Jump to content
IGNORERAD

Vilka högtalare skall man ha


Oregistrerad

Recommended Posts




Allt är möjligt, oftast är det bara en fråga om pengar.
Att bygga något liknande hemma tror jag dock inte blir så lyckat när random Svensson ska göra ett försök. Tror att valfri mellanklasshögtalare från en vettig tillverkare blir billigare och framför allt t.o.m bättre.
Billigare ja.
Bättre nej.
Men det är våra personliga åsikter och det är nog inte mer att säga om det.

Du lyssnar ju in din peq och tidskomp live.
Inte raketforskning.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    47

  • Enis

    42

  • Nicholas

    31

  • Kötthandlarn

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
Billigare ja.
Bättre nej.
Men det är våra personliga åsikter och det är nog inte mer att säga om det.

Du lyssnar ju in din peq och tidskomp live.
Inte raketforskning.


Ja, kanske.
Själv har jag varken tid eller intresse för sådant, men det skulle vara intressant att se kostnad på ett hemmabygge och höra hur det låter.
Det är inte så att herrn’ har något konkret eller om det bara byggs i teorin?
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Genvägen till det perfekta ljudet.
387d976c158898ce6ff84e2e508eb473.jpg&key=023703c99c770067a7ae5e2cf28e750a8c0477d7311071d26a75ef4ee18463ea



Saknas ju en hel del saker för att det ska komma ljud [emoji38]
Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

Saknas ju en hel del saker för att det ska komma ljud [emoji38]

Bluetooth till optisk.

Bluetooth 5.0

Qualcomm kisel.

 

Är min lilla minibuss i Thailand som ska få ett lyft av dessa 2 saker plus lite annat.

 

c10bec9b084cbedc1197e9184e25ac3d.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
18 minuter sedan, skrev Nicholas:

Bluetooth till optisk.

Bluetooth 5.0

Qualcomm kisel.

 

Är min lilla minibuss i Thailand som ska få ett lyft av dessa 2 saker plus lite annat.

 

c10bec9b084cbedc1197e9184e25ac3d.jpg

Ok, så det är tisdskomp för att kompensera avstånd från element och kupeproblemen som ska lösas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så det är tisdskomp för att kompensera avstånd från element och kupeproblemen som ska lösas?
I detta fall ja.
Men jag anser att det är rätt väg att gå även för hemmabruk.

Analoga filter och mög bör förpassas till sophögen.

Har redan kommit lösningar och kommer komma ännu mer.

Bluetooth som går till flera högtalare (element) samtidigt med lokal förstärkare vid elementet och lokal filtrering / tidskomp.

Kan du byta enskilda element utan att byta hela composite högtalaren dessutom kanske det inte var nåt direkt fel på högtalaren utan det var bara dess filter du inte gillade.

Nu kan du byta peq / låt.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Nicholas:

I detta fall ja.
Men jag anser att det är rätt väg att gå även för hemmabruk.

Analoga filter och mög bör förpassas till sophögen.

Har redan kommit lösningar och kommer komma ännu mer.

Bluetooth som går till flera högtalare (element) samtidigt med lokal förstärkare vid elementet och lokal filtrering / tidskomp.

Kan du byta enskilda element utan att byta hela composite högtalaren dessutom kanske det inte var nåt direkt fel på högtalaren utan det var bara dess filter du inte gillade.

Nu kan du byta peq / låt.

 

Nja, om du nu ska prata Hi-Fi eller skojig teknik så är det ju två helt olika saker.

Om du pratar välljud så tror jag nog att du kan glömma BT. Har inte hört eller provat 5.0, men jag gissar att det inte direkt når helt upp till kvaliteten till "kablat".

Visst är det bra med alla möjliga DSP-grunkor, men det är nog inte så lätt att bygga något som är bra, på riktigt, som du verkar tro.

Skulle det vara så bra och enkelt som du framför det hela, så borde du kunna slå in dig på den banan och ta tidig pension.

Å andra sidan så borde väl de stora i branschen spotta ut fler högtalare av den sorten....om det nu faktiskt hade varit bättre.

 

Skulle vara spännande och se när du demonstrerar ditt ljud för någon Hi-Fi gubbe.

