Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man inte på i Thailand?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

5 timmar sedan, skrev haan:

hej soeng är du en av dessa svenska män som inte klarar av svenska kvinnors självständiga liv?

 

Heter du möjligtvis Benjamin?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sangwal

    15

  • måne

    11

  • frogfish

    9

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

56 minuter sedan, skrev oberg:

 

He he, vilket jävla trams.

 

Svenskar tillhör väl världens mest beresta folk.

Thailand har en betydligt lägre utbildningsnivå än Sverige,

och många fler analfabeter.

Att sitta och raljera med någon hemmasnickrad undersökning om att,

det finns mängder av människor hit och mängder av människor dit,

och på mitt jobb bla, bla, bla är ingenting annat än skitsnack.

Ja. Du har så rätt så. Svenskar är klokaste och vackraste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tröttnar inte på att klaga på sådant som jag uppfattar som dåligt i Thailand,  :big_smile:  som thailändares ovilja att erkänna uppenbara fel och misstag. :canny:

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Solen som ger mig D-vitamin, vilket den inte gör i Sverige på vinterhalvåret.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-03 at 22:09, skrev Isan Lover:

Hej

Själv har jag inte ännu efter så många års resor till Thailand inte tröttnat på:

 

Människorna som jag fortfarande tycker är oförskämt vänliga, generösa, ärliga och glada trots alla år av massturism.

 

Den positiva, levnadsglada, avstressade och avslappnade atmosfären och livsstilen på landet som gör att man trivs.

 

Den Thailändska maten har jag inte heller tröttnat på, det finns en så stor variation, antalet rätter verkar vara näst intill oändligt.

 

Dom alltid leende och glada barnen har jag inte heller tröttnat på, liksom dom så ofta utskällda tupparna och hundarna.

 

 

Kanske inte så originellt men jag tyckte ändå att det kunde vara bra med en tråd i ämnet som motvikt mot vad man har tröttnat på i Thailand

Mvh isan lover

 

 

 

 

Suck, de  vänliga  människorna.  Får mig att minnas när ett barn till trashank i byn började kasta ur sig oförskämdheter om mina barn. Svärfar tröttnade och ropade åt pappan, grannen, som tillika hade byggt sig en " bostad" på svärfars mark, att säga åt sitt barn att sluta skrika oförskämdheter. Det resulterade i stället att grannen började skrika smörja och sedan var bråket igång som höll på att sluta riktigt olyckligt med flera inblandade grannar och hot med knivar och tillhyggen.

 

Minns också hur några yngre thailändare sparkade ned ett äldre Engelskt par i Hua Hin och fortsatte fast de låg blodiga på trottoaren.

 

Positiva och levnadsglada. Tja, kanske på andras bekostnad. Jag körde en liten MC och var på väg tillbaka till hembyn ett par km bort, när jag fick punktering. Flera ungdomar åkte förbi, pekade och skrattade åt mig i mitt anletes svett. Någon vilja att hjälpa till från någon av de som åkte förbi såg jag inte röken av. Glömmer inte heller hur några gick in på frugans mark och sågade ned ett par värdefulla träd. Det var tidigare ägaren som tyckte att hon inte hade någon nytta av dem. Någon ersättning fick aldrig min fru eller jag.

 

Att bli väckt vid fyra tiden är inget som jag tycker om. Tuppar passar bättre på matbordet än att skrika sig hesa, och alla  lös-springande  hundar kan man skicka till Kina och Vietnam så de slipper svälta.

 

Undrar ibland om inte I.L. vill att vi skall försöka söka oss tillbaka till grottstadiet, bo i hyddor, äta skogsmat och sitta och skratta åt alla andra som söker ordning och utveckling.

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite av vad jag inte trottnar på.

 

Se min fru arbeta.

bada3.jpg

 

Se samma fru utan att arbeta. Gifta i mer än 10 år. Tillsammans i snart 15 år.

bada2.jpg

 

Ha mina barn,syskon och vänner på besok. Här min yngste son Charlie!

bada1.jpg

 

Ha ungjävlarna på besok varannan helg.

bada4.jpg

 

Få vara Jultomte i byskolan.

bada5.jpg

 

Ha en go polare vid namn Duracellkaninen Otto.

otto.jpg

 

Ha två tjejer som jag har fostrat sen dom var små. Deras Pappa gick bort tidigt. Är min frus systers barn.

Veta om att båda älskar mig som en riktig pappa.

 

Päng.

bada9.jpg

 

Pim.

bada8.jpg

 

 

Ha två goa hundar. BeerChang och Spiderman.

spiderman.jpg

 

Listan kan goras hur lång som helst.

