Jump to content
IGNORERAD

Sjukförsäkring i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

broder tuk tuk

Någon som vet vad en sjukförsäkring kostar i Thailand utöver dom där 45 dagarna som man har på hemförsäkringen?

 

Menar då i svenska kronor per månad.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev broder tuk tuk:

Någon som vet vad en sjukförsäkring kostar i Thailand utöver dom där 45 dagarna som man har på hemförsäkringen?

 

Menar då i svenska kronor per månad.

 

BTT

 

 

C:a 19kr dygnet för en 56åring hos länsförsäkringar

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
7 minuter sedan, skrev lillamannen:

 

 

C:a 19kr dygnet för en 56åring hos länsförsäkringar

 

Hurdana är hälsokraven?

 

Får man ha högt blodtryck?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev broder tuk tuk:

 

Hurdana är hälsokraven?

 

Får man ha högt blodtryck?

 

BTT

 

 

Vet ej, då bolaget ej frågat mej

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
28 minuter sedan, skrev lillamannen:

 

 

Vet ej, då bolaget ej frågat mej

 

Vissa försäkringsbolag har säkert hårdare och strängare hälsoregler än vad andra har.

 

Däremot är väl hög ålder ingen fördel någonstans?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

23 kr per dag hos länsförsäkringar för en 63 åring....

 

Högt blodtryck går bra, men var försiktig med sånt som behandlats i Sverige de sista månaderna och res inte som sjukskriven ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

42kr/dag Trygg Hansa efter dom 45 dagarna som ingår för att förlänga reseförsäkringen.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev leifen:

23 kr per dag hos länsförsäkringar för en 63 åring....

 

Högt blodtryck går bra, men var försiktig med sånt som behandlats i Sverige de sista månaderna och res inte som sjukskriven ;) 

Hej Leifen jag tror att försäkrings villkoren blir mer skärpa efter (  MATS incidenten ) . Man vet aldrig hur försäkringsbolagen tolkar  på sikt medföra akuta sjukdomstillstånd. citat från  Stroke.se  Svaret på frågan ovan indikerar också att högt blodtryck inte behöver vara ett tecken på att du är sjuk. Däremot kan högt blodtryck på sikt medföra akuta sjukdomstillstånd. Har du högt blodtryck är det inte säkert att du behöver medicin. Det kan – som visas nedan – räcka med att man justerar sin livsstil lite grann

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev haan:

Hej Leifen jag tror att försäkrings villkoren blir mer skärpa efter (  MATS incidenten ) . Man vet aldrig hur försäkringsbolagen tolkar  på sikt medföra akuta sjukdomstillstånd. citat från  Stroke.se  Svaret på frågan ovan indikerar också att högt blodtryck inte behöver vara ett tecken på att du är sjuk. Däremot kan högt blodtryck på sikt medföra akuta sjukdomstillstånd. Har du högt blodtryck är det inte säkert att du behöver medicin. Det kan – som visas nedan – räcka med att man justerar sin livsstil lite grann

Varför ska villkoren skärpas efter det med Mats? Villkoren fanns redan före Mats problem.   Det som är viktigast att ha RÄTT typ av försäkring vid resa, finns många som inte täcker så mycket mer än mindre olycksfall och med lågt maxtak.

 

Man kollar bara med sitt försäkringsbolag innan man tecknar sin förlängning, hur enkelt som helst. Är man under behandling eller liknande är det särskilt viktigt.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leifen:

Varför ska villkoren skärpas efter det med Mats? Villkoren fanns redan före Mats problem.   Det som är viktigast att ha RÄTT typ av försäkring vid resa, finns många som inte täcker så mycket mer än mindre olycksfall och med lågt maxtak.

 

Man kollar bara med sitt försäkringsbolag innan man tecknar sin förlängning, hur enkelt som helst. Är man under behandling eller liknande är det särskilt viktigt.

därför att inget försäkringsbolag vill vara första-sides stoff. ingen bra reklam. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev haan:

därför att inget försäkringsbolag vill vara första-sides stoff. ingen bra reklam. mvh

Då borde villkoren mildras med din logik..... :)  ersättning åt alla ger bra reklam

 

 

 

 

 

 

men skyhög premie

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev leifen:

Då borde villkoren mildras med din logik..... :)  ersättning åt alla ger bra reklam

Nej inte mildras utan ett mera klargörande om när man som kund MÅSTE ta kontakt med försäkringsbolaget ifall man skall ut och resa. Man kommer kanske bli tvingad att få klartecken frän en läkare som försäkringsbolaget hänvisar till. mvh

 

 

 

 

 

men skyhög premie

 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Man måste förstå skillnaden på Svenska försäkringar och dom man tecknar i Thailand. 

När det gäller "gamla sjukdomar" så är dock skillnaden minimal. 

Däremot är det en stor skillnad på vad dom täcker. 

En Svensk försäkring täcker för det mesta " Nödvändiga och skäliga kostnader ". Detta kan dom göra då dom dessutom täcker hemtransport. Så får man en svår sjukdom så ser dom till att man kommer till Sverige och så kan Landstinget ta över. 
Då är det ju lätt att ha en summa på " Nödvändiga och skäliga kostnader "
Detta kan dessutom innebära att man tvingas avbryta resan om man blir sjuk för att åka hem för vård vilket en del inte är så glada för. 

När man tecknar en Thai försäkring så gäller det sjukvård i Thailand. Och alla försäkringar har maxbelopp för en sjukdom. Så exempelvis om man får en Stroke och blir liggande på sjukhuset så kommer man till sista att uppnå maxgränsen. Och då får man börja betala själv. 
Så därför är det ju viktigt att man köper en försäkring som har en relativt hög gräns och dessutom är medveten om att man kan få börja betala sjukhuset eller hemtransport själv. Dessutom kanske man då dessutom skall välja ett något billigare sjukhus och undvika Bangkok Hospital. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta med försäkring är svårt.

 

Jag tar de 60 dagar jag får per automatik på mitt kort, mycket bra villkor men svindyr att förlänga, ca 3000kr/månad. Så efter 60 dagar är jag oförsäkrad :waaaht:

Försäkringsbolagen tjänar pengar och gör såklart analyser och sätter premien för att tjäna pengar. Så har man inte en väldigt tajt ekonomi samt att man är till åldern kommen med ökande risker så kan man ju ta en kalkylerad risk med att inte ha försäkring utan att ta den kostnaden själv. Sedan är det ju detta med vad försäkringarna täcker osv.

 

Flera inlägg här i tråden är mycket billiga/prisvärda? 600-1200kr/månad. Men har också hört om folk som betalt 2500-3000kr/månad. Då kan man fundera på vad som skiljer men även om det är värt de beloppen?

 

Jag har som sagt 60 dagar sedan inget, så 1-2 månader utan försärkring för min del beroende på hur mina resor ligger. Under de senaste 3 åren så har jag inte haft försäkring totalt ca 4 månader. Alltså har jag inte betalat premien 3000x4=12000kr de senaste åren. Så kan med andra ord "unna" mig sjukvård för 12.000kr utan att "förlora" något.

 

Sedan får jag fundera på hur länge jag kan hålla på så. Blir ju inte yngre direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...