Jump to content
IGNORERAD

Vilka högtalare skall man ha


Oregistrerad

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Benjamas:


Men du har alltså köpt en hemmabio reciever för att ha till musik lyssningen?

 

Kan man säkert säga. Den hade 175 Watt per kanal (peak) har jag för mig. Tyckte det var alldeles tillräckligt för mig, för detta ändamål.

Kommer ju ha ett antal kanaler som jag inte använder.

Har ingen erfarenhet av försteg, slutsteg - så jag skippade det.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    47

  • Enis

    42

  • Nicholas

    31

  • Kötthandlarn

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

Kan man säkert säga. Den hade 175 Watt per kanal (peak) har jag för mig. Tyckte det var alldeles tillräckligt för mig, för detta ändamål.

Kommer ju ha ett antal kanaler som jag inte använder.

Har ingen erfarenhet av försteg, slutsteg - så jag skippade det.

 

 

Antal watt säger inte så mycket om hur bra grejerna är, speciellt inte peak watt. Vad är den nominella effekten? Nu är jag inget proffs på detta men för musik lyssning är en 2 kanals stärkare bättre lämpad.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Benjamas:

Vad är den nominella effekten? 

 

Power Output All Channels 160 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 Channel Driven, IEC) 175W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven, JEITA)

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Power Output All Channels 160 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 Channel Driven, IEC) 175W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven, JEITA)

 

 

 


160w vid 6 ohm, är nya högtalare på 6 ohm? Mina är nog 8 ohm och då blir det inga 160w.
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

160w vid 6 ohm, är nya högtalare på 6 ohm? Mina är nog 8 ohm och då blir det inga 160w.



Samtidigt så bör man se på impedansen och svängningarna vid olika frekvenser.

Men det blir överkurs.

Själv har jag 2x30W och det håller fint.
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-08-16 at 09:07, skrev Naam kaeng:

 

Power Output All Channels 160 W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1% THD, 1 Channel Driven, IEC) 175W/Ch (6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven, JEITA)

 

 

 

 

Fast stärkaren supportar BI-AMP och det gör även högtalaren jag just provlyssnat. Skall bestämma mig till nästa vecka.

Låter bra, rent, maffigt.

Det är en tysk Canton Chrono:

 

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=326289&ws_tp1=cp&ref=PLA_HEMELEKTRONIK&subref=326289&utm_source=PLA_HEMELEKTRONIK&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_HEMELEKTRONIK_feed&utm_content=326289&gclid=CjwKEAjwltC9BRDRvMfD2N66nlISJACq85912JzLJ5WLSNOW2qKgvB5xFZG3-mYF6PEvhKxP6KERgRoCu3nw_wcB

 

(Fast jag köper förstås inte där)

 

Så någon som har erfarenhet av just detta märke? 

 

104_2_large.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 

Fast stärkaren supportar BI-AMP och det gör även högtalaren jag just provlyssnat. Skall bestämma mig till nästa vecka.

Låter bra, rent, maffigt.

Det är en tysk Canton Chrono:

 

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=326289&ws_tp1=cp&ref=PLA_HEMELEKTRONIK&subref=326289&utm_source=PLA_HEMELEKTRONIK&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_HEMELEKTRONIK_feed&utm_content=326289&gclid=CjwKEAjwltC9BRDRvMfD2N66nlISJACq85912JzLJ5WLSNOW2qKgvB5xFZG3-mYF6PEvhKxP6KERgRoCu3nw_wcB

 

(Fast jag köper förstås inte där)

 

Så någon som har erfarenhet av just detta märke? 

 

104_2_large.jpg

 




Jodå, har lyssnat en hel del på Canton.
Dom är väl helt ok.

Tycker du att det låter bra, så låter det bra.
Får du andra intryck efter 1år så byter du.

Ganska enkelt :)
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja, alltså, det blev ett par Canton till slut. Är mycket nöjd.

Så tråden kanske borde dö. Fast jag vill inte det eftersom ljud, musik, hifi, midi interface, sequenserprogram och liknande intresserar mig.

Dessutom skapade jag ju tråden, så jag bestämmer helt enkelt. :-)  

 

Jag vet inte om det har med åldern att göra, men intresset för just ljudet intresserar mig.

Förut skulle det väl bara vara högt och hippt, men nu vill jag gärna lyssna - på allvar.

Därför är mycket av musiken jag lyssnar på inte längre bara trackslistan typ...

 

Blir en del musik från filmens värld som Ennio Morricone, Hans Zimmer och John Barry.

Faktiskt väljer jag ofta instrumentala versioner av låtar och tycker det är skoj med just vissa ljud. Kan vara en häftig basgång eller annat typ Limit to your love eller Moon over bourbon street.

Inte bara gammalt, blir en del Alan Walker och Sia också. 

 

Så - om man nu är sjuk som jag - vad skall man köra för låtar på detta tema? Vad säger ni musikexperter där ute. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

La ner mycket tid och energi på att jaga högtalare för 6-7 år sen, importerade då ett par Canton RC-L från Tyskland för 7000 kr inkl frakt och dom slog med råge allt jag hittade i Sverige upp till 20.000 kr. Kompletterade med 2 sateliter å en center i samma serie och ett Vincent SP331. Är fortfarande väldigt nöjd och har släpat med mig grejerna ner till Thailand. En ny reciever står på listan men ska mycket till innan jag byter högtalare igen.
Som nån sa det blir inte högre när man drar på, det bara låter mer..

