Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man inte på i Thailand?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sangwal

    15

  • måne

    11

  • frogfish

    9

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Khemmarat:

Njaa, du vet från tidigare inlägg att jag gillar både Thailand och Thailändare men dom har en allmänbildning och därför en förståelse av livet som ligger mycket långt ifrån "våran".

Detta gäller självklart inte alla men som i min "Risby" finns det inte många som "förstår" omvärlden o värkar då att vara mindre smarta

Hej

Att folk i Thailand vet mindre om Sverige och kanske även om omvärlden än den genomsnittlige Svensken är förmodligen sant, men i övrigt är nog samtalen mellan folk som man träffar på i vardagslivet ganska lika, man talar om vart man är på väg, vad ska man göra, hur är det med familjen, fiske, jakt, skolan, maten, sport, politik, kommande festligheter eller högtider, lite skvaller, mark till salu, mark någon köpt, utflykter och resor o.s.v.

Sen är det förmodligen så att det som kan anses tillhöra "allmänbildningen" varierar ganska mycket i olika världsdelar, länder och regioner, för en bonde i Isaan kanske det tillhör allmänbildningen att veta hur man odlar ris, fångar ätbara djur eller känner till vilka växter, insekter och ormar som är giftiga o.s.v, för en nomad i öknen kanske det tillhör allmänbildningen att kunna orientera sig med hjälp av stjärnorna, känna till var man kan hitta vatten och klara sig på en plats där andra skulle gå under.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att folk i Thailand vet mindre om Sverige och kanske även om omvärlden än den genomsnittlige Svensken är förmodligen sant, men i övrigt är nog samtalen mellan folk som man träffar på i vardagslivet ganska lika, man talar om vart man är på väg, vad ska man göra, hur är det med familjen, fiske, jakt, skolan, maten, sport, politik, kommande festligheter eller högtider, lite skvaller, mark till salu, mark någon köpt, utflykter och resor o.s.v.

Sen är det förmodligen så att det som kan anses tillhöra "allmänbildningen" varierar ganska mycket i olika världsdelar, länder och regioner, för en bonde i Isaan kanske det tillhör allmänbildningen att veta hur man odlar ris, fångar ätbara djur eller känner till vilka växter, insekter och ormar som är giftiga o.s.v, för en nomad i öknen kanske det tillhör allmänbildningen att kunna orientera sig med hjälp av stjärnorna, känna till var man kan hitta vatten och klara sig på en plats där andra skulle gå under.

Mvh isan lover



Att dom vet mindre om omvärlden kan man förstå.

Men deras totala ointresse för omvärlden är inte förståligt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

 

 


Att dom vet mindre om omvärlden kan man förstå.

Men deras totala ointresse för omvärlden är inte förståligt.

 

 

Det anser jag är två delar.

1. Utbildningen fokuserar bara på Thailand, inte omvärlden

2. Finns inte ekonomi att resa till omvärlden, man lär sig från barnsben att inte drömma sig bort

 

Detta är ju inte på något sett unikt för Thailand att man inte känner till sin omvärld.

USA som av många anses vara ett fantastiskt och utvecklat land har enormt många människor som inte vet något om välden utanför, många har inte ens lämnat sin delstat.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Khemmarat:

Njaa, du vet från tidigare inlägg att jag gillar både Thailand och Thailändare men dom har en allmänbildning och därför en förståelse av livet som ligger mycket långt ifrån "våran".

Detta gäller självklart inte alla men som i min "Risby" finns det inte många som "förstår" omvärlden o värkar då att vara mindre smarta

Man verkar heller inte helt "smart" när man stavar som du.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Man verkar heller inte helt "smart" när man stavar som du.

Stavningspoliser har vi nog av,förstod du inte vad han menade eller?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
9 timmar sedan, skrev Lagun:

Kvinnorna och deras vänliga attityd. De är bitchiga först när du förtjänat det, inte redan i utgångsläget som sina västerländska systrar.

 

Precis så länge du är snäll och inte stänger igen plånboken.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev måne:

Stavningspoliser har vi nog av,förstod du inte vad han menade eller?

Med en sådan dryg kommentar som den påpekade så påpekar jag så många stavfel jag vill.

Vad du tycker om det skiter jag fullständigt i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev kalasbullen:

Med en sådan dryg kommentar som den påpekade så påpekar jag så många stavfel jag vill.

Vad du tycker om det skiter jag fullständigt i.

Det gör du rätt i .Men spill din energi på att skapa nåt roligt och intressant ist.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Trollen som @kalasbullen kan man inte få för många av

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Soengsang:

Trollen som @kalasbullen kan man inte få för många av

 

 

Er dät månne nogon nugamalmedläm sum uterkomit ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev måne:

Stavningspoliser har vi nog av,förstod du inte vad han menade eller?

