Jump to content
IGNORERAD

Polisen kollar upp utlänningar i hemmen.


leifen

Recommended Posts

Nu har polisen blivit aktivare på att kontrollera utlänningar. 

 

Chiang Mai har fått ökad aktivitet.

Transnational Crime Coordination Unit Region 5 (TCCU R5) kommer och ställer frågor.

 

http://huahinexpatnews.com/?p=2723

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    18

  • Nemo

    14

  • janne_h

    9

  • kitungmakmak

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

 

Ser väl inget direkt dramatiskt i detta, påminner lite om dom undersökningar som har förekommit ute i byarna tidigare genom åren och då även under demokratiska perioder och inte under en diktatur som nu.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

 

Ser väl inget direkt dramatiskt i detta, påminner lite om dom undersökningar som har förekommit ute i byarna tidigare genom åren och då även under demokratiska perioder och inte under en diktatur som nu.

Mvh isan lover

Det är inget dramatiskt i detta, bara en fortsättning på tidigare kontroller. Absolut inte politiskt.

Möjligt att blanketterna har en ny utformning samtt märkligare frågor som vikt och längd.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev leifen:

Det är inget dramatiskt i detta, bara en fortsättning på tidigare kontroller. Absolut inte politiskt.

Möjligt att blanketterna har en ny utformning samtt märkligare frågor som vikt och längd.

Hej

Det är ju ingen hemlighet att en del terrorister, kriminella och eftersökta pedofiler har gömt sig i landet, dessa kan ju nu känna en viss oro, men för övriga är det ju inget problem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är ju ingen hemlighet att en del terrorister, kriminella och eftersökta pedofiler har gömt sig i landet, dessa kan ju nu känna en viss oro, men för övriga är det ju inget problem.

Mvh isan lover

Dom gömmer sig i Sverige åxå! Problemet här är att dom får bostad och "lön"!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som gäller i Thailand?

Måste man springa (eller gå) och anmäla sig till lokala polisen när man är i byn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev frogfish:

Vad är det som gäller i Thailand?

Måste man springa (eller gå) och anmäla sig till lokala polisen när man är i byn?

Hej

Enligt Immigration i Nong Khai ska jag anmäla mig i byns närmaste polisstation när jag anländer till byn, gör jag inte detta riskerar frugan 10 000 baht I böter.

Detta informerades vi om förra året.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt Immigration i Nong Khai ska jag anmäla mig i byns närmaste polisstation när jag anländer till byn, gör jag inte detta riskerar frugan 10 000 baht I böter.

Detta informerades vi om förra året.

Mvh isan lover

Ok.

Har faktiskt aldrig brytt mig om det, men det kanske är läge att kolla upp det lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt Immigration i Nong Khai ska jag anmäla mig i byns närmaste polisstation när jag anländer till byn, gör jag inte detta riskerar frugan 10 000 baht I böter.

Detta informerades vi om förra året.

Mvh isan lover

Gäller det också om man stannar i 30 dar, turistvisum

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev frogfish:

Ok.

Har faktiskt aldrig brytt mig om det, men det kanske är läge att kolla upp det lite bättre.

Hej

Ja jag kommer nog att gå till vår polisstation och be om att få registrera mig, frågan är bara om dom har något formulär och vet vad dom ska göra med detta?

Men dom blir nog glada ändå om man dyker upp och vi kan ju alltid dela en öl.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
13 minuter sedan, skrev Boa52:

Gäller det också om man stannar i 30 dar, turistvisum

Hej

Enligt info ifrån Immigration gäller det alla Thailändare som upplåter boende för utlänningar i sitt hus eller lägenhet, man ska anmäla detta inom 24 timmar, men enligt Immigration var det ok inom dom närmaste dagarna.

Enligt Immigration gällde detta oss också eftersom frugan står för huset.

Finns mer om detta i tråden "Bara så ni vet, stramare regler om adress".

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt info ifrån Immigration gäller det alla Thailändare som upplåter boende för utlänningar i sitt hus eller lägenhet, man ska anmäla detta inom 24 timmar, men enligt Immigration var det ok inom dom närmaste dagarna.

Enligt Immigration gällde detta oss också eftersom frugan står för huset.

