Jump to content
IGNORERAD

Växla Euro till Baht


Surin P3

Recommended Posts

Vad är den bästa lösningen på detta?

Har 3000 Euro - åker till Thailand i morgon.

Var ska jag växla dessa Euro till Baht?

Sätta in på svenskt konto och ta ut med Visakort i Thailand eller växla i Thailand?

Eller finns det andra alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj ;) det är fin valuta på dom... det beror på om du vill ha pengar kontanta ute

själv hade jag velat ha dom på ett konto så man kan ta ut pengar när man behöver de :) du förlorar ju inget på de ;)

men det är min mening :)

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om pengarna ska spenderas i Thailand hade jag växlat in dom på bank i Thailand.

Dessutom satt in dom på konto i den banken. Har man inget konto så torde dom vara villiga att öppna ett när man kommer med en sådan summa.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att växla kronor till Euro för att sedan växla till bath känar man väl inte på...eller

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska svårt att öppna nya konton i Thailand (enl. Bankpersonal på Siam commercial) men det kan gå om du har någon fast adress i Thailand. Tänk på att thaikonton inaktiveras efter ett år om du inte tar ut eller sätter in pengar då måste du in på banken och aktivera. Pratade med en som blev nekad först men när de fick höra att han skulle arbeta där så löste sig allt.  :great:  

Det går ju alltid att köra en rövare och ge adressen till hotellet.

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

P3 har redan ett fett konto i Thailand  :whistle: kanske måste han ha ett nytt för att det andra är fullt  :crazy: Mvh Måne PS jag kommer ner 2 dagar efter digDS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer i slutet på augusti så det går bra att deponera på mitt konto tills jag kommer, hoppas att värdet på kronan har stärkts tills dess.  :agree:

mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tänk på att thaikonton inaktiveras efter ett år om du inte tar ut eller sätter in pengar då måste du in på banken och aktivera.

Vad är det för trams... aldrig hört talas om förut.

Hur går det då med mina kontosar med massa pengar på som legat och samlat ränta i 1.5 år?

Är de inaktiverade?

Link to comment
Dela på andra sajter

fattar inte igenligen varför dom inaktiveras för det är dina pengar som gör dom :):slow_en:

THE ONE AND ONLY!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vad är det för trams... aldrig hört talas om förut.

Hur går det då med mina kontosar med massa pengar på som legat och samlat ränta i 1.5 år?

Är de inaktiverade?

Har aldrig heller hört talas om detta innan. Kan du bekräfta eller dementera om ett par dagar?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv varit ute för det för 1 månad sedan när jag ringde callcenter (Siam commercial bank) för att kontrollera hur mycket som fanns på kontot. När jag tryckt in mitt kontonummer och pinkod så blev jag kopplad till manuell betjäning de sa att det inte gick att kontrollera eller skicka pengar för att det varit orört mera än ett år så jag fick skicka ner bankboken till en vän som satte in 100 baht, det räcker även med att aktivera med kortet som är knutet till kontot. Nu fungerat automatisk callcenter igen och pengar har kommit fram. Passa på att fråga på din bank om du har en annan vad som gäller.  :great:

Mvh maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Satte in 2750 euro så Bangkok bank, det blev 128xxx baht.

Har inte hittat nåt om inaktiverade konton än, men ska väl testa SCB senare i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Satte in 2750 euro så Bangkok bank, det blev 128xxx baht.

Har inte hittat nåt om inaktiverade konton än, men ska väl testa SCB senare i veckan.

Om du gör en insättning i Thailand så har du troligen inte några problem, mitt problem uppstod när jag ville skicka från Svenskt konto till SCB kontot det hade varit inaktivt mera en 1 år. Det kan vara bra att veta om det bara är SCB som har denna regel då jag tror att flera låter kontot vara inaktivt för att sedan fylla på innan resan eller vid bra växlingskurser framöver.

Mvh Maakaao  :wai:

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du gör en insättning i Thailand så har du troligen inte några problem, mitt problem uppstod när jag ville skicka från Svenskt konto till SCB kontot det hade varit inaktivt mera en 1 år. Det kan vara bra att veta om det bara är SCB som har denna regel då jag tror att flera låter kontot vara inaktivt för att sedan fylla på innan resan eller vid bra växlingskurser framöver.

Mvh Maakaao  :wai:

Inaktivering av konton har funnits länga. Råkade själv ut för det år 2000. Jag frågade, och fick till svar att om det inte hade varit några transaktioner på 1 år så inaktiverades kontot. Detta var Bangkok Bank.

I september år 2008 råkade jag ut för samma sak, Kasikorn Bank.

Lite off topic.

Fram till 1996 var ju inte bankerna datoriserade, vilket gjorde att om man skickade pengar från Sverige måste man gå till sitt lokala bank kontor och få pengarna införda mot uppvisande av kvitto. De flesta gånger man kom och visade upp insättnings kvitto sa personalen att inga pengar kommit, trots att man kanske skickat 3 månader tidigare. De sa kom tillbaka i morgon.  Jag undrar om pengarna gick in på någon annans konto och att de snodde räntan.

"Panomies ei paljo puhuu, hän panoo vaan": Rosvoritari.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...