Jump to content
IGNORERAD

Önskar råd inför resan till Thailand.


Leni

Recommended Posts

Hej nu har jag beställt resan åker med Tg 961 nästa vecka och stannar 1 månad och startar i Bangkok

jag har 24 timmar på mig att ändra och bekräfta resan   

Jag har några frågor.

  • Jag har ett Visakort fungerar det bra att använda det i Thailand och är det bra kurser på ATM eller ska jag ta med kontanter eller…?

  • Jag har ingen hemförsäkring där jag nu bor utan tänkte ta en genom  Europeiska ERV  eller är det någon som vet något bättre.

  • Jag såg att det gick att boka flygstol, vilken plats rekommenderas jag flyger ekonomiklass?

  • Biljetten kostar 4671 kr och vad jag förstår så är det bra pris, eller?

  • Undrar om den var ombokningsbar såg inget på sidan eller kan man lägga till om det är så att hemlängtan blir för stor flyger med Thai Air.
  • Jag tar gärna emot tips på resmål tanken är att jag ska resa med buss såvida jag inte fastnar i Pattaya.
  • Men det finns väl bra städer samhällen på andra ställen i Thailand kanske billigare än storstäderna kanske nåt resort  på landsbygden?
  • Eller ska jag ge fan i Thailand och dra till Kambodja Laos, Burma eller..?

Det är frågorna jag kommer på nu, sist jag åkte så var det resecheckar och rökning på planet som gällde så det var ett tag sen.

Mv

Micke

Ps/ Nu lånar jag ett konto av Janne & Leni.

Går inte att registrera ett nytt är det för att vi har samma uppkoppling/router?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Leni

    13

  • Mankan

    7

  • rolba

    4

  • leifen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

24 minuter sedan, skrev Leni:

Hej nu har jag beställt resan åker med Tg 961 nästa vecka och stannar 1 månad och startar i Bangkok

 

jag har 24 timmar på mig att ändra och bekräfta resan   

Jag har några frågor.

 

  • Jag har ett Visakort fungerar det bra att använda det i Thailand och är det bra kurser på ATM eller ska jag ta med kontanter eller…?

    Det ska nog funka

  • Jag har ingen hemförsäkring där jag nu bor utan tänkte ta en genom  Europeiska ERV  eller är det någon som vet något bättre.

    Nej, lär vara ett av de bättre såvitt jag hört

  • Jag såg att det gick att boka flygstol, vilken plats rekommenderas jag flyger ekonomiklass?

    Beror på vilket plan och flygbolag du åker med. EDIT, såg att du gav den infon nu. Längst bak säger en del.

  • Biljetten kostar 4671 kr och vad jag förstår så är det bra pris, eller?

    Beror på flygbolag och segment

  • Undrar om den var ombokningsbar såg inget på sidan eller kan man lägga till om det är så att hemlängtan blir för stor flyger med Thai Air.
  • Kolla bokningen, troligen inte till det priset
  • Jag tar gärna emot tips på resmål tanken är att jag ska resa med buss såvida jag inte fastnar i Pattaya.
  • Bäst att fastna där, där har du hela Thailand i ett nötskal
  • Men det finns väl bra städer samhällen på andra ställen i Thailand kanske billigare än storstäderna kanske nåt resort  på landsbygden?
  • Nej
  • Eller ska jag ge fan i Thailand och dra till Kambodja Laos, Burma eller..?
  • Ta alla, så kan du jämföra till nästa resa.

Det är frågorna jag kommer på nu, sist jag åkte så var det resecheckar och rökning på planet som gällde så det var ett tag sen.

Va, så är det väl fortfarande... ;)

 

 

Mv

Micke

Ps/ Nu lånar jag ett konto av Janne & Leni.

Går inte att registrera ett nytt är det för att vi har samma uppkoppling/router?

 

Ändrades av Bibben

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Extra Bankkort,Kopior på pass o försäkring , Själv tar jag alltid med kontanter ( blivit en liten sport att hitta bra växlingskontor). Men om det lönar sig för en månad är en annan sak. Skall man åka långt så tar jag flyget bara o kolla på nätet när man är där nere. själv tar jag hellre tåg än buss , men visst åkt mycket buss med. Pattaya fastnar man lätt i men finns så mycket annat, bara o testa nytt själv tycker jag det e enkelt att resa i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Bibben:

 

TG961 ger väl en liten hint om vilket flygbolag det gäller :)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Leni:

Hej nu har jag beställt resan åker med Tg 961 nästa vecka och stannar 1 månad och startar i Bangkok

 

jag har 24 timmar på mig att ändra och bekräfta resan   

Jag har några frågor.

