Jump to content
IGNORERAD

Du som väntar på beslut om förlängning av UT.


thaikonsult

Recommended Posts

Du som väntar på beslut om förlängning av uppehållstillstånd

Du som väntar på beslut om förlängning av ditt uppehållstillstånd och tillfälligt lämnar Sverige strax innan eller under en pågående ansökan kan ha svårt att komma in i Sverige igen utan ett giltigt uppehållstillstånd. Om du har ansökt om förlängning innan tillståndet gått ut har du möjlighet att ansöka om ett visum för att kunna resa tillbaka till Sverige för att där invänta ditt beslut.

 

Du ansöker om visum på en svensk ambassad eller generalkonsulat i det land du befinner dig i. Och du ska ansöka om ett D visum (nationellt visum) och inte ett vanligt C visum.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vi ansökte om förlängning av UT i januari Väntan verkar bli lång Tjejen har ju både jobb o SFI här i Sverige

Törs vi åka till Thailand i vinter och söka visum där för att åka tillbaka? Det blir ju lite bökigt om hon får nej

Hon kan ju både jobba och plugga här under väntetiden,så lite av ett "lyxproblem" kanske men med dessa långa

väntetider så känns ju vintern längre än vanligt mvh Benbonbum

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi sökte förlängning i Torsdags kväll 1/9 för tjejen och hennes 2 barn.

 

I morse 06.19 fick vi ett mail att beslutet var fattat. Sen att man får vänta och se vilket beslut som fattades är ju himla knasigt, nu när man kan använda sig av BankID för att logga in och kolla sin status.

 

Gick lite fortare än när de sökte UT, då vi hade en väntetid på 13 månader.

 

//Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej,,  tjejens 2 års UT/visa går ut 11 Dec 2016.. och då kan vi ansöka om förlängning 1 mån innan.

Jag är ganska orolig att vi inte kan åka till Thailand i vinter..  helst i Feb 2017.  Då väntetiden på att få förlängt UT kan dra ut på tiden.

Vad tror ni?   Finns det nåt bra knep/tips om att det kan gå fortare.

Min tjej har jobbat heltid/halvtid i 1,5 år och betalar skatt, och det går jättebra på SFI, där hon har tagit kurs efter kurs, så svenskan funkar helt ok.

 

Ha det bra  /Stefan J.

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Några förturer beviljas ju inte längre, så det är ingen mening att söka det. Blir det inte klart i tid, så gör som Thaikonsult säger, res tillbaka på ett D-visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

En bekant skickade in om PUT på MIG's hemsida online...  tog ca 3,5 vecka.  1st kom ett mail att beslut var fattat, utan mer info.

Sen tog det ca 2 v.. så kom ett brev från MIG om att dom fick godkänt.  Man får hoppas på samma snabbhet när det är dags om ca 1 mån att skicka in. 

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2016-08-16 at 11:39, skrev thaikonsult:

Du som väntar på beslut om förlängning av uppehållstillstånd

Du som väntar på beslut om förlängning av ditt uppehållstillstånd och tillfälligt lämnar Sverige strax innan eller under en pågående ansökan kan ha svårt att komma in i Sverige igen utan ett giltigt uppehållstillstånd. Om du har ansökt om förlängning innan tillståndet gått ut har du möjlighet att ansöka om ett visum för att kunna resa tillbaka till Sverige för att där invänta ditt beslut.

 

Du ansöker om visum på en svensk ambassad eller generalkonsulat i det land du befinner dig i. Och du ska ansöka om ett D visum (nationellt visum) och inte ett vanligt C visum.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Hur lång är väntetiden om man ska ansöka om ett D-visum? 

Mvh/Nana

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntetiden för D visum är samma som för ett vanligt visum.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Uppdarad väntetid  Augusti 2017, för beslut om förlängning av  uppehållstillstånd.

"Tid till beslut: 22-25 månader.Statistik uppdaterades: 2017-08-22

Observera att detta inte är ett löfte om att du kommer att få ett beslut inom denna tid.

Tiden visar hur lång tid det har tagit för personer med liknande ansökningar att få ett beslut.

Tiden uppdateras varje månad. Den räknas från den dag du lämnar in en ansökan till Migrationsverket eller till en svensk ambassad eller generalkonsulat."

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev StefanJ:

Uppdarad väntetid  Augusti 2017, för beslut om förlängning av  uppehållstillstånd.

"Tid till beslut: 22-25 månader.Statistik uppdaterades: 2017-08-22

Observera att detta inte är ett löfte om att du kommer att få ett beslut inom denna tid.

Tiden visar hur lång tid det har tagit för personer med liknande ansökningar att få ett beslut.

Tiden uppdateras varje månad. Den räknas från den dag du lämnar in en ansökan till Migrationsverket eller till en svensk ambassad eller generalkonsulat."

Var står det 22-25 månader? Jag får upp 2-4 månader från den 22/8.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-08-25 at 21:28, skrev thaiwife:

Var står det 22-25 månader? Jag får upp 2-4 månader från den 22/8.

Hej..  Jag ser nu att det är olika tider.  Såg ditt alt.  2-4 mån.   Ett annat var 4-16 mån.

Min text är kopierad från MIG, så den stämde då.   Nu ändrat till 4-16 mån.  

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...