Jump to content
IGNORERAD

Varför tar många till sig av thailändskt levende?


stefan5300

Recommended Posts

35 minuter sedan, skrev leifen:

Än märkligare tycker jag är när man åker till Thailand så ränner man runt och letar svensk mat, men när man kommit tillbaka till Sverige så går man och äter på thai resturang :)  

 

Ja, i och för sig.

Men det är stor skillnad på thaimat i Sverige och thaimat i Thailand. För att nu inte prata om Isaanmat.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    26

  • kitungmakmak

    19

  • Boa52

    19

  • Alarik

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det jag undrar varför det är så många falanger som flyttar ut till yxbyn?! Kan inte tänka mig att man gör det friviligt.. men det blir väl så när kärrrrrleken bestämmer! :mdr:

 

Anamma mig thailändska levendet?! Hahahaha! Skulle aldrig falla mig in! Skulle jag få välja med att äta gräshoppor varje dag eller att bo i nån avkrok i Isaan!? Ja, då äter jag gräshoppor till frukost, lunch och middag varje dag än och bosätter mig där! 

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är mest korttidsturister som tar till sig s.k Thailändskt leverne. Det är exotiskt i deras ögon att få komma hem och berätta att man har käkat Thaikäk i 2 veckor och det var så jävla gott. T.o.m barnen åt det alla dagar. Fast ungjävlarna tjatade egentligen om McDonalds,spagetti m.m Vilket dom oftast fick,men det pratas det tyst om. Det skryts om att det har smakats gräshoppor,larver på exotiska marknader.m.m.

 

Är övertygad att dom flesta bofasta falanger här försöker att i möjligaste mån käka mat som kommer från deras hemland.

 

I alla fall dom jag har träffat.

 

Jag kan inte leva utan krubb som potatis,gräddsås,svensk husmanskost,riktigt bröd,ost,kaviar,sill m.m m.m

Thaikäk i all ära men som Svensk viking måste min mage ha Svenskt käk.

Vem fan kan som Svensk äta ris alla dagar i vecka.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

 

Ja, i och för sig.

Men det är stor skillnad på thaimat i Sverige och thaimat i Thailand. För att nu inte prata om Isaanmat.

Ja med den logiken är det nog stor skillnad på svensk mat i Sverige och svensk mat i Thailand ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, thomas001 said:

Tror det är mest korttidsturister som tar till sig s.k Thailändskt leverne. Det är exotiskt i deras ögon att få komma hem och berätta att man har käkat Thaikäk i 2 veckor och det var så jävla gott. T.o.m barnen åt det alla dagar. Fast ungjävlarna tjatade egentligen om McDonalds,spagetti m.m Vilket dom oftast fick,men det pratas det tyst om. Det skryts om att det har smakats gräshoppor,larver på exotiska marknader.m.m.

 

Är övertygad att dom flesta bofasta falanger här försöker att i möjligaste mån käka mat som kommer från deras hemland.

 

I alla fall dom jag har träffat.

 

Jag kan inte leva utan krubb som potatis,gräddsås,svensk husmanskost,riktigt bröd,ost,kaviar,sill m.m m.m

Thaikäk i all ära men som Svensk viking måste min mage ha Svenskt käk.

Vem fan kan som Svensk äta ris alla dagar i vecka.

Jag håller absolut med! Äter thaimat max 1-2 ggr per vecka, sen är det svensk mat som gäller. Men det krävs förstås att man har ett riktigt kök med ugn och nära till affärer som har de rätta grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Tror det är mest korttidsturister som tar till sig s.k Thailändskt leverne. Det är exotiskt i deras ögon att få komma hem och berätta att man har käkat Thaikäk i 2 veckor och det var så jävla gott. T.o.m barnen åt det alla dagar. Fast ungjävlarna tjatade egentligen om McDonalds,spagetti m.m Vilket dom oftast fick,men det pratas det tyst om. Det skryts om att det har smakats gräshoppor,larver på exotiska marknader.m.m.

 

Är övertygad att dom flesta bofasta falanger här försöker att i möjligaste mån käka mat som kommer från deras hemland.

 

I alla fall dom jag har träffat.

 

Jag kan inte leva utan krubb som potatis,gräddsås,svensk husmanskost,riktigt bröd,ost,kaviar,sill m.m m.m

Thaikäk i all ära men som Svensk viking måste min mage ha Svenskt käk.