 

  • Jag har ett Visakort fungerar det bra att använda det i Thailand och är det bra kurser på ATM eller ska jag ta med kontanter eller…?

     

  • Jag har ingen hemförsäkring där jag nu bor utan tänkte ta en genom  Europeiska ERV  eller är det någon som vet något bättre.

     

  • Jag såg att det gick att boka flygstol, vilken plats rekommenderas jag flyger ekonomiklass?

     

  • Biljetten kostar 4671 kr och vad jag förstår så är det bra pris, eller?

     

  • Undrar om den var ombokningsbar såg inget på sidan eller kan man lägga till om det är så att hemlängtan blir för stor flyger med Thai Air.
  • Jag tar gärna emot tips på resmål tanken är att jag ska resa med buss såvida jag inte fastnar i Pattaya.
  • Men det finns väl bra städer samhällen på andra ställen i Thailand kanske billigare än storstäderna kanske nåt resort  på landsbygden?
  • Eller ska jag ge fan i Thailand och dra till Kambodja Laos, Burma eller..?

Det är frågorna jag kommer på nu, sist jag åkte så var det resecheckar och rökning på planet som gällde så det var ett tag sen.

 

Mv

Micke

Ps/ Nu lånar jag ett konto av Janne & Leni.

Går inte att registrera ett nytt är det för att vi har samma uppkoppling/router?

 

Visakort funkar bra i Thailand både i butiker och ATM´s. Brukar dock vara en avgift på ATM på 150 baht för uttag så det är ju dumt att göra småuttag. Funkar inte den ena bankens ATM med ditt visa kort så prova en anan banks så brukar det gå.

 

Teckna en separat reseförsäkring om du inte har det i hemförsäkringen. Ingen aning om Europeiska är bättre eller sämre än någon annan.

 

Svårt att säga, jag brukar vilja sitt långt bak i gången men det är upp till var och ens smak och tycke.

 

Priset verkar bra med Thai men för det priset är den förmodligen inte ändringsbar. Fråga på Thai airways kontoren i Thailand om det skulle bli aktuellt med ändringar.

 

Skulle rekommendera dig att åka runt lite, Bangkok, Pattaya, Hua Hin, Kananchanburi bör du hinna med på en månad och få lite blandade upplevelser. Börja med Thailand om det är första gången i asien.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Bibben:

Jag såg att det gick att boka flygstol, vilken plats rekommenderas jag flyger ekonomiklass?

Beror på vilket plan och flygbolag du åker med

Flyger med Thai tg 961     Boeing 777  tror jag det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

TG961 ger väl en liten hint om vilket flygbolag det gäller :)

 

Finns en EDIT men självklart har du rätt.

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tidigare tog jag alltid ut på ATM

nu är väl avgiften 180 bath + vad din bank i sverige tar för avgift

Eftersom avgifterna höjs hela tiden så senaste resan

hade jag kontanter med mig till största delen av  reskassan

Kommer att göra så också nästa tripp i november

ICA.s mastercard i reserv

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

  • Biljetten kostar 4671 kr och vad jag förstår så är det bra pris, eller?
    • Det är i alla fall inget dåligt pris men för årstiden ganska normalt 

       

  • Undrar om den var ombokningsbar såg inget på sidan eller kan man lägga till om det är så att hemlängtan blir för stor flyger med Thai Air.
    • Åk till Pattaya så får du inte hemlängtan :)
  • Jag tar gärna emot tips på resmål tanken är att jag ska resa med buss såvida jag inte fastnar i Pattaya.
    • Det går buss till Pattaya :)
    • Är väl kanske beroende på vad du söker.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Mankan:

 

 

  • Biljetten kostar 4671 kr och vad jag förstår så är det bra pris, eller?
    • Det är i alla fall inget dåligt pris men för årstiden ganska normalt 

       

  • Undrar om den var ombokningsbar såg inget på sidan eller kan man lägga till om det är så att hemlängtan blir för stor flyger med Thai Air.
    • Åk till Pattaya så får du inte hemlängtan :)
  • Jag tar gärna emot tips på resmål tanken är att jag ska resa med buss såvida jag inte fastnar i Pattaya.
    • Det går buss till Pattaya :)
    • Är väl kanske beroende på vad du söker.

