Jump to content
IGNORERAD

Polisen kollar upp utlänningar i hemmen.


leifen

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Tur man bor i sitt eget hus då

 

Skall jag anmäla att jag bor hos mig själv till Immigration eller räcker det med att skriva adressen på Arrivalcardet ?

 

Om du står som ägare till huset borde du inte behöva göra något mer än fylla i arrival card  men antagligen bäst att höra med dom när du landar nästa gång.

 

Husägaren skall uppge att man vistas där annars, inom 24 timmar och som Leifen skriver så heter blanketten TM 30.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    18

  • Nemo

    14

  • janne_h

    9

  • kitungmakmak

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skall till immigration om tre veckor för nytt 1-års ,får se om de behöver något mer än tidigare,får ta med frugan om hon behöver intyga så slipper jag återkomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev Drivern:

Skall till immigration om tre veckor för nytt 1-års ,får se om de behöver något mer än tidigare,får ta med frugan om hon behöver intyga så slipper jag återkomma.

Hej

Berätta gärna hur det gick och hur Immigration tolkar reglerna runt TM 30 där.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog upp det här med sambon och hennes mamma som oxå bor i sambons hus mamma står som första namn i husboken då det är hon som bor där året runt vilket vi inte gör, men det va ganska så svalt intresse att göra någon anmälan hos polis att jag bodde där under min semester.

Ok up to u det är inte jag som får böterna, frågade även dom på imigration vid ett besök där för körkorts papper men dom sa att det inte behövdes.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlar man på  "form TM 30” så ser man att den har funnits sedan 1979. 

Section 37 and Section 38 of the Immigration law.

 

I denna länk http://donslifeinthailand.com/Address_Change.html  finns en annan intressant grej och det är att om jag som utlänning flyttar till ett hyrt hus, condo mm, ska jag rapportera flytten (byte av adress) på blankett TM 28. Hyresvärden på TM 30.

 

Läs länken för vissa saker har uppdaterats detta år.

 

Här kan man också ladda ner blanketter.

 

När jag flyttade in i mitt hyrda hus senast, nämnde jag att dom som uthyrare borde rapportera att en utlänning bor där, för det kan bli böter annars.

Dom tittade på mig en stund och skakade sen på huvudet.... dom var nog rädda för att hyresintäkten måste beskattas.

 

2013 provade jag att anmäla en flytt till polisen i Korat, men dom sa att det inte behövdes.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta verkar tjorvigt, jag skall alltså skriva en TM28 när jag bor hos tjejen, managern för lägenheterna skall skriva en TM30.

Åker jag iväg till Sisaket några dagar så skall jag skriva en TM28 igen och nån (tjejen?) skall skriva en TM30.

Tar jag in på hotell så är det bara den vanliga fylleriövningen och kopia på passet.

Tillbaka i lägenheten så blir det en ny vända med TM28+TM30.

 

Blir många besök hos polisen i alla fall, eller vart fasiken jag nu skall gå.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta verkar tjorvigt, jag skall alltså skriva en TM28 när jag bor hos tjejen, managern för lägenheterna skall skriva en TM30.

Åker jag iväg till Sisaket några dagar så skall jag skriva en TM28 igen och nån (tjejen?) skall skriva en TM30.

Tar jag in på hotell så är det bara den vanliga fylleriövningen och kopia på passet.

Tillbaka i lägenheten så blir det en ny vända med TM28+TM30.

 

Blir många besök hos polisen i alla fall, eller vart fasiken jag nu skall gå.


Mycket krångel blir det. Jag har dessutom 90 km enkel väg till immigration :(


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:


Mycket krångel blir det. Jag har dessutom 90 km enkel väg till immigration :(


Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Räcker det inte med att besöka närmaste polisstation? 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Räcker det inte med att besöka närmaste polisstation? 

 

Tydligen om man inte har någon Immigration i "närheten" vad de nu avser vara i närheten....90 km är nog gränsfall, jag har ca 75km.

Har stått mycket i en visagrupp på FB om detta.

Jag har för övrigt också haft besök av im-polis, för något år sedan.

Anmälde mitt boende för ca ett år sedan på immigration.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tydligen om man inte har någon Immigration i "närheten" vad de nu avser vara i närheten....90 km är nog gränsfall, jag har ca 75km.

Har stått mycket i en visagrupp på FB om detta.

Jag har för övrigt också haft besök av im-polis, för något år sedan.

Anmälde mitt boende för ca ett år sedan på immigration.


Måste kolla upp detta när jag kommer ner. Åker till immigration första gången, men sedan ska man ju anmäla sig varje gång man kommer tillbaka om man varit på resa några dagar, och då börjar det bli jobbigt med 180 km varje gång. Vore ju toppen om det gick att göra hos polisen i Trakan, men är tveksam om de fattar vad det gäller, eller om de överhuvudtaget pratar och förstår engelska :(


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev gst:


Måste kolla upp detta när jag kommer ner. Åker till immigration första gången, men sedan ska man ju anmäla sig varje gång man kommer tillbaka om man varit på resa några dagar, och då börjar det bli jobbigt med 180 km varje gång. Vore ju toppen om det gick att göra hos polisen i Trakan, men är tveksam om de fattar vad det gäller, eller om de överhuvudtaget pratar och förstår engelska :(


Skickat från min iPad med Tapatalk

 

TIT, således tolkar de nog det olika på olika ställen, vi frågade om det räckte med att anmäla en gång, och det var ok fick vi till svar.

