Jump to content
IGNORERAD

Gps till bilen


virgo

Recommended Posts

Hej

 

Jag tänkte köpa mig en gps till bilen i Thailand. Vilken är den bästa enligt era erfarenheter. Den skall givetvis kunna snacka även Engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du ha separat GPS är en Garmin min favorit. Lätt att få hjälp med lokalt om det strular

 

Se till att få den engelska kartan bara så du kan söka i den på engelska och inte allt är på Thai

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkade mycket bra med Google maps navigering i mobilen Internet  krävs ibland. Maps with me Off line mapsfunkade också mycket bra. Då behövs ingen internet. 

Gratis och bra på riktig du kan t.o.m prata svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev frason:

Valfri mobil med iOS eller Android och appen Here, gratis offline-kartor över hela världen.

 

Android; https://app.adjust.com/aue186

iOS; https://app.adjust.com/t92yy0

 

Har navigering på alla möjliga språk och uppdateringar är gratis det med.

Såg den i Chiang Mai i Augusti. Så kartor är ganska fräscha och uppdaterade.

P1000438.JPG

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite gammaldags när det gäller sånt här. Jag gillar att ha en egen Gps i bilen som skall ta mig dit jag vill utan att krångla. Det är ofta större skärmar och den är i kontakt med satelliter hela tiden vilket jag tror är bra.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade själv Garmin tidigare. Men använder nu mobilen med Google navigering, har testat HERE också men den är sämre uppdaterad. Problemet med mobilen är att om jag inte sätter den i en hållare i luftutblåset så kan den överhetta och stänga av sig själv. Det går den om jag bara lägger den på instrumentbrädan med laddning på. Blir för varmt i solen.

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
4 timmar sedan, skrev Herluf:

Min Garmin funkar bra för det mesta, en del uppdateringar saknas i Bangkok, men det finns nog inget system som är 100% perfekt.

http://www.lazada.co.th/garmin-gps-navigator-nuvi-57lm-black-3048615.html

I Bangkok så håller jag mej till ett navigeringsytem som kallas för "Taxi" men inte heller det är perfekt :look_down: nåja ingen är väl engetligen perfekt

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-25 at 11:16, skrev virgo:

Hej

 

Jag tänkte köpa mig en gps till bilen i Thailand. Vilken är den bästa enligt era erfarenheter. Den skall givetvis kunna snacka även Engelska.

Hej,

jag betalade ganska dyrt för att fylla på min TomTom med en karta över Thailand. Inte imponerad, känns som tidigt 90-tal. Dålig grafik mm.

Hört att det är bättre att köpa turist simcard med ordentlig surf, och så kör du med din vanliga smartphone Google Maps. Dom gjort så, har inget att klaga på.

Billigare att börja så tänker jag.

Lycka till

 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det är ofta större skärmar och den är i kontakt med satelliter hela tiden vilket jag tror är bra."

 

Bara satelliter. Telefonen har kontakt med satelliter, wifi och internet.

 

Google maps är uppdatering kontinuerlig dessutom gratis.

 

Hotell, mackar, shoppen las dit hela tiden. Garmin nån gång.

 

GPS aparaterna är döende som digital kameror.

 

Har använd telefonen i bil och med moppen funkar utmärkt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja min s7:a Samsung är oslagbar som gps. Får all möjlig viktig info i den samtidigt och stör ej hela tiden under körningen

utan skärmen är mörk tills det börjar bli dags att svänga igen,sparar en del batteri.

Var tvungen dock att under ladda sista resan i september med start från Pattaya till Nam Som. 13t i lugnt tempo,tur att frugan har

också kort. Lite väl långt att köra själv hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minutes ago, Moipenyang said:

Ja min s7:a Samsung är oslagbar som gps. Får all möjlig viktig info i den samtidigt och stör ej hela tiden under körningen

utan skärmen är mörk tills det börjar bli dags att svänga igen,sparar en del batteri.

Var tvungen dock att under ladda sista resan i september med start från Pattaya till Nam Som. 13t i lugnt tempo,tur att frugan har

också kort. Lite väl långt att köra själv hehe

Intressant alternativ. Men ser man filerna på vägarna precis som i verkligheten, i 3D?

 

fsfs.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Herluf:

Intressant alternativ. Men ser man filerna på vägarna precis som i verkligheten, i 3D?

 

fsfs.jpg

Inte i 3D men det blir tydligare och vägen zoomas in typ när man kommer in i nån stad eller korsning med flera filer. Går kanske att ladda ner nån annan app som visar i 3D med om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Moipenyang said:

Inte i 3D men det blir tydligare och vägen zoomas in typ när man kommer in i nån stad eller korsning med flera filer. Går kanske att ladda ner nån annan app som visar i 3D med om man vill.


Efter att ha kört vilse i Bangkok tog jag beslutet att köpa en Garmin. Vi körde runt mitt i natten, även om vi försökte följa skyltarna men var det omöjligt att pricka rätt fil i rätt ögonblick. Vi fick ta in på hotel och fortsatte hem dagen efter! Men den Garmin jag har ser man tydligt filerna och alla byggnader och broar i 3D, så att man kommer rätt.

Den hittar rätt i stan och även på småvägar på landsbygden. I enstaka är systemet ej rätt uppdaterat, tex när jag kör från IKEA bangna och tillbaka till Rama 9, så signalerar Garmin att välja en avfart som inte finns längre.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ser filerna på Google Maps och man kan tilta kartan då blir det lite som 3D.

 

Annars väljer man satellit vy i stället gat vy.

 

Välj telefon, då slipper du hålla på med GPS som kanske uppdateras mindre ofta och kostar dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelen med Google maps är att man måste använda mobildata, vilket kostar. Vet att man idag kan ladda ner offline kartor, men inte så stora områden och för längre tid.

I Thailand har jag använt Here Maps som hittills verkar fungera utmärkt. Här kan man ladda ner kartor för att använda offline

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en billig Garmin, köpt i Thailand och jag är nöjd. Enda problemet är att det är svårt att söka efter adresser men det brukar jag lösa genom att kolla upp mitt resmål i Google Maps och ta GPS-koordinaterna där. Vad jag vet kan man bara köpa Garmin i Bangkok, http://www.gpssociety.com/EN/Pages/default.aspx, min kostade 3.990 THB för ett par år sedan och då ingår fria kartuppdateringar. Det priset var väl något högre än vad motsvarande modell skulle ha kostat i Sverige. Skulle du ta med en Garmin köpt någon annastans kan Garmin i Bangkok stoppa in Thailandskartorna åt dig, kostar typ 1.000 THB. Om du skulle handla i Bangkok glöm inte att be dom ställa in engelska och kolla att det är gjort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...