Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man inte på i Thailand?


Guest Isan Lover

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev Chan2014:

Förstår inte riktigt, det du beskriver tidigare om ditt område så är det väl kriminellt om något, verkar inte finnas några lagar överhuvud taget, i civiliserade områden finns det i alla fall någon form av lag och ordning, och det SatanG beskriver i sitt senaste inlägg ang. att ingen tar ansvar för sin avkomma och va fan är det för uppväxt, kan bara gå åt pipan.

Chan2014

hej Chan Jag upplever att här tar man hand om sina avkommor som man alltid gjort. Nämligen att de äldsta i familjerna tar hand om barnbarnen och barnen ( far och mor till barnbarnen ) jobbar för att försörja sina familjer. Jag möter många stolta farbröder eller  morbröder som kör runt med sina barnbarn på sina motorcyklar. Sen lagar finns det gott om men problemet är ju att de inte efterlevs. Lokal-polisen känner alla och alla känner lokal-polisen. Går åt pipan för barn ja det gör det i många andra upplysta och välutvecklade länder också. "censur nu" mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 245
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sangwal

    15

  • måne

    11

  • frogfish

    9

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 timmar sedan, skrev haan:

hej Chan Jag upplever att här tar man hand om sina avkommor som man alltid gjort. Nämligen att de äldsta i familjerna tar hand om barnbarnen och barnen ( far och mor till barnbarnen ) jobbar för att försörja sina familjer. Jag möter många stolta farbröder eller  morbröder som kör runt med sina barnbarn på sina motorcyklar. Sen lagar finns det gott om men problemet är ju att de inte efterlevs. Lokal-polisen känner alla och alla känner lokal-polisen. Går åt pipan för barn ja det gör det i många andra upplysta och välutvecklade länder också. "censur nu" mvh

Hej, 

Ja så är det ju tyvärr, det är inte konstigt att det ser ut som det gör i Thailand, växa upp med sina mor/farföräldrar i en analfabetilsk infödings by, väldigt låg utbildnings nivå, det är fan inte konstigt att tiden står stilla med ett sådant system, var finns framtiden som många söker i denna tristess, kan man inte annat än ta ett minimalt ekonomiskt ansvar för sina barn ska man inte skaffa några heller, finns möjligen få undantag.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
17 timmar sedan, skrev Chan2014:

Förstår inte riktigt, det du beskriver tidigare om ditt område så är det väl kriminellt om något, verkar inte finnas några lagar överhuvud taget, i civiliserade områden finns det i alla fall någon form av lag och ordning, och det SatanG beskriver i sitt senaste inlägg ang. att ingen tar ansvar för sin avkomma och va fan är det för uppväxt, kan bara gå åt pipan.

Chan2014

Hej

På landet följer man gamla traditioner, regler och det är inte nödvändigtvis dom som man har stiftat i Bangkok och tillämpar där,i andra städer och turistorter

Men man begår absolut ett misstag om man tror att det saknas regler på landet, det vimlar av regler och dom kan påverkas av allt ifrån tradition, religion, spöken och andar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Min uppfattning också. Det är många ungdomar som skiter fullständigt i vad IL kallar den "sociala kontrollen".

Varför annars så utspritt med droger, tonårsgraviditeter, fylla etc?

Många ungdomar uppfostras av en trött farmor/mormor som inte har mycket power över dom, farsan borta innan de föds och en morsa som hälsar på några dagar om året.

 

/ SatanG 

Hej

Tonårsgraviditeter är inget nytt vare sig på den Thailändska, Laotiska, Burmesiska eller Kambodjanska landsbygden, det har väl förekommit i hundratals om inte tusentals år?

Bara för 20-30 år sedan var det väl fortfarande vanligt stt man gifte sig redan vid 14-16 års ålder på landet, problemet nu är väl mer att detta är otidsenligt och inte passar i ett modernt samhälle där även mammor behöver utbildning, egen lön och en karriär, ett annat problem är väl att många tonårsmödrar numera överges av oansvariga killar och hamnar i ekonomiska problem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-11 at 11:35, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det nog och allt dom odlar beskattas ju på något sätt i slutändan.

Bästa sättet att få fler som betalar skatt är väl att skapa riktiga företag som anställer folk under ordnade villkor även ute på landet.