Bara ändra om vi flyttar sa de.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

TIT, således tolkar de nog det olika på olika ställen, vi frågade om det räckte med att anmäla en gång, och det var ok fick vi till svar.

Bara ändra om vi flyttar sa de.


Ska fråga jag också.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev godbit:

Borde räcka med den gula husboken om man har en sådan och adressen stämmer.

Med vänlig hälsning, Jan

Hon har ju hus i Sisaket och lgh i Jomtien så det blir tjorv för mig i alla fall.

Jag är inte inskriven i nån bok alls.

 

Frågade lite och hon hade inte en aning om såna regler. Och nej vi är inte gifta heller.

 

Kanske enklast att flytta in på hotell och vara där ett par veckor istället. Det verkar ju vara planen av glittret.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev godbit:

Borde räcka med den gula husboken om man har en sådan och adressen stämmer.

Med vänlig hälsning, Jan

Nä tyvärr.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Hon har ju hus i Sisaket och lgh i Jomtien så det blir tjorv för mig i alla fall.

Jag är inte inskriven i nån bok alls.

 

Frågade lite och hon hade inte en aning om såna regler. Och nej vi är inte gifta heller.

 

Kanske enklast att flytta in på hotell och vara där ett par veckor istället. Det verkar ju vara planen av glittret.

Hur har det fungerat tidigare år för dig??? Gör på samma sätt i fortsättningen :) 

 

Reglerna är från 1979.....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev leifen:

Hur har det fungerat tidigare år för dig??? Gör på samma sätt i fortsättningen :) 

 

Reglerna är från 1979.....

Ja det har funkat tidigare - men dom kanhända har börjat följa reglerna från 1979 nu. Så jag är lite fundersam.

 

Men det kanske inte är nåt att oroa sig för, jag vet faktiskt inte.

 

EDIT: Blev orolig när jag upptäckte att jag glömt passet i Jomtien när vi drog iväg upp till sisaket, dom ville vi skulle ta en tur till buriram åxå men jag vägrade - vågade inte åka mer utan att ha ett pass. Så en vecka eller vad det nu blev och sen tillbaka till mitt pass. Fy fan vad skönt. Skall inte glömma det igen.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Ja det har funkat tidigare - men dom kanhända har börjat följa reglerna från 1979 nu. Så jag är lite fundersam.

 

Men det kanske inte är nåt att oroa sig för, jag vet faktiskt inte.

Läste du innehållet i länken i trådstarten?  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev leifen:

Läste du innehållet i länken i trådstarten?  

Handlade om en 90-dagare, men det gäller väl samma för alla antar jag. 24h på samma ställe så ska du regga om dig på en ny adress. Eller så har jag fattat det hela fel.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Handlade om en 90-dagare, men det gäller väl samma för alla antar jag. 24h på samma ställe så ska du regga om dig på en ny adress. Eller så har jag fattat det hela fel.

Lite om det också, men mest om en annan blankett TCCU R5.

 

 

"Thailand’s Immigration Bureau is currently implementing its “Good Guys in Bad Guys Out” policy, which has as seen a crackdown on foreigners overstaying their permission to stay in the Kingdom."

 

Det handlar mest om att slå till mot utlänningar med långa ”overstay” som vistas olagligt i Thailand. Därför har polis börjat kolla upp detta i byar och kartlägga.

Läste tidigare att det är nästan 100.000 utlänningar som vistas olagligt i landet. En tidigare kampanj fångade in nästan 10.000 illegala som blev fängslade, utvisade och sen bannade på mycket lång tid.

 

Läs länken en gång till

 

http://huahinexpatnews.com/?p=2723

 

 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev leifen:

Lite om det också, men mest om en annan blankett TCCU R5.

 

 

"Thailand’s Immigration Bureau is currently implementing its “Good Guys in Bad Guys Out” policy, which has as seen a crackdown on foreigners overstaying their permission to stay in the Kingdom."

 

Det handlar mest om att slå till mot utlänningar med långa ”overstay” som vistas olagligt i Thailand. Därför har polis börjat kolla upp detta i byar och kartlägga.

Läste tidigare att det är nästan 100.000 utlänningar som vistas olagligt i landet. En tidigare kampanj fångade in nästan 10.000 illegala som blev fängslade, utvisade och sen bannade på mycket lång tid.

 

Läs länken en gång till

 

http://huahinexpatnews.com/?p=2723

 

 

 

 

Tja, men det jag fastnade för var ju

 

Citat

“What’s going on? Next will be having to report to the village head man AND immigration every 90 days? And why do we have to fill the information 90 day forms out AND this new one AND this home-delivered police one… ALL with the SAME information on them… EVERY TIME we go to do 90 day or visa renewal. Seems crazy.”

 

Jag fick samma känsla på immi i Jomtien när jag skulle söka extention. Allt skall registreras, och stämmer det inte så åker man dit. Och då är jag tillbaka till TM28/30 trasslet som jag oroar mig lite för.

 

Vet ju för sjutton inte vart jag bor om en vecka, kärringen kan ju kasta ut mig. Det första jag tänker på då är inte att registrera en TM28 "living on the beach in jomtien" eller vad det nu blir.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

hej allt detta jagande drabbar även oss som  har lagliga papper som fast adress (gula boken ),gift med thai,sköter visa rapporterna och har rätt visa för att befinna sig i Thailand ( i flera år ) och är inte straffad vare sig i Sverige eller Thailand.  NEJ IM sätt in resurserna på rätt målgrupp. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...