 

 

 

 

 

 

bada6.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Rospigg:

 

Suck, de  vänliga  människorna.  Får mig att minnas när ett barn till trashank i byn började kasta ur sig oförskämdheter om mina barn. Svärfar tröttnade och ropade åt pappan, grannen, som tillika hade byggt sig en " bostad" på svärfars mark, att säga åt sitt barn att sluta skrika oförskämdheter. Det resulterade i stället att grannen började skrika smörja och sedan var bråket igång som höll på att sluta riktigt olyckligt med flera inblandade grannar och hot med knivar och tillhyggen.

 

Minns också hur några yngre thailändare sparkade ned ett äldre Engelskt par i Hua Hin och fortsatte fast de låg blodiga på trottoaren.

 

Positiva och levnadsglada. Tja, kanske på andras bekostnad. Jag körde en liten MC och var på väg tillbaka till hembyn ett par km bort, när jag fick punktering. Flera ungdomar åkte förbi, pekade och skrattade åt mig i mitt anletes svett. Någon vilja att hjälpa till från någon av de som åkte förbi såg jag inte röken av. Glömmer inte heller hur några gick in på frugans mark och sågade ned ett par värdefulla träd. Det var tidigare ägaren som tyckte att hon inte hade någon nytta av dem. Någon ersättning fick aldrig min fru eller jag.

 

Att bli väckt vid fyra tiden är inget som jag tycker om. Tuppar passar bättre på matbordet än att skrika sig hesa, och alla  lös-springande  hundar kan man skicka till Kina och Vietnam så de slipper svälta.

 

Undrar ibland om inte I.L. vill att vi skall försöka söka oss tillbaka till grottstadiet, bo i hyddor, äta skogsmat och sitta och skratta åt alla andra som söker ordning och utveckling.

Jag fick punka på min Fortuner mellan NakonSawan och Kampeangphet for ett tag sedan. 40 grader i skuggan. Borjade att vajra ner reservhjulet när en bil stannade bakom mig. Ur hoppar en yngre Thaisnubbe med sin tjej.

Han bara skrattar och tar av sig skjortan. Ber mig att snällt flytta mig. Han gor allt jobbet,vägrar att låta mig hjälpa till. När han är färdig forsoker jag att ge honom en 500 batting som tack for hjälpen. Han viftar snällt bort erbjudandet. Skitig som en gris hoppar han in i bilen med sin tjej. Har alltid upplevt Thaiarna som hjälpsamma när man har någon form av problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Rospigg:

Jag körde en liten MC och var på väg tillbaka till hembyn ett par km bort, när jag fick punktering. Flera ungdomar åkte förbi, pekade och skrattade åt mig i mitt anletes svett. Någon vilja att hjälpa till från någon av de som åkte förbi såg jag inte röken av. Glömmer inte heller hur några gick in på frugans mark och sågade ned ett par värdefulla träd. Det var tidigare ägaren som tyckte att hon inte hade någon nytta av dem. Någon ersättning fick aldrig min fru eller jag.

 

5 minuter sedan, skrev thomas001:

Jag fick punka på min Fortuner mellan NakonSawan och Kampeangphet for ett tag sedan. 40 grader i skuggan. Borjade att vajra ner reservhjulet när en bil stannade bakom mig. Ur hoppar en yngre Thaisnubbe med sin tjej.

Han bara skrattar och tar av sig skjortan. Ber mig att snällt flytta mig. Han gor allt jobbet,vägrar att låta mig hjälpa till. När han är färdig forsoker jag att ge honom en 500 batting som tack for hjälpen. Han viftar snällt bort erbjudandet. Skitig som en gris hoppar han in i bilen med sin tjej. Har alltid upplevt Thaiarna som hjälpsamma när man har någon form av problem.

 

Ja, så är de - thailändarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Rospigg:

 

Suck, de  vänliga  människorna.  Får mig att minnas när ett barn till trashank i byn började kasta ur sig oförskämdheter om mina barn. Svärfar tröttnade och ropade åt pappan, grannen, som tillika hade byggt sig en " bostad" på svärfars mark, att säga åt sitt barn att sluta skrika oförskämdheter. Det resulterade i stället att grannen började skrika smörja och sedan var bråket igång som höll på att sluta riktigt olyckligt med flera inblandade grannar och hot med knivar och tillhyggen.

 

Minns också hur några yngre thailändare sparkade ned ett äldre Engelskt par i Hua Hin och fortsatte fast de låg blodiga på trottoaren.

