Jump to content
IGNORERAD

Byta skola i Thailand


Big

Recommended Posts

Vad kostar det för en 11-12-årg Thai dotter att byta skola? Är det gratis som i Sverige eller kostar det pengar i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skrev in grabben i en större(bättre?) skola till nästa år och det var gratis.

Fast nu får han åka buss(500B/mån) istället för att cykla för att komma till skolan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vettig skola i Thailand kostar mycket pengar. Skola i Thailand är ungefär att man får vad man betalar för, gratis och hon kommer lära sig läsa samt skriva, allt om Buddha, nästan allt om kungen samt en hel del om Thailand. Betalar du så kommer hon lära sig mycket annat.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang:

Kostar det 10.000Baht för en 11-12-årg Thai dotter för en bättre skola! Rör det sig om de summorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba Big, när jag bodde i Pattaya fick jag priset runt 10,000 baht för en termin för dåvarande tjejens dotter. Men detta var för drygt 5 år sedan, och den skolan var bra. Tror det är marginellt dyrare idag, och om vi snackar "mellanstadiet" så blir det nog några tusenbathare extra. Svårt med skola i Thailand, speciellt eftersom där finns från gratis till miljonbelopp, och att man kan leda hästen till källan men inte tvinga den att dricka, som läraren jag hade till granne sa då... :)

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Damens son byter till en bättre skola, från gratis till betalskola. Hon får betala 10.000 THB/termin i den nya skolan, men det har bra rykte. Grabben är 15 år.

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga, jag vet ej, men tror det. Ska fråga damen sen.

Mvh

BigBossJacken

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Man får vad man betalar är bra ordval.

:wai:

Min "styvdotter" fyller 12 ska byta skola nu.

Mor till barnet sa det finns en "friskola" jag sa aldrig i livet

Det finns friskolor men då är skolgången som den är springer runt som i ett rott bo in ut hit och dit.

Jag ska betala 26000 Baht för ett år, men då ingår buss,mat,datorlån i skolan och då är det skola inge annat spring som i friskolorna.

Har flera Thai bekanter som gått den skolan + dom som sämre ställt gått friskola klasskilnad på barnen i utbildning oxå, därför betalar jag gladeligen 26000:- Baht per termin+kläder böcker

Detta är i Ayuttahaya

Mvh.Plätt

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Quote

Är det 2 terminer på ett läsår som i Sverige?

Ja det är termin byte nu i Mars/April i Ayuttahaya antar det är lika i övriga Thailand

Styvdotern sluta nu på fredag börjar kanske slutet på april början på maj i nya skolan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Plätt

Nu är utgifterna klara för ett år av 3 i finare skola i Ayuttahaya

Dottern 12 År

Skolgång + Bus ToR hem, mat, lån av skoldata = 26100:- Baht

Skolböker = 1850:- Baht

Skoluniform  5 * 350 en uppsättning per skoldag = 1750:- Baht

Allt som allt 29700:- Baht

Sen tillkommer utgifter för diverse förbruknings grejor.

Mvh.Plätt

:wai:

OBS! gamla uniformen på bilden

11311_Say_JPGb5f270670e85df5b38590248afb

11311_Say_JPGb5f270670e85df5b38590248afb

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...