Jump to content
IGNORERAD

Rätt fräscha bilar i Thailand


iggy

Recommended Posts

Något man tänker på i Thailand är den relativt höga klassen på bilar. Visst, det mesta är japanska mellanklassare, men det finns väldigt få (om ens några) skrotbilar i trafiken.

 

Har Thailand någon bilprovning eller liknande som ser till att skrotet hålls borta från vägarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ute på landet har jag sett bilar helt i klass med Svenska och värre.

Fast de gamla skrotjänkarna som åker runt i Sverige lär de inte överträffa.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som håller "skrotet" borta från vägarna är att en "fin" bil är den viktigaste statussymbolen i Thailand. Förundras ofta över hur många som verkar ha en dyrare bil än bostad. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Krille:

Det som håller "skrotet" borta från vägarna är att en "fin" bil är den viktigaste statussymbolen i Thailand. Förundras ofta över hur många som verkar ha en dyrare bil än bostad. 

 

/Krille

Att ha en fin ny bil är nog statussymbol i många länder. Skillnaden är om man belånar sig för att köpa sin bil eller köper den kontant.

Eftersom det syns inte på bilen att den är belånad eller inte så kan man åka rund och skryta.

Titta på min nya bil och dö av avund. 

Sedan åker de till sitt nya belånade fina hus med sin nya fina bil, kokar snabba makaroner från ÖoB och äter de tillsammans med billigt ketchup för att ha råd med amorteringar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev iggy:

Något man tänker på i Thailand är den relativt höga klassen på bilar. Visst, det mesta är japanska mellanklassare, men det finns väldigt få (om ens några) skrotbilar i trafiken.

 

Har Thailand någon bilprovning eller liknande som ser till att skrotet hålls borta från vägarna?

 

Jag har sett massor av rena skrotet på de thailändska vägarna, pickupper lastade till bristningsgränsen med oftast timmer.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev JJC:

Att ha en fin ny bil är nog statussymbol i många länder. Skillnaden är om man belånar sig för att köpa sin bil eller köper den kontant.

Eftersom det syns inte på bilen att den är belånad eller inte så kan man åka rund och skryta.

Titta på min nya bil och dö av avund. 

Sedan åker de till sitt nya belånade fina hus med sin nya fina bil, kokar snabba makaroner från ÖoB och äter de tillsammans med billigt ketchup för att ha råd med amorteringar. 

I Thailand är status mycket stor när det gäller bil eller mc. Thai gubbarna tycker jag är dum som köper gamla " moppar " och en gamal bil, det ska vara nytt som ska stå på gården

En lärarinna som bor granne köpte förra året en bil för 900000 Bth bara för status hon har 500 m till skolan där hon jobbar. I jan när vi var där såg jag bara en gång hon körde den men städade bilen gjorde hon nästan varje dag

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
15 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag har sett massor av rena skrotet på de thailändska vägarna, pickupper lastade till bristningsgränsen med oftast timmer.

För att inte tala om lastbilarna. Många ser ut som att bäst före datum var före sekelskiftet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

I Thailand är status mycket stor när det gäller bil eller mc. Thai gubbarna tycker jag är dum som köper gamla " moppar " och en gamal bil, det ska vara nytt som ska stå på gården

En lärarinna som bor granne köpte förra året en bil för 900000 Bth bara för status hon har 500 m till skolan där hon jobbar. I jan när vi var där såg jag bara en gång hon körde den men städade bilen gjorde hon nästan varje dag

Det samma gäller i Sverige tyvärr och många andra länder.

Vi köper inte bil efter behöv utan många vill skryta. Kolla på morgonen hur många som kör en liten billigt bil till jobbet?

De stora bilar har oftast bara en person - föraren som kör just 500 meter. Vi är inte bättre men vi gärna ser bara andra.

I östra Europa samma sak man skryter med sin fina bil men skillnaden är att där oftast köper man bil med kontanta pengar då lån är svåra att få.

 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag har sett massor av rena skrotet på de thailändska vägarna, pickupper lastade till bristningsgränsen med oftast timmer.

 

Så sant så, fotograferade denna skrothög utanför en marknad i Nakhon Phanom och den är väl lastad till mer än bristningsgränsen.

10978710_1015466768478630_8990139223394784720_n.jpg10985588_1015466875145286_3900351929508663966_n.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Det samma gäller i Sverige tyvärr och många andra länder.