 

Positiva och levnadsglada. Tja, kanske på andras bekostnad. Jag körde en liten MC och var på väg tillbaka till hembyn ett par km bort, när jag fick punktering. Flera ungdomar åkte förbi, pekade och skrattade åt mig i mitt anletes svett. Någon vilja att hjälpa till från någon av de som åkte förbi såg jag inte röken av. Glömmer inte heller hur några gick in på frugans mark och sågade ned ett par värdefulla träd. Det var tidigare ägaren som tyckte att hon inte hade någon nytta av dem. Någon ersättning fick aldrig min fru eller jag.

 

Att bli väckt vid fyra tiden är inget som jag tycker om. Tuppar passar bättre på matbordet än att skrika sig hesa, och alla  lös-springande  hundar kan man skicka till Kina och Vietnam så de slipper svälta.

 

Undrar ibland om inte I.L. vill att vi skall försöka söka oss tillbaka till grottstadiet, bo i hyddor, äta skogsmat och sitta och skratta åt alla andra som söker ordning och utveckling.

Hej

Själv har jag bara upplevt ett riktigt stort tumult med 30-50 inblandade under mina år på den Thailändska landsbygden och det var utanför Chon Daen inte så långt ifråni Petchabun, men detta var för minst 25-30 år sedan, det var två grupper (släkten) som blev osams, själv fick jag då ställa upp på min dåvarande och numera döde svärfars sida.

 

För övrigt har det mestadels handlat om våld, knivskärningen, skottlossning, yx och machetehugg mellan ungdomar i gäng t.ex vid molam och liknande festligheter, men detta våld drabbar ju normalt inte människor utanför gängen.

 

Uppstår det en tvist om ex.vis mark eller liknande är det bästa att försöka kompromissa fram en lösning som räddar ansiktet på den som har fel, detta känns väldigt konstigt för oss utlänningar, vi är ju vana med att den dom har rätt alltid ska få som han vill, men så blir det inte alltid i Thailand och ibland först efter en omväg och lite förlorad tid.

 

Själv tycker jag att jag respekteras, behandlas och har samma status som övriga bybor, jag blir definitivt inte negativt särbehandlad, men desto oftare positivt särbehandlad vilket kan upplevas lite fel ibland, eftersom det kan påverka andra.

 

Vid punkteringar och liknande har jag alltid fått hjälp oavsett var i landet jag har befunnit mig t.om på turistorter, på landet räcker det med att jag talar om vilken by och familj jag kommer ifrån så lagar dom vad som helst och det även om jag inte råkar ha några pengar på mig, vilket  hände förra året, jag sa att jag kommer förbi och betalar nästa dag, inga problem sa han, då befann jag mig ändå åtskilliga mil ifrån byn och på en plats där jag inte kände någon, hela 40 baht kostade det att fixa punkan, jag gav honom 60 baht och tackade för hjälpen nästa dag.

 

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev thomas001:

Lite av vad jag inte trottnar på.

 

Se min fru arbeta.

bada3.jpg

 

Se samma fru utan att arbeta. Gifta i mer än 10 år. Tillsammans i snart 15 år.

bada2.jpg

 

Ha mina barn,syskon och vänner på besok. Här min yngste son Charlie!

bada1.jpg

 

Ha ungjävlarna på besok varannan helg.

bada4.jpg

 

Få vara Jultomte i byskolan.

bada5.jpg

 

Ha en go polare vid namn Duracellkaninen Otto.

otto.jpg

 

Ha två tjejer som jag har fostrat sen dom var små. Deras Pappa gick bort tidigt. Är min frus systers barn.

Veta om att båda älskar mig som en riktig pappa.

 

Päng.

bada9.jpg

 

Pim.

bada8.jpg

 

 

Ha två goa hundar. BeerChang och Spiderman.

spiderman.jpg

 

Listan kan goras hur lång som helst.

 

 

 

 

 

 

bada6.jpg

Hej

Härliga bilder.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev thomas001:

Jag fick punka på min Fortuner mellan NakonSawan och Kampeangphet for ett tag sedan. 40 grader i skuggan. Borjade att vajra ner reservhjulet när en bil stannade bakom mig. Ur hoppar en yngre Thaisnubbe med sin tjej.

Han bara skrattar och tar av sig skjortan. Ber mig att snällt flytta mig. Han gor allt jobbet,vägrar att låta mig hjälpa till. När han är färdig forsoker jag att ge honom en 500 batting som tack for hjälpen. Han viftar snällt bort erbjudandet. Skitig som en gris hoppar han in i bilen med sin tjej. Har alltid upplevt Thaiarna som hjälpsamma när man har någon form av problem.

Hej

Ungefär så slutar det oftast tycker jag, man upphör aldrig att förvånas.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-04 at 02:49, skrev broder tuk tuk:

Att kunna sitta och dricka en öl någonstans och slippa se en massa högfärdiga och märkvärdiga blondiner passera förbi.