Vem fan kan som Svensk äta ris alla dagar i vecka.

Där satt den, så är det.

Samt newbies, har en fd kollega som besökte mig och direkt fick gula febern, tog bara en ledighet så gick han i fiskerbyxor o körde hela kittet o bekymrade sig över oss som inte kunde leva som thai med mat o tempel varje dag.

Hur det har gått idag för han vill jag inte gå in på.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jag är helt övertygad om att frugorna har ett väldigt stort inflytande vad gäller faranggubbarnas övergång till att nästan bli mer thailändare än thaiarna själva.

 

Anpassa dig eller så kan jag hitta en bättre gubbe

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är precis hemkommen efter 3 tuffa veckor i Kina så jag har missat det mesta på MPR så möjligen har det under dessa veckor vimlat av Robinson Cruse-wannabees som dricker regnvatten och äter gräshoppor men generellt sett tycker jag den absoluta majoriteten av MPRs medlemmar tar med sig hela Sverige när de flyttar till eller besöker Thailand, framförallt vanemässigt; möjligtvis förutom vädret och skatterna. Det är väl egentligen bara IL som säger sig gå helt native.

 

Jag är fortfarande efter snart 20 år i Thailand 100% svensk men givetvis finns det mycket att ta till sig av thailändskt leverne, även om just regnvatten och gräshoppor inte tillhör det jag tagit till mig och jag känner heller ingen thailändare som dricker regnvatten och ingen thailändare ur min generation eller yngre som äter gräshoppor. Jag går heller inte omkring med Buddhaamuletter, lyssnar inte på Carabao och dricker inte Lao Khao. Att, så gott som det går, smälta in i samhället och åtminstone utåt respektera Thailand och thailändare tycker jag är en skyldighet som invandrare och borde givetvis så vara i alla länder. Att man sedan kan kritisera företeelser i Thailand är givetvis självklart och det finns givetvis ingen anledning att ta efter seder och beteenden man inte gillar precis lika lite som det finns någon anledning att hålla kvar vid gamla vanor och värderingar från Sverige som uppenbart inte fungerar i Thailand. 

 

Jag tycker thailändsk mat är överlägsen svensk dito men livet skulle kännas oerhört torftigt om man var tvungen att välja antingen eller. Vill jag äta västerländskt mat, vilket jag vill ganska frekvent, så gör jag givetvis det och bor man i Bangkok så har ju numera varenda varuhus ett sortiment av utländska varor som är oslagbart, om än givetvis ganska dyrt.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Har svårt för alla faranger som springer runt med hela halsen full av buddaamuletter utan att vara buddister..

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
12 minuter sedan, skrev Scandinaviancorner:

Har svårt för alla faranger som springer runt med hela halsen full av buddaamuletter utan att vara buddister..

 

Jag tycker dom är värst som plötsligt börjar dyrka kungahuset bara för att frugan tvingas göra det.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Atom:

Jag är precis hemkommen efter 3 tuffa veckor i Kina så jag har missat det mesta på MPR så möjligen har det under dessa veckor vimlat av Robinson Cruse-wannabees som dricker regnvatten och äter gräshoppor men generellt sett tycker jag den absoluta majoriteten av MPRs medlemmar tar med sig hela Sverige när de flyttar till eller besöker Thailand, framförallt vanemässigt; möjligtvis förutom vädret och skatterna. Det är väl egentligen bara IL som säger sig gå helt native.

 

Jag är fortfarande efter snart 20 år i Thailand 100% svensk men givetvis finns det mycket att ta till sig av thailändskt leverne, även om just regnvatten och gräshoppor inte tillhör det jag tagit till mig och jag känner heller ingen thailändare som dricker regnvatten och ingen thailändare ur min generation eller yngre som äter gräshoppor. Jag går heller inte omkring med Buddhaamuletter, lyssnar inte på Carabao och dricker inte Lao Khao. Att, så gott som det går, smälta in i samhället och åtminstone utåt respektera Thailand och thailändare tycker jag är en skyldighet som invandrare och borde givetvis så vara i alla länder. Att man sedan kan kritisera företeelser i Thailand är givetvis självklart och det finns givetvis ingen anledning att ta efter seder och beteenden man inte gillar precis lika lite som det finns någon anledning att hålla kvar vid gamla vanor och värderingar från Sverige som uppenbart inte fungerar i Thailand. 

