Jump to content
IGNORERAD

Spara till barnet i Thailand


lillamannen

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev lillamannen:

 

En Thaibank erbjöd 2.2% i ränta, om du låser Bahten i 15månader, därefter 0,9% i ränta 

Tja!

Bankok Bank har ett bra alternativ tycker jag.

7 års sparande med insättningar en gång per år.

Bra ränta och livförsäkring ingår.

MVH

Raggarn

P.S Glöm ej att ta med barnets dokument från Amper. (Ligger kanske i husboken).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    16

  • HuaHindinnge

    6

  • frogfish

    5

  • Herluf

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Raggarn:

Tja!

Bankok Bank har ett bra alternativ tycker jag.

7 års sparande med insättningar en gång per år.

Bra ränta och livförsäkring ingår.

MVH

Raggarn

P.S Glöm ej att ta med barnets dokument från Amper. (Ligger kanske i husboken).

 

Denna livförsäkring har SCB, insättning i 7 år med 50.000Baht per år = 350.000Baht

 

Om barnet skulle avlida kan du få 4.000Baht per år du sparat, förutom de 50.000Baht du själv satt in per år

 

Efter 15år löses livförsäkringen och de 350.000 har växt till 385.000Baht = 10% i ränta på 15år = 0.67% ränta per år

 

Inte speciellt bra deal enligt mej

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lillamannen:

 

En Thaibank erbjöd 2.2% i ränta, om du låser Bahten i 15månader, därefter 0,9% i ränta 

 

Får man fråga vilken då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Får man fråga vilken då?

 

Javisst

KTB var det

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lillamannen:

 

Javisst

KTB var det

 

 

Fel av mej det skulle vara SCB som ger 2.2% i ränta, Bahten låsta i 15 månader, därefter 0.9% i ränta

 

KTB ger 2.3% i ränta, Bahten låsta i 4 år, max sparande 10.000Baht i månaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Lillamannen  29 st olika svar mer eller mindre när skall du bestämma dig och för vad? mvh

19 timmar sedan, skrev lillamannen:

 

 

Jag har adress i Sverige, men barnet bor i Thailand och som frågan gällde vilket sparande har ni till era barn i Thailand

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då du har adress i Sverige och om barnet har ett samordningsnummer så är det inga problem att ha sparandet i Sverige. Har haft det sedan grabben föddes. Baksidan är att jag inte kunde se hans fondsparande i min internetbank. Avkastningen blir betydligt bättre än de olika sparanden som erbjuds i Thailand.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev haan:

Lillamannen  29 st olika svar mer eller mindre när skall du bestämma dig och för vad? mvh

 

 

Obligation fragat hos Bangkokbank

5 eller 10 ars 

5 ars 1.75-3.00% i ranta

10 ars 2.25-3.50% i ranta

1471493538995-2041459398.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev haan:

Lillamannen  29 st olika svar mer eller mindre när skall du bestämma dig och för vad? mvh

 

 

GSB (lila banken) har ett "lotteri" och du kan vinna 10.000.000Baht.

En lott 50Baht

0.5% i ranta 

1471494158965-310011498.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev lillamannen:

 

GSB (lila banken) har ett "lotteri" och du kan vinna 10.000.000Baht.

En lott 50Baht

0.5% i ranta 

1471494158965-310011498.jpg

Hej Lill GSB står för Government Saving Bank så det kan vara någon typ av obligationer där du kan vinna pengar vid dragningar. I sverige har jag premieobligationer där jag med min insats är med  på två dragningar varje år i 10 års tid vinsterna är pengar. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Seaserpent:

Då du har adress i Sverige och om barnet har ett samordningsnummer så är det inga problem att ha sparandet i Sverige. Har haft det sedan grabben föddes. Baksidan är att jag inte kunde se hans fondsparande i min internetbank. Avkastningen blir betydligt bättre än de olika sparanden som erbjuds i Thailand.

 

Ja, samordningsnummer finns redan, men barnet ar ej registrerat hos skattemyndigheterna i Sverige annu.

 

Jag har fragat Avanza om barnet kunde ha ett konto hos dem, men Avanza sa att barnet maste registreras hos skattemyndiheterna forst.

 

Vilken bank har du for eran pojke?

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lillamannen:

 

Ja, samordningsnummer finns redan, men barnet ar ej registrerat hos skattemyndigheterna i Sverige annu.

 

Jag har fragat Avanza om barnet kunde ha ett konto hos dem, men Avanza sa att barnet maste registreras hos skattemyndiheterna forst.

 

Vilken bank har du for eran pojke?

