Jump to content
IGNORERAD

Totalrenovering av radhus och bygga ett smarthem


Gustav

Recommended Posts

Hej Den här tråden ska handla om mina desperata försök att renovera upp ett radhus i Pattaya. Och att bygga ett Intelligent hem.smart hus, kalla det vad du vill. 

Ut åkte möbler och sånt, sålde det mesta. Och tur var det för skitigt blev /är det. 

t13912676_10153930428173737_5516389967948409845_n.jpg

13895538_10153920001183737_7748522027618121434_n.jpg

Kabel koppla koppla inget blev bra men mer om detta

13932766_10153930428538737_5160110018522443317_n.jpg

13913755_10153951511718737_1249075619868636992_o.jpg

13995581_10153951511678737_2149060292140812136_o.jpg

Den här välklippta mannen, satte Hiltin med slag i nykaklade väggen med en slö borr. Vad händer? Ja det kunde jag räkna ut själv. Behöver ingen sådan erfarenhet :-(

Så Mr Boss som skruvar duschväggar själv, vet det tusan om han var så mycket bättre.

Men badrummet blev ganska bra i slutändan när jag själv fick foga lite där dom hade "glömt"

Ja den här mannen hade vi fått rekommendationer att använda från en god bekant.  Vi förstår fortfarande inte vad tusan han kunde få så bra rekommendationer! För huset var inte fint när badrum och elen var klar. Felkopplad ej fungerande jordfelsbrytare, konstiga elkanaler osv, ja ska inte tråka ut er med gnäll. Bara göra om och göra rätt, finns mera pengar i ATMen.

Så mannen fick sparken.  För några dagar sedan dök våran AC kille upp. Han har fixat med ACn förut och är bra. Han gick runt i huset och skakade huvudet åt el helvetet. Han kunde fixa elen så den blev bra och snyggt sa han.

Okej visa först att du kan flytta några AC och göra ett snyggt jobb så kan vi prata om det hela.  Jodå han har flyttat alla AC så vi kan bygga om, fixa en ny balkong höja och fixa kökstaket osv. Och jag var som en igel på dom och kollade. 

Blev riktigt bra.  Sedan visade han mig hur han skulle kolla elen, och jordningen. Vad som var fel och hur han tyckte vi skulle göra. Kan bara säga att han fick jobbet börjar på måndag. Han kunde visst fixa fram en målare eller om han skulle måla själv. Lite osäker där..

Ja om han fixar till elen med samma stil som AC flyttningarna så får han nog fixa målningen med. PHU!!! Mycket text blev det ska hålla mig kort i nästa inlägg. :-)

 

Förra el killen såg skrämd ut på min lilla låda med godsaker, nya snubben sa MPR! :-) Har du kopplings schema inga problem. Vet inte om jag ska bli orolig eller inte. Han kanske bara inte vill tappa ansiktet.  Men Fas Nolla Jord borde han väl kunna. Jag vet till och med nästan vad det är. Om man är i fas och en nolla så spritter det i kroppen..... 

Julafton___F_rsta_steget_till_ett_smart_digitalt_hem.__Tack_Stefan_H_gglund_f_r_att_du_fixade_paketet_till_mig..jpg

Det är bara ett gäng switchar som ska byggas in bakom alla strömbrytare i huset.  Kommer bli ett smart hem. (Hoppas jag) Larm automatisk AC styrning, etc etc. 

 

Så kanske kommer ett nytt inlägg om det nu inte spårar ut för mycket här på MPR. 

 

 

 

13920870_10153930428073737_4145424028058454741_n.jpg

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Gustav

    119

  • lillamannen

    6

  • scorpio63

    6

  • soi covboy

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Mera inlägg i från TS ser jag då redan fram emot

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenis Gustav var ett tag sen .....Har du något bra tips på billiga priser till vera plus tillbehör ....Håller själv på att bygga smart home i mitt hus ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skoj skall följa dig med spänning.

 

Ja det gäller att välja sina hantverkare. Får oftast övervaka och dubbelkolla allt, hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev wavis:

Tjenis Gustav var ett tag sen .....Har du något bra tips på billiga priser till vera plus tillbehör ....Håller själv på att bygga smart home i mitt hus ..

Hallå

Köpte min lilla godis låda på "m.nu" om det är bra priser vet jag inte. Tycker inte att det skiljer sig så mycket. Blir väl lite aliexpress och lite ebay så småningom. Om motivationen håller i sig. Bygger först upp larmet.  Larmet ska kolla först om dörrar fönster är stängda, sedan om någon är hemma, stänga av AC, spisplattor, ugn, vattenkokare osv. Sedan sätta allt i beredskapsläge. 


 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev samet:

Skoj skall följa dig med spänning.

 

Ja det gäller att välja sina hantverkare. Får oftast övervaka och dubbelkolla allt, hela tiden.

Ja och det är ett helvetes jobb. Men nya snubben verkar vara bra. Man tycker att dom skulle skärpa sig när dom vet att det blir mycket mera jobb om dom sköter sig. Gamla hantverkaren vet hur mycket jobb vi ska göra på kåken så jag är förvånad hur jävla illa han skötte sig.  

