Jump to content
IGNORERAD

Oseriös SFI anordnare


Chomphoo

Recommended Posts

Tjenare.

Tjejen kom in på en lustig skola för SFI. Dom ska studera och lära sig svenska C helt utan några böcker! Inte ens jag kan mycket av förklaringarna i svenskan och fram för allt INTE utan böcker där det förklaras. Att man inte får böcker kan jag förstå. Men att dom inte ens får låna/köpa böcker som man utgår ifrån tycker jag borde vara mot reglerna. Hur fasen ska dom annars lära sig Svenska på C och D nivå!

Har någon här på forumet varit med om liknande SFI kurs (På högre nivåer)?

Skolan anordnaren är "A Star".

 

Funderar på att gräva djupare vad det är för regler som gäller men vet inte riktigt vart man vänder sig.

 

MVH Chomphoo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chomphoo

    5

  • uptoyou

    3

  • vistascape

    3

  • ReKa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 minuter sedan, skrev John Khonken:

Maxa vinsten såklart

Jo men man måste följa reglerna? Vinst blir det med all säkerhet. För ingen kommer någonsin gå ut SFI på den skolan. Inte utan att lärarna godkänner felaktiga prov till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Tjenare.

Tjejen kom in på en lustig skola för SFI. Dom ska studera och lära sig svenska C helt utan några böcker! Inte ens jag kan mycket av förklaringarna i svenskan och fram för allt INTE utan böcker där det förklaras. Att man inte får böcker kan jag förstå. Men att dom inte ens får låna/köpa böcker som man utgår ifrån tycker jag borde vara mot reglerna. Hur fasen ska dom annars lära sig Svenska på C och D nivå!

Har någon här på forumet varit med om liknande SFI kurs (På högre nivåer)?

Skolan anordnaren är "A Star".

 

Funderar på att gräva djupare vad det är för regler som gäller men vet inte riktigt vart man vänder sig.

 

MVH Chomphoo

Frugan hade en hel del böcker på C och D. Något är fuffens eller så kommer de köra med kopior på de sidor som ska läsas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har mailat Skolverket och ställt frågan om det är enligt reglerna att bedriva SFI undervisning och inte ens ha studieliteratur till utlåning.

Skulle nog tro att det är helt mot alla regler och avtal som dom har ingått.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Har mailat Skolverket och ställt frågan om det är enligt reglerna att bedriva SFI undervisning och inte ens ha studieliteratur till utlåning.

Skulle nog tro att det är helt mot alla regler och avtal som dom har ingått.

I första inlägget skriver du att man inte ens får köpa böcker och nu finns inga böcker att låna ut, vilket gäller?

Finns väl inget som hindrar någon att köpa böcker. Finns här t.ex. http://www.adlibris.com/se/sok?q=sfi

 

Frugan fick köpa sina egna böcker när hon studerade SFI.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I alla andra former av komvux köper man böckerna själv!

Fast de finns väl inget förbud att anordnaren håller de studerande med böcker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag av förklarliga skäl inte gått på SFI men på universitetet så är läromedel nåt jag får skaffa själv. Är numera lite expert på att hitta PDFer eller låna E-böcker på bibliotek för att spara en slant. Sparat mig många tusenlappar - dom böckerna som jag skall ha går på mer än 500kr/st och är ena jäkla tegelstenar som man troligen inte behöver nånsin mer i livet.

 

Så kolla på bibblan och eventuellt på nätet om du vågar. Litteratur att läsa in är oftast ganska nödvändigt. Men som sagt så har jag inte gått SFI så det kan skilja mot min utbildning.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Gumman min lärde sig inte mycket där.

De kunde prata i mobil och tjata sönder lektionerna.

Litteratur fick hon i form av tjocka häften och det enda vi fick köpa var Thai-Svensk lexikon och ett grammatikbok har jag för mig men det var länge sedan.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din fru har högskole eller universitetsutbildning från Thailand så kan hon gå så kallad Snabba vägen på någon av närliggande högskolor.

Kolla med arbetsförmedlingen på orten.

De läs sig svenska på ganska högt nivå på ca 6 till 9 månader. Dessutom får de hjälp från Arbetsförmedlingen med visa kostnader. Inte mycket men alltid något. 

De flesta jag vet fick jobb ganska omgående efter utbildningen.  

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎09‎-‎22 at 01:44, skrev Chomphoo:

Tjenare.

Tjejen kom in på en lustig skola för SFI. Dom ska studera och lära sig svenska C helt utan några böcker! Inte ens jag kan mycket av förklaringarna i svenskan och fram för allt INTE utan böcker där det förklaras. Att man inte får böcker kan jag förstå. Men att dom inte ens får låna/köpa böcker som man utgår ifrån tycker jag borde vara mot reglerna. Hur fasen ska dom annars lära sig Svenska på C och D nivå!

Har någon här på forumet varit med om liknande SFI kurs (På högre nivåer)?

Skolan anordnaren är "A Star".

 

Funderar på att gräva djupare vad det är för regler som gäller men vet inte riktigt vart man vänder sig.

 

MVH Chomphoo

Ett bra tips är väl att börja med att kontakta skolan, Astar. http://www.astar.se/kontakt/

Hjälper inte det så klagar du hos din kommun som köper deras tjänster.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎09‎-‎22 at 20:01, skrev frason:

I första inlägget skriver du att man inte ens får köpa böcker och nu finns inga böcker att låna ut, vilket gäller?

Finns väl inget som hindrar någon att köpa böcker. Finns här t.ex. http://www.adlibris.com/se/sok?q=sfi

 

Frugan fick köpa sina egna böcker när hon studerade SFI.