 

Vi har Swedbank, mest för att jag alltid har haft det och känner personalen, det kan underlätta ibland, speciellt när man som jag jobbar utomlands. 

 

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/17/2016 at 00:44, skrev haan:

Hej sea Jag håller med dig om statsobligationer ( Premieobligationer )  är ett säkrare sparande än aktier. Vinner du så vinner du vinner du inte så förlorar du intet men du har insatsen kvar till nästa dragning. Men som Seaserpent säger lägre avkasning. mvh

Håller inte riktigt med dig

Hade för många år sedan en graf över aktieutveklingen sedan 1945. Kan ej hitta denna. MEN gå in på Ekonomifakta under börskurser i Sverige och USA

En satsad krona 1990 i aktier är idag nästan 800 kronor.

Trots dykningar och och krascher

Varför denna uppgång , låga räntor framförallt , inflation, , goda vinster i bolagen fortfarande låga löner

Satsa på aktier . kolla stinsen

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Persistant:

Håller inte riktigt med dig

Hade för många år sedan en graf över aktieutveklingen sedan 1945. Kan ej hitta denna. MEN gå in på Ekonomifakta under börskurser i Sverige och USA

En satsad krona 1990 i aktier är idag nästan 800 kronor.

Trots dykningar och och krascher

Varför denna uppgång , låga räntor framförallt , inflation, , goda vinster i bolagen fortfarande låga löner

Satsa på aktier . kolla stinsen

Persistant

Hej persistant i PO så förlorar du aldrig insatsen aktier kan du förlora allt du satsat. Men jag håller med dig att spara i aktier ger mera pengar det ser jag i mitt aktiesparande. På 6-7 år 100% upp men säger jag. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev haan:

Hej persistant i PO så förlorar du aldrig insatsen aktier kan du förlora allt du satsat. Men jag håller med dig att spara i aktier ger mera pengar det ser jag i mitt aktiesparande. På 6-7 år 100% upp men säger jag. mvh

Jo jag vet min käre far hade PO men ngn större ökning blev det dock ej

Jag två exempel

NR 1 den som 1974 vid HMs börsintrudtion köpte för 10 000 Kronor har idag aktier till ett värde av ca 50 miljoner svkr

OBS det är bara att kolla

NR 2

Vi har fyra (4) personer året är 1945 och insatsen är 1 kr

En sätter pengarna på banken

En sätter pengarna i obligationer

EN  sätter i akteir men är dålig på att köpa och sälja

En  sätter i aktier men är hajare på att sälja högt pris och köpa när det är billigt

Banken ger knappt täckning för inflationen

Obligationer mycket bättre

Aktier flera tusenggr upp , men skillnaden mellan den duktige och den dålige är inte så stor som man vill tro

Över långsikt är aktier oslagbart . Om man ser graferna så oktober kraschen och vissa problem nu under 2000 syns bara som små hack

i det långa perspektivet

Jag har sålt ut mitt pga en skillsmässa , tyvärr. Har dock fortfarande depå i Avanza

Persistant

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/17/2016 at 12:24, skrev lillamannen:

 

 

Fel av mej det skulle vara SCB som ger 2.2% i ränta, Bahten låsta i 15 månader, därefter 0.9% i ränta

 

KTB ger 2.3% i ränta, Bahten låsta i 4 år, max sparande 10.000Baht i månaden

 

Tack för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 16 augusti 2016 at 14:16, skrev lillamannen:

Va till två olika banker idag och fråga om ett bra sparande till mitt barn i Thailand, båda bankerna föreslog livförsäkringar, men jag tyckte att det int va mycket att hurra för.

 

Vilket sparande har ni som har barn i Thailand? 

24 K Guld. Fungerar över hela världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev lillamannen:

 

Ja, samordningsnummer finns redan, men barnet ar ej registrerat hos skattemyndigheterna i Sverige annu.

 

Jag har fragat Avanza om barnet kunde ha ett konto hos dem, men Avanza sa att barnet maste registreras hos skattemyndiheterna forst.

 

Vilken bank har du for eran pojke?

Varför måste du spara i barnets namn? Du kan ju själv spara till ditt barn och skriva att ditt barn är förmånstagare. 

 

Ändrades av Khonis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har två pojkar, 1 och 5 år snart.

Jag sparar åt femåringen i Nordnet, kapitalförsäkring i hans namn.

Öppnar nu Nordnet åt ettåringen men det blir i mitt namn med han som förmånstagare.

Frugan är lite försiktigare och sparar åt dom i Thaibank, 2% ränta utan låsning i TMB fast kruxet är att det måste ske i frugans namn.