Jag tror jag fattar. Pattaya är platsen som är nummer 1 ja fan det lockar hade ju tänkt en vilosemester, men som sagt det lockar.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Leni:

Verkar inte stämma med sidan jag bokar ifrån.Stämmer inte med ritningen????maipenrai.jpg:haha:

 

 

 

Haka inte upp dig så mycket på det, välj gång eller fönster och en bit från toa så blir det nog bra. 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

LÄNGST bak höger eller vänster sida är de bästa i ekonomiklassen, kontanter ger något bättre kurs (om du hittar "rätt" växlingskontor i Pattaya).

Tänker du fastna på något ställe är hör nog Pattaya till de bättre. Allt finns runt hörnet och prisnivån är rimlig (bäst av alla turistorter).

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Bibben:

 

 

Haka inte upp dig så mycket på det, välj gång eller fönster och en bit från toa så blir det nog bra. 

 

Nu är det gjort blev ett fönster för 49kr extra.  Hem tänkte jag vara lite vild and crazy och inte boka plats.

Satan vad löjlig man är, men är så impad över alla möjligheter med att boka på nätet, det har hänt lite på 25 år.:blind:

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Leni:

Verkar inte stämma med sidan jag bokar ifrån.Stämmer inte med ritningen????maipenrai.jpg:haha:

 

Nä det såg onekligen lite konstigt ut. Jag sökte bara på den flighten och då var det den skissen som kom upp.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt suveränt vad med goda råd jag får. :clapping:

En fråga till, går det bussar från flygplatsen till Pattaya och är det marigt att hitta dom.

Jag är fortfarande kvar när flygplatsen hette   Don Muang   eller nått sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med, du kommer att ha skitkul oavsett vad du gör. Försäkring måste du ha, men kolla så det inte är en skitförsäkring. Läs det finstilta noggrant.

Sitta på flyget, kan du sova så fönster annars gång och inte alltför långt bak då motorerna låter illa. Men inte raden längst fram heller även om benutrymmet är magnifikt så fick jag senast en slokande skärm - den var lite trött och jag fick sitta och hålla i fanstyget när jag ville se en film.

 

Var man vill åka - jag gillar att ibland träffa lite MPRare och tar gärna en omväg för att göra det. Bott i pattis ett tag (månader, inte år eller så) och det funkar - har ännu inte varit på WS så man kan bo där utan att hamna i dom lite märkligare kvarteren. Men nu är det Jomtien som gäller.

 

Pannbensknackaren i Kao Lak var ju trevlig att träffa - maitan likaså men han har ju smitit nu. Ragson är lika cool i verkligheten som på nätet. Sen många andra.

 

Enda jag inte gillar är stora städer så BKK undviker jag om jag kan.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en riktig blåsning att växla kontanter på flygplatsen, förlorar ca 15%. Ska visserligen finnas någonstans men tveksamt att du hittar det kontoret. Så börja med att ta ut på kortet. Pattaya är bra att starta med, det finns det mesta där. Om det passar dig återstår att se. Prisvärda hotell speciellt om du betalar för en månad. Lycka till 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Leni:

Helt suveränt vad med goda råd jag får. :clapping:

En fråga till, går det bussar från flygplatsen till Pattaya och är det marigt att hitta dom.

Jag är fortfarande kvar när flygplatsen hette   Don Muang   eller nått sånt.

Jag visst går det buss. Har själv inte provat då jag oftast haft mycket packning (Golfbag) och då har det varit bekvämt och ändå ganska prisvärt med en taxi för dryga 1000 THB direkt till hotellet.

 

Har hört flera som dock tycker det är smidigt och billigt med bussen.

 

http://airportpattayabus.com/suvarnabhumi-airport-Pattaya-bus-schedule-timetable

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Leni:

Helt suveränt vad med goda råd jag får. :clapping:

En fråga till, går det bussar från flygplatsen till Pattaya och är det marigt att hitta dom.

Jag är fortfarande kvar när flygplatsen hette   Don Muang   eller nått sånt.

Vilket plan vetefan, buss 389 använder jag i alla fall.

 

Ska snoka lite...

 

Level 1 gate 8 http://airportpattayabus.com/

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Växlar gör du bra på "Superrich" på flygplatsen på nedersta planet där flygtåget in till stan går

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Direktbussen till Pattaya kostar 130 Baht. Eller ännu billigare. Jag har hört att de skulle sänka priset. Den stannar på tre eller fyra platser i Pattaya. Sen får man räkna med 100-200 för en grisbuss till hotellet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...