Jump to content
IGNORERAD

Gjuta infart på tomten


Burken

Recommended Posts

Skall gjuta ca 40 meter väg på tomten. Har ingen erfarenhet av betongvägbyggen så all info är välkommen.

Nu har vi vanligt väggrus på sandmark.

Används det någon speciell betong för väg? Tjocklek på betongplattan, armeringsdimension o.s.v.?

Vad anser ni vara skälig kostnad inkl. allt för detta jobb?

Ändrades av Burken
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en väg som håller för alla normala fordon, så skulle jag köra med 10cm betong (styrkan kan du köra med vanlig 250-300, kallar de det här omkring) med helt vanlig armeringsmatta med 20cm hålrum.

 

Ca 11.000 Baht per betongbil, är med 6m3 som då räcker till 60 m2

Armeringsmattan kostar ca 1.500-2.000 Baht per rulle och de är 50m långa x 3m (finns 2,5 meter också), har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Burken:

Hur mycket kan arbetskostnaden vara på ett ungefär?

 

Tre gubbar gör det där på två dagar.

En betongbil om dagen.

 

Så nån tusing i arbetskostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte vettigt att dela upp "plattan" i sektioner, några mm spalt emellan?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Är det inte vettigt att dela upp "plattan" i sektioner, några mm spalt emellan?

 

 

Jag har gjort det i efterhand med en vanlig 5" vinkelkap.

Det är ett måste att kapa eller gjuta i sektioner.

Kapa är lättare. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

hej  jag gick ut och stegade utanför vårt hus där thailändarna gjutit vet ej hur tjockt lager men ca 6,5 meter är varje sektion och ca 15 mm mellan sektionerna. mvh 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Jag har gjort det i efterhand med en vanlig 5" vinkelkap.

Det är ett måste att kapa eller gjuta i sektioner.

Kapa är lättare. :D 

 

Vad är anledningen och hur stora ska sektionerna vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

 

Vad är anledningen och hur stora ska sektionerna vara?

 

Anledningen är att betongplattan garanterat spricker. Förr eller senare.

Och kapningen eller sektionerna är bara till för att själv bestämma var sprickan hamnar och att man slipper naturligt sprickutseende.

Bättre med en rak spricka än oregelbunden ful sak.

 

Jag har ca 5 meters sektioner på min lilla infart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bad svärfar gjuta en betonguppfart för oss, men eftersom han hade en del cement över så göt han i princip hela tomten, slipper i alla fall att klippa gräset för att se något positivt i det hela...(huset håller på att byggas om, därför det ser lite demolerat ut om ni undrar)

 

2016-02-23 14.29.25-2.jpg

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Anledningen är att betongplattan garanterat spricker. Förr eller senare.

Och kapningen eller sektionerna är bara till för att själv bestämma var sprickan hamnar och att man slipper naturligt sprickutseende.

Bättre med en rak spricka än oregelbunden ful sak.

 

Jag har ca 5 meters sektioner på min lilla infart.

Det kallas krympsprickor, en följd av att vattnet(inte allt givetvis) försvinner ur betongen när den "brinner" (härdar alltså) man gör samma sak på alla betongkonstruktioner men just golv/vägar är det extra synligt på. Sen föreställer jag mig att man har i mer vatten i Thailand på grund av värmen så då kan det bli tydligare krympsprickor. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärt barn har många namn
Delfog är ett av dessa,Vct vatten cement talet räder som styr i Svedala borde vara samma i Thailand lågt Vct lite vatten starkare betong, sen kan man ha i mer sk flytmedel för att hanteringen ska bli enklare finns också sk fördröjning , antal mm tjock platta bör Vara min 100 mm men det hänger på bärigheten i underlaget man gjuter på. Avsluta med strålkastare ytan samt vattna så blir resultatet bättre, kapa upp delfogarna efter någon dag


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev masse46:

Kärt barn har många namn
Delfog är ett av dessa,Vct vatten cement talet räder som styr i Svedala borde vara samma i Thailand lågt Vct lite vatten starkare betong, sen kan man ha i mer sk flytmedel för att hanteringen ska bli enklare finns också sk fördröjning , antal mm tjock platta bör Vara min 100 mm men det hänger på bärigheten i underlaget man gjuter på. Avsluta med strålkastare ytan samt vattna så blir resultatet bättre, kapa upp delfogarna efter någon dag


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Givetvis ska man ha samma vct i Thailand som i Sverige, när man ökar på vattnet måste man följaktligen även öka på cementen. Jag har jobbat ihop med några som var i Afrika och byggde bussgarage i Angola, och värmen gjorde att den vart väldigt svårbearbetad om man inte gjorde den "blötare"! varför dom inte använde flyttillsats vet jag ej? det kanske inte fanns att tillgå i Angola på 80 - talet. 

 

Komprimera gärna underlaget innan gjutning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade 80 000 bath för arbetet men jag är nöjd med 130 paket klinkers.

Gjutningen i sig gick snabbt så det vågar jag inte gissa kostnaden på men det var massa gubbar.

Klinkersläggarn med sin fru tog tid men det blev bra.

Klinkersen gick på dryga 30 000 men då  köpte vi inte det billigaste.

 

DSC02752.JPG

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om infarter så börjar cementen på vår "gårdsplan" bli dålig efter 8 år. Det verkar som om alger och högtryckstvätt sliter hårt på cementen som börjar luckras upp. Hur gör man när det måste göras om. Lägger man ny cement ovanpå eller måste allt det gamla bilas bort?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-28 at 20:08, skrev Galten:

Betalade 80 000 bath för arbetet men jag är nöjd med 130 paket klinkers.

Gjutningen i sig gick snabbt så det vågar jag inte gissa kostnaden på men det var massa gubbar.

Klinkersläggarn med sin fru tog tid men det blev bra.

Klinkersen gick på dryga 30 000 men då  köpte vi inte det billigaste.

 

DSC02752.JPG

hej Galten undrar om du har speciella klinkers för halkrisken  vid nederbörd? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev lasseiudon:

På tal om infarter så börjar cementen på vår "gårdsplan" bli dålig efter 8 år. Det verkar som om alger och högtryckstvätt sliter hårt på cementen som börjar luckras upp. Hur gör man när det måste göras om. Lägger man ny cement ovanpå eller måste allt det gamla bilas bort?

Kan du inte planbila ytan så den blir ren och rugglig för en bra vidhäftnig och en ny finsats på ca 5 cm.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎31 at 08:00, skrev haan:

hej Galten undrar om du har speciella klinkers för halkrisken  vid nederbörd? mvh

Har fått lite skäll för mina beslut då badrummen är sträva och farstun som granit för och minska halkrisken.

I övrigt inne är det halt som f-n om det kommer vatten på så det måste torkas.

Men torrt är det suveränt.

Ute har vi mönster på så det är inte så farligt men man skall alltid se upp vid regn.

 

Det är ju balansgång lätt och göra rent och halkrisk.

 

I Carporten/ utfarten hade vi inte så mycket glacyr heller så det finns väl risk att det blir missfärgningar men bara det blir snyggt så gör det inget.

Hade fått köpa klinkers för halva priset med tjock glasyr men jag ville ha ljust med mönster på som man känner med handen och inte för hal.

Ligger väl själv två meter ner i jord innan klagomål.

 

 

Badrummen trots att de är rena sandpappret så är det inga problem än.

Känner med handflatan då jag är praktiskt lagd och inte lyssnar när det gäller inköp till oss.

 

Halkar ni hos oss så beror det på Spriten.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...