Vad hade slutomdämet om ditt hemma bygge blivit?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

 
Nja, om du nu ska prata Hi-Fi eller skojig teknik så är det ju två helt olika saker.
Om du pratar välljud så tror jag nog att du kan glömma BT. Har inte hört eller provat 5.0, men jag gissar att det inte direkt når helt upp till kvaliteten till "kablat".
Visst är det bra med alla möjliga DSP-grunkor, men det är nog inte så lätt att bygga något som är bra, på riktigt, som du verkar tro.
Skulle det vara så bra och enkelt som du framför det hela, så borde du kunna slå in dig på den banan och ta tidig pension.
Å andra sidan så borde väl de stora i branschen spotta ut fler högtalare av den sorten....om det nu faktiskt hade varit bättre.
 
Skulle vara spännande och se när du demonstrerar ditt ljud för någon Hi-Fi gubbe.
Vad hade slutomdämet om ditt hemma bygge blivit?
Bluetooth är ett transport medium.
Trådlöst till skillnad från kabel.

Det finns i en uppsjö olika standards och kapaciteter av Bluetooth.
Dom tidiga var såklart ganska usla.

Dom senaste versionerna och framåt är nog inte så dåliga på att skyffla bitar, vilket är allt det går ut på.

Beror lite på telefonen också (ja jag använder telefonen).

Vi får se vart hur marknaden utvecklar sig.
Pöbeln driver på.

Jag är glad att DSP kisel faktiskt går framåt rejält med tanke på det smala segmentet.

Konservativa bakåtsträvare kryllar det av.
Just nu lider en massa fotografer i USA alla djävulens kval pga Sony håller på att smiska upp Canon och Nikon till att sluta med spegelreflex så då gråts det över det.

Smärta och lidande kommer drabba alla fanatiker.

Sa jag klass D förstärkare?
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Bluetooth är ett transport medium.
Trådlöst till skillnad från kabel.

Det finns i en uppsjö olika standards och kapaciteter av Bluetooth.
Dom tidiga var såklart ganska usla.

Dom senaste versionerna och framåt är nog inte så dåliga på att skyffla bitar, vilket är allt det går ut på.

Beror lite på telefonen också (ja jag använder telefonen).

Vi får se vart hur marknaden utvecklar sig.
Pöbeln driver på.

Jag är glad att DSP kisel faktiskt går framåt rejält med tanke på det smala segmentet.

Konservativa bakåtsträvare kryllar det av.
Just nu lider en massa fotografer i USA alla djävulens kval pga Sony håller på att smiska upp Canon och Nikon till att sluta med spegelreflex så då gråts det över det.

Smärta och lidande kommer drabba alla fanatiker.

Sa jag klass D förstärkare?



Du kan gärna visa upp några klass D förstärkare som är bättre än en bra klass AB.
Jag tror att de som är väldigt intresserade av Hi-Fi har högre krav än dig.
Men självklart så kommer trådlöst och klass D att komma ikapp och säkerligen gå förbi om en del år.

Bakåtsträvare är väl inte riktigt bra, men att vara en early adopter är väl inte det smartaste heller.

Att ljud har väldigt mycket med fysik att göra blir dessutom ett problem.
Och som du säger ”att ratta in och programmera inställningarna” för varje låt.....ja, där blir det ju ett dubbelfel då insignal egentligen ska vara det samma som den förstärkta utsignalen.
Att ens köra EQ för att ”förbättra” ljudet är således fel.
Men då kommer vi över på smak. Vissa gillar ljudet från en Bose batterihögtalare, men den låter långt ifrån vad produktionen var tänkt till att låta.
Sedan så finns det ruttna produktioner där en Bosehögtalare faktiskt låter trevligare än en vettig rigg p.g.a rutten produktion, men det är något helt annat.

Du borde nog gå i. På något Hi-Fi forum och lufta dina tankar.
Finns nog gott om bakåtsträvare på de forumen, men även de som kan förklara både ett och annat och en massa för och nackdelar.
Link to comment
Dela på andra sajter




Du kan gärna visa upp några klass D förstärkare som är bättre än en bra klass AB.
Jag tror att de som är väldigt intresserade av Hi-Fi har högre krav än dig.
Men självklart så kommer trådlöst och klass D att komma ikapp och säkerligen gå förbi om en del år.