 

Jag tycker thailändsk mat är överlägsen svensk dito men livet skulle kännas oerhört torftigt om man var tvungen att välja antingen eller. Vill jag äta västerländskt mat, vilket jag vill ganska frekvent, så gör jag givetvis det och bor man i Bangkok så har ju numera varenda varuhus ett sortiment av utländska varor som är oslagbart, om än givetvis ganska dyrt.  

Jag håller fullständigt med om den fetade raden och egentligen är det ju ganska fantastiskt att det går så pass bra att leva så svenskt här som jag gör. Jag gav mej aldrig tid att prova pensionärslivet i Sverige men med den utvecklingen som har skett i Sverige under de senaste 10-15 åren (iaf om man skall tro mediarapporteringen), så är det endast barn och barnbarn som jag saknar här. Det enda jag kan komma på att ha anammat i den thailändska kulturen är laidbackstilen. Det där med att vissa faranger skall försöka köra nån sorts thaistile blir bara plumpt och fel och är dessutom inte särskilt populärt bland thailändarna, har jag förstått.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev leifen:

Ja med den logiken är det nog stor skillnad på svensk mat i Sverige och svensk mat i Thailand ;) 

 

Thairestauranger i Sverige anpassar maten så att den skall passa svensk smak.

De som serverar svensk mat i Thailand försöker få maten att falla svenskar i smaken.

 

Thairestauranger i Sverige drivs många gånger också av andra nationaliteter än thai tex ofta av vietnameser.

 

De flesta thai  är inte intresserade av svensk mat vare sig i Sverige eller i Thailand.

 

Sedan kan det vara svårt att få tag i de rätta råvarorna i respektive land.

Vissa grönsaker t ex får bytas mot andra.

Men det finns lyckligtvis ganska många thaiaffärer i Sverige ( = ganska dyrt, bäst handla tisdagar).

 

Och numera även IKEA i Thailand.

Undrar om köttbullar med potatis, brunsås och lingon kommer att bli lika poppis i Thailand som hamburgare, pizza, spagetti och sushi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev Soengsang:

Där satt den, så är det.

Samt newbies, har en fd kollega som besökte mig och direkt fick gula febern, tog bara en ledighet så gick han i fiskerbyxor o körde hela kittet o bekymrade sig över oss som inte kunde leva som thai med mat o tempel varje dag.

Hur det har gått idag för han vill jag inte gå in på.....

Jag vet vem!!!  Stackars man...

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Jive said:

Jag håller fullständigt med om den fetade raden och egentligen är det ju ganska fantastiskt att det går så pass bra att leva så svenskt här som jag gör. Jag gav mej aldrig tid att prova pensionärslivet i Sverige och med den utvecklingen som har skett i Sverige under de senaste 10-15 åren (iaf om man skall tro mediarapporteringen), så är det endast barn och barnbarn som jag saknar här. Det enda jag kan komma på att ha anammat i den thailändska kulturen är laidbackstilen. Det där med att vissa faranger skall försöka köra nån sorts thaistile blir bara plumpt och fel och är dessutom inte särskilt populärt bland thailändarna, har jag förstått.

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "köra nån sorts thaistile (sic)" så jag är inte säker på att jag håller med dig men jag tror att jag gör det.

 

Att kunna prata hyfsad thailändska, förstå thailändsk kultur och traditioner osv är nog alltid populärt men att låtsas vara thailändare är givetvis bara löjligt om du inte bott här mer eller mindre hela ditt liv. I en stad som Pattaya är det naturligtvis förhållandevis lätt att leva västerländskt men samtidigt svårare att ta del av det thailändska samhället jämfört med om du bosätter dig i en mindre by; för många en positiv trade-off men för andra kanske ett trist mellanmjölksalternativ.

 

Nog finns det mer än "laidbackstilen" man kan dra lärdom av. Att sätta ett större värde på sina föräldrar och släktingar tycker jag att jag lärt mig. Att träffas utan veckor av förberedelser samt hur lite ansträngning som krävs för ett leende är inte heller några dåliga lärdomar.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Där satt den, så är det.

