Jump to content
IGNORERAD

Fortuner VS CR-V


SatanG

Recommended Posts

Funderar på att köpa en större bil då jag bara sitter med en honda city. 

Har testat volvo v60 och den känns riktigt komfortabel men känns lite överpris med prislapp på knappt 2,500,000B.

Hur är komforten på Fortuner VS CR-V VS Mazda 5:an? 

Fördelar och nackdelar?

Är lite skeptisk mot bilar byggda på pick-up skal så lite inside information kanske någon sitter inne med.

Ska provköra Fortuner på lördag.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SatanG

    25

  • Herluf

    25

  • Surin P3

    16

  • Tallviking

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev SatanG:

Funderar på att köpa en större bil då jag bara sitter med en honda city. 

Har testat volvo v60 och den känns riktigt komfortabel men känns lite överpris med prislapp på knappt 2,500,000B.

Hur är komforten på Fortuner VS CR-V VS Mazda 5:an? 

Fördelar och nackdelar?

Är lite skeptisk mot bilar byggda på pick-up skal så lite inside information kanske någon sitter inne med.

Ska provköra Fortuner på lördag.

 

/ SatanG

 

Det bästa är väl att provköra ändå.

Att vissa bilar förr var baserade på pickisar, ser jag idag inte som nåt man kan ta på allvar vid val av bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Det bästa är väl att provköra ändå.

Att vissa bilar förr var baserade på pickisar, ser jag idag inte som nåt man kan ta på allvar vid val av bil.

 

Ja det är klart man provkör bil innan man köper. I mitt fall är det inte så lätt att komma till skott när vi sitter med en ettåring och 5-åring och frugan endast är ledig på helgerna. Dessutom gäller det att komma till rätt ställe för annars blir det bara test av att sitta i bilkö här i Bangkok så jag har svårt att se något motsatsförhållande till att inte fråga de som vet om information. Är inte det en stor del av ett forums existensberättigande?

 

Det stämmer nog som du säger att man inte ska se att de är baserade på pickisar. Vad jag dock ser av pickisar är att så fort de ska parkera någonstans så är det backa - köra fram - backa ett par gånger innan de kommer in för de verkar ha rejält kass vändradie.

Fördel är ju t.ex storlek och pris. Skulle vara intressant med lite personliga uppfattningar ang. komfort, honda city som jag transporterar mig i har ju kass komfort vad det gäller minsta bula i vägen så det skulle vara najs att förbättra den biten och inte fortsätta på samma bana.

 

/ SatanG   

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur det är med dom senaste modellerna men en del suv:ar har ju haft pickup som bas och haft bladfjädrar bak och separat chassi vilket gett en väldigt "struttig" väghållning

 

Bilar med självbärande kaross och individuell upphängning bak med spiralfjädrar, multilänkbakaxel etc ger en skönare "normalfjädring"

Möjligen klara dom inte lika bra med tung last bak men det är knappast ett stort problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja det är klart man provkör bil innan man köper. I mitt fall är det inte så lätt att komma till skott när vi sitter med en ettåring och 5-åring och frugan endast är ledig på helgerna. Dessutom gäller det att komma till rätt ställe för annars blir det bara test av att sitta i bilkö här i Bangkok så jag har svårt att se något motsatsförhållande till att inte fråga de som vet om information. Är inte det en stor del av ett forums existensberättigande?

 

Det stämmer nog som du säger att man inte ska se att de är baserade på pickisar. Vad jag dock ser av pickisar är att så fort de ska parkera någonstans så är det backa - köra fram - backa ett par gånger innan de kommer in för de verkar ha rejält kass vändradie.

Fördel är ju t.ex storlek och pris. Skulle vara intressant med lite personliga uppfattningar ang. komfort, honda city som jag transporterar mig i har ju kass komfort vad det gäller minsta bula i vägen så det skulle vara najs att förbättra den biten och inte fortsätta på samma bana.

 

/ SatanG   

 

Jag hade en Honda Civic och den var faktiskt helt jävla värdelös komfortmässigt.

Jag undrar om inte en sjujävlar profil på däcken ger den bästa komforten här i Thailand.

Det känns inte som att bilarna är byggda för komfort. Avskalat till det yttersta på de flesta punkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja det är klart man provkör bil innan man köper. I mitt fall är det inte så lätt att komma till skott när vi sitter med en ettåring och 5-åring och frugan endast är ledig på helgerna. Dessutom gäller det att komma till rätt ställe för annars blir det bara test av att sitta i bilkö här i Bangkok så jag har svårt att se något motsatsförhållande till att inte fråga de som vet om information. Är inte det en stor del av ett forums existensberättigande?

 

Det stämmer nog som du säger att man inte ska se att de är baserade på pickisar. Vad jag dock ser av pickisar är att så fort de ska parkera någonstans så är det backa - köra fram - backa ett par gånger innan de kommer in för de verkar ha rejält kass vändradie.

Fördel är ju t.ex storlek och pris. Skulle vara intressant med lite personliga uppfattningar ang. komfort, honda city som jag transporterar mig i har ju kass komfort vad det gäller minsta bula i vägen så det skulle vara najs att förbättra den biten och inte fortsätta på samma bana.

 

/ SatanG   

 

Har åkt (inte kört) båda och tycker båda är ungefär lika bekväma. Med liten fördel för CR-V:n som känns mer som en stor personbil jämfört med Fortunern som känns som en SUV.

Problemet för min del är att CR-V:n inte har dieselmotor.

 

 

Precis nyss, skrev Tallviking:

Vet inte hur det är med dom senaste modellerna men en del suv:ar har ju haft pickup som bas och haft bladfjädrar bak och separat chassi vilket gett en väldigt "struttig" väghållning

 

Bilar med självbärande kaross och individuell upphängning bak med spiralfjädrar, multilänkbakaxel etc ger en skönare "normalfjädring"

Möjligen klara dom inte lika bra med tung last bak men det är knappast ett stort problem

 

I princip alla nya SUV:ar har och har haft spiralfjädrar de senaste 5 åren.

Tror Ford Everest var sist med att byta från bladfjädrar och den var inte rolig att åka med. Den var till och med helt värdelös förut.

Den nya modellen är dock riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Original däck och SUV tror jag kan vara ok.

För mig är det dock lätt att säga angående köp i Thailand, för där är jag inte lika noga, då jag spenderar allt för lite tid här.

Hemma är det alltid stor beslutsångest då bil ska köpas.

Ibland slutar det med att jag köper första bästa skrot (medan jag väntar), då jag inte hittar det jag vill ha till rimlig peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var fantastiskt nöjd med vår Chevrolet Captiva, 7-sitsig med 2 liters Diesel och automat, 4WD för att den vi hittade till schysst pris hade det, inte direkt nödvändigt.

Klart värt en test!

Bästa resultat i krocktest av alla lite större SUV, jag kollade inte CRV eller Mazda, då 2010.

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag var fantastiskt nöjd med vår Chevrolet Captiva, 7-sitsig med 2 liters Diesel och automat, 4WD för att den vi hittade till schysst pris hade det, inte direkt nödvändigt.

Klart värt en test!

Bästa resultat i krocktest av alla lite större SUV, jag kollade inte CRV eller Mazda, då 2010.

 

MVH Tommy

 

Kvaliteten i en Captiva är kanske inte i nivå med Toyota och Mitsubishi men jag håller med om att det är en väldigt prisvärd bