Jump to content
IGNORERAD

Ont om jobb

Guest paw-76
 Dela

Recommended Posts

Guest paw-76

Har sen jag kom hem från Thailand för ca 3 veckor sedan inte kunnat jobba fulla veckor pga att firman jag jobbar på inte har tillräckligt med jobb.

Före jul var vi mellan 10 - 15 man som jobbade . Nu är vi nere på 3 man , ja 5 man

med ägarna.

Ganska så jobbigt faktiskt . Inte bara ekonomiskt även så jäkla tråkigt.

Men byggbranshen är väl lika hårt drabbad som alla andra bransher.

Någon mer som drabbats av läget i världen ?

Sen kan man ju ifrågasätta vad för signaler Anders Borg sänder ut , när han står i tv och säger att det finns inget ljus i tunneln . Det kommer dröja innan vi får se någon förändring.

Obama gick ut några dagar senare och gav mycket positivare signaler . Genast så

steg börserna runt om i världen.

Dela på andra sajter

• Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Wwax

7

• Joints

5

• Kim

4

• ban99arne

3

Mest aktiva i denna tråd

Vara positiv kan väl politikerna kosta på sig, för vad de än gör så kan DE inte fixa detta, det kommer nog tyvärr bli värre innan det blir bättre, får "DR Doom" Roubini rätt så blir det riktigt illa (han som hade rätt om det som hittills hänt i USA)  .

Han sade nåt i stil med "investera i guld och undvik statsobligationer".

Dela på andra sajter

Jag TROR att Anders Borg ligger närmare sanningen än Obama!

Resten av Mars, April, Maj TROR jag att världs-ekonomin kommer att gå ned! :jester:

Dela på andra sajter

Har sen jag kom hem från Thailand för ca 3 veckor sedan inte kunnat jobba fulla veckor pga att firman jag jobbar på inte har tillräckligt med jobb.

Före jul var vi mellan 10 - 15 man som jobbade . Nu är vi nere på 3 man , ja 5 man

med ägarna.

Ganska så jobbigt faktiskt . Inte bara ekonomiskt även så jäkla tråkigt.

Men byggbranshen är väl lika hårt drabbad som alla andra bransher.

Någon mer som drabbats av läget i världen ?

Sen kan man ju ifrågasätta vad för signaler Anders Borg sänder ut , när han står i tv och säger att det finns inget ljus i tunneln . Det kommer dröja innan vi får se någon förändring.

Obama gick ut några dagar senare och gav mycket positivare signaler . Genast så

steg börserna runt om i världen.

Alla drabbas nog i större eller mindre utsträckning. Själv reste jag iväg i högkonjuktur (början på nov) och kom tillbaka i lågkonjuktur (slutet av jan).

Inte en enda övertidstimme alls sedan jag kom hem, tur att man har ett par års föräldraledighet att förfoga över för eventuella resor nu när det blivit betydligt svårare att tjäna in kompledighet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Nja, jag har inte drabbats och inte det företag som jag jobbar för hellre. Vi nyanställer och satsar i lågkonjukturen för att stå beredda när högkonjukturen kommer.

Det är vi tydligen ganska ensamma om när man läser DN som interviuade min chef.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

Guest yotinai

Jo inte högtryck på jobbet direkt. Och tänk vad svårt för alla thailändskor att slå sig in på arbetsmarknaden i dagens läge.

Dela på andra sajter

Vi på Banverket Produktion ”Transport”, Har inte känt av något ännu!

Jag tror att vi får mera att göra i år!

Vi är lite beroende av vädret på vintern, vi vill ha mycket snö och snödrev = mycket jobb.

Då bemannas de stora plogloken.

Pigge01 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Jo inte högtryck på jobbet direkt. Och tänk vad svårt för alla thailändskor att slå sig in på arbetsmarknaden i dagens läge.

Nej jag tror att det går att fixa jobb till TGF-en

Det är lite svårare för dem från andra länder!

En stor fördel är om de har en yrkes-utbildning och körkort!!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Dela på andra sajter

Nja, jag har inte drabbats och inte det företag som jag jobbar för hellre. Vi nyanställer och satsar i lågkonjukturen för att stå beredda när högkonjukturen kommer.

Det är vi tydligen ganska ensamma om när man läser DN som interviuade min chef.

C;D

Har du undgått även dom stora prishöjningar på importerade varor handeln genomför just nu och som gör att våra löner inte räcker lika länge längre?

Vissa brancher kan säkert gå bra under lågkonjukturer, arbetsförmedlingen och a-kassan drar väl t ex knappast ner på personal i dessa tider.

