Jump to content
IGNORERAD

Polisen kollar upp utlänningar i hemmen.


leifen

Recommended Posts

Jag gör som vanligt,jag bryr mig inte. Jag vet att jag har allting i ordning. Pass,giltigt visa,gula boken m.m

Har än idag inte haft besök av snuten för kontroll av adress,visa. Fast vi bor mittemot stans största polisstation.

Varför göra en höna av en fjäder.

Vi åker ju runt en hel del i Thailand och hälsar på folk. 

Jag har annat att tänka på än springa runt och ordna med att Snuten och immigration vet var jag är.

Kommer dom,så den dagen löser det sig säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    18

  • Nemo

    14

  • janne_h

    9

  • Dolemon

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev haan:

hej allt detta jagande drabbar även oss som  har lagliga papper som fast adress (gula boken ),gift med thai,sköter visa rapporterna och har rätt visa för att befinna sig i Thailand ( i flera år ) och är inte straffad vare sig i Sverige eller Thailand.  NEJ IM sätt in resurserna på rätt målgrupp. mvh

 

Det är rätt målgrupp. 

Deras namn tyder på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Det är rätt målgrupp. 

Deras namn tyder på det.

jag kan inte läsa någonstans vad de har för visa,om de har fast adress gula boken,är gift med thai eller vilket grundvisa  när de kom till Thailand eller hur länge de varit i Thailand i artikeln. 

 

19 minuter sedan, skrev haan:

hej allt detta jagande drabbar även oss som  har lagliga papper som fast adress (gula boken ),gift med thai,sköter visa rapporterna och har rätt visa för att befinna sig i Thailand ( i flera år ) och är inte straffad vare sig i Sverige eller Thailand.  NEJ IM sätt in resurserna på rätt målgrupp. mvh

detta är vad jag tycker. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev gst:


Mycket krångel blir det. Jag har dessutom 90 km enkel väg till immigration :(


Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Prova med posten. Ska funka med TM30, så varför inte TM28.   :)

 

 

According to section 38 of the 1979 immigration act, "House owners, heads of household, landlords or managers of hotels who accommodate foreign nationals on a temporary basis who stay in the kingdom legally, must notify the local immigration authorities within 24 hours from the time of arrival of the foreign national." If there is no immigration office in the province or locality of the respective house or hotel, the notification is made to the local police station. In Bangkok the notification is made to the Immigration Bureau. The notification of residence of foreign nationals is made by the manager of licensed hotels according to the hotel act, owners of guesthouses, mansions, apartments and rented houses using the form TM. 30.
The notification of residence of foreign nationals within 24 hours can be made in a number of ways to make the notification as convenient as possible:

  • In person at the respective office, or
  • Through an authorised person at the respective office, or
  • By registered mail, or
  • Via internet.

http://www.immigration.go.th/nov2004/en/base.php?page=alienstay

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev haan:

jag kan inte läsa någonstans vad de har för visa,om de har fast adress gula boken,är gift med thai eller vilket grundvisa  när de kom till Thailand eller hur länge de varit i Thailand i artikeln. 

 

Men de är "immigranter".

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Men de är "immigranter".

JA  Surin men jag tycker att man skall skilja på  immigranter och immigranter. Varför inte befria immigranter som bott och skötts sig i Thailand t.ex i 3 år ( ni slipper 90-dagars ) 5 år ( ni kan visa upp visat vart annat år o.s.v. Bemöt immigranter som du själv vill  bli bemött när du thailändare kommer till ett annat land ."Thai-smile" mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev haan:

JA  Surin men jag tycker att man skall skilja på  immigranter och immigranter. Varför inte befria immigranter som bott och skötts sig i Thailand t.ex i 3 år ( ni slipper 90-dagars ) 5 år ( ni kan visa upp visat vart annat år o.s.v. Bemöt immigranter som du själv vill  bli bemött när du thailändare kommer till ett annat land ."Thai-smile" mvh

 

Håller helt med, ett propert permanent uppehållstillstånd skulle sitta fint.

 

Det skulle underlätta för alla parter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

 

Håller helt med, ett propert permanent uppehållstillstånd skulle sitta fint.

 

Det skulle underlätta för alla parter. 

Det vore inte dumt. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

...

In person at the respective office, or

  • Through an authorised person at the respective office, or
  • By registered mail, or
  • Via internet.

http://www.immigration.go.th/nov2004/en/base.php?page=alienstay

Det skulle ju underlätta allt om man kan göra det via nätet.

 

Men det jag hittar är nåt annat...

Citat
Registration by businesses via Internet.
Prepare the documents
  1. Business license or signed copy of business registration confirmation
  2. Letter of authorisation to conduct the registration via internet
  3. Copy of ID card of person giving authorisation and authorised person
  4. Fill in the form provided by the officer (download)
  5. 1 empty compact disk (CD)

Men den sidan är fan inte enkel att hitta nåt på.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev thomas001:

Jag gör som vanligt,jag bryr mig inte. Jag vet att jag har allting i ordning. Pass,giltigt visa,gula boken m.m

Har än idag inte haft besök av snuten för kontroll av adress,visa. Fast vi bor mittemot stans största polisstation.

