Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

Okej kan någon förklara det där med vatten tank och pump för mig? Jag har ett radhus med dåligt tryck i ledningarna. Så då säger några att jag ska ha en vatten tank och pump.Någon som kan rita en skiss eller förklara hur det hela sitter ihop? Pump före eller efter tanken eller ingen alls? Nog borde väl en 500l liters tank räcka för 2 personer?  

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tanken fylls sakta upp av vatten från inledningen med dåligt tryck

 

När tanken är full stängs inledningen av genom en ventil med flottör

 

Pumpen startar automatiskt när du öppnar en kran inne i huset

 

Det kan vara bra att ha en ledning runt pump/tank så att vattnet kan flöda den vägen om tanken/pumpen av någon anledning inte fungerar

 

Skulle rekommendera 1000L tank för 2 personer

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Tallviking:

Tanken fylls sakta upp av vatten från inledningen med dåligt tryck

 

När tanken är full stängs inledningen av genom en ventil med flottör

 

Pumpen startar automatiskt när du öppnar en kran inne i huset

 

Det kan vara bra att ha en ledning runt pump/tank så att vattnet kan flöda den vägen om tanken/pumpen av någon anledning inte fungerar

 

Skulle rekommendera 1000L tank för 2 personer

Jag rekommenderar det dubbla eller i alla fall 1500 l. Våran förra tank tror jag rymde just 1500 l men det hände ändå ibland att vi blev utan vatten under torrperioden. Nu har hyresvärden bytt ut den mot en på 2000 l och efter det har vi inte haft några problem.

 

Fritz..

 

Edit: Glömde att vi är 3 stycken och den yngste av oss tar låååååång tid på sig när han duschar :)

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här har vi det. Eftersom vi har tanken på taket och det kommunala vattnet ofta har för dåligt tryck så har jag monterat en liten pump för inkommande vatten.

pump.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Det kan vara bra att ha en ledning runt pump/tank så att vattnet kan flöda den vägen om tanken/pumpen av någon anledning inte fungerar

 

 

 

Det kan även vara bra att ha en ledning från tanken förbi pumpen till huset, vid händelse av avbrott på kombinationen el/pump/kommunal.

 

Edit:  Man bör ju ha lämplig fallhöjd naturligtvis.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

ImageUploadedByMaipenrai1471457665.05931
Pumpar upp kommunaltvatten i 6 m högt vattentorn, har 3 st 2000 liters där uppe och kör självtryck ner.Kan koppla förbi tornet om jag vill.




Link to comment
Dela på andra sajter

2000 liter är ju inte speciellt stor tank ändå. Hamnar man i det läget att det blir helt slut i ledningen så att man måste köpa vatten från bil så blir det dyra droppar om man bara får i 500 liter åt gången.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev rolba:

2000 liter är ju inte speciellt stor tank ändå. Hamnar man i det läget att det blir helt slut i ledningen så att man måste köpa vatten från bil så blir det dyra droppar om man bara får i 500 liter åt gången.

Man får dricka öl istället ;)

 

Är det vanligt att kommunalt vatten strular, där jag varit senast så kan det ju hända att pumpen går sönder (egen brunn) men då kutar man över till brorsan på andra sidan vägen och hämtar vatten i väntan på att det kommer en reparatör. Iofs fattar jag inte hur dom kan ha pumpen på markplan om brunnen är djupare än 9.8M men det kanske finns en pump till i hålet/brunnen som jag inte upptäckt.

 

Och jag överlever utan att duscha ganska bra, kan tvätta+skölja av mig med nån liter precis som man gör i bastun i Sverige när man får bära vatten till VV-beredaren från brunnen själv på vintern i stugan. Då går det inga 2000l fort i alla fall kan jag lova.

 

Där har dom ju "regnvattenkaren" (2m hög, tja nästan i alla fall) av lera som står ute på gården. Och det är vad jag fattar deras "vanliga" vatten. Även om jag får för mig att dom fyller åtminstone en av dessa med slang från brunnen.  Den står helt enkelt på fel ställe för att det ska hamna nåt regnvatten i den.

 

Tappade vatten från den för att tvätta lite kläder i alla fall, gick inte många liter till det heller. Men sköljningen 2 ggr kostade ju nån liter i alla fall.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-16 at 19:18, skrev Gustav:

Okej kan någon förklara det där med vatten tank och pump för mig? Jag har ett radhus med dåligt tryck i ledningarna. Så då säger några att jag ska ha en vatten tank och pump.Någon som kan rita en skiss eller förklara hur det hela sitter ihop? Pump före eller efter tanken eller ingen alls? Nog borde väl en 500l liters tank räcka för 2 personer?  