Men även deras anställda drabbas ju av dom dåliga tiderna av fler anledningar än arbetsbrist.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Har du undgått även dom stora prishöjningar på importerade varor handeln genomför just nu och som gör att våra löner inte räcker lika länge längre?

Vissa brancher kan säkert gå bra under lågkonjukturer, arbetsförmedlingen och a-kassan drar väl t ex knappast ner på personal i dessa tider.

Men även deras anställda drabbas ju av dom dåliga tiderna av fler anledningar än arbetsbrist.

Jag arbetar inom fastighetsbranchen.

Mitt företag äger och förvaltar kontor och även köpcentrum, så "vår marknad" är väldigt konjukturkänslig.

Men vi vågar att satsa och bygga nytt vilket kanske fler borde göra då detta medför att det skapas arbete. Att lägga sig ned o vänta på att det skall bli bättre tider är ju inte så klokt anser jag.

Att matpriset osv har blivit dyrare har iaf jag inte märkt ngnt utav. Snuspriset ligger ju tyvärr kvar på sina höga priser men det blev ju ingen ny jättehöjning detta år  :whistle:

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Dela på andra sajter

Inte en enda övertidstimme alls sedan jag kom hem, tur att man har ett par års föräldraledighet att förfoga över för eventuella resor nu när det blivit betydligt svårare att tjäna in kompledighet.

Jag hänger med Kim.  :yes:

Same, Same. jag kom hem i slutet på januari, inte en enda övertidstimme.

Jag jobbar på krogen, så liten spegling här. Förra ( 2008 ) sommar hadde vi typ 450 uteserveringar i GBG, nästa sommar alltså 2009 har vi typ 300 uteserveringar i GBG. Markant minskning, det är ingen som vågar satsa och investera inför högsesongen.

No good!  :nono:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Guest paw-76

Jaha, då har man precis blivit lovad 3 dagars jobb nästa vecka. alltid nåt.

Att priserna gått upp har man nog märkt. Men kronans värde gör ju sitt på allt importerat.

Och sen kämpar ju dom svenska bönderna med höjda skatter och avgifter.

Efter regn kommer sol. Hehe

Dela på andra sajter

Jag arbetar inom fastighetsbranchen.

Mitt företag äger och förvaltar kontor och även köpcentrum, så "vår marknad" är väldigt konjukturkänslig.

Men vi vågar att satsa och bygga nytt vilket kanske fler borde göra då detta medför att det skapas arbete. Att lägga sig ned o vänta på att det skall bli bättre tider är ju inte så klokt anser jag.

Att matpriset osv har blivit dyrare har iaf jag inte märkt ngnt utav. Snuspriset ligger ju tyvärr kvar på sina höga priser men det blev ju ingen ny jättehöjning detta år  :whistle:

C;D

Ja mitt företag forsätter på dom planerade 25 miljarders investeringarna trots lågkonjukturen, allt för att stå redo når konjukturen vänder. Om inte annat så är det ju lättare att få tag i kvalificerad arbetskraft just nu, vilket var ett helsike för det företag jag jobbar på för bara ett år sen.

Vad gäller prishöjningar så aviserade t ex elektronikhandlarna i gårdagens nyhetssändningar upp till 30%-iga prishöjningar på de flesta produkter fr o m nästa månad.

Dela på andra sajter

Ja mitt företag forsätter på dom planerade 25 miljarders investeringarna trots lågkonjukturen, allt för att stå redo når konjukturen vänder.

Det är ju precis så man ska göra, samla i ladorna i goda tider och sen satsa när man kan göra bra affärer, tyvärr har ju nåt helt annat synsätt fått råda när dessa riskkapitalister köpt upp företag med deras egen kassa och nu när dessa företag behöver pengar lägger så sticker de så fort det går.  Nu gäller det att "borg" håller i planboken och ger tusan i att pumpa in pengar i gamla "privata" företag, ska det överhuvud taget satsas i den privata sektorn så ska det göras på nya företag.   

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Visst märks krisen, på vårat företag ska 250 arbetare och 100 tjänstemanna jobb bort.

Så visst blir det mindre övertid, eller ingen alls.

Men jag tillhör också dom som har föräldraledighet att ta ut.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

Guest paw-76

Min äldsta son blev i fredags uppsagd på sitt jobb tillsammans med massa andra på firman.Jobbar till slutet av juni.

Tråkigt för han då han trivdes väldigt mycket.

Tydligen var det alfa laval och något Japanskt företag som ställt in deras ordrar.

Men grabben lät positiv ändå och hade redan börjat söka nytt jobb .Bra go i min son!  :wild:

Dela på andra sajter

Det är ju precis så man ska göra, samla i ladorna i goda tider och sen satsa när man kan göra bra affärer,

Ja om det finns i ladorna och inte är lånade pengar!

