Jump to content
IGNORERAD

Vad tröttnar man på i Thailand ?


Rospigg

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev uptoyou:

 

För mig tog det drygt två dygn sen hörde jag inte dom mer.

Den egenskapen skulle jag åxå vilja ha, hade en farm med odjuren i 3 månader utanför fönstret i Maha Sarakham och jag vande mig inte ens då. Trafik och annat skit stör mig inte alls men just tupparna är tydligen omöjliga för mig att vänja mig vid. :(

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 331
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kitungmakmak

    39

  • Boa52

    16

  • Knasen

    16

  • Soengsang

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vad "man" tröttnar på är givetvis helt subjektivt och det finns säkert flera hundra saker som olika personer kan tröttna på baserat på varför de flyttade till Thailand, varför de lämnade Sverige, intressen, fysisk status, ekonomiska möjligheter, flexibilitet osv. Vad jag tröttnat på är egentligen bara trafiken i Bangkok samt ibland värmen i april-juni. En timme i bil till och från dotterns skola, en sträcka på 5 kilometer, känns ibland lite tröstlöst men på vägen dit kan jag snacka med dottern och på vägen hem sätter jag på lite musik och det funkar; att pendla en timme om dagen är ju trots allt inte så ovanligt i Sverige heller och förmodligen inte särskilt mycket roligare. Det finns ju lösningar till när det är för varmt också; man kan slå på air-con och sätta sig inne eller så härdar man ut och tänker att för varmt tre månader om året trots allt är bättre än för kallt nio månader om året.

 

Det finns givetvis också en massa småsaker som jag ibland stör mig på men om man som jag har ett jobb och barn i skolåldern så finns det liksom större problem, och glädjeämnen, att fundera runt så de småsakerna fladdrar bara förbi. Om jag fortfarande är kvar i Thailand den dagen dottern lämnar boet och jag slutat jobba så kommer jag säkert lägga mer tid på analysera allt jag inte gillar men förhoppningsvis har vi då råd att bo i Sverige eller annat land en stor del av året och då blir det nog bra ändå.

 

På det stora hela tycker jag Thailand är ett lätt land att leva i och få problem är stora nog att bry sig om, förutsatt att man har hyfsat med pengar. Med det sagt tvivlar jag inte på att det finns länder som är ännu bättre och att Thailand givetvis inte passar alla. Sedan finns det dessvärre också de som aldrig lyckas trivas någonstans men det bottnar nog oftast i att de inte trivs med sig själva och tyvärr går det ju inte att flytta ifrån sig själv.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

Sedan finns det dessvärre också de som aldrig lyckas trivas någonstans men det bottnar nog oftast i att de inte trivs med sig själva och tyvärr går det ju inte att flytta ifrån sig själv.  

 

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Det är ju en direkt samhällsfara.

112 funkar ändå, via andra operatörers master.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev frason:

112 funkar ändå, via andra operatörers master.

 

Alla viktiga telefonsamtal kan tyvärr inte gå via 112. Jobbar herrn möjligtvis på telia?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

 

Risbyn finns inte på min karta.

Jag tog in på Harrys hotell i Pattis när frugan åkte till byn.

 

Alla får inte vara ensamma i Pattis.:doubt:

När frugan drar till risbyn måste dom måste snällt följa med som en knähund.:burn_joss_stick:

Själv går det bra med nån dag hos familjen,sen ensam till Pattis.:big_smile:

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Spännande att höra andras åsikter när man rör om i grytan om vad som är mindre bra i LOS, men också allt vad man kan göra för att få tiden att gå.

 

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Skrivit det förut vad gör du i Sverige på fritiden, samma sak går att göra i Thai och har du hobby eller nåt går det att fortsätta med det i Thai också. Sen att reta upp sej på oljud som finns där och inte i Sverige är väl för att du har inget att göra.

 

 

Visst har ja startat upp en populär hobby som sjukpensionär i Sverige, men den låter sig inte utvecklas eller göras på ett bra sätt i Thailand, Släktforskning. Då kanske någon vill skriva att nästan allt finns på internet. Icke ! Mycket måste kompletteras via besök på arkiv m. fl platser.  Eller så är det som en bror till mig berättade nyligen, en som alltid har tyckt om att snickra, måla, gräva och göra saker med händerna och kroppen. Han har fått väldigt ont i handlederna och måste sluta med det. Sitter nu mest hemma och vet inte vad han skall göra. Fortsätt med din hobby ( ditt intresse ) skriver Boa52   Att jag stör mig på mängden ljud i i Thailand går väl till en del att påverka beroende på var man sätter ned sina bopålar, men kanske inte fullt ut. Jag kan inte som en bekant till mig muta in "halva byn" och och sätta upp ett blå - gult staket runt om. Ekonomin tillåter inte detta.

 

Nu var det ändå inte den inledande frågan, vad man skall göra på sin fritid ( tid ) i Thailand, utan vad man som fast boende tröttnar på. Förstår att det kan vara väldigt individuellt beroende på ålder och boendeort m.m.