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Benjamas:

La ner mycket tid och energi på att jaga högtalare för 6-7 år sen, importerade då ett par Canton RC-L från Tyskland för 7000 kr inkl frakt och dom slog med råge allt jag hittade i Sverige upp till 20.000 kr. Kompletterade med 2 sateliter å en center i samma serie och ett Vincent SP331. Är fortfarande väldigt nöjd och har släpat med mig grejerna ner till Thailand. En ny reciever står på listan men ska mycket till innan jag byter högtalare igen.

 

 

 

 

Hehe skoj precis dom som jag köpte!

Kul att höra!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hehe skoj precis dom som jag köpte!

Kul att höra!

 

 


Köpte du nya nu så va det väl RC-A? Efterföljaren till RC-L med inbyggt rumsfilter istället för dosan som följer med RC-L.
Vad driver du dom med?
Inte jättelätt drivna så krävs lite power för att dom ska komma till sin rätt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Benjamas:


Köpte du nya nu så va det väl RC-A? Efterföljaren till RC-L med inbyggt rumsfilter istället för dosan som följer med RC-L.
Vad driver du dom med?
Inte jättelätt drivna så krävs lite power för att dom ska komma till sin rätt.

Det var just Ergo RC-L som jag köpte, begagnade i fint skick.

Förstärkare skrev jag om tidigare i tråden men den ger 165-175 per kanal och jag har bi-amp kopplat samt har en ny subba till.

Din stärkare verkar vara ett monster om man kikar på nätet! :-)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var just Ergo RC-L som jag köpte, begagnade i fint skick.

Förstärkare skrev jag om tidigare i tråden men den ger 165-175 per kanal och jag har bi-amp kopplat samt har en ny subba till.

Din stärkare verkar vara ett monster om man kikar på nätet! :-)

 

 


Grattis till ett bra köp då [emoji3]
Jo mitt Vincent steg får bra fart på grejerna till grannarnas förtret [emoji6]
Link to comment
Dela på andra sajter

Ergo RC-L måste fortfarande, efter 20 år eller vad det är, vara världens bästa högtalare sätt till priset. I sin kategori bäst att tillägga.

Jag hade inte råd med dem när jag pluggade så jag tjacka ergo 82 dc.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu går man och funderar på om man skall byta Spotify Premium mot ett WIMP/TIDAL konto istället så man kan lyssna på musik i HIFI FLAC lossless kvalité istället.

Men kan man verkligen alltid höra skillnaden mellan 320 kbps och lossless.......? 

 

10.png

 

Vad säger expertisen?

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja tävla med mina grannar nästa år då de poppar på morgonen innan jobbet klockan 06.00 varje morgon. Vad kan ett kraftigt system gå på i Thailand och vad behöver jag? Kan fan inget om högtalare och system :) Ngn snäll själ som har tips?

Ändrades av Moipenyang
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Jag skulle vilja tävla med mina grannar nästa år då de poppar på morgonen innan jobbet klockan 06.00 varje morgon. Vad kan ett kraftigt system gå på i Thailand och vad behöver jag? Kan fan inget om högtalare och system :) Ngn snäll själ som har tips?

 

För grannsämjans skulle är det väl bättre att tala med dem - än att förklara storskaligt krig?

 

15.jpg

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar att lyssna på musik i bilen. Har tydligen ett specialdesignat ljussystem från JBL med 12 högtalare och 250 W i bilen.

 

Jävligt bra ljud är det iallafall :^^:

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Gillar att lyssna på musik i bilen. Har tydligen ett specialdesignat ljussystem från JBL med 12 högtalare och 250 W i bilen.

 

Jävligt bra ljud är det iallafall :^^:

 

 

Du vet väl att det är vetenskapligt belagt att musikvalet påverkar bilkörningen.

Lyssna bara på Bach, Wagner och Beethoven!

 

;)

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

 

Du vet väl att det är vetenskapligt belagt att musikvalet påverkar bilkörningen.

Lyssna bara på Bach, Wagner och Beethoven!

 

;)

 

 

 

 

 

Kör jag i Stockholm blir det dödsmetall på full volym :oh:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev koppar55:

Funderar på att kolla in nya Carlsson OD-11 under julledigheten.

 

Kör med gamla B&O S45.2 och S80.2 kopplade till en Pioneer 5.1.

 

Enormt rent ljud men en subbas vore inte helt fel.

 

I Thailand har jag ett par små Infinity högtalare. Räcker bra till i lägenheten.

 

OD-11 Cloud är den trådlösa Carlssonhögtalaren för det nya seklet och stolta inbjuder CarlssonPlanet härmed alla prenumeranter till den stora OD-11 Cloud-dagen. Evenemanget går av stapeln i klassiska studio 4 i Radiohuset, Oxenstiernsgatan 20 i Stockholm, lördag 12 november kl 12-17.

 

 

Kul!

Man minns ju Carlssons spännande formspråk!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

 

För grannsämjans skulle är det väl bättre att tala med dem - än att förklara storskaligt krig?

 

15.jpg

 

 

Haha nä ingen fejd mellan oss,jag går upp tidigt så mig stör de inte. Bara tävla lite och sen gillar vi musik. Dem i bilden såg ok ut hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...