Mvh isan lover

 

On 2016-09-11 at 11:53, skrev Isan Lover:

Hej

Själv tycker jag att företag inriktade på förädling av jordbruksprodukter, livsmedelsindustri och träindustri skulle passa bra.

Mvh isan lover

 

Det känns ju som att du menar att både jord och skogsbrukare borde registrera sej som företagare och betala skatt för både sej själva och sina anställda.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

 

Det känns ju som att du menar att både jord och skogsbrukare borde registrera sej som företagare och betala skatt för både sej själva och sina anställda.

Hej

Det är väl en naturlig utveckling i framtiden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är väl en naturlig utveckling i framtiden.

Mvh isan lover

Är ni registrerade?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är väl en naturlig utveckling i framtiden.

Mvh isan lover

Är ni registrerade?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tonårsgraviditeter är inget nytt vare sig på den Thailändska, Laotiska, Burmesiska eller Kambodjanska landsbygden, det har väl förekommit i hundratals om inte tusentals år?

Bara för 20-30 år sedan var det väl fortfarande vanligt stt man gifte sig redan vid 14-16 års ålder på landet, problemet nu är väl mer att detta är otidsenligt och inte passar i ett modernt samhälle där även mammor behöver utbildning, egen lön och en karriär, ett annat problem är väl att många tonårsmödrar numera överges av oansvariga killar och hamnar i ekonomiska problem.

Mvh isan lover

Om det nu är så jäkla perfekt, varför lämnar du inte din son i Thailand för att uppfostras av släkten, måste vara optimalt enl. din glamorisering av livet i din by.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-14 at 21:15, skrev Isan Lover:

Hej

Tonårsgraviditeter är inget nytt vare sig på den Thailändska, Laotiska, Burmesiska eller Kambodjanska landsbygden, det har väl förekommit i hundratals om inte tusentals år?

Bara för 20-30 år sedan var det väl fortfarande vanligt stt man gifte sig redan vid 14-16 års ålder på landet, problemet nu är väl mer att detta är otidsenligt och inte passar i ett modernt samhälle där även mammor behöver utbildning, egen lön och en karriär, ett annat problem är väl att många tonårsmödrar numera överges av oansvariga killar och hamnar i ekonomiska problem.

Mvh isan lover

 

Så tonårsmödrarna är inte oansvariga?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev måne:

Är ni registrerade?

Hej

Jag äger inget och har varken skyldigheter eller rättigheter.

Frugan är registrerad ägare av mark och samarbetar med Forest Department när det gäller odling av eucalyptus, teak, gummiträd o.s.v, något register som innebär att man blir skatteskyldig eller blir registrerad som arbetsgivare finns inte inom det småskaliga jordbruket.

Men vi är registrerade och skrivna som boende i byn, både frugan, jag och pojken, vi är även registrerade på vår närmaste vårdcentral vilket ger oss fri läkarvård och tandvård.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
17 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Så tonårsmödrarna är inte oansvariga?

Hej

Det kan man ju alltid säga, men det blir ju tyvärr dom som tvingas försörja och ta hand om barnen.

Killarna drar bara vidare och gör någon ny tonåring på smällen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On ‎2016‎-‎09‎-‎14 at 21:15, skrev Isan Lover:

Hej

Tonårsgraviditeter är inget nytt vare sig på den Thailändska, Laotiska, Burmesiska eller Kambodjanska landsbygden, det har väl förekommit i hundratals om inte tusentals år?

Bara för 20-30 år sedan var det väl fortfarande vanligt stt man gifte sig redan vid 14-16 års ålder på landet, problemet nu är väl mer att detta är otidsenligt och inte passar i ett modernt samhälle där även mammor behöver utbildning, egen lön och en karriär, ett annat problem är väl att många tonårsmödrar numera överges av oansvariga killar och hamnar i ekonomiska problem.

Mvh isan lover

 

Finns räddare i nöden.

(Kallas för farang)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Finns räddare i nöden.

(Kallas för farang)

Hej

Ja inland är det nog tur att dessa finns.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-03 at 22:09, skrev Isan Lover:

Hej

Själv har jag inte ännu efter så många års resor till Thailand inte tröttnat på:

 

Människorna som jag fortfarande tycker är oförskämt vänliga, generösa, ärliga och glada trots alla år av massturism, stora klyftor och relativt stora mängd fattiga.

 

Den positiva, levnadsglada, avstressade och avslappnade atmosfären och livsstilen på landet som gör att man trivs, går ned i varv, njuter av tillvaron på ett sätt som man kanske inte alltid gör annars.