Varför göra en höna av en fjäder.

Vi åker ju runt en hel del i Thailand och hälsar på folk. 

Jag har annat att tänka på än springa runt och ordna med att Snuten och immigration vet var jag är.

Kommer dom,så den dagen löser det sig säkert.

Hej

Enligt vår man på immigration i Nonh Khai kommer man inte undan ex.vis TM 30, så fort man besöker ett immigration i något ärende upptäcks att denna saknas och då ska en sådan upprättas, den man bor hos (i mitt fall frugan) ska då bötfällas för den tid hon har haft mig boende där utan att anmäla detta, så är reglerna enligt denne man, även den tryckta info han tillhandahöll stöder hans påståenden.

 

Men struntar vi i detta med TM 30 och inte har behov av visa förlängning eller något annat på immigration händer förmodligen ingenting, jag tvivlar på att polisen bryr sig om TM 30

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt vår man på immigration i Nonh Khai kommer man inte undan ex.vis TM 30, så fort man besöker ett immigration i något ärende upptäcks att denna saknas och då ska en sådan upprättas, den man bor hos (i mitt fall frugan) ska då bötfällas för den tid hon har haft mig boende där utan att anmäla detta, så är reglerna enligt denne man, även den tryckta info han tillhandahöll stöder hans påståenden.

 

Men struntar vi i detta med TM 30 och inte har behov av visa förlängning eller något annat på immigration händer förmodligen ingenting, jag tvivlar på att polisen bryr sig om TM 30

Mvh isan lovet

Jah har ju bott mer än 10 år nu hos min fru! Har aldrig ens sett dessa blanketter. Har aldrig behovt fylla i någon av dessa. Har varit massor med ggr hos Immigration for att få forlängning på slutet av mitt visa. Åker var tredje månad till MaeSot for att få en stämpel i mitt pass. Knatar over bron till Burma,får en stämpel,pyntar 500 Baht. Tbx till Thailand samma väg. Allt tar ca en timme varje gång. Det enda jag fyller i är Depature-card när jag går. När jag kommer tbx fyller jag i Arrivle-card. Exakt samma papper som när jag lämnar eller ankommer Thailand med flyg. Inga andra papper. Var 17 månad lämnar jag Thailand for nytt visa. Sist till SavannaKhet.  Inget TM 30 att fylla i.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev thomas001:

Jah har ju bott mer än 10 år nu hos min fru! Har aldrig ens sett dessa blanketter. Har aldrig behovt fylla i någon av dessa. Har varit massor med ggr hos Immigration for att få forlängning på slutet av mitt visa. Åker var tredje månad till MaeSot for att få en stämpel i mitt pass. Knatar over bron till Burma,får en stämpel,pyntar 500 Baht. Tbx till Thailand samma väg. Allt tar ca en timme varje gång. Det enda jag fyller i är Depature-card när jag går. När jag kommer tbx fyller jag i Arrivle-card. Exakt samma papper som när jag lämnar eller ankommer Thailand med flyg. Inga andra papper. Var 17 månad lämnar jag Thailand for nytt visa. Sist till SavannaKhet.  Inget TM 30 att fylla i.

Kan du inte ordna så att det räcker med rapportering var 90e dag? Verkar omständigt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att det är en massa onödigt tjafs.

Frugan har fyllt i TM30 två gånger har jag för mig när jag ändå varit på väg dit, Samut prakan immigration hade en link för att göra det på internet men den funkade inte när vi testade. Kanske den gör det nu, troligen inte.

Tycker man att det är förbannat besvärligt så skit i det, jag har gjort det under många år, och sen slanta upp böterna om den dagen kommer. Är det så allvarligt?

Inte värt att sabba blodtrycket över en sådan sak.

 

/ SatanG 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Kan du inte ordna så att det räcker med rapportering var 90e dag? Verkar omständigt.

Har inget emot en utflykt till MaeSot var tredje månad. Har en bilresa på knappt två timmar dit. Finns stora marknader med frukt och gronsaker som vi inte har här där jag bor.

Ofta med overnattning. Ibland tar vi med oss ungjävlarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev leifen:

Kan du inte ordna så att det räcker med rapportering var 90e dag? Verkar omständigt.

 

Han har ju en ny bil.   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Han har ju en ny bil.   :D

men inte du ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev gst:


Måste kolla upp detta när jag kommer ner. Åker till immigration första gången, men sedan ska man ju anmäla sig varje gång man kommer tillbaka om man varit på resa några dagar, och då börjar det bli jobbigt med 180 km varje gång. Vore ju toppen om det gick att göra hos polisen i Trakan, men är tveksam om de fattar vad det gäller, eller om de överhuvudtaget pratar och förstår engelska :(


Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Menar du att om jag åker till Udon Thani eller Surin några dagar från Nakhon Phanom så ska jag anmäla mig på Immigrationen i Nakhon Phanom när jag kommer tillbaka?