Det sparas också åt dom i Forex bank av mina föräldrar, vet inte upplägget eller ränta.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev lillamannen:

 

Ja, samordningsnummer finns redan, men barnet ar ej registrerat hos skattemyndigheterna i Sverige annu.

 

Jag har fragat Avanza om barnet kunde ha ett konto hos dem, men Avanza sa att barnet maste registreras hos skattemyndiheterna forst.

 

Vilken bank har du for eran pojke?

Du  kan ju öppna ett ISK konto hos Avanza, med barnet som förmånstagare .Då har du full kontroll och kan ju göra ,köpa vad du  Vill

fonder ,aktier t.ex . Men om det händer dig något så ärver pojken det som finns på kontot.

 

Med vänlig hälsning Leadbelly

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minutes ago, leadbelly said:

Du  kan ju öppna ett ISK konto hos Avanza, med barnet som förmånstagare .Då har du full kontroll och kan ju göra ,köpa vad du  Vill

fonder ,aktier t.ex . Men om det händer dig något så ärver pojken det som finns på kontot.

 

Med vänlig hälsning Leadbelly

Exakt så gör jag också till mina barn. Så har man kontroll över när de ska få pengarna, när de bevisat att de kan ta mogna beslut:haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack for alla svaren

 

Nu blev det 10 ars stadsoblikationer i Bangkokbank for summan Mamman fick i fodelsepeng  fran en forsakring fran hennes arbetsgivare + vad nara o kara gav totalt 25"Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-19 at 11:29 AM, lillamannen said:

Tack for alla svaren

 

Nu blev det 10 ars stadsoblikationer i Bangkokbank for summan Mamman fick i fodelsepeng  fran en forsakring fran hennes arbetsgivare + vad nara o kara gav totalt 25"Baht.

 

Nu har du ju redan slagit till så mina 5 ören kommer lite sent men iallafall.

 

Statsobligationer är väl inget dåligt alternativ om det gäller ett mindre sparande, frugans föräldrar har detsamma för vår dotter men i GSB, men är det lite större summor du tänkt avsätta skulle jag nog sätta in dem i en indexfond eller liknande; de drygt 2% du får på statsobligationerna täcker trots allt inte ens inflationen och transaktionskostnaderna.

 

Om det är en mellanstor summa, och förutsättningarna finns, skulle jag dock rekommenderat att lägga pengarna på utbildning istället för sparande; möjligheterna för barnet att i framtiden kunna tjäna vettiga pengar blir ofantligt mycket större med en hyfsad utbildning och då bleknar förmodligen de pengar du sparat. Nu kan det ju vara så att barnet redan går i en bra skola, att det inte finns några bra skolor inom pendlingsavstånd eller att intresse för studier saknas och då blir ju alternativet ointressant.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎18 at 19:02, skrev Khonis:
22 timmar sedan, skrev Atom:

 

Nu har du ju redan slagit till så mina 5 ören kommer lite sent men iallafall.

 

Statsobligationer är väl inget dåligt alternativ om det gäller ett mindre sparande, frugans föräldrar har detsamma för vår dotter men i GSB, men är det lite större summor du tänkt avsätta skulle jag nog sätta in dem i en indexfond eller liknande; de drygt 2% du får på statsobligationerna täcker trots allt inte ens inflationen och transaktionskostnaderna.

 

Om det är en mellanstor summa, och förutsättningarna finns, skulle jag dock rekommenderat att lägga pengarna på utbildning istället för sparande; möjligheterna för barnet att i framtiden kunna tjäna vettiga pengar blir ofantligt mycket större med en hyfsad utbildning och då bleknar förmodligen de pengar du sparat. Nu kan det ju vara så att barnet redan går i en bra skola, att det inte finns några bra skolor inom pendlingsavstånd eller att intresse för studier saknas och då blir ju alternativet ointressant.  

Varför måste du spara i barnets namn? Du kan ju själv spara till ditt barn och skriva att ditt barn är förmånstaga

 

 

Barnet är bara 6 månader, så allt sparande i framtiden ska gå till hennes framtida studier så småningom, inom 2-3 år hoppas jag barnet har c:a 1 mille Baht sparat i olika sparanden i Thailand, men

även i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lillamannen:

 

 

Barnet är bara 6 månader, så allt sparande i framtiden ska gå till hennes framtida studier så småningom, inom 2-3 år hoppas jag barnet har c:a 1 mille Baht sparat i olika sparanden i Thailand, men

även i Sverige.

Oj. 500.000 SEK på 3 år i sparpengar. Lite över min budget. 

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...