Jump to content
IGNORERAD

Moral?


Farang

Recommended Posts

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    8

  • ban99arne

    7

  • Odin

    4

  • Packan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Björn Afzelius skrev en låt som heter "Farväl till släkt och vänner" där han beskriver moral rätt så fint i Landet Sverige. Nånting att tänka på.

Om du är riksbankchef så kan du

Spekulera bort miljarder

Och låta Svensson skjuta till

När det blir underskott i staten

Men drar du av för brännvinet

Till årsfesten på banken

Så framställs du i medierna

Som rena rama gangstern

Är du minister får du flyga

Första klass och äta hummer

Och att du vräker dej på lyxhotell

Är det ingen som fördömer

Men är du klumpig nog att

Ertappas vid godisautomaten

När du handlar med kreditkort

Som egentligen tillhör staten;

Då är det farväl till släkt och vänner

Och alla andra som du känner

För sådan är moralen

I den svenska jämmerdalen

Ska du fiffla ska de va' rejält

Det kan vi acceptera

Men myglar du med småsaker

Så får du schavottera

Om du misshandlar din hustru

Och förtrycker dina ungar

Och super upp din lön

Så väljer grannen din att blunda

Men om du inte sörjer för

Att gräsmattan är ansad

Då är det hus i helvete;

Då blir grannen fly förbannad

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej BTT

När jag skrev att jag försöker bemöta alla med samma moral över allt.

Så innefattade jag även prostituerade och köp av sexuella tjänster som jag inte ser som ett Thailändskt moral problem, utan världsligt eftersom det förekommer i alla länder på jorden även där det är dödsstraff för såna aktiviteter.

Och till gubben4906, jag håller med och ger inte mycket för den svenska moralen.

Något skenheligare får man leta efter.

Mvh Isan Lover

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Bäste Bror, på semestern i Rwanda är det helt ok att mörda lite folk, man allt får ta seden dit man kommer.

[move]

Flexmoralisten Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har man ex dålig moral för att man går shorttime i Pattaya?

Med svensk moralsyn har man givetvis det, men utifrån ett thailändskt perspektiv blir det annorlunda.

Och utifrån en hunds perspektiv blir det ännu mer annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ändrar väl inte moral efter var man befinner sig geografiskt heller?

Däremot så kanske inte alla länders lagstiftningar tillåter att man lever ut den moralnivå man personligen håller sig med. I Sverige är det t ex förbjudet att köra bil om man dricker en starköl till lunchen, det är det inte i Thailand, samt dom flesta andra av världens länder där gränsen för rattonykterhet är högre. Frågan blir då, är det av moraliska skäl man avstår ölen till lunchen hemma i Sverige eller är det för att lagstiftningen kräver det? Och avstår man ölen till lunchen i Thailand av moraliska skäl om man ska köra därifrån trots att lagstiftningen inte kräver det?

Antingen tycker man ju det är moraliskt fel att köra efter en lunchöl eller inte och den ståndpunkten har man väl oavsett land man befinner sig i. Kan inte tänka mig att någon som upprörs över dom som kör med 0,2 promille i blodet i Sverige inte upprörs över dom som kör med 0,2 promille i Thailand bara för att det är förbjudet i det förstnämda landet men tillåtet i det andra.

För mig personligen så stämmer nog inte min moral exakt överens med den svenska lagstiftningen på ganska många områden och är chansen liten att jag drabbas av konsekvenser för det så följer jag nog ofta hellre min egen moraluppfattning än lagen. Jag kan t ex dricka hembränt, tjuvfiska eller skjuta en ripa på olovlig mark. om jag anser att lagen som reglerar detta har brister.

Men att något jag tycker är fel att göra i Sverige med automatik skulle kännas helt rätt bara för att jag befinner mig i ett annat land känns helt främmande för mig. Moral är ju en känsla man lever med och inte något som förändras bara för att man passerar en gränslinje.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kim!

De flesta människor ändrar säkert sina moralbegrepp utifrån vilken tydlig eller underförstådd moral som råder i den kultur man befinner sig i.

Inte märkligare än att många människor är ögontjänare.

Vet man om att det ses mellan ögonen av myndigheter om man råkar dricka några öl innan man sätter sig vid ratten så drar man sig inte för att ta några öl extra.