 

När kom regeln?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev thomas001:

Jah har ju bott mer än 10 år nu hos min fru! Har aldrig ens sett dessa blanketter. Har aldrig behovt fylla i någon av dessa. Har varit massor med ggr hos Immigration for att få forlängning på slutet av mitt visa. Åker var tredje månad till MaeSot for att få en stämpel i mitt pass. Knatar over bron till Burma,får en stämpel,pyntar 500 Baht. Tbx till Thailand samma väg. Allt tar ca en timme varje gång. Det enda jag fyller i är Depature-card när jag går. När jag kommer tbx fyller jag i Arrivle-card. Exakt samma papper som när jag lämnar eller ankommer Thailand med flyg. Inga andra papper. Var 17 månad lämnar jag Thailand for nytt visa. Sist till SavannaKhet.  Inget TM 30 att fylla i.

Hej

Har ju också besökt Thailand årligen i över 30 år och aldrig behövt någon TM 30 tidigare, det var först förra året när jag skulle förlänga mitt visa efter 90 dagar som jag fick reda på att denna blankett existerade.

 

Då satt det stora anslag på väggen på immigration i Nong Khai om detta där och när tjänstemannen öppnade mitt pass frågade han mig och frugan om TM 30, vi svarade att vi inte visste vad det var.

 

Han drog då hela köret, gav oss en folder på Thai och Engelska så att vi båda kunde ta del av reglerna i skrift, han ordnade en TM 30 åt frugan med mig som inneboende eftersom hon står för huset.

 

Han påpekade noga att nästa gång vi anländer ska vi anmäla mitt boende igen och då senast 24 timmar efter ankomst, detta skulle göras på immigration eller närmaste polisstation, där ska man fylla i en ny sån där TM 30 blankett igen.

 

Struntade vi i detta riskerade enligt tjänstemannen frugan 10 000 baht i böter om detta uppdagades.

 

Om andra immigration kontor hanterar detta på samma sätt eller ej vet jag inte, men man vill ju helst göra rätt för sig, visst skulle vi kunna chansa och kanske slippa böter?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Menar du att om jag åker till Udon Thani eller Surin några dagar från Nakhon Phanom så ska jag anmäla mig på Immigrationen i Nakhon Phanom när jag kommer tillbaka?

 

När kom regeln?

 

1979

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Nemo:

 

1979

Hej

Årtalet kanske stämmer och lagen kanske är gammal men har den verkligen tillämpats?

Jag fick uppfattningen att den hade väckts till liv förra året, jag hade aldrig hört talas om den tidigare och aldrig sett affischer om den på immigration kontorets väggar innan.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Menar du att om jag åker till Udon Thani eller Surin några dagar från Nakhon Phanom så ska jag anmäla mig på Immigrationen i Nakhon Phanom när jag kommer tillbaka?

 

När kom regeln?

Så är det inte, men plockar man ut enstaka meningar ur texten så kan man tolka det så.

Finns alltid en kompletterande text om tillämpningar och praxis hur regler och lagar ska fungera.

 

När du checkat ut i Udon gäller ju din registrerade adress igen per automatik och den i Udon upphör.

 

Finns nog massor av tolkningar av denna regel, fler kanske i Thailand än på MPR

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Årtalet kanske stämmer och lagen kanske är gammal men har den verkligen tillämpats?

Jag fick uppfattningen att den hade väckts till liv förra året, jag hade aldrig hört talas om den tidigare och aldrig sett affischer om den på immigration kontorets väggar innan.

Mvh isan lover

 

Förmodligen inte ofta, har själv aldrig hört talas om den förrän förra året. Har fortfarande inte lämnat in någon, väntar på en förfrågan. Blanketten ligger färdig här hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Årtalet kanske stämmer och lagen kanske är gammal men har den verkligen tillämpats?

Jag fick uppfattningen att den hade väckts till liv förra året, jag hade aldrig hört talas om den tidigare och aldrig sett affischer om den på immigration kontorets väggar innan.

Mvh isan lover

Den har väckts till liv igen, jag publicerade en bild från IM i Khon Kaen tidigare i en annan tråd som jag startade i januari. Ska försöka leta rätt på den

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Menar du att om jag åker till Udon Thani eller Surin några dagar från Nakhon Phanom så ska jag anmäla mig på Immigrationen i Nakhon Phanom när jag kommer tillbaka?

 

När kom regeln?

 

8 minuter sedan, skrev Nemo:

 

1979

 

2 minuter sedan, skrev leifen:

Så är det inte, men plockar man ut enstaka meningar ur texten så kan man tolka det så.

Finns alltid en kompletterande text om tillämpningar och praxis hur regler och lagar ska fungera.

 

När du checkat ut i Udon gäller ju din registrerade adress igen per automatik och den i Udon upphör.

 

Finns nog massor av tolkningar av denna regel, fler kanske i Thailand än på MPR

 

När jag var i Udon Thani i Februai i år ett par dagar så var Immigrationspolisen hemma hos oss och frågade efter mig,  frugan sa att jag var i Udon, då kommer vi tillbaka om en vecka och så gjorde de. Det var inga problem när de kom tillbaka eller prat om någon anmälan av mig på Immigrationen i Nakhon Phanom, de var bara intresserade av stämplarna i mitt pass.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...