Jump to content
IGNORERAD

Spara till barnet i Thailand


lillamannen

Recommended Posts

Va till två olika banker idag och fråga om ett bra sparande till mitt barn i Thailand, båda bankerna föreslog livförsäkringar, men jag tyckte att det int va mycket att hurra för.

 

Vilket sparande har ni som har barn i Thailand? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    16

  • HuaHindinnge

    6

  • frogfish

    5

  • Herluf

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Både livförsäkring och vanligt bankkonto.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra på ett konto (valfri typ) i sverige. Det är iofs bara min åsikt, men bahten kommer gå åt hel*ete förr eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Både livförsäkring och vanligt bankkonto.

 

 

Vad får du för ränta på bankkontot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Jag skulle köra på ett konto (valfri typ) i sverige. Det är iofs bara min åsikt, men bahten kommer gå åt hel*ete förr eller senare.

 

Svenskt konto = 0% i ränta!?

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lillamannen:

 

Svenskt konto = 0% i ränta!?

 

 

 

 

Det finns ju, som jag skrev, andra typer av konton.

Men du får välja vad du vill, trodde du frågade efter hur andra valt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lillamannen:

 

 

Vad får du för ränta på bankkontot?

 

Bankkontot vet jag inte exakt nu, men den är rätt låg nu.

På försäkringarna rätt duktigt mycket, det är frugan som skött detta och vi har satt in en rätt skaplig peng åt dem på försäkringskontot.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp aktier, men satsa på dem som ger bra utdelning. Detta är "troligtvis" ett bra alternativ, i alla fall gentemot ett banksparande.

Fonder är i mitt tycke ett sämre alternativ.

Har själv köpt i Avansa under en lång period - varit "ganska" lönsamt

Ändrades av evert 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev frogfish:

Jag skulle köra på ett konto (valfri typ) i sverige.

 

Lite svårt om man inte bor i Sverige.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Lite svårt om man inte bor i Sverige.

Så är det ju. Men dels vet jag inte var ts bor, han kan mkt väl bo i sve. Men ffa så frågade han hur andra gjorde. Och då svarade jag hur jag valt.

Jag måste nog gå en skrivkurs, då det verkar som det jag skriver är helt oförståeligt för andra.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Så är det ju. Men dels vet jag inte var ts bor, han kan mkt väl bo i sve. Men ffa så frågade han hur andra gjorde. Och då svarade jag hur jag valt.

Jag måste nog gå en skrivkurs, då det verkar som det jag skriver är helt oförståeligt för andra.....

 

Oki, trodde han bodde i Thailand eftersom han frågade om Thailand.

I Sverige är det ju lite lättare o få bra/rätt info.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Oki, trodde han bodde i Thailand eftersom han frågade om Thailand.

I Sverige är det ju lite lättare o få bra/rätt info.

Han får mitt val iaf....:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

Köp aktier, men satsa på dem som ger bra utdelning. Detta är "troligtvis" ett bra alternativ, i alla fall gentemot ett banksparande.

Fonder är i mitt tycke ett sämre alternativ.

Har själv köpt i Avansa under en lång period - varit "ganska" lönsamt

Så han hittar igen den: avanza.se

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Det finns ju, som jag skrev, andra typer av konton.

Men du får välja vad du vill, trodde du frågade efter hur andra valt.

 

Jag frågade....

Vilket sparande har ni som har barn i Thailand? 

 

Då tror jag EJ detta barn kan ha konto i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Så är det ju. Men dels vet jag inte var ts bor, han kan mkt väl bo i sve. Men ffa så frågade han hur andra gjorde. Och då svarade jag hur jag valt.

Jag måste nog gå en skrivkurs, då det verkar som det jag skriver är helt oförståeligt för andra.....

 

 

Jag har adress i Sverige, men barnet bor i Thailand och som frågan gällde vilket sparande har ni till era barn i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lillamannen:

 

Jag frågade....

Vilket sparande har ni som har barn i Thailand? 

 

Då tror jag EJ detta barn kan ha konto i Sverige

Ok. Sparandet är till barnet. Men vill du så kan du bortse från mitt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man nödvändigtvis vara svensk medborgare för att ha konto i svensk bank? Tillåt mig tvivla!

Som svensk medborgare kan jag ha bankkonto i snart sagt vilken bank och land som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ing hade tidigare ett bra utbud i Thailand, hur det är nu vet jag inte. Annars är statsobligationer ett bra och säkert alternativ. Fast inte den högsta avkastningen. Dessa försäkringar som erbjuds är rent dravel. Jag hade sparkonto till grabben med låg ränta innan flytten. Hade även fonder till honom i Sverige, och har det fortfarande.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev evert 1:

Köp aktier, men satsa på dem som ger bra utdelning. Detta är "troligtvis" ett bra alternativ, i alla fall gentemot ett banksparande.

Fonder är i mitt tycke ett sämre alternativ.

Har själv köpt i Avansa under en lång period - varit "ganska" lönsamt

Hej evert Aktier är bra och aktier ( i säkra bolag ) är ett bra långsiktigt sparande och ger de bra utdelning  desto bättre. MEN.


artikel från aktieinvest.

Hur ska man då spara sina pengar?

Förenklat finns det två alternativ. Bankkontot eller genom att spara i aktier och fonder. Att spara på ett bankkonto är vanligt och känns kanske tryggt för dig som är nybörjare, men i dessa tider med exceptionellt låga räntor är det ett dåligt alternativ. Sparande på konto kan därför bara rekommenderas om du ska använda dina pengar inom kort och beloppet inte får minska i värde. I dessa fall bör du fortfarande försöka hitta ett konto som ger några procents ränta.

Historiskt sett har aktiesparande alltid har varit den bästa sparformen på lång sikt. Under vissa perioder, kriser och börskrascher är det en sämre sparform, men om man är långsiktig i sitt sparande och inte behöver sälja av aktierna just under brinnande kris så kan dessa perioder istället vara bra tillfällen att investera mer pengar i de bolag och aktier som man tror kan utvecklas bra på längre sikt

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev haan:

Hej evert Aktier är bra och aktier ( i säkra bolag ) är ett bra långsiktigt sparande och ger de bra utdelning  desto bättre. MEN.

Smuttat?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Seaserpent:

Ing hade tidigare ett bra utbud i Thailand, hur det är nu vet jag inte. Annars är statsobligationer ett bra och säkert alternativ. Fast inte den högsta avkastningen. Dessa försäkringar som erbjuds är rent dravel. Jag hade sparkonto till grabben med låg ränta innan flytten. Hade även fonder till honom i Sverige, och har det fortfarande.

Hej sea Jag håller med dig om statsobligationer ( Premieobligationer )  är ett säkrare sparande än aktier. Vinner du så vinner du vinner du inte så förlorar du intet men du har insatsen kvar till nästa dragning. Men som Seaserpent säger lägre avkasning. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev frason:

Smuttat?

Ja jag är berusad av den klara och friska morgonluften ute på altanen. mvh

Ändrades av haan
Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligt bankkonto och ett sparande som löper över 17 år med bra "ränta" på

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Öppnade nyligen sparkonton i Bangkok Bank till våra barn. Med bindningstid ett år ger de 1,5 % ränta, som beskattas med 15%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Khemmarat:

Vanligt bankkonto och ett sparande som löper över 17 år med bra "ränta" på

 

En Thaibank erbjöd 2.2% i ränta, om du låser Bahten i 15månader, därefter 0,9% i ränta 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...