Mvh isan lover

 

Så är det. Sen har vi ju det här med lokala avvikelser. Många häromkring har fått lämna en sådan så jag hade förberett och fyllt i en när jag gjorde årsförlängningen, men behövde inte lämna in den. Kanske beror på vilket humör de är på för dagen, eller så ser de att adressen är den samma som förra året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Immigrationspolisen har varit och kollat mitt pass 2 gånger men vi har aldrig fyllt i några formulär.

 

immi.JPGgrations.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev stefan5300:

Immigrationspolisen har varit och kollat mitt pass 2 gånger men vi har aldrig fyllt i några formulär.

 

immi.JPGgrations.JPG

Hej

 

Själva har jag och frugan blivit utfrågade av polis och fyllt i ett formulär en gång i hemmet och det var ganska många år sedan nu.

 

Men förra året var första gången som jag har blivit ombedd av Immigration att fylla i ett dokument som inneboende hos frugan, om vi inte gjorde detta riskerade frugan 10 000 baht i böter.

 

Vi ombads även att anmäla mig på nytt hos immigtation eller närmaste polisstation när jag anländer nästa år (läs i år).

 

Ska bli spännande att se om polisen känner till dokumentet och är intresserade av att fylla i ett sådant

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Dax att själv kolla upp detta.

Har aldrig fått någon påhälsning av Polis/Immigratins myndigheterna i Ayutthaya fast registrerade mig för 7 år sen på Immigrations verket för intyg till körkort.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Gäller det också om man stannar i 30 dar, turistvisum

Är adressen samma som det som ifylldes på Arrivalcard behöver man inte göra något mera.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är adressen samma som det som ifylldes på Arrivalcard behöver man inte göra något mera.


Räcker tyvärr inte att adressen är angiven på arrival card. Anmälan måste ändå göras hos immigration, både av dig och den som äger bostaden. Enda undantaget är om du bor på hotell. Då anmäler hotellet.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev leifen:

Är adressen samma som det som ifylldes på Arrivalcard behöver man inte göra något mera.

Hej

Är du säker på detta?

Så sa man åtminstone inte på immigration i Nong Khai förra året, jag hade naturligtvis vår hemadress på mitt arrivalcard som vanligt, men jag måste enligt immigration ändå fylla i en blankett och anmäla mig som inneboende hos min fru eftersom hon äger och står för huset, görs inte detta drabbas inte jag på något sätt men hon kan däremot få 10 000 baht i böter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är du säker på detta?

Så sa man åtminstone inte på immigration i Nong Khai förra året, jag hade naturligtvis vår hemadress på mitt arrivalcard som vanligt, men jag måste enligt immigration ändå fylla i en blankett och anmäla mig som inneboende hos min fru eftersom hon äger och står för huset, görs inte detta drabbas inte jag på något sätt men hon kan däremot få 10 000 baht i böter.

Mvh isan lover

Jag svarade Boa, han behöver inte göra något mera.

Dock den han bor hos har den plikten att rapportera att en utlänning bor där. Blanketten heter TM30.

Hotell och resorter sköter det själva.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev leifen:

Jag svarade Boa, han behöver inte göra något mera.

Dock den han bor hos har den plikten att rapportera att en utlänning bor där. Blanketten heter TM30.

Hotell och resorter sköter det själva.

Hej

Då är jag med.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev leifen:

Är adressen samma som det som ifylldes på Arrivalcard behöver man inte göra något mera.

 

Kanske därför dom inte kollat upp mig, har skrivet husets addres sen 2006.   :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev gst:


Räcker tyvärr inte att adressen är angiven på arrival card. Anmälan måste ändå göras hos immigration, både av dig och den som äger bostaden. Enda undantaget är om du bor på hotell. Då anmäler hotellet.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Hej

Misstänkte att det inte var så enkelt och att olika människor skulle tolka och använda detta olika.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur man bor i sitt eget hus då

 

Skall jag anmäla att jag bor hos mig själv till Immigration eller räcker det med att skriva adressen på Arrivalcardet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur man bor i sitt eget hus då

 

Skall jag anmäla att jag bor hos mig själv till Immigration eller räcker det med att skriva adressen på Arrivalcardet ?


Räcker inte att skriva på arrival card tyvärr. Så har jag alltid trott tidigare också :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...