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Byggtrådar är alltid trevliga att följa......

Keep it up........:thumbsup:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med klantiga hantverkare är att man själv känner sig som ett riktigt proffs! 

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
Precis nyss, skrev Gustav:

Fördelen med klantiga hantverkare är att man själv känner sig som ett riktigt proffs! 

 

 

He he he he, jag förstår precis hur du menar......

Hade en målare från det kommunala bostadsbolaget här för några år sedan för att måla om badrummet som var fuktskadat.......

Anade oråd när han började fråga mig om det bästa sättet att måla om......

"Tror du jag skall sätta glasfiberväv innan jag målar?"

"Skall jag slipa ner dörrfodrerna för att bli av med sprickorna?"

Etc. etc......

Jag svarade: "Jag jobbar med kött, så du kanske kan detta bättre än jag?"

När man såg resultatet, så mycket riktigt, jag hade gjort det bättre själv.......

 

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kötthandlarn:

 

He he he he, jag förstår precis hur du menar......

Hade en målare från det kommunala bostadsbolaget här för några år sedan för att måla om badrummet som var fuktskadat.......

Anade oråd när han började fråga mig om det bästa sättet att måla om......

"Tror du jag skall sätta glasfiberväv innan jag målar?"

"Skall jag slipa ner dörrfodrerna för att bli av med sprickorna?"

Etc. etc......

Jag svarade: "Jag jobbar med kött, så du kanske kan detta bättre än jag?"

När man såg resultatet, så mycket riktigt, jag hade gjort det bättre själv.......

 

 

Var det Hamnoi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn
27 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Var det Hamnoi?

 

T.o.m han hade gjort det bättre......:giggle:

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Var det Hamnoi?

 

Håhåjaja, var det fotlist som taklist, eller tvärtom som du satte upp i villa villerkulla ?:D

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Smarta kåkar är ju kul, jag lekte med en lite större anläggning dock i 23 år. Lyckades inte ha ihjäl nån ens - men det var nog nära ibland.

Fundera två gånger på vad du gör och var lite försiktig med elen. Dom är inte kloka nånstans i Thailand när det gäller el så kolla, kolla igen och sen en gång till.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev hamnoi:

 

Håhåjaja, var det fotlist som taklist, eller tvärtom som du satte upp i villa villerkulla ?:D

 

Det var ju i en skrubb, så då tar man vad man har ;) 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Gustav:

Hallå

Köpte min lilla godis låda på "m.nu" om det är bra priser vet jag inte. Tycker inte att det skiljer sig så mycket. Blir väl lite aliexpress och lite ebay så småningom. Om motivationen håller i sig. Bygger först upp larmet.  Larmet ska kolla först om dörrar fönster är stängda, sedan om någon är hemma, stänga av AC, spisplattor, ugn, vattenkokare osv. Sedan sätta allt i beredskapsläge. 


 

Oki..  Jag kör just nu nexa på kyl frys och enkelriktade kännare , kan va gott o få ett mail när man e nere i Thailand att frysen gått under inställda grader ,,håller på o renoverar övanvåningen i mitt hus o sätter in godsaker i varje dosa , Vad jag förstått kommer vera nu med ett nytt system som klarar både 833 ,,433 ,, blir ju billigare om man kör på enkelriktad typ kännare på frys osv osv ,, sen kan man lägga pengarna på vera  833,, så skicka gärna pm om du hittar bra priser på en bra sida  , jag gör likaså ...Ha de ,,,(hur går det med Quadarna)....

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev wavis:

Oki..  Jag kör just nu nexa på kyl frys och enkelriktade kännare , kan va gott o få ett mail när man e nere i Thailand att frysen gått under inställda grader ,,håller på o renoverar övanvåningen i mitt hus o sätter in godsaker i varje dosa , Vad jag förstått kommer vera nu med ett nytt system som klarar både 833 ,,433 ,, blir ju billigare om man kör på enkelriktad typ kännare på frys osv osv ,, sen kan man lägga pengarna på vera  833,, så skicka gärna pm om du hittar bra priser på en bra sida  , jag gör likaså ...Ha de ,,,(hur går det med Quadarna)....

Har liggande en hel del grejer 433 som du kan få köpa. Mest vägg pluggar en telldust  net dovado router och lite annat. Eller kanske någon annan som är intresserad?  Finns en bra enhet till Veran som heter rx433 om man vill ha den funktionen. 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Gustav:

Har liggande en hel del grejer 433 som du kan få köpa. Mest vägg pluggar en telldust  net dovado router och lite annat. Eller kanske någon annan som är intresserad?  Finns en bra enhet till Veran som heter rx433 om man vill ha den funktionen. 

Quaddarn ligger lite på is.  Lika kul men inte gjort nått eller flugit nått i år. ?

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens något dimmiga rapport

 

Så här ser inkommande elen ut! Min el gubbe tycker inte om detta så han ska fixa till det hela. Kanske lite mera eltejp? Han mumlade nått om klen kabel också!