Bakåtsträvare är väl inte riktigt bra, men att vara en early adopter är väl inte det smartaste heller.

Att ljud har väldigt mycket med fysik att göra blir dessutom ett problem.
Och som du säger ”att ratta in och programmera inställningarna” för varje låt.....ja, där blir det ju ett dubbelfel då insignal egentligen ska vara det samma som den förstärkta utsignalen.
Att ens köra EQ för att ”förbättra” ljudet är således fel.
Men då kommer vi över på smak. Vissa gillar ljudet från en Bose batterihögtalare, men den låter långt ifrån vad produktionen var tänkt till att låta.
Sedan så finns det ruttna produktioner där en Bosehögtalare faktiskt låter trevligare än en vettig rigg p.g.a rutten produktion, men det är något helt annat.

Du borde nog gå i. På något Hi-Fi forum och lufta dina tankar.
Finns nog gott om bakåtsträvare på de forumen, men även de som kan förklara både ett och annat och en massa för och nackdelar.
Volymen/marknaden driver utvecklingen.

Tror inte audifiler ville ha en cd skiva.
Inte heller en klass d förstärkare.

Jag nöjer mig med "good enough".

Jag sa att man kunde ställa eq per låt , inte att jag brukar göra det.

Kina music for the masses.

http://store3.sure-electronics.com/2-x-200-watt-1-x-400-watt-class-d-audio-amplifier-board-t-amp

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Volymen/marknaden driver utvecklingen.

 

Tror inte audifiler ville ha en cd skiva.

Inte heller en klass d förstärkare.

 

Jag nöjer mig med "good enough".

 

Jag sa att man kunde ställa eq per låt , inte att jag brukar göra det.

 

Kina music for the masses.

 

http://store3.sure-electronics.com/2-x-200-watt-1-x-400-watt-class-d-audio-amplifier-board-t-amp

 

 

Då audiofiler vill ha det bästa och vissa audiofiler inte har någon begränsning på vad saker kostar, så tror jag att du kan göra dig en rejäl hacka, då du mer eller mindre har funnit något som är så nära perfekt som det går.

 

Det finns massvis av audiofiler som experimenterar och försöker sig på nya vägar. I viss mån lyckas dom, men jag tror nog inte att du kan förverkliga ditt ”recept” så enkelt.

 

Förstärkaren ska jag kolla upp

 

Edit: hittade ingen ”review” men till det priset så måste den ju revolutionera hela marknaden.

Hur kan det komma sig att du och inte någon audiofil har upptäckt den?

 

Vet att en del audiofiler uppskattade någon Kjell&Co förstärkare....till en viss nivå. Så att dom bara kör med svindyra grejer stämmer alltså inte.

Tror det var en Brik förstärkare som faktiskt var duglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Då audiofiler vill ha det bästa och vissa audiofiler inte har någon begränsning på vad saker kostar, så tror jag att du kan göra dig en rejäl hacka, då du mer eller mindre har funnit något som är så nära perfekt som det går.

 

Det finns massvis av audiofiler som experimenterar och försöker sig på nya vägar. I viss mån lyckas dom, men jag tror nog inte att du kan förverkliga ditt ”recept” så enkelt.

 

Förstärkaren ska jag kolla upp

Ska inte sälja något till audiofiler.

 

Bara litet tidsfördriv i Thailand.

 

"bilstereo"

 

Telefon > Bluetooth > DSP > D-klass > element.

 

Just for fun.

 

Vet inget om den där förstärkaren alls, bara ett exempel.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Ska inte sälja något till audiofiler.

Bara litet tidsfördriv i Thailand.

"bilstereo"

Telefon > Bluetooth > DSP > D-klass > element.

Just for fun.


Ja, fast det var inte riktigt så du framställde det.
Som hobbyprojekt så är det självklart en lösning som är rolig och smidig. En bil i sig är ju från början ganska hopplös då man har ogynnsam kupé och väldigt olika avstånd till de olika elementen.

Gammalt knep är dsp med mätmikrofon på förarplats, vilket man använde sig redan på 90-talet och kanske tidigare.
Klass D är nog ett bra alternativ då dom är väldigt effektiva och man inte har obegränsat med ström i en bil.