Eller om man vet att ingen jäkel bryr sig om man plockar ut en darling för shorttime i baren i Pattaya.

Bäste herr Arne!

Vissa moralbegrepp bär man med sig oavsett var man befinner sig och dit hör bla att man inte ska stjäla eller döda.Något som säkert gäller i normala fall även i Rwanda.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Bäste Bror, Thailand är ju undantaget som bekräftar denna regel . för dig i alla fall. Fast jag trodde det eg mest var en prisfråga för Bäste Bror.

[move]

Prispressaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

Kim!

De flesta människor ändrar säkert sina moralbegrepp utifrån vilken tydlig eller underförstådd moral som råder i den kultur man befinner sig i.

Inte märkligare än att många människor är ögontjänare.

Vet man om att det ses mellan ögonen av myndigheter om man råkar dricka några öl innan man sätter sig vid ratten så drar man sig inte för att ta några öl extra.

Eller om man vet att ingen jäkel bryr sig om man plockar ut en darling för shorttime i baren i Pattaya.

Bäste herr Arne!

Vissa moralbegrepp bär man med sig oavsett var man befinner sig och dit hör bla att man inte ska stjäla eller döda.Något som säkert gäller i normala fall även i Rwanda.

BTT

Du blandar ju ihop beteende med moral. Din moraluppfattning ar ju din egen "vardegrund" dvs. vad du anser vara etiskt ratt och riktigt - sen huruvida du valjer att anpassa dig efter radande kulturella normer och lagar i olika lander ar en annan sak.  Vidare kanske du ar osaker/svag gallande vissa omraden och ar villig att kohandla med dig sjalv om yttre omstandligheter tillater. Hur det an ar sa har du samma moral - aven om det leder till olika handligar i olika omstandigheter eller?

Vissa roker garna pa och har inga moraliska betankligheter men valjer att inte gora det pga eventuella konsekvenser i Sverige. Att de tar chansen i Amsterdam ar ju bara ett bevis pa samma moral men en annorlunda riskfaktor - deras vardering av huruvida handligen ar ratt eller fel har ju inte forandrats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag haller helt med Kim, ens moral kan ju inte andras bara for att man forflyttar sig i rum, daremot kanske om man forflyttar sig i tid pga att ens varderingar och omvarlden forandras. Tiden det tar att forflytta sig fran Sverige till Thailand racker inte for en sadan forandring ens om man aker bat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Etik och moral i allmänhet begränsar och försvagar människor.

Man ska se till sig själv och göra sin val inför varje individuell situation. Att lyssna och lita på sig själv är ofta befriande och bra. Vad är som är moraliskt och etiskt korrekt i exempelvis det svenska samhället fungerar liksom inte världen över.

Jag har själv problem med att lita på mig själv, och det är lätt att man begränsar sina drömmar till vad som är "moraliskt korrekt".

Så länge man inte skadar någon annan, och det känns bra inombords så finns det inget som heter etik och moral  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så länge man inte skadar någon annan, och det känns bra inombords så finns det inget som heter etik och moral  :wai:

Om det kanns bra inombords for dig sa innebar val det att du foljt din moral eller har jag missat nagot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

De flesta människor ändrar säkert sina moralbegrepp utifrån vilken tydlig eller underförstådd moral som råder i den kultur man befinner sig i.

Inte märkligare än att många människor är ögontjänare.

Bäste Herr Bror, lider ni av ögontjäneri så kan det mycket väl fungera om ni drager ned rullgardin och släcker lyset i sängkammaren under själva parningen. Finns ingen rullgardin får ni försöka blunda, för det som ingen sett lider Ni som bekant inte av.

[move]

Terapeuten Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om det kanns bra inombords for dig sa innebar val det att du foljt din moral eller har jag missat nagot?

Ja, så kan man välja att tolka det, men då blir det automatiskt en jämförelse mot den "allmänna standarden".

Medelnivån för vad som är accepterad är enligt mig ibland för låg, och ibland för hög.

Detta gör att man kanske tror att man är dum i huvudet, då man inte delar uppfattning med det man hör och ser i tex media.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Etik och moral i allmänhet begränsar och försvagar människor.