Ja då blev hon blåst på böckerna! Enligt Skolverket gäller detta:

 

"Sfi är gratis

Det kostar inget att studera inom sfi. Böcker och andra lärverktyg ingår. En liten kostnad kan förekomma. När du läser inom sfi kan du inte få studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN)."

 

Vad är det du har svårt att förstå ang Lån/köp av böcker? Vissa SFI anordnare handhåller med låneböcker vilket är ganska klokt.

Hur skulle undervisningen fungera om man gör som Du tycker att "Köpa sina egna böcker"? Böckerna skiljer sig ganska stort om man köpt olika böcker och undervisningen som tex läxor skulle bli ganska luddigt. Eller? Det gäller ju att ALLA inom samma kurs har samma böcker och man går efter en och samma vägledning/undervisning. är av är det ganska ointressant att skaffa böcker på egen hand till tjejen och läraren går en annan väg. Vissa saker kan man säkert läsa i vilken bok som helst. Ja ja...Kanske du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎09‎-‎23 at 05:14, skrev Galten:

Gumman min lärde sig inte mycket där.

De kunde prata i mobil och tjata sönder lektionerna.

Litteratur fick hon i form av tjocka häften och det enda vi fick köpa var Thai-Svensk lexikon och ett grammatikbok har jag för mig men det var länge sedan.

Lexikon och några ordböcker har jag inhandlat för läääänge sen. Dom är flitigt bläddrade!

Jo det är många som bluddrar sönder lektionerna och inte är där för att lära sig något.

Link to comment
Dela på andra sajter

På universitet (ja, det är åxå en utbildande enhet på nåt vis) får jag en litteraturlista och införskaffar böcker genom köp, lån eller hittar dom på internet. Viss litteratur kan vara tillgänglig från skolan i PDF-format åxå.

 

Så jag och resten i klassen har faktiskt samma litteratur, annars blir det lite knepigt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter



Jo det är många som bluddrar sönder lektionerna och inte är där för att lära sig något.



Låter som ett normalt klassrum i en gymnasieskola i världens rikaste land.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 2016-09-23 at 05:54, skrev JJC:

Om din fru har högskole eller universitetsutbildning från Thailand så kan hon gå så kallad Snabba vägen på någon av närliggande högskolor.

Kolla med arbetsförmedlingen på orten.

De läs sig svenska på ganska högt nivå på ca 6 till 9 månader. Dessutom får de hjälp från Arbetsförmedlingen med visa kostnader. Inte mycket men alltid något. 

De flesta jag vet fick jobb ganska omgående efter utbildningen.  

du menar snabbspår? sfi i en högskola? det har jag adrig hört tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev vistascape:

du menar snabbspår? sfi i en högskola? det har jag adrig hört tidigare.

Exakt 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev JJC:

Exakt 

 

erbjuder AF språkundervisning som aktivitet för nyanlända och att man får betalt för det? det visste jag inte.

 

sfi är ju en grejj separat från AF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det utbildningen eller bidraget som är viktigast?
Lära svenska i hemmet finns väl som alternativ om det brådskar.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev vistascape:

erbjuder AF språkundervisning som aktivitet för nyanlända och att man får betalt för det? det visste jag inte.

 

sfi är ju en grejj separat från AF.

Du har nog missuppfattat.'

Endast de som har verifierad universitet examen från sitt hemland för möjlighet att läsa svenska på högskolor. Snabba vägen heter det,

Det är som SFI men man läser intensiv 8 timmar om dagen. Missköter man läxor så åker man ut.

Den bidrag man får från Arbetsförmedlingen är endast ersättning för resor och lite andra kostnader som man har med studerande. 

Tro inte att någon bli rik på det. 

Jag misstänker att du är ute efter billigt sensation eller något att snacka om. Kolla med AF det blir bättre istället för att söka sensationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev JJC:

Du har nog missuppfattat.'

Endast de som har verifierad universitet examen från sitt hemland för möjlighet att läsa svenska på högskolor. Snabba vägen heter det,

Det är som SFI men man läser intensiv 8 timmar om dagen. Missköter man läxor så åker man ut.

Den bidrag man får från Arbetsförmedlingen är endast ersättning för resor och lite andra kostnader som man har med studerande. 

Tro inte att någon bli rik på det. 

Jag misstänker att du är ute efter billigt sensation eller något att snacka om. Kolla med AF det blir bättre istället för att söka sensationer.

Hans dam kan alltid få arbete i restaurang eller massage.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Hans dam kan alltid få arbete i restaurang eller massage.

Där kan man också lära sig svenska. 

Men man borde tänka innan man bjuder sin dam om man har ekonomiska resurser att ta hand om sin dam

tills hon kan språket och sedan skaffa sig ett jobb om hon har ett yrke som kan vara användbar i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev JJC:

Endast de som har verifierad universitet examen från sitt hemland för möjlighet att läsa svenska på högskolor. Snabba vägen heter det,

Det är som SFI men man läser intensiv 8 timmar om dagen. Missköter man läxor så åker man ut.

bra. tillslut ngn som förklarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej

Det kan vara de utbildningsföretag eller bemanningsföretag som samarbetar med Arbetsförmedlingen.
Ofta erbjuder de utbildningsanordnarna en kurs för nyanlända på ca 20 veckor där de inleder utbildning med

språkbedömning och kartläggning av elevers kunskaper sedan fortsätter de med undervisning som fokuserar på
- yrkesterminologi i syfte att ge kunskaper om olika yrke och utbildningar
- information om det svenska samhället
- grundläggande om svenska arbetsmarknaden, datakunskap, matematik
- Praktik med språkträning
När eleverna är klara med utbildning antingen väljer de yrkesutbildning som de är intresserade av eller studerar de vidare.

Ring och fråga vad som gäller

Lycka till
    
Tick

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...