Så, i detta fall så gör du säkert väldigt rätt...och dessutom verkar du ju ha kul med det.

Kör på och kom gärna med en rapport.
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Går det att på ett enkelt sätt förklara skillnaden på ex klass AB och D förstärkare? Är det typ AB är  "äldre teknik", stor i storleken, tung, kan bli varm, drar mer ström, varmt ljud emedan D är modernare, mindre, mer "teknik/digital" , inte samma värmeutveckling, men mer distortion....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att på ett enkelt sätt förklara skillnaden på ex klass AB och D förstärkare? Är det typ AB är  "äldre teknik", stor i storleken, tung, kan bli varm, drar mer ström, varmt ljud emedan D är modernare, mindre, mer "teknik/digital" , inte samma värmeutveckling, men mer distortion....?
Nej.

Allt som rör audio är 99% religion och 1% teknik.

Class D är switchad teknik med spolar / inductor.

Varav själva högtalar-spolen är 1 av dom.

Men vi sparar det till på lördag och Stockholms-träffen.

:-)
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite Audiofil kanske men god ljudkvalitet. Digitaldelen högpresterande ( har själv ägt hemstereo delar)Meridian.

Om man söker " high output" på slutsteget skall man kanske kika på McIntosh, äger hemdelar men sett tester som får mig att fundera på de kommit runt Ohms lag på bil elektronik?

Meridian kan vara ett alternativ " kostsamt" men troligen väl fungerande?

https://www.meridian-audio.com/en/in-car-audio/

 

Högtalare får man kika på vad som rekommenderas av det som finns i tester, elektronik leverantörer, fordonstillverkare och handlare.

 

MVH / Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Nej.

Allt som rör audio är 99% religion och 1% teknik.

Class D är switchad teknik med spolar / inductor.

Varav själva högtalar-spolen är 1 av dom.

Men vi sparar det till på lördag och Stockholms-träffen.

:-)

Ser mycket fram till detta!   :-)

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad detta prompt utryckta Nej! kommer ifrån?

 

Har testat D Amp. teknologi men avstod då ljudbilden inte stämde med mina preferenser, alltid spelat genom BW högtalare.

Har ägt AB konstruktioner med både låg ( normal bias Meridian ) och hög bias ( Advantage ) och nu halvledar driven McIntosh, ej rör!

 

AB( förstärkare ) konstruktioner är byggda så att negativ halva/positiv halva på sinus vågen ( ljudvågen) switchar mellan PNP/NPN transistorerna på utgångs steget.

Om man inte har en hög bias ( tomgångsspänning som börjar likna klass A drift där en transistor tar hela spänning svinget slipper man det " hack" kurvan som AB ger = dist.

Klass A blir varmt och dyrt om du inte inkluderar värmen i villans uppvärmning;-)

 

MVH Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Undrar vad detta prompt utryckta Nej! kommer ifrån?
 
Har testat D Amp. teknologi men avstod då ljudbilden inte stämde med mina preferenser, alltid spelat genom BW högtalare.
Har ägt AB konstruktioner med både låg ( normal bias Meridian ) och hög bias ( Advantage ) och nu halvledar driven McIntosh, ej rör!
 
AB( förstärkare ) konstruktioner är byggda så att negativ halva/positiv halva på sinus vågen ( ljudvågen) switchar mellan PNP/NPN transistorerna på utgångs steget.
Om man inte har en hög bias ( tomgångsspänning som börjar likna klass A drift där en transistor tar hela spänning svinget slipper man det " hack" kurvan som AB ger = dist.
Klass A blir varmt och dyrt om du inte inkluderar värmen i villans uppvärmning;-)
 
MVH Ducati

Fast Nicholas har rätt.
Det är bara det att han lever i framtiden med svaren.

Visst, inom Hi-Fi är det mycket ”religion”.
Det finns en del Class D förstärkare som är vettiga, men dom är nog få.

Så som Nicholas resonerar så är det alltså ingen skillnad på vad man än köper, eller så kan man säga att den där sista procenten som återstod efter religionen, är väldigt viktig.

Class A ser jag nog inte så mycket fördelar med. Kanske om man har extremt lättdrivna högtalare och gillar värmen förstärkarna avger.

Class D. Ja, om man behöver mycket effekt och vill spara ström.

