Jump to content
IGNORERAD

Vattentank hur funkar det?


Gustav

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev gst:


Jag hoppas du har rätt :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Får man fråga varför du valde Hitachi? Funderar själv på fabrikat.   Mitsubishi eller Hitachi?

Ja min inköpslista ligger 1 st pump, 1 st tank och ett vattenfilter som tar bort grus och skit från vattnet. Är trött på att rensa silarna över allt. Måste vara bra för pump och sånt också. 

//G

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    44

  • kitungmakmak

    28

  • stefan5300

    27

  • gst

    23

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Får man fråga varför du valde Hitachi? Funderar själv på fabrikat.   Mitsubishi eller Hitachi?

Ja min inköpslista ligger 1 st pump, 1 st tank och ett vattenfilter som tar bort grus och skit från vattnet. Är trött på att rensa silarna över allt. Måste vara bra för pump och sånt också. 

//G


Ingen speciell anledning. Den rekommenderades där jag köpte den, och det är ju i alla fall ett känt märke till skillnad från den gamla (Lucky Pro) :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite nyfiken, om man har egen borrad brunn, varför ska man då ha en sugpump,tank och tryckpump?

 

Har haft denna pump sedan 2007 och det har fungerat jättebra, fått byta ejektorn (bottenventilen) en gång, brunnen 28 meter djup och sug/returledningen är 22 meter.

IMG_0556.JPG

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite nyfiken, om man har egen borrad brunn, varför ska man då ha en sugpump,tank och tryckpump?

 

Har haft denna pump sedan 1997 och det har fungerat jättebra, fått byta ejektorn (bottenventilen) en gång, brunnen 28 meter djup och sug/returledningen är 22 meter.

IMG_0556.JPG


Nu är ju inte jag någon expert, utan andra har sagt hur det ska vara. Har en pump vid borrhålet som pumpar vatten till en 2000 liters tänk. Efter tanken sitter pumpen jag haft problem med, och ser till att vi får tryck på vattnet inne i huset. Utan denna pump är det ju bara självfallet, och genom att tanken står på marknivå är detta tryck nästan obefintligt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev gst:


Nu är ju inte jag någon expert, utan andra har sagt hur det ska vara. Har en pump vid borrhålet som pumpar vatten till en 2000 liters tänk. Efter tanken sitter pumpen jag haft problem med, och ser till att vi får tryck på vattnet inne i huset. Utan denna pump är det ju bara självfallet, och genom att tanken står på marknivå är detta tryck nästan obefintligt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

 

Tror Stefan undrar varför du har en tank överhuvudtaget och inte drar rören direkt från pumpen vid borrhålet till huset. Det blir ju en viss "buffert" med tanken om vattnet tar slut i borrhålet, men den räcker väl bara en dag eller så.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tror Stefan undrar varför du har en tank överhuvudtaget och inte drar rören direkt från pumpen vid borrhålet till huset. Det blir ju en viss "buffert" med tanken om vattnet tar slut i borrhålet, men den räcker väl bara en dag eller så.

 

Finns ju flera orsaker, en är ju att gå jämn tillgång på vatten, en annan att få tempererat vatten få vi inte har varmvatten. Finns säkert flera orsaker som jag glömt bort :)

Tror också det skulle bli dåligt tryck med bara pumpen vid borrhålet. Vi tar ut lite vatten före tanken, och trycket är inte då bra.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev gst:


Den ska ju ändå inte starta hela tiden när vi inte tar något vatten :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Du bör nog kolla bottenventilen åxå så att inte nya pumpen ger upp.

Edit, såg nu att du inte använder pumpen på det viset.

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

Är t.o.m mycket elemäntärt! Är min tank ofta tom p.g.a av dåligt tryck på inkommande vatten så går man väl och koper en pump for att avhjälpa problemet!!! Kan det bli mer elementärt???

Kan även informera dig om att vi har grannar som har tanken i gatuplan och har samma problem med att tanken inte fylls p.g.a dåligt tryck.

Vart vill du komma?

Och vad har laborerande Thai på landsbygden med mig att gora??

Ska jag tyda det mellan radera som att du tycker jag är inkompetent på något vis?



Ja det kan tyckas så för dig som besitter alla parametrar om orsak och verkan. . Men den infon att din tank vart tom hade ju inte jag tidigare. Således kan jag ju inte kalla nånting jag ej har uppgifter på som elementärt.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag ingen expert på detta område så ta det med en nypa salt men är inte hydroforen (den lilla röda på bilden) lite väl liten? Kan det inte vara därför pumpen startat för ofta. En större hydrofor borde väl göra att pumpen inte går lika ofta.



Hydroforer brukar vara större. Eftersom dom inte innehåller någon förtryckt blåsa som håller uppe trycket.
Det som är på bilden ser ut som en hydropress, som inte behöver lika stor volym.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Ja det kan tyckas så för dig som besitter alla parametrar om orsak och verkan. . Men den infon att din tank vart tom hade ju inte jag tidigare. Således kan jag ju inte kalla nånting jag ej har uppgifter på som elementärt.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Just i detta fallet var det på det viset! 

 

Have a nice Weekend!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 


Hydroforer brukar vara större. Eftersom dom inte innehåller någon förtryckt blåsa som håller uppe trycket.
Det som är på bilden ser ut som en hydropress, som inte behöver lika stor volym.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Ja det är hydropress jag menade. Jag använde fel ord.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran tank på över 1000 liter räcker tydligen inte till utan vi måste ha 2 när vi väl bor i Bang sare med kommunalt vatten.