IMG_7442.JPG

 

Jord är bra att ha sa gubben och slog ett jordspett i golvet! Vet det tusan om det är bra eller inte. Men kanske bättre än ingen?

 Man får inte vara så knusslig. Elen i Thailand är inte alls lika farlig som i Europa! Måste vara så, säkert jag lovar!!

JoIMG_7430.JPG

Sånt här fint arbete måste man nog ha tränat på i veckor. 

IMG_7429.JPG

IMG_7449.JPG

Kanske det här blir bättre?

IMG_7457.JPG

In i dimman!

IMG_7474.JPG'

Men titta en gubbe kommer ut från Huset

IMG_7476.JPG

 

 

Badrummet kommer nog att bli fint när jag får till lite smådetaljer som dom missat. Fick foga om en del för det hade dom missat. Nya Killen är mycket mera noga att det blir bra han skurade till och med golvet när dom hade stökat ned. Varmvatten beredaren har digital display! Det måste man ha så man vet hur jävla hett vattnet är när man bränner sig! Tyvärr så hittade jag ingen med Wifi eller Bluetooth :-(

 

 

IMG_7433.JPG

Här ska taket höjas 60 cm och en ny köksinredning. Blir nog ett litet L format kök. Har inte bestämt mig ännu. Men blank vita köksluckor och svart granit bänk blir det nog. Golv och väggar vet det tusan kanske vaniljfärgade väggar och mycket ljust golv? Fönstret på väggen till Toan ska sättas igen. Gillar inte fönster till Toan från köket! Hoppas att kackerlackorna flyttar för dom är inte välkomna mera!!

IMG_7466.JPG

 

 

 

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu så börjar det se ut som det ska med elektriciteten!  Många kablar är det! Snubben som gjorde första omgången sa att han skulle byta alla kablar. Min nya gubbe sa att det var inte bra gjort. små stumpar, gamla kablar också vidare. Han har behållit allt som gick att behålla och ändå måste komplettera med 2 nya rullar kabel. Tyvärr dog telefonens batteri Han visade en stor kabelhög med gammal kabel som han bytt ut.

Här är mannen som gör att man blir glad, proffsig duktig och påhittig. Han talar om om mina ideer är bra eller dåliga, kommer med egna bra ideer. Bla annat har han flyttat proppskåpet lite och ändrat om lite bland kablarna som går till skåpet. Nu slipper man fula kablar och kabelkanaler.

Så idag är jag glad!! :-)

 

2016-09-01 17.12.58.jpg

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm förra gubben sa att han bytt ut all gammal kabel. Titta vad den nya gubben hittade på vinden!  Han sa att priset han gav mig var att bara lägga kabeln i rör och kolla att det var riktigt gjort. Men det blev en nästan ominstallation.  Men sagt är sagt och han tar inget extra för detta. Så han får också fixa innertaket och måla om.  Får se om han är lika duktig på detta. Seriös snubbe i alla fall.

Halva priset mot den förra snubben så.... Ja om det inte blir bra får man väl ta dit en tredje.... Blir dyrt om man måste betala och fixa 2 gånger på alla jobb. Har dessutom blivit tvungen att köpa upp lite verktyg och sånt för att själv kunna fixa.

På måndag kommer det hända grejor!!! :-)

2016-09-02 10.24.30.jpg

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

M.nu är kungliga på både support och leveranser.

Z-wave är det protokoll som gäller om man vill ha dubbelriktad kommunikation, Nexa ger inget svar på om den är på eller inte, så om det gäller värme eller kyla så måste Nexa kompletteras med givare, dom är trots allt billiga.

Själv har jag hela huset uppkopplat med en kombination av Nexa och z-wave.

Huslarmet ligger på Z-wave och jag kör en fristående hub för Telldus och Nexa.

Alla strömbrytarna i huset är utbytta mot trådlösa, och temperaturen övervakas.

 

Det är hur kul som helst att komma på nya saker att fjärrstyra.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev scorpio63:

M.nu är kungliga på både support och leveranser.

Z-wave är det protokoll som gäller om man vill ha dubbelriktad kommunikation, Nexa ger inget svar på om den är på eller inte, så om det gäller värme eller kyla så måste Nexa kompletteras med givare, dom är trots allt billiga.

Själv har jag hela huset uppkopplat med en kombination av Nexa och z-wave.

Huslarmet ligger på Z-wave och jag kör en fristående hub för Telldus och Nexa.

Alla strömbrytarna i huset är utbytta mot trådlösa, och temperaturen övervakas.

 

Det är hur kul som helst att komma på nya saker att fjärrstyra.

Ja det är himla skoj! :-) Köpt styrenheter för AC så när man slår på larmet är det tänkt att AC ska stängas av. Alla brytare ska ha en puck så man kan fjärrstyra dom. Nattbelysning så man slipper snava. Deckarna har temperatur och luxmätare inbyggt. Kommer nog att ha fjärrstyrda rullgardiner

Vi kanske ska fixa en tråd här på lite bra ideer?

Ha det gott

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...