 

Mvh // Rospigg

 

Ändrades av Rospigg

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag har än så länge inte tröttnat på något specifikt, men det kanske hänger ihop med att jag har häcken full varje dag. Alla sa "Vad skall du göra på dagarna ? "

jag svarade då ingenting, men jag fick äta upp dom orden, börjar dagen med en timmes promenad med hundarna kl 06.00, sedan dusch för att sedan köra sonen till skolan

en mil bort, sen förstärkt frukost och samtal med frugan om vad som skall göras med limeodling, land o.dyl. Hus o trädgård skall ha sitt, golfsvingen skall underhållas

och menyn för dagen är heller ingen lek att få till :).

Inköp skall planeras o genomföras, soffan skriker efter samkväm, så kort sagt hur hinner man med att tröttna ?

Hinner knappt med att umgås med grannar o bekanta, hur jag fick dagarna att räcka till när jag hade ett arbete är numera en gåta som jag inte har svar på, eventuellt

underproducerade jag en aning dom sista åren, fast det är nog tveksamt med tanke på lönen jag fick 555555.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Skrivit det förut vad gör du i Sverige på fritiden, samma sak går att göra i Thai och har du ingen hobby eller nåt går det att gfortsätta med det i Thai också. Sen att reta upp sej på oljud som finns där och inte i Sverige är väl för att du har inget att göra

Hmm.Jag har ju skidskytte som hobby.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev hakancnx:

Betr sysselsättning så rekommenderar jag detta redskap.

Har givit mig många upplevelser och nya vänner.

 

image.jpeg

 

Hej

 

Instämmer till 100%, jag cyklar mer eller mindre dagligen när jag befinner mig i Thailand. Brukar ställa upp i några

cykellopp också. Thaiarna själva har ju dock lite besynnerlig inställning, de anser inte att det går att

cykla när det är varmt. Istället ska det vara på kvällen, då utan lyse när det blivit mörkt.

Jag har försökt förklara, att när man klär på sig som dom gör, så kokar man ju upp inifrån. Klart att man inte kan anstränga sig då.

Att istället ha shorts och T-shirt, bli dyngblöt av svett, och fartvinden kyler hela tiden, det går inte hem hos dem..

Givetvis måste man använda solskydd på bar hud.

 

Detta bottnar ju i Thaiarnas livrädsla att huden blir lite brun, detta är förfärligt......

Frugan cyklar också, och får hellre värmeslag än att bli lite solbränd.

 

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev thomas001:

Detta funkar!

skytte.jpg

Är nog farligt i Bangkok trafiken tror jag.:waaaht:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev B747:

Hmm.Jag har ju skidskytte som hobby.

:smile:

 

3 minuter sedan, skrev thomas001:

Detta funkar!

skytte.jpg

+ att ta sej ett skjut, lätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Har slutat att tröttnat på landet,varför lägga energi på någon som aldrig gör något fel:-).

Mina garage dörrar gick inåt,efter bygget:wacko:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Raggmunken:

 

Alla viktiga telefonsamtal kan tyvärr inte gå via 112. Jobbar herrn möjligtvis på telia?

Nej, inte min grej.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev L200:

Har slutat att tröttnat på landet,varför lägga energi på någon som aldrig gör något fel:-).

Mina garage dörrar gick inåt,efter bygget:wacko:

Skall vara så på den modellen... :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev L200:

Har slutat att tröttnat på landet,varför lägga energi på någon som aldrig gör något fel:-).

Mina garage dörrar gick inåt,efter bygget:wacko:

Du menar väl inte allvar??:waaaht:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev L200:

Har slutat att tröttnat på landet,varför lägga energi på någon som aldrig gör något fel:-).

Mina garage dörrar gick inåt,efter bygget:wacko:

Antar att det inte är så vanligt med garage i Thailand.

Själv kör vi carport och det får duga.

I Sverige har vi garage med verktyg vilket innebär massa jobb då man skall fixa allt själv.

Bytte avgassystem och lampa sist och det är inte lätt med dagens bilar.

Har fortfarande ett stort slitsår på tummen för det går inte och se lampjäveln när den skall in i strålkastarn utan man får känna sig fram.

Carport hade varit bättre:shame:

Det är bra med Thailand att arbete är billigt men gumman måste förhandla annars blir det Farangpris.

Byggarna vi har i Thailand är bra bara gumman inte kommer och tycker till måste vara alert där.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många som lever där 100% gillar ris varje dag? Eller kanske jag skall skriva saknar potatis. Kanske frågat om det tidigare - men satt just med damen på skype och för vilken gång i ordningen som hon satt och pillade i sig ris vet jag inte ens.