//G

Hej Gustav ett tips innan du använder systemet se till att du inte har några läckage inne i huset som t.ex läckande kranar eller rinnande toaletter m.m. Ifall att  så kommer pumpen starta stänga och starta stänga. Ett tips till koppla ett par avstängare typ de röda med vridbart tag som du ser på thomas bild( ballofixer ) på strategiska platser. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

 Iofs fattar jag inte hur dom kan ha pumpen på markplan om brunnen är djupare än 9.8M men det kanske finns en pump till i hålet/brunnen som jag inte upptäckt.

 

 

Då får man ha en sådan där dränkbar elpump man sänker ner i borrhålet eller som i mitt fall en rem driven kolvpump, låter ungefär som en gammal enstånk fiskebåt, mysigt ljud.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Chan2014:

Då får man ha en sådan där dränkbar elpump man sänker ner i borrhålet eller som i mitt fall en rem driven kolvpump, låter ungefär som en gammal enstånk fiskebåt, mysigt ljud.

Chan2014

Efter lite diskussioner med tjejen verkar dom ha en dränkbar kolvpump (som dock inte låter vidare mycket). Men språkförbistringarna är ganska stora så jag är inte 100% säker faktiskt.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Efter lite diskussioner med tjejen verkar dom ha en dränkbar kolvpump (som dock inte låter vidare mycket). Men språkförbistringarna är ganska stora så jag är inte 100% säker faktiskt.

Vi har borrat 23 m djupt och använder en ejektor pump till att fylla två tunnor ca 2 kubik st. Från tunnorna en ringpump som matar in till huset

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎16 at 14:18, skrev Gustav:

Okej kan någon förklara det där med vatten tank och pump för mig? Jag har ett radhus med dåligt tryck i ledningarna. Så då säger några att jag ska ha en vatten tank och pump.Någon som kan rita en skiss eller förklara hur det hela sitter ihop? Pump före eller efter tanken eller ingen alls? Nog borde väl en 500l liters tank räcka för 2 personer?  

//G

 

Ganska enkelt. Då vattnet från vattenverket har ett ganska dåligt inflöde och tryck, Vilket dels resulterar i ett dåligt tryck om man direktansluter det till kranarna. Så har man en tank som buffrar upp en större mängd vatten tillräckligt för vad en pump drar.

Sen i pumpen fins det en tryck tank som har till syfte att hålla trycket uppe, så man får jämnare tryck i rörsystemet, och gör att pumpen inte startar så fort man öppnar kranen. När sen trycket sjunker under en viss nivå efter några sekunder. Så startar en strömbrytare som känner av trycket pumpen. Som då trycker upp trycket till inställd nivå innan vattnet stängs av. På detta sätt får man önskat tryck och flöde i kranarna vilket är högre än det som vattenverket levererar in i huset.

 

Som exempel om man har egen brunn  eller om man har tank och pump. Och vattnet pulserar i kranen med ojämt tryck och pumpen startar så fort man öppnar en kran så är det tecken på att blåsan i trycktanken(hydropressen) har gått hål och behöver bytas.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev kitungmakmak:

Efter lite diskussioner med tjejen verkar dom ha en dränkbar kolvpump (som dock inte låter vidare mycket). Men språkförbistringarna är ganska stora så jag är inte 100% säker faktiskt.

Nej, kolvpump en står på marken, ej dränkbar.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Chan2014:

Nej, kolvpump en står på marken, ej dränkbar.

Chan2014

Det finns både sugande och tryckande pumpar. I Thailand är det vanligare med sugande pumpar, eftersom man ofta inte behöver borra så djupt.

I Sverige är et många gånger tvärtom.

Och precis som KMM skriver så blir naturligtvis dom nersänkta tystare. Där man bara hör klicket från tryckströmbrytaren när den slår till och från.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Chan2014:

Nej, kolvpump en står på marken, ej dränkbar.

Chan2014

Tja, jag fattar inte hur man kan suga nåt över 9.81m (gravitationen) pga att då blir det vacum och pumpfan börjar kavitera, det går liksom inte i min sinnevärld. Däremot kan man trycka upp vatten högre än så.  

Rek ligger väl på max 8mvp (meter vattenpelare) för att suga nåt med en pump, 9.81 är mer en teoretisk gräns. 

 

Men som sagt, språkförbistringen var total när jag snackade med henne om detta.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Tja, jag fattar inte hur man kan suga nåt över 9.81m (gravitationen) pga att då blir det vacum och pumpfan börjar kavitera, det går liksom inte i min sinnevärld. Däremot kan man trycka upp vatten högre än så.  

Rek ligger väl på max 8mvp (meter vattenpelare) för att suga nåt med en pump, 9.81 är mer en teoretisk gräns. 

 

Men som sagt, språkförbistringen var total när jag snackade med henne om detta.

 

Det är mer än vanligt i Sverige att pumpar suger ner till 40 50 meter.

Man ska inte underskatta kraften i vacuumet som uppstår. 