 

Den Thailändska maten har jag inte heller tröttnat på, det finns en så stor variation, antalet rätter verkar vara näst intill oändligt och man kan få den nästan överallt och det till högst rimliga priser, fortfarande händer det att man upptäcker man nya saker man gillar och inte har provat tidigare.

 

Sen måste jag till mångas förfäran erkänna att jag njuter av att kunna köra MC utan hjälm, bil utan bälte och det även efter att man har tagit sig ett par öl eller några groggar ibland t.o.m tillsammans med polisen.

 

Sen gillar jag fortfarande Isaan musiken, går gärna på molam, konserter eller liknande om jag får chansen, karaoke är jag dock ingen större fan av, men måste jag så kan jag väl stå ut med lite karaoke om det gläder andra och god dricka finns.

 

Dom alltid leende och glada barnen har jag inte heller tröttnat på, liksom dom så ofta utskällda tupparna och hundarna som jag tycker utgör en helt naturlig del av livet i en by på landet.

 

Men mest av allt så är det fortfarande själva bylivet som jag gillar bäst och aldrig tröttnar på, ett mer naturligt sätt att tillbringa livet på i harmoni för alla generationer oavsett ålder kan jag inte komma på, tror att nästan alla skulle må bra av att leva så här och det oavsett om man är 10,50 eller närmare 100 år.

 

Kanske inte så originellt men jag tyckte ändå att det kunde vara bra med en tråd i ämnet som motvikt mot vad man har tröttnat på i Thailand

Mvh isan lover

 

 

 

 

Hej I-L!

Jag håller med dig i det du skriver, möjligen med skillnaden att jag inte kör bil efter ett antal groggar.

Det har inte med regler, lagar och paragrafer att göra. Heller inte med etik och moral att göra - utan av den enkla anledningen att jag vet att jag inte har samma reflexer som när jag är nykter - heller inte samma omdöme.

Jag avundas dig som vistats så mycket i ett land jag verkligen tycker mycket om - men jag kommer inte sålla mig till dem som anser att ett människoliv inte är mycket värt, något jag sett på flera håll i Thailand.

 

I övrigt så anser jag du har en ängels tålamod och världens längsta stubin - egenskaper jag uppskattar.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

Hej I-L!

Jag håller med dig i det du skriver, möjligen med skillnaden att jag inte kör bil efter ett antal groggar.

Det har inte med regler, lagar och paragrafer att göra. Heller inte med etik och moral att göra - utan av den enkla anledningen att jag vet att jag inte har samma reflexer som när jag är nykter - heller inte samma omdöme.

Jag avundas dig som vistats så mycket i ett land jag verkligen tycker mycket om - men jag kommer inte sålla mig till dem som anser att ett människoliv inte är mycket värt, något jag sett på flera håll i Thailand.

 

I övrigt så anser jag du har en ängels tålamod och världens längsta stubin - egenskaper jag uppskattar.

 

 

 

Hej

Bra att du till skillnad mot mig avstår att köra när du har druckit, det är naturligtvis det bästa.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köra i en stad eller på en trafikerad större väg efter det stt jag hade druckit något, men på landet och dom mindre vägarna där så resonerar jag precis som polis, bybor och andra, hittills har detta gått bra i över 30 år, har ännu inte krockat eller orsakat någon skada.

 

Nu går det mot hösten och om några månader sitter man där i byn igen, börjar redan längta lite, men först har vi ju hummerfisket att klara av här hemma.

 

Tack för berömmet, ja jag försöker faktiskt undvika att brusa upp och bära mig illa åt, men ibland går väl även jag över gränsen och begår misstag, men min ambition är att hålla en viss stil och inte låta mig dras med i dom värsta påhoppen, tror inte att detta tillför sakfrågan något eller löser några problem.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
7 timmar sedan, skrev skåneljungen:

Thailänskor..... :-)

Säg det till din fru :crazy:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

skåneljungen
2 timmar sedan, skrev uptoyou:

Säg det till din fru :crazy:

Jag tror hon uppskattar om man inte tröttnar.... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Höll på att säga känslan att åka därifrån... Men det är inte helt sant....

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev skåneljungen:

Jag tror hon uppskattar om man inte tröttnar.... :-)

På henne såklart ja, men inte andra thailändskor.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...