 

Jag skulle nästans svälta ihjäl hellre än att käka ris varje dag till varje måltid. Tja samma med nudlar, funkar lite då och då men inte för ofta... Är det bara jag som saknar potatis som ett vanligt inslag (jag fixar ju det i alla fall) utan att hålla på och tänka på det. Vettigt kött vet jag nästan att jag skrivit om men om det var här eller nån annanstans kommer jag inte ihåg. Men det kan vara en utmaning att hitta det åxå.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Hur många som lever där 100% gillar ris varje dag? Eller kanske jag skall skriva saknar potatis. Kanske frågat om det tidigare - men satt just med damen på skype och för vilken gång i ordningen som hon satt och pillade i sig ris vet jag inte ens.

 

Jag skulle nästans svälta ihjäl hellre än att käka ris varje dag till varje måltid. Tja samma med nudlar, funkar lite då och då men inte för ofta... Är det bara jag som saknar potatis som ett vanligt inslag (jag fixar ju det i alla fall) utan att hålla på och tänka på det. Vettigt kött vet jag nästan att jag skrivit om men om det var här eller nån annanstans kommer jag inte ihåg. Men det kan vara en utmaning att hitta det åxå.

Äter faktist inte så mycket ris men ratar det icke.

Köttet på BIG C eller liknande är väl inte fy skam?

Lokala marknaden skär upp precis som du vill ha det:smile:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Hur många som lever där 100% gillar ris varje dag? Eller kanske jag skall skriva saknar potatis. Kanske frågat om det tidigare - men satt just med damen på skype och för vilken gång i ordningen som hon satt och pillade i sig ris vet jag inte ens.

 

Jag skulle nästans svälta ihjäl hellre än att käka ris varje dag till varje måltid. Tja samma med nudlar, funkar lite då och då men inte för ofta... Är det bara jag som saknar potatis som ett vanligt inslag (jag fixar ju det i alla fall) utan att hålla på och tänka på det. Vettigt kött vet jag nästan att jag skrivit om men om det var här eller nån annanstans kommer jag inte ihåg. Men det kan vara en utmaning att hitta det åxå.

 

Variation är ju såklart det bästa.

Jag älskar ris, äter det i massor. Men jag vill ju ha pasta, pommes, kokt potatis och annat ändå.

 

Variation är det bästa. Någon gång när jag är inne i Ban Phe tar jag chansen att besöka Göran på O'learys och käkar stekt fläsk med löksås och kokt potatis.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Galten:

Äter faktist inte så mycket ris men ratar det icke.

Köttet på BIG C eller liknande är väl inte fy skam?

Lokala marknaden skär upp precis som du vill ha det:smile:

Lokala marknaden nära soi 5 i Jomtien vill inte ens starta upp köttkvarnen om jag inte köper minst ett eller helst 2 kg. Och då frysfacket är aningen större än en brevlåda så förorsakar bara en sån sak lite problem.

Ris lite då och då eller samma med nudlar funkar ju men det jag råkade ut för var att det var 3 gånger om dagen med klibbris och alla andra var jättenöjda. Nu fixar jag så jag har potatis till mig och problemet är borta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag måste säga att allt jag klagar på försvinner när jag hör tiiirak eller daarling... och damen vill leka lite. Då känns livet så mycket bättre helt plötsligt. :)

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Lokala marknaden nära soi 5 i Jomtien vill inte ens starta upp köttkvarnen om jag inte köper minst ett eller helst 2 kg. Och då frysfacket är aningen större än en brevlåda så förorsakar bara en sån sak lite problem.

Ris lite då och då eller samma med nudlar funkar ju men det jag råkade ut för var att det var 3 gånger om dagen med klibbris och alla andra var jättenöjda. Nu fixar jag så jag har potatis till mig och problemet är borta.

Lite söderut i gatan så är det ju utmärkt ställe där de brukar ha högtalarbilen och käka eller ta med sig mat från marknaden.

Lite turistpris men då slipper du pallra dig upp till myggen inåt landet.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Galten:

Lite söderut i gatan så är det ju utmärkt ställe där de brukar ha högtalarbilen och käka eller ta med sig mat från marknaden.

Lite turistpris men då slipper du pallra dig upp till myggen inåt landet.

Nu får du komma ihåg att jag är virrig som fan, men travar jag söderut från soi 1/5 som är dom som har anslutningar mot vägen (kanske 3an åxå när jag tänker efter) så kommer jag till en familymart och svänger jag ner efter den gatan mot stranden så finns det lite butiker varav en säljer ost till hyfsat pris, fortsätter jag däremot framåt så finns det en busstation och där finns en butik med lite farangmat åxå. Men nån marknad har jag faktiskt inte sett på den sträckan.

 

Aha... vänta nu, jag kollade på kartan, jag går ju åt fel håll. Det finns alltså en till marknad längre söderut - dit har jag inte varit än. Virrig är bara förnamnet på mig.

 

Norrut måste vara mot pattis från jomtien räknat, inte undra på att jag får trava på långa sträckor ibland. ;) Får undersöka detta nästa gång jag far ner vilket blir om ett par månader om allt går som det ska.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...