjälp av dem så fick jag ut ett 6-siffrigt belopp i ersättning som jag inte var nöjd med, när jag påtalade det för dem så sa se bara att det är så dålig ersättning så du får inte mer.

Då tog jag kontakt med en privat skadekonsult som läste igenom mina papper om olyckan, när hon läst igenom papperna tog hon kontakt med mig och sa att den ersättningen jag fått skulle jag absolut inte vara nöjd med. Efter cirka 2 månader hade hon ordnat till så jag fick en lika stor 6-siffrig ersättning till, jag fick ju betala henne närmare 5000 kronor i arvode men det gjorde ju ingenting.

Efter det gick jag till parasitfacket och visade dem vad jag fått mer i ersättning genom konsultens hjälp, begärde mitt utträde och bad dem dra åt helvete.

Nä fy fan för dessa arbetsskygga as som inte bryr sig om sina medlemmar, har absolut inget till övers för dem.

 

Explosionsolyckan.

bilex4.jpgbilex.jpgbilex1.jpgbilex3.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...