 

BTT

Bara du inte dricker den på tågstationen, busstation mm mm. Till och med friare i Sverige att dricka idag. När var du i Thailand senaste!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick punka på min Fortuner mellan NakonSawan och Kampeangphet for ett tag sedan. 40 grader i skuggan. Borjade att vajra ner reservhjulet när en bil stannade bakom mig. Ur hoppar en yngre Thaisnubbe med sin tjej.

Han bara skrattar och tar av sig skjortan. Ber mig att snällt flytta mig. Han gor allt jobbet,vägrar att låta mig hjälpa till. När han är färdig forsoker jag att ge honom en 500 batting som tack for hjälpen. Han viftar snällt bort erbjudandet. Skitig som en gris hoppar han in i bilen med sin tjej. Har alltid upplevt Thaiarna som hjälpsamma när man har någon form av problem.



Upplever också att thailändare hjälper folk som är i behov av hjälp. Fick punka på moppen i Pattaya och det tog inte 5 minuter innan det kom två moppetaxi killar och baxa iväg moppen. De skruvade bort bakdäcket och bytte slangen. För besväret ville dom ha 120thb sa till frugan och köpa några öl och så gav jag dom 400 THB.. Vilket dom inte ville ha men jag insisterade och dom gav med sig.

När vi var uppe i yxbyn så blev grabben dålig och började krampa i magen efter vi varit en runda i stan.. Vi var på väg till hotellet och han kunde inte gå till slut för han hade så ont så jag fick bära honom tillbaka till hotellet och det var jävligt varmt och en bra bit att gå... Tog inte lång stund förens en kille stannade med sin moped och frågade om vi behövde hjälp.. Slutade med att han skjutsade oss till hotellet jag erbjöd honom 200 THB.. Vilket han inte ville ha.. Men ja gav mig inte denna gången heller så han fick allt ta emot pengarna! Grabbhalvan höll ju på och knäcka ryggen på mig så jag kom billigt undan! :)

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tröttnar inte på att läsa om de trevliga invällingarnas hobby att bränna upp bilar, kasta sten på bussar, brandbilar, ambulanser mm.  Keep up the good work!  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Bara du inte dricker den på tågstationen, busstation mm mm. Till och med friare i Sverige att dricka idag. När var du i Thailand senaste!

Plastpåse med sugrör så e problemet löst :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskar att få nya utmaningar hela tiden! Underbart att flytta till ett land som inte alls funkar som sverige! Obs detta är sagt utan ironi! Visst blir jag helt skogstokig ibland, men samtidigt kan jag le och säga fy tusan va bra man har det! 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Gustav:

Älskar att få nya utmaningar hela tiden! Underbart att flytta till ett land som inte alls funkar som sverige! Obs detta är sagt utan ironi! Visst blir jag helt skogstokig ibland, men samtidigt kan jag le och säga fy tusan va bra man har det! 

//G

Håller med dig Gustav, utmaningen är om man ska bli skogstokig eller bara le,jag har blivit bättre med åren att bara kunna le åt det skogstokiga :dribble:.

T.e.x när vi skulle regga äktenskapet så begär dom inkomstintyg av mig...varför?? och när vi sitter på office så säger myndighets kärringen..ok, om ni betalar 1000b nu så reggar jag detta omgående eller så får ni vänta i 4 tim, ja..ska man le eller bli skogstokig?

 

Men man blir van att såhär fungerar det, och det e helt ok för mig :)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/4/2016 at 02:49, skrev broder tuk tuk:

Att kunna sitta och dricka en öl någonstans och slippa se en massa högfärdiga och märkvärdiga blondiner passera förbi.

 

BTT

 

Du kanske aldrig kommer att uppleva detta, men efter att ha bott i Thailand ett par decennium så spanar man mer än gärna in paserande farangkvinnor med ordentliga behag, vilket man inte ser här så ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man kan ringa efter hantverkare och de dyker upp efter 1 timme eller mindre. Ett plus till är att de städar efter sig.

 

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan upptäckte att ölen var slut och butiken är stängd. Sagt o gjort ringde systersonen men han jobbade.

Men han ringde sin flickvän så hon kommer med öl TIS.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev nissehult_13:

Fan upptäckte att ölen var slut och butiken är stängd. Sagt o gjort ringde systersonen men han jobbade.

Men han ringde sin flickvän så hon kommer med öl TIS.

Tog 20 minuter sedan var de här och hämtade pengar, får se om det blir några öl.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Tog 20 minuter sedan var de här och hämtade pengar, får se om det blir några öl.

10 minuter senare ett flak levererat dricks utbetalt så de kommer nästa gång jag ringer.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...