Tankbilen kostar inte mycket men är lite onödigt.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Galten:

Våran tank på över 1000 liter räcker tydligen inte till utan vi måste ha 2 när vi väl bor i Bang sare med kommunalt vatten.

Tankbilen kostar inte mycket men är lite onödigt.

 

Räcker till vadå?

 

Jag har tank, får vatten via tankbil. 3000 liter tankar.

Det räcker för oss två vuxna i ungefär 3 veckor.

Dusch, toa, tvätt osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev samet:

 

Räcker till vadå?

 

Jag har tank, får vatten via tankbil. 3000 liter tankar.

Det räcker för oss två vuxna i ungefär 3 veckor.

Dusch, toa, tvätt osv...

Fick slut förra sommaren och antog att tanken räcker inte till men kan ha fel;)

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Galten:

Fick slut förra sommaren och antog att tanken räcker inte till men kan ha fel;)

 

Hade du inte problem med att fyllning inte funkat på många dagar då?

För som sagt, vi förbrukar ca 1000 liter i veckan.

 

Svårt att tro att du behöver större tank. Men kanske hålla lite koll på att det fylls på ordentligt.

Jag har ett snöre med tyngd på utsidan, flottör i tanken, så att jag med ett enkelt ögonkast kan se hur mycket jag har i tanken.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Galten:

Fick slut förra sommaren och antog att tanken räcker inte till men kan ha fel;)

 

har 2000 liter

den har aldrig tagit slut

 

 

om du inte har en läcka så ska det ju räcka flera dagar

 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev samet:

 

Hade du inte problem med att fyllning inte funkat på många dagar då?

För som sagt, vi förbrukar ca 1000 liter i veckan.

 

Svårt att tro att du behöver större tank. Men kanske hålla lite koll på att det fylls på ordentligt.

Jag har ett snöre med tyngd på utsidan, flottör i tanken, så att jag med ett enkelt ögonkast kan se hur mycket jag har i tanken.

Vi har kommunalt vatten och tanken är ju bara reserv för driftstörningar.

Inget jag bryr mig om det förran det är försent och får ringa tankbilen.

Nu har kärringen bestämt sig för 2 tankar så det blir så.

Ingen stor kostnad.

Jag kan ju inte Thai och kan ringa om en tankbil så lite reserv är tillgodo.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

har 2000 liter

den har aldrig tagit slut

 

 

om du inte har en läcka så ska det ju räcka flera dagar

 

 

 

Antar att det kan ha varit mer än en veckas avbrott så som tankbilarna åkte.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev samet:

 

Hade du inte problem med att fyllning inte funkat på många dagar då?

För som sagt, vi förbrukar ca 1000 liter i veckan.

 

Svårt att tro att du behöver större tank. Men kanske hålla lite koll på att det fylls på ordentligt.

Jag har ett snöre med tyngd på utsidan, flottör i tanken, så att jag med ett enkelt ögonkast kan se hur mycket jag har i tanken.

Fattar inte hur man kan se på ett snöre hur mycket vatten som finns i tanken. Bild och förklaring skulle uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Fattar inte hur man kan se på ett snöre hur mycket vatten som finns i tanken. Bild och förklaring skulle uppskattas.

En gissning tidigt på morgonen är såhär

 

IMG_3299.PNG

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu köpt in en pump, det blev samma som Thomas och mattayom fast en 200 istället för 150.

 

men nu till en dum fråga från en novis, kan själva pumpen stå ute i det fria eller måste jag bygga ett pumphus.

(har ingen möjlighet att sätta den under tak.

 

Mvh Jompa.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Jompa:

Har nu köpt in en pump, det blev samma som Thomas och mattayom fast en 200 istället för 150.

 

men nu till en dum fråga från en novis, kan själva pumpen stå ute i det fria eller måste jag bygga ett pumphus.

(har ingen möjlighet att sätta den under tak.

 

Mvh Jompa.

 

Ett litet ljudisolerat "hus", som man lätt kan lyfta av om man skulle behöva meka med pumpen, kan ju inte skada. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Jompa:

Har nu köpt in en pump, det blev samma som Thomas och mattayom fast en 200 istället för 150.

 

men nu till en dum fråga från en novis, kan själva pumpen stå ute i det fria eller måste jag bygga ett pumphus.

(har ingen möjlighet att sätta den under tak.

 

Mvh Jompa.

 

Inga problem! Står pumpar ute överallt. Håll kåpan på bara som skydd mot regn.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Jompa:

Har nu köpt in en pump, det blev samma som Thomas och mattayom fast en 200 istället för 150.

 

men nu till en dum fråga från en novis, kan själva pumpen stå ute i det fria eller måste jag bygga ett pumphus.

(har ingen möjlighet att sätta den under tak.

 

Mvh Jompa.

Bor i villa med 2 plan. När det va nytt satt en Hitachi 150w. Gav dåligt tryck så bytte ut den mot en Grundfos 500w, nu är det mycket bättre.

Har ett högre tryck både när den slår till samt max. Max tryck oxo justerbart

Ändrades av nbg
Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Jompa:

Har nu köpt in en pump, det blev samma som Thomas och mattayom fast en 200 istället för 150.

 

men nu till en dum fråga från en novis, kan själva pumpen stå ute i det fria eller måste jag bygga ett pumphus.

(har ingen möjlighet att sätta den under tak.

 

Mvh Jompa.

Ute i det fria är de byggda för.

Har i alla fall så själv eller hade då vi bygger till tak överallt.

Nästa sommar blir det ytterligare tak för 140 000 bath och då är det färdigtakat.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...