Jump to content
IGNORERAD

Att räkna dagar

lillamannen

Recommended Posts

Hej

Ar det nagon som raknar dagar pa sin vistelse utanfor Sveriges granser?

Om du vistas utanfor Sverige mer an 182 dagar kan du bli utskriven.

Min fundering ar hur dagarna raknas.

Kan jag rakna hela dagen som att jag har varit i Sverige om flyget startar t.ex. kl. 12.00?

Dela på andra sajter

Det som faktiskt står i lagen om folkbokföringen är att man skall vara skriven där man spenderar störst del av året.

Så du kan vara ute 364 dagar om du vill. Bara du åker den 2 juli...

Eller om du är i flera länder och Sverige är den längsta perioden.

Sedan finns även biten med att man inte skall ha betydande (fasta) tillgångar i Sverige. Så äger du mark eller hus skrivs du inte ut.

Så utskiven blir man sällan om man inte själv vill det. Vet en som blivit det, efter ett stort reportage i GöteborgsPosten om hans nya liv i Thailand... :big_smile:

Jag hade själv lite frågor om detta då jag jobbade 150 dagar i Norge och sedan 180 dagar semester i Thailand. Men eftersom jag har hus i Sverige och får min lön i Sverige var det inga problem. Skatteverket ville gärna att jag betalade skatt i Sverige!

Dela på andra sajter

Hej innan årets juli resa till sverige så besökte jag inte sverige på 2 år. Jag är skriven i SV co-adress betalar skatt i sverige. Har inga tilltillgångar i sverige för utom bank.  Vad skulle hända mig ifall myndigheterna upptäcker mig? Hur kan myndigheterna upptäcka att jag inte varit i SV utan att spionera på mig.  Jag kan ju ha anlitat flyg ut och och när jag åkt tillbaka kommit via danmark eller tvärt om. Jag vet att det varit omvända fall där hen har skrivit ut sig till ett annat land  ( skattemässigt ) men att skattemyndigheten har bevisat att hen varit i SV  för många dygn och beskattats i SV. mvh

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev samet:

Det som faktiskt står i lagen om folkbokföringen är att man skall vara skriven där man spenderar störst del av året.

Så du kan vara ute 364 dagar om du vill. Bara du åker den 2 juli...

Eller om du är i flera länder och Sverige är den längsta perioden.

Sedan finns även biten med att man inte skall ha betydande (fasta) tillgångar i Sverige. Så äger du mark eller hus skrivs du inte ut.

Så utskiven blir man sällan om man inte själv vill det. Vet en som blivit det, efter ett stort reportage i GöteborgsPosten om hans nya liv i Thailand... :big_smile:

Jag hade själv lite frågor om detta då jag jobbade 150 dagar i Norge och sedan 180 dagar semester i Thailand. Men eftersom jag har hus i Sverige och får min lön i Sverige var det inga problem. Skatteverket ville gärna att jag betalade skatt i Sverige!

Där tror jag att du har fel. Man ska alltid avregistreras ur folkbokföringsregistret och därmed även utskriven från försäkringskassan om man flyttar från Sverige ( mer än halva året ). Det som jag fetmarkerat gäller SINK-skatt som är något man kan ansöka om när man väl blivit utskriven. http://www.utland.info/utland-infowp-adminpost-phppost624actionedit/vasentlig-anknytning/

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎08‎-‎15 at 02:48, skrev haan:

Hej innan årets juli resa till sverige så besökte jag inte sverige på 2 år. Jag är skriven i SV co-adress betalar skatt i sverige. Har inga tilltillgångar i sverige för utom bank.  Vad skulle hända mig ifall myndigheterna upptäcker mig? Hur kan myndigheterna upptäcka att jag inte varit i SV utan att spionera på mig.  Jag kan ju ha anlitat flyg ut och och när jag åkt tillbaka kommit via danmark eller tvärt om. Jag vet att det varit omvända fall där hen har skrivit ut sig till ett annat land  ( skattemässigt ) men att skattemyndigheten har bevisat att hen varit i SV  för många dygn och beskattats i SV. mvh

Rör du dig bara inom Europa så "upptäcker" ingen det. Lämnar du EU så scannas ditt pass och de ser att du är bortrest.

Finns många regler som bygger på att du själv skall följa reglerna.

Men ingen i Sverige vet om du är i ett land hela tiden eller om du är på en jorden runt resa.

Du kan bli upptäckt om någon anmäler dig eller om du t.ex. inte svarar på myndighetsbrev osv. t.ex. deklarationen.

Då blir de säkert misstänksamma.

Men är som sagt ytterst sällsynt att de upptäcker.

Utskrivning brukar oftast vara på egen begäran för att kunna tillämpa SINK-skatten.

Vet bara två fall där folk blivit utskrivna. Den ena berättade jag om tidigare, han med artikeln i tidningen.

Den andra var gamla damen från Västerås för några år sedan som flyttade till grabben i Thailand.

Båda fallen var offentliga i media och i båda fallen hade svenska myndigheter ersättningar att sluta betala ut när de kunde skriva ut folket.

Så i vanlig ordning PENGAR STYR!

Tjänar de inte på att skriva ut dig så kommer de nog inte ens försöka.

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...