Samt newbies, har en fd kollega som besökte mig och direkt fick gula febern, tog bara en ledighet så gick han i fiskerbyxor o körde hela kittet o bekymrade sig över oss som inte kunde leva som thai med mat o tempel varje dag.

Hur det har gått idag för han vill jag inte gå in på.....

 

säkert har den stackarn gått och köpt pickup trots att han aldrig skulle komma på tanken i Sverige.

slarvat bort pengar på husköp är nog troligt också

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

säkert har den stackarn gått och köpt pickup trots att han aldrig skulle komma på tanken i Sverige.

slarvat bort pengar på husköp är nog troligt också

 

 

Hahah pengar är nog inget stort problem, är man fortfarande yrkesaktiv så kommer det in nya hela tiden och de ska rulla.

 

Hade han vart smart hade han köpt en picks men köpte en kalleanka-bil istället, men det är nog inget stort problem.

 

Det bästa är givetvis att ha ett par bilar så man har lämplig bil för rätt ändamål, men som sagt det med fordon var inget problem.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
11 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Hahah pengar är nog inget stort problem, är man fortfarande yrkesaktiv så kommer det in nya hela tiden och de ska rulla.

 

Hade han vart smart hade han köpt en picks men köpte en kalleanka-bil istället, men det är nog inget stort problem.

 

Det bästa är givetvis att ha ett par bilar så man har lämplig bil för rätt ändamål, men som sagt det med fordon var inget problem.

Fulheten var ett stort problem, men lätt att lösa med en fet plånbok

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev stefan5300:

Nu dricker en del skitigt regnvatten när vatten är så billigt att köpa, det ska ätas ormar, råttor, insekter och andra lustiga saker.

 

Ni som gör det gör ni även det i Sverige, om inte varför?

 


Jag dricker av det vatten som finns att tillgå där jag är.... står det en tillbringare regnvatten i kylen hos svärföräldrarna i Thailand så ödslar jag inte tid på att åka och köpa flaskvatten. Dricker de flaskvatten så dricker jag det, inte märkvärdigare än så.
I Sverige dricker jag ofta från bäck, älv eller sjö, inte fan bär jag med mig vatten ut i buschen.

Vad gäller mat, så äter jag all världens mat såväl i Sverige som Thailand. Skulle aldrig falla mig in att kräva "egen" mat om jag äter hemma hos thailändare. Äter förstås det som står på bordet/golvet precis som alla andra. Som tur är är nästan all mat i Thailand suveränt god och precis som i Sverige slår hemlagat alltid restaurangernas dito. Bästa thaimaten får jag alltid hemma hos svärmor och den innefattar ofta fisk, kött, grönsaker mm som är direkt hämtat på fälten.
Svensk husmanskost är jävligt gott, thailändsk husmanskost är jävligt gott, internationell husmanskost är jävligt gott, förvånas av människor som har så begränsad och "smal" matsmak att bara ett lands kök duger. Fast å andra sidan har man ju i undantags fall sett de som i åratal haft korv o makaroner i matbacken vareviga dag så jag borde egentligen inte bli så förvånad.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Atom:

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "köra nån sorts thaistile (sic)" så jag är inte säker på att jag håller med dig men jag tror att jag gör det.

 

Att kunna prata hyfsad thailändska, förstå thailändsk kultur och traditioner osv är nog alltid populärt men att låtsas vara thailändare är givetvis bara löjligt om du inte bott här mer eller mindre hela ditt liv. I en stad som Pattaya är det naturligtvis förhållandevis lätt att leva västerländskt men samtidigt svårare att ta del av det thailändska samhället jämfört med om du bosätter dig i en mindre by; för många en positiv trade-off men för andra kanske ett trist mellanmjölksalternativ.

 

Nog finns det mer än "laidbackstilen" man kan dra lärdom av. Att sätta ett större värde på sina föräldrar och släktingar tycker jag att jag lärt mig. Att träffas utan veckor av förberedelser samt hur lite ansträngning som krävs för ett leende är inte heller några dåliga lärdomar.