Vi köper inte bil efter behöv utan många vill skryta. Kolla på morgonen hur många som kör en liten billigt bil till jobbet?

De stora bilar har oftast bara en person - föraren som kör just 500 meter. Vi är inte bättre men vi gärna ser bara andra.

I östra Europa samma sak man skryter med sin fina bil men skillnaden är att där oftast köper man bil med kontanta pengar då lån är svåra att få.

 

 

Du snackar som vanligt en massa skit med din egen hittepå-statistik

och försöker göra om det till någon slags sanning.

 

Du kan väl kolla en morgon hur många som cyklar till jobbet i Sverige

och jämföra det med hur många som gör det i Thailand, t.ex.

 

Förövrigt gäller samma sak för östeuropeer som för alla andra här i världen,

har du bara säkerhet så går det alldeles utmärkt att låna pengar.

Det är nämligen det banker och kreditbolag lever av, att låna ut pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev oberg:

 

Du snackar som vanligt en massa skit med din egen hittepå-statistik

och försöker göra om det till någon slags sanning.

 

Du kan väl kolla en morgon hur många som cyklar till jobbet i Sverige

och jämföra det med hur många som gör det i Thailand, t.ex.

 

Förövrigt gäller samma sak för östeuropeer som för alla andra här i världen,

har du bara säkerhet så går det alldeles utmärkt att låna pengar.

Det är nämligen det banker och kreditbolag lever av, att låna ut pengar.

Du vet mycket du.

Säkerhet? Hur kan man ha säkerhet om de flesta är anställda på kontrakt eller per timma. 

I de flesta Östeuropeiska länder kan du åka ut från jobbet på stunden. 

Hur många på landet cyklar till jobbet? alla bor inte i Stockholm eller annan står stad.

Ändå även i städer kör man bil 500 meter.

Hur är det med dig själv? Hur belånad är du?

Jag har nämligen 0 skulder trots att jag kör ny liten bil.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev oberg:

 

Du snackar som vanligt en massa skit med din egen hittepå-statistik

och försöker göra om det till någon slags sanning.

 

Du kan väl kolla en morgon hur många som cyklar till jobbet i Sverige

och jämföra det med hur många som gör det i Thailand, t.ex.

 

Förövrigt gäller samma sak för östeuropeer som för alla andra här i världen,

har du bara säkerhet så går det alldeles utmärkt att låna pengar.

Det är nämligen det banker och kreditbolag lever av, att låna ut pengar.

privat_skuld_2013.png

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev oberg:

 

Du snackar som vanligt en massa skit med din egen hittepå-statistik

och försöker göra om det till någon slags sanning.

 

Du kan väl kolla en morgon hur många som cyklar till jobbet i Sverige

och jämföra det med hur många som gör det i Thailand, t.ex.

 

Förövrigt gäller samma sak för östeuropeer som för alla andra här i världen,

har du bara säkerhet så går det alldeles utmärkt att låna pengar.

Det är nämligen det banker och kreditbolag lever av, att låna ut pengar.

Lite rätt har ni båda tycker jag, Thai status med ny bil, lånat på banken i Sverige samma sak men också årets gräsklippare, fyrhjulsdriven och årets färg, lysen, blinkers och allt lull, lull. Nu går jag väl lite utanför tråden men vi klagar på bensinpriset är för högt, ibland har jag kört min fru till jobbet och åkt tillbaka hem, av hundra bilar jag möter är det ca 5 som det är mer än en i så bensinen är tydligen inte dyr

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev JJC:

privat_skuld_2013.png

 

Nu var ju inte frågan hur skuldsatta svenska folket är.

 

Det jag reagerade på är att du alltid beskriver relativt udda företeelser med ord som, "oftast" och "många"

när det egentligen rör sig om "ibland" och "somliga".

Som t.ex. när du i ett tidigare inlägg fick det till att svenskar generellt stavar dåligt,

p.g.a. att du har någon, eller några på jobbet som gör det.

 

Själv är jag skuldfri och kör en ny, stor fyrhjulsdriven SUV.

Ändrades av oberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jobb jag har är mitt referens. Finns allt slags människor.

Outbildade trots att utbildning i Sverige är gratis samt mycket högt utbildade.

Samma gäller våra underleverantörer både i Sverige, utomlands inte minst i Östeuropa.