Jo,jo - att göra oetiska handlingar är väl knappast negativt för omgivningen, eller ... ?  :whistle:

"Om Gud inte fanns skulle allt vara tillåtet"

                                                Dostojevski.

Så nu är det väl inget som hindrar oss .

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo,jo - att göra oetiska handlingar är väl knappast negativt för omgivningen, eller ... ?  :whistle:

"Om Gud inte fanns skulle allt vara tillåtet"

                                              Dostojevski.

Så nu är det väl inget som hindrar oss .

:wai:

:D

Nu tror jag ju på gud, så jag kan och får inte göra något omoraliskt alls.

Det säger i allafall fru Vax. :nono:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo,jo - att göra oetiska handlingar är väl knappast negativt för omgivningen, eller ... ?  :whistle:

"Om Gud inte fanns skulle allt vara tillåtet"

                                                Dostojevski.

Så nu är det väl inget som hindrar oss .

:wai:

Väljer man att tänka så, så skulle ju inte ens människan finnas. Höhö  :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Att bemöta alla man möter med samma moral tror jag kan ha vissa fördelar.

Moral för mig är:

Att hålla vad man lovar.

Att inte ljuga.

Att behandla alla människor på samma sätt.

Att respektera andra.

Att behandla dom man möter som man själv vill bli behandlad.

Jag tror att det är bäst i längden att försöka leva med en moral.

Det borde göra livet enklare och mer behagligt.

Mvh Isan Lover

Mycket bra sagt, inte lätt alla gånger men hedervärt att hela tiden försöka uppnå! :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att inte vilja slänga upp vare sig staken eller 2000 kr för ett välutnyttjat och drogberoende glädjeflicka någonstans i europa är väl ganska självklart för de flesta normala män.

Såvida man inte är desperat eller helt känslomässigt störd undviker man nog detta.

Jag kan inte med bästa välvilja påstå att jag blivit särskilt sugen på ett nummer de gånger jag besökt horhusen i europa.

Däremot kan det ju vara trevligt att enbart strosa runt o titta.

BTT

Ja det låter ju onekligen lite dyrt för en sangsomdrickande 7/11 besökare. Vart var det någonstans?

MVH / SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag har i rent studiesyfte besökt ett antal bordeller i Frankfurt, Antwerpen och reperbahn i Hamburg. Bland annat fått tillfälle att se några liveshower. Däremot har jag som sagt inte tagit några nummer.

Minns att det luktade apa på bordellen i Frankfurt på grund av all desinfektionsvätska som flocken av tyskor spridit ut. Bara det ett skäl att inte betala för något.

Minns att de hade en stor avdelning med thaitjejer också.

Om nu någon skulle vara intresserad.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Marsupilami

Btt du talar om självförnekelse av andra etc.

"i rent studiesyfte besökt..." 

Det kallar jag för självförnekelse !

Orsak att du inte tog något nummer säger du ju själv. att du inte tände på tyskorna som spred desinfektionsvätska omkring sig.(Ung och rädd liten btt)

Varför du gick dit kan ju vi med all säkerhet ana..(Eller drar jag felaktiga slutsatser som du är snabb om att göra om andra.)

Studiesyfte var ju en ny ursäkt som är lätt att syna.

Har ännu inte sett den utbildningen som kräver ett besök på bordeller.(Ja utom

barstols-utbildningen.)

Var säkert en stor avdelning med bargubbar från hela europa där.(+lille btt som fick gå i skola där,för att bygga upp sitt självförtroende så han vågade "ta ett nummer" senare i sitt liv)

Natti natti eller god morgon  :jester:

/Marsupilami

Link to comment
Dela på andra sajter

En analys och ett uttalande väl värt ett plus

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Marsupilami!

Finns ju något som kallas självstudier. Och jag hade inte tagit ett nummer även om desinfektionsmedlet eller den höga prisnivån inte funnits där. På samma sätt som jag aldrig gått shorttime på någon go go bar i Thailand. Jag gillar helt enkelt inte miljöer där mekanisk sex utan känslor utövas.

Visst givetvis har även tjejerna i beerbarerna haft sex med ett okänt antal gubbar men den där slit och slängkänslan finns ändå inte. Sedan kan man ju faktiskt lösa ut en tjej och gå med henne ett tag innan man sätter på. På så sätt blir ju känslan av mekaniskhet mindre.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...