Jovisst är det snudd på förutsättning att bo i en stad som Pattaya för att kunna leva svenskt. Jag tycker att "laidbackstilen" också nästan är en förutsättning för att ha lättare till ett leende - iaf ett ödmjukt och ärligt leende och iaf enligt min erfarenhet. Din kommentar att ha lärt sej att värdesätta sina föräldrar och släktingar blir alldeles för personlig för mej att "hugga in på", men kan väl säga att jag håller inte med.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Jive:

Jovisst är det snudd på förutsättning att bo i en stad som Pattaya för att kunna leva svenskt. Jag tycker att "laidbackstilen" också nästan är en förutsättning för att ha lättare till ett leende - iaf ett ödmjukt och ärligt leende och iaf enligt min erfarenhet. Din kommentar att ha lärt sej att värdesätta sina föräldrar och släktingar blir alldeles för personlig för mej att "hugga in på", men kan väl säga att jag håller inte med.

Där har du fel. Om jag vill kan jag leva på svensk mat i en by 4 mil från Udon Thani, om jag vill. Skrivit det förut det är nog inte maten som är erat bekymmer det är asfalten. Tappar ni den kontakten med den är det kört, O glömde baren måste ni ha också

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Där har du fel. Om jag vill kan jag leva på svensk mat i en by 4 mil från Udon Thani, om jag vill. Skrivit det förut det är nog inte maten som är erat bekymmer det är asfalten. Tappar ni den kontakten med den är det kört, O glömde baren måste ni ha också

Ska jag vara riktigt ärlig, så har du en poäng i det fetade påståendet, iaf i mitt fall, men baren kan jag med lätthet vara utan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Där har du fel. Om jag vill kan jag leva på svensk mat i en by 4 mil från Udon Thani, om jag vill. Skrivit det förut det är nog inte maten som är erat bekymmer det är asfalten. Tappar ni den kontakten med den är det kört, O glömde baren måste ni ha också

 

DEt är en viss skillnad, du är där på semester några veckor då och då.

 

Du har förövrigt ingen aning om Thailand, du lever 12 månader om året med en svensktalande fru i Sverige, samt några veckor i Thailand..... således ett tämligen lugnt o skönt Svenssonliv, men med dunken på helgerna och allt annat vad det innebär.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thomas001:

Tror det är mest korttidsturister som tar till sig s.k Thailändskt leverne. Det är exotiskt i deras ögon att få komma hem och berätta att man har käkat Thaikäk i 2 veckor och det var så jävla gott. T.o.m barnen åt det alla dagar. Fast ungjävlarna tjatade egentligen om McDonalds,spagetti m.m Vilket dom oftast fick,men det pratas det tyst om. Det skryts om att det har smakats gräshoppor,larver på exotiska marknader.m.m.

 

Är övertygad att dom flesta bofasta falanger här försöker att i möjligaste mån käka mat som kommer från deras hemland.

 

I alla fall dom jag har träffat.

 

Jag kan inte leva utan krubb som potatis,gräddsås,svensk husmanskost,riktigt bröd,ost,kaviar,sill m.m m.m

Thaikäk i all ära men som Svensk viking måste min mage ha Svenskt käk.

Vem fan kan som Svensk äta ris alla dagar i vecka.

Det är väl för tur att vi är olika. Kom ihåg när man var ung hur pinsamt det var varje gång när morfar och släkten hade varit till spanien, kanarieöarna, grekland eller något annat turistmål och gnällde lika mycket varje gång att det inte var som Sverige. Varför skulle han överhuvudtaget åka utomlands när allt i princip var skit för att det inte var som i Sverige. 

 

Själv har jag alltid varit nyfiken på hur de lever och beter sig i andra kulturer. Allt annorlunda har varit intressant att förstå, både när det gäller kultur och teknik. Jobbade i Indonesien på 80-talet och då blev det nästan för mycket av det annorlunda. Efter 3 månader på Indonesisk mat så vill jag inte påstå att jag saknade svensk mat speciellt mycket. Inte för att den Indonesiska maten var så jäkla god alla gånger. Livsfarlig var den i varje fall när de hade diskat i det indonesiska skitvattnet. Käkade man på finare matställen som i de flesta fall ägdes av kineser fick man den mest fantastiska kinamaten. Sedan fanns ju så mycket fantastiska frukter. Västerländsk mat gick överhuvudtaget inte att få tag på. 