Leverantörer som jag besöker ibland mycket ofta. 

Den policy som vi har i vår företag är att alla underleverantörer ska uppfylla visa krav bla att anställda har det bra i företaget de jobbar i.

Det medför att jag pratar mycket med människor. En del är mycket öppna samt andra ganska tysta av sig.

Många gånger vid öl kommer man inpå livet och människor börjar berätta.

 

Vi har kunder som köper en båt för 2 miljoner med lånade pengar, det är i för sig inget fel i det men en arbetare med en lön på kanske 25-30 tusen innan skatt 

måste amortera kanske 10 tusen bara för att visa att de har råd. 

 

 

Eftersom jag och du är skuldfria betyder att den tredje bilägaren är skuldsatt upp över öronen just för att visa sin status i samhället.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev JJC:

Det jobb jag har är mitt referens. Finns allt slags människor.

Outbildade trots att utbildning i Sverige är gratis samt mycket högt utbildade.

Samma gäller våra underleverantörer både i Sverige, utomlands inte minst i Östeuropa.

Leverantörer som jag besöker ibland mycket ofta. 

Den policy som vi har i vår företag är att alla underleverantörer ska uppfylla visa krav bla att anställda har det bra i företaget de jobbar i.

Det medför att jag pratar mycket med människor. En del är mycket öppna samt andra ganska tysta av sig.

Många gånger vid öl kommer man inpå livet och människor börjar berätta.

 

Vi har kunder som köper en båt för 2 miljoner med lånade pengar, det är i för sig inget fel i det men en arbetare med en lön på kanske 25-30 tusen innan skatt 

måste amortera kanske 10 tusen bara för att visa att de har råd. 

 

 

Eftersom jag och du är skuldfria betyder att den tredje bilägaren är skuldsatt upp över öronen just för att visa sin status i samhället.

 

 

Jadå, jag håller med.

Men är man så jäkla korkad att man köper statusprylar

med lånade pengar får man ta mig fan skylla sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev oberg:

 

Jadå, jag håller med.

Men är man så jäkla korkad att man köper statusprylar

med lånade pengar får man ta mig fan skylla sig själv.

Tyvärr så ser det ut även här. Jag tycker att det är mest sorgligt.

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en opel safira.

Köpte den för att det var lätt och slänga in barnvagnen mm.

En tysklandresa och det fick plats mycket.

Ingen skrytbil alltså men praktist.

Kör inte ens 500 mil om året så jag får köra ibland så motorn hålls i form.

Kärringen ville ha bil inte jag.

Nästa vecka blir det Ullared.

I Thailand där gummans syrra samlar skrot och huset består mestadels lappade masonit och brädbitar har de en fin Pickupp.

I den stugan har man bott ett par veckor.

Det är i alla fall bättre än en kartong på motorvägen.

Och det viktigaste det är rent och fint oavsett.

 

006.JPG

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Galten:

Själv har jag en opel safira.

Köpte den för att det var lätt och slänga in barnvagnen mm.

En tysklandresa och det fick plats mycket.

Ingen skrytbil alltså men praktist.

Kör inte ens 500 mil om året så jag får köra ibland så motorn hålls i form.

Kärringen ville ha bil inte jag.

Nästa vecka blir det Ullared.

I Thailand där gummans syrra samlar skrot och huset består mestadels lappade masonit och brädbitar har de en fin Pickupp.

I den stugan har man bott ett par veckor.

Det är i alla fall bättre än en kartong på motorvägen.

Och det viktigaste det är rent och fint oavsett.

 

006.JPG

Skillnade är väl, märk väl att dom trivs med sitt boende, behöver inte ett kök med marmorplatta för 100000 kr maten blir lika bra ändå. Bilen viktig

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Så sant så, fotograferade denna skrothög utanför en marknad i Nakhon Phanom och den är väl lastad till mer än bristningsgränsen.

10978710_1015466768478630_8990139223394784720_n.jpg10985588_1015466875145286_3900351929508663966_n.jpg

 

 

Men denna har ju förtjänat rätten att vara sliten, framdelen är tidigt sjuttiotal kanske även sent sextiotal däremot flaket ser ut att vara sent åttiotal.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev oberg:

 

Jadå, jag håller med.

Men är man så jäkla korkad att man köper statusprylar

med lånade pengar får man ta mig fan skylla sig själv.

 

Ändrade lite....  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...