Det är ju pga att folk och företag har överbelånat sig som gör att vi sitter i den här krisen!

Dela på andra sajter

Jobbar som IT-konsult och firman växer så det knakar, väldigt svårt att få tag på vettigt folk dock.

Ingen vågar anställa så konsultbranchen frodas och jobben måste ju utföras. Den enes bröd...

Dela på andra sajter

Känns sjukt att skaffa barn skall rädd den enskilde ur krisen.

Om detta vore lösningen för Sverige varför inte lätta på invandringen ta in ett par hundra tusen.

Tycker att det verkar som att något ser för bra ut här för att vara sant.

I mina öron låter det som att vadå vi gick minus i 15 år varför skall vi nu stänga fabriken. Lösningen för Sverige kan väl ändå inte ligga i att alla går hem för föräldraledighet.

Snacka om ett skruvat samhälle.

Phodee

Dela på andra sajter

Nog har man få känna av detta, jobbet flyttar tjänsten till Spanien. jag är inte sugen på det direkt så det är bara att söka nytt som alla andra... många där ute i samma sits.

15/5 så är det sista dagen som det ser ut nu.  :grrrrrr:

// Falken

| Divejobsonline.com |

Dela på andra sajter

Känns sjukt att skaffa barn skall rädd den enskilde ur krisen.

Om detta vore lösningen för Sverige varför inte lätta på invandringen ta in ett par hundra tusen.

Tycker att det verkar som att något ser för bra ut här för att vara sant.

I mina öron låter det som att vadå vi gick minus i 15 år varför skall vi nu stänga fabriken. Lösningen för Sverige kan väl ändå inte ligga i att alla går hem för föräldraledighet.

Snacka om ett skruvat samhälle.

Phodee

B la jag skrev ju om föräldraledighet så jag gissar att ditt svar är riktat mot b la mig så jag får väl försöka förtydliga.

Att vara föräldraledig är väl ingen väg ut ur krisen för nationen Sverige utan ett sätt för mig, som personligen inte upplever någon jättekris, att få tiden att resa till Thailand som jag brukat i en följd av år.  Jag riskerar i dagsläget ingen uppsägning och det företag jag jobbar åt ser på framtiden med tillförsikt.

Har dom senaste 25 åren jobbet i princip max lagenlig övertid varenda år och sedan använt den övertiden till att vara kompledig för resor. Tillsammans med den lagstadgade semestern så har det inneburit att jag kunnat tillbringa långa perioder på resa varje år. Nu, när krisen har gjort att jag inte kommer att ha möjlighet till lika mycket övertid, inte på långt när, så är det dock tur att jag har en massa föräldraledighet att utnyttja så att mitt årliga resande kan fortsätta.

Tycka vad man vill om föräldraledighetslagen, den är säkert en enorm kostnad för staten eftersom varje barn genererar 480 dgr betald ledighet att delas mellan föräldrarna upp till det att barnet är 8 år gammalt (iofs lågbetald ledighet, men ändock ledighet). Jag har dock utan tvivel betalt in den del jag kommer att ta ut via skatt genom åren så jag behöver nog inte skämmas för att nu utnyttja rättigheten.

Och för arbetsgivaren måste det ju vara alldeles ypperligt om jag och alla andra tar ut vår lagstadgade rätt till ledighet när konjukturen är svag och jobben få istället för när det har vänt igen och det råder arbetskraftsbrist. Tror inte heller att människor skaffar barn bara för att klara sig ur krisen, gör dom det har dom nog valt helt fel väg.

I det något större perspektivet så kan man väl också fundera på om det som är bra för samhällsekonomin också alltid går hand i hand med vad som är bra för den enskilda individen, det tror inte jag. Visst är det bra för samhället om jag likt en myra jobbar dag ut och dag in under hela min arbetsföra ålder, tar ut all eventuell övertid enbart i pengar och aldrig kostar något för staten.

Men är det bra för mig som individ?

Har en arbetskamrat på dryga 40 som förutom sitt heltidsarbete med mig driver ett framgångsrikt enmansföretag som ger honom jobb under all ledig tid han kan avvara. Dessutom jobbar han fortfarande en hel del åt en tidigare arbetgivare. Så han har ett heltidsjobb, ett deltidsjobb samt en egen firma med hur mycket jobb som helst. Så fort han får en ledig dag från jobbet så planerar han att åka ut i skogen och reparera en bandtraktor eller liknande åt någon som ringt honom. Och det ringer hela tiden.

På liknande sätt har han levt hela sin arbetsföra tid i livet. Han är aldrig ledig, men pengarna växer förstås på högen, både hos staten och hos honom själv.