 

Efter 3 månader åkte jag till Thailand. Nu var man ju i himmelriket. I Bangkok fanns det ju hur mycket god thaimat som helst. På den tiden fanns inte hamburgare och KFC. Vedervärdig pizza gick det att få tag på på några ställen. Fy fan vad hemskt, i Sverige har ingen kunnat servera något så vedervärdigt. Efter några dagar i Bangkok träffade jag en svensk som tipsade mig om att jag kunde få tag på köttbullar och lingonsylt. Var väl inte så där sugen men det klart det var ju länge sen sist så suget växte så till slut gick det inte att hålla sig längre. Det var en klar besvikelse, inte smakade det som mammas köttbullar inte! Varken köttbullarna, såsen, potatisen eller lingonsylten kunde mäta sig med vad jag var van vid från hemma i Sverige. Den thailändska maten var klart bättre, det fanns så jäkla mycket god thaimat så jag fortsatte på den linjen. 

 

Nästa spik i kistan för den thailändska farangmaten kom när en kanadensisk polare skulle dra vidare till Nepal. För att ta farväl skulle han bjuda gänget på en riktigt lyxig restaurang med västerländsk mat. Vilken känsla att få i sig en riktigt god köttbit som omväxling till allt sönderhackat kött man var van vid numera. File mignon, black and white mm. beställdes in av dreglande västerlänningar när snålvattnet rann till i munhålan. Vilken besvikelse, segare och hemskare stekar har nog sällan skådats och avsmakats. Dyrt var det i varje fall, men det drabbade ingen fattig. Jag vet att numera finns det restauranger där de vet att stora köttbitar måste vara välhängda eller mörade på annat sätt, men dessa hemska köttbitar har nog gett mig en viss avsmak för kombinationen Thailand och västerländsk mat.

 

Det thailändska köket har fortsatt att locka mig, det finns så fantastiskt mycket god mat i det thailändska köket. Nu pratar jag inte isaan mat eller gräshoppor. Även om det finns en del väldigt god isaanmat så avstår jag gärna en del rätter därifrån. Är det nu någon som tycker att moderkaka är det godaste på jorden så får de gärna äta det, men jag avstår helst. Precis som jag på samma sätt inte äter all svensk, norsk eller kina-mat. Sedan träffade jag min blivande fru och hon var/är fantastisk på att laga god thaimat. Efter drygt 25 år tillsammans så äter vi fortfarande övervägande thaimat hemma. Vi tillbringar ju inte så mycket tid i Thailand, men visst tusan är thaimaten mycket godare där när man får tag på råvaror av bättre kvalitet. Jag kan inte tänka mig att man direkt åker till Sverige för att äta av den goda thaimaten här. Lika lite kan jag tänka mig att man åker till Thailand för att äta av den goda svenskmaten i det landet. I varje fall jag äter oftast för att stilla hungern, att man dessutom vill ha något gott för att stilla hungern är väl naturligt. Inte äter jag för att maten är svensk, amerikansk, italiensk eller thailändsk, jag äter för att det är gott och att den stillar hungern.

 

Eftersom jag är en dålig kock så är jag hänvisad till den mat andra lagar. Som tur är kan man ju oftast styra så att man kan äta det man mest tycker om. Ibland blir jag så jäkla sugen på fläsk och löksås eller bruna bönor. Pitepalt var det länge sedan jag åt jäklar vad sugen jag blev på det. När jag snart flyttar till Thailand får jag väl träna på matlagning och lära mig att göra svensk husmanskost. Hoppas man kan få en snabbkurs i hur man lagar svensk husmanskost Thomas. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

DEt är en viss skillnad, du är där på semester några veckor då och då.

 

Du har förövrigt ingen aning om Thailand, du lever 12 månader om året med en svensktalande fru i Sverige, samt några veckor i Thailand..... således ett tämligen lugnt o skönt Svenssonliv, men med dunken på helgerna och allt annat vad det innebär.

 

 

30 dar dom senaste 8 åren före det var det längre besök. Vi har mark där och hus så vi har kontakt med Thai minst en gång i veckan. Påstår inte jag är Thai expert men umgås mest med Thai folk när jag är där. Dunken har varit tom länge B747 eller vad flygplansskrälle hette skulle ju komma och fylla på den , men icke

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Vi har mark där

 

Du har ingen mark där, din fru kanske har hus och mark?

 

I övrigt har jag insett att du har noll koll.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...