Mja, tycker allt det var befogat efter Kermits icke så smarta utlägg. Man undrar ju då varför man frivilligt bosätter sig i en risby med mindre vetande då alla i "hans" risby verkar vara mer eller mindre obegåvade. Vilket liv man måste leva när man frivilligt bosätter sig där?! Sen så blev det ju såklart roligt när han stavade "verkar" fel. :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev wUThai:

Mja, tycker allt det var befogat efter Kermits icke så smarta utlägg. Man undrar ju då varför man frivilligt bosätter sig i en risby med mindre vetande då alla i "hans" risby verkar vara mer eller mindre obegåvade. Vilket liv man måste leva när man frivilligt bosätter sig där?! Sen så blev det ju såklart roligt när han stavade "verkar" fel. :mdr:

 

Han e ju både bajjare o Norrman, så allt e förlåtet.

Sen tror jag som nämnts tidigare här i tråden att begåvning och allmänbildning inte är helt synonymt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev samet:

 

Det anser jag är två delar.

1. Utbildningen fokuserar bara på Thailand, inte omvärlden

2. Finns inte ekonomi att resa till omvärlden, man lär sig från barnsben att inte drömma sig bort

 

Detta är ju inte på något sett unikt för Thailand att man inte känner till sin omvärld.

USA som av många anses vara ett fantastiskt och utvecklat land har enormt många människor som inte vet något om välden utanför, många har inte ens lämnat sin delstat.

Hej

Här var det nog huvudet på spiken som man brukar säga.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Han e ju både bajjare o Norrman, så allt e förlåtet.

Sen tror jag som nämnts tidigare här i tråden att begåvning och allmänbildning inte är helt synonymt.

Det får du förklara för Kermit. Jag har inte påstått nåt om att vara allmänbildad och smart hör ihop. 

 

Bara kolla svärfar som inte är ett dugg allmänbildad men han är inte för den delen en idi*t heller utan faktiskt smart och finurlig.

 

Rätt häftig harpun han tillverkat. :)

 

 

 

 

IMAG0270.jpg

IMAG0272.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Maten, som oftast är fantastiskt god!

Jai jen jen ooch Maipenrai-attityden, ger en känsla av lugn.

Vädret, nästan alltid, men 40 grader varmt i Chinatown är lite jobbigt...

Människorna, som för det mesta är vänliga och hjälpsamma, finns väl en del i turistorterna som lessnat på otrevliga, dyngraka utlänningar men de flesta är trevliga där ock.

Polisen, som gärna åker in till stationen och betalar dina böter där, bara de får kontanter av dig, så man slipper ödsla tid på sådant!

 

MVH Tommy

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Polisen, som gärna åker in till stationen och betalar dina böter där, bara de får kontanter av dig, så man slipper ödsla tid på sådant!

Aha, det är så det funkar...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Benriach:

Aha, det är så det funkar...

Självfallet!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kalasbullen:

Man verkar heller inte helt "smart" när man stavar som du.

Den var dåligt. Skärp dig. Är du grammatik polis eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Tommy:

Maten, som oftast är fantastiskt god!

Jai jen jen ooch Maipenrai-attityden, ger en känsla av lugn.

Vädret, nästan alltid, men 40 grader varmt i Chinatown är lite jobbigt...

Människorna, som för det mesta är vänliga och hjälpsamma, finns väl en del i turistorterna som lessnat på otrevliga, dyngraka utlänningar men de flesta är trevliga där ock.

Polisen, som gärna åker in till stationen och betalar dina böter där, bara de får kontanter av dig, så man slipper ödsla tid på sådant!

 

MVH Tommy

 

Hej

Maipenrai-attityden är något som jag gillar, som jag tycker underlättar och förenklar livet, tycker att vi västerlänningar är lite för styrda, planerande, lättstörda, oroliga och noggranna i allt t.o.m om det inte behövs eller gör saken bättre.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Burken:

Jag tröttnar inte på att höra, hello handsome!emoji173.png


Sent from my iPad using Tapatalk

 

Av barn, fyllon och dårar får man höra sanningen :big_smile:

 

 

 

Ändrades av edvardpop

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Maipenrai-attityden är något som jag gillar, som jag tycker underlättar och förenklar livet, tycker att vi västerlänningar är lite för styrda, planerande, lättstörda, oroliga och noggranna i allt t.o.m om det inte behövs eller gör saken bättre.

Mvh isan lover

Dessa skildnader du beskriver, kanske är det anledningarna till att Sverige är ett I-land och Thailand är ett U-land..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Maipenrai-attityden är något som jag gillar, som jag tycker underlättar och förenklar livet, tycker att vi västerlänningar är lite för styrda, planerande, lättstörda, oroliga och noggranna i allt t.o.m om det inte behövs eller gör saken bättre.

Mvh isan lover

 

3 minuter sedan, skrev Sangwal:

Dessa skildnader du beskriver, kanske är det anledningarna till att Sverige är ett I-land och Thailand är ett U-land..

 

Rock on!

 

Ja I-landsproblem är viktigt för henifieringen av befolkningen i lättkränkthetens Mekka :rolleyes: 

 

http://www.expressen.se/kvallsposten/benjamins-chock-over-tvattlappen-i-jeansen/

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...