För 2 år sedan åkte han dock iväg på en 3 veckors resa till Thailand med familjen och han beskriver den resan som helt underbar, som en vändpunkt i livet när han insåg att jobba inte är meningen med livet. Tyvärr har han, trots höga föresatser om förändring av sin livssituation, fortsatt med jobbandet, telefonen slutar ju inte att ringa bara för att han varit i Thailand och mått bra ett tag. ;)

Meningen var dock att han skulle ha åkt tillbaka till Thailand med familjen nu i vinter och stanna ett par månader men det blev inställt fpga oroligheterna som varit i landet. Istället gick han och köpte en grävmaskin med tillhörande trailer för att rekreera sig med. ha ha

Tror inte telefonerna kommer att ringa mindre framöver heller.  :)

Som sagt, såna som han är förstås helt ovärderliga för samhället och samhällssekonomin, men är han inte egentligen lite av en fiende mot sig själv? Skulle han inte må bra av att trappa ner lite grann, strunta i att jobba mer än en vanlig heltid och istället använda tiden som blir över till att njuta av livet lite mer? Ekonomin för det har han förstås redan jobbat ihop (iofs så har han investerat det mesta i skogsfastigheter, traktorer, diverse byggnationer osv, men värdet finns ju kvar).

Själv har jag tagit ett beslut om att använda allt mitt arbete utöver en vanlig heltid till att vara ledig istället för att köpa på mig fler och dyrare statusprylar som jag ändå inte behöver för att bli lycklig, reser hellre upp slantarna. Har förslösat oerhört mycket pengar på den inställningen men det är inget jag ångrat än i alla fall.

Vad gäller barn och samhällsekonomi så bygger den ju på att vi måste bli fler och fler. Om vi svenskar ska föda barnen själva eller istället ta in invandrare kontinuerligt kan man väl diskutera. Det lär dock knappast födas fler barn om man försämrar föräldraledighetsförmåner eller andra fördelar som följer med barn. Nackdelarna med att ha barn är ju många, speciellt ekonomiskt så att staten väger upp det lite grann för att öka nativiteten förstår jag.

Dela på andra sajter

Har en arbetskamrat på dryga 40 som förutom sitt heltidsarbete med mig driver ett framgångsrikt enmansföretag som ger honom jobb under all ledig tid han kan avvara. Dessutom jobbar han fortfarande en hel del åt en tidigare arbetgivare. Så han har ett heltidsjobb, ett deltidsjobb samt en egen firma med hur mycket jobb som helst. Så fort han får en ledig dag från jobbet så planerar han att åka ut i skogen och reparera en bandtraktor eller liknande åt någon som ringt honom. Och det ringer hela tiden.

På liknande sätt har han levt hela sin arbetsföra tid i livet. Han är aldrig ledig, men pengarna växer förstås på högen, både hos staten och hos honom själv.

Jag har väldigt svårt att förstå mig på människor som fungerar på det viset. De verkar drivas av en rädsla för sig själva och varje ögonblick måste ägnas åt arbete annars mår de dåligt. Hur gör de när de går i pension, eller går de aldrig i pension?

Var och en har ju rätten att leva sitt liv så som de önskar men i mitt tycke ser deras liv väldigt torftigt ut, oberoende hur mycket pengar de har på banken.

Dela på andra sajter

Jag har väldigt svårt att förstå mig på människor som fungerar på det viset. De verkar drivas av en rädsla för sig själva och varje ögonblick måste ägnas åt arbete annars mår de dåligt. Hur gör de när de går i pension, eller går de aldrig i pension?

Var och en har ju rätten att leva sitt liv så som de önskar men i mitt tycke ser deras liv väldigt torftigt ut, oberoende hur mycket pengar de har på banken.

Svensk trygghetsfanatiker, jag är en av dom..

Vi få landet att gå runt.

Vi jobbar, stenhårt, alltid.

Personlig bit men tror han och jag har mycket gemensamt.

Sättet för mig att få bekräftelse är genom arbete så vad ska jag annars göra. (det är viktigt för mig)

Tack bock, ville bara ha det sagt. (inte helt nykter men blev sur, förlåt)

Dela på andra sajter

Svensk trygghetsfanatiker, jag är en av dom..

Vi få landet att gå runt.

Vi jobbar, stenhårt, alltid.

Personlig bit men tror han och jag har mycket gemensamt.

Sättet för mig att få bekräftelse är genom arbete så vad ska jag annars göra. (det är viktigt för mig)

Tack bock, ville bara ha det sagt. (inte helt nykter men blev sur, förlåt)

Berätta gärna mer. Jag är helt ärligt när jag säger att jag inte förstår mig på de som lever för att arbeta. Är det inte ganska enformigt att endast identifiera sig genom sitt arbete?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...