Class AB är en vettig kompromiss. Men att köpa ett AB steg från Konsum är dock inte samma som att köpa ett McIntosh bara för att siffrorna ser likadana ut.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, andrejsdenruskige said:


Fast Nicholas har rätt.
Det är bara det att han lever i framtiden med svaren.

Visst, inom Hi-Fi är det mycket ”religion”.
Det finns en del Class D förstärkare som är vettiga, men dom är nog få.

Så som Nicholas resonerar så är det alltså ingen skillnad på vad man än köper, eller så kan man säga att den där sista procenten som återstod efter religionen, är väldigt viktig.

Class A ser jag nog inte så mycket fördelar med. Kanske om man har extremt lättdrivna högtalare och gillar värmen förstärkarna avger.

Class D. Ja, om man behöver mycket effekt och vill spara ström.

Class AB är en vettig kompromiss. Men att köpa ett AB steg från Konsum är dock inte samma som att köpa ett McIntosh bara för att siffrorna ser likadana ut.

 

Om man köper en viss förstärkare för att man tycker den ger "varmt" ljud så färgar man ljudet på fel ställe.
2018 får man fixa det i sin DSP

 

Stärkare ska inte färga ljudet.

 

Bara för att ni fått igång mig så bygger/konstruerar jag nu en DSP med digitala D förstärkare.

modul-labb-planka

 

fick blodad tand då jag lekte lite med min köpe dsp på nationaldagen, det var kul.

 

http://www.analog.com/en/products/audio-video/audio-signal-processors/sigmadsp-audio-processors/adau1467.html

http://www.analog.com/en/products/audio-video/audio-amplifiers/class-d-audio-amplifiers/ssm3582.html

 

SPDIF -> DSP -> STÄRKARE -> ELEMENT

 

det är analogt bara sista ">" till elementet.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
Om man köper en viss förstärkare för att man tycker den ger "varmt" ljud så färgar man ljudet på fel ställe.
2018 får man fixa det i sin DSP
 
Stärkare ska inte färga ljudet.
 
Bara för att ni fått igång mig så bygger/konstruerar jag nu en DSP med digitala D förstärkare.
modul-labb-planka
 
fick blodad tand då jag lekte lite med min köpe dsp på nationaldagen, det var kul.
 
http://www.analog.com/en/products/audio-video/audio-signal-processors/sigmadsp-audio-processors/adau1467.html
http://www.analog.com/en/products/audio-video/audio-amplifiers/class-d-audio-amplifiers/ssm3582.html
 
SPDIF -> DSP -> STÄRKARE -> ELEMENT
 
det är analogt bara sista ">" till elementet.
 
 



Det är svårt att ”avfärga” ljudet.
Men då det är så fantastiskt med Klass D, så ser jag inte varför man ska behöva ratta in så jäkla mycket. Är dom alltså inte bra från fabrik?

Som ljudtekniker så kanske det kan vara en rolig hobby, men att sitta med en massa komponenter och dessutom ska väl de flesta förstärkare ha strömmatning.

Nåja, till bil så hade jag nog gjort som du. Hemma...tveksamt, innan jag lyssnat på något vettigt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2018-06-08 at 10:14, skrev Nicholas:

 

Bara för att ni fått igång mig så bygger/konstruerar jag nu en DSP med digitala D förstärkare.

modul-labb-planka

 

 

 

Kanske lite av det du är inne på.

Här säljer en kille ett hemmabygge.

 

https://www.blocket.se/Goteborg/Denon_AVR_X4100W___2x210_Watt_Hypex_slutsteg_79278186.htm

(sista bilden)

 

Delarna tycks komma från HYPEX (Nederländerna) och SVALANDER (Sverige).

Sedan "bara" att sätta ihop. Man kan tydligen dessutom köpa färdiga DIY (Do It Yourself) paket. Det sägs att det inte krävs att man är ett geni för att löda ihop det.

 

Kvalitén (på komponenterna) är det säkert inget fel på, likaså är det nog bra med drag under galoscherna, frågan är hur det egentligen låter......? Fast som du skriver "Stärkare skall inte färga ljudet".

Man kan ju ha en equalizer innan slutsteget.  

 

https://www.rehifi.se/equalizer

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...