Och det där med kavitera har du nog missuppfattat ganska grovt vad det betyder. En pump som kaviterar gör det för att den får luft runt skovlarna som på sikt äter upp dessa i förtid, och pensionerar pumpen snabbare än vad den annars skulle hålla. Vilket knappast är fallet med sugande pumpar i ett djupt borrhål under normala förhållanden. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Det är mer än vanligt i Sverige att pumpar suger ner till 40 50 meter.

Man ska inte underskatta kraften i vacuumet som uppstår. 

Och det där med kavitera har du nog missuppfattat ganska grovt vad det betyder. En pump som kaviterar gör det för att den får luft runt skovlarna som på sikt äter upp dessa i förtid, och pensionerar pumpen snabbare än vad den annars skulle hålla. Vilket knappast är fallet med sugande pumpar i ett djupt borrhål under normala förhållanden. 

Då ska vi se, vad finns det för undertryck under vakuum.

Kavitera är när man får undertryck på "baksidan" om pumpens skivor som skapar gasbubblor som "exploderar" och skadar pumpen på det viset har jag fått för mig.

 

Men länka gärna till en pump som suger 50 m så erkänner jag på stört att jag hade fel angående vad undertryck under vakuum är.

Kikade lite snabbt på nätet och beijer håller med mig i alla fall http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggbeskrivningar-tips-inspiration/tips-maskiner-verktyg/att-installera-pump

Även om jag säger att man inte kan suga mer än 9.8m så har dom åxå 8mvp som gräns. Ids inte kolla nån pumpkurva för att avgöra vad Q blir vid sughöjder nära 9.81m.

Ändrades av kitungmakmak

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Då ska vi se, vad finns det för undertryck under vakuum.

Kavitera är när man får undertryck på "baksidan" om pumpens skivor som skapar gasbubblor som "exploderar" och skadar pumpen på det viset har jag fått för mig.

 

Men länka gärna till en pump som suger 50 m så erkänner jag på stört att jag hade fel angående vad undertryck under vakuum är.

Kikade lite snabbt på nätet och beijer håller med mig i alla fall http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggbeskrivningar-tips-inspiration/tips-maskiner-verktyg/att-installera-pump

Även om jag säger att man inte kan suga mer än 9.8m så har dom åxå 8mvp som gräns. Ids inte kolla nån pumpkurva för att avgöra vad Q blir vid sughöjder nära 9.81m.

 

Kolla inte på Beijer det är en byggmarknad.

Kolla på Grundfos.se till exempel så hittar du säkert någon lämplig pump. Dom är tillverkare och har således ett sortiment ur ett bredare spektrum.

Jag och min personal har servat och bytt ut massor av pumpar till mycket större lyfthöjd.

 

Här är en länk som exempel har sugande pumpar med lyfthöjd upp till 60 meter

 

http://docplayer.se/7753144-Pumpar-for-villor-och-fritidshus-vattenpumpar-pumpautomater.html

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Då ska vi se, vad finns det för undertryck under vakuum.

Kavitera är när man får undertryck på "baksidan" om pumpens skivor som skapar gasbubblor som "exploderar" och skadar pumpen på det viset har jag fått för mig.

 

Men länka gärna till en pump som suger 50 m så erkänner jag på stört att jag hade fel angående vad undertryck under vakuum är.

Kikade lite snabbt på nätet och beijer håller med mig i alla fall http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggbeskrivningar-tips-inspiration/tips-maskiner-verktyg/att-installera-pump

Även om jag säger att man inte kan suga mer än 9.8m så har dom åxå 8mvp som gräns. Ids inte kolla nån pumpkurva för att avgöra vad Q blir vid sughöjder nära 9.81m.

 

Här är sugande pumpar som är ännu värre.

http://www.lenntech.com/uploads/grundfos/96513367/Grundfos_CR-5-15-A-A-A-E-HQQE.pdf

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Kolla inte på Beijer det är en byggmarknad.

Kolla på Grundfos.se till exempel så hittar du säkert någon lämplig pump. Dom är tillverkare och har således ett sortiment ur ett bredare spektrum.

Jag och min personal har servat och bytt ut massor av pumpar till mycket större lyfthöjd.

 

Här är en länk som exempel har sugande pumpar med lyfthöjd upp till 60 meter

 

http://docplayer.se/7753144-Pumpar-for-villor-och-fritidshus-vattenpumpar-pumpautomater.html

 

Det verkar som om du blandar ihop lyfthöjd och sughöjd. Det jag hävdar är att man inte kan suga upp vatten ur nåt där vattenytan överstiger g i meter som är 9.81m/s2 fast då lär det bara droppa ut vatten i alla fall. 8m är vettigare för då får man ut lite Q dvs flöde åxå. Försöker man så skall man skapa nåt högre tryck i brunnen än det normaltrycket vi har, visst låter det sig göras men då är det enklare att skicka ner en pump som trycker upp vatten istället (lyfthöjden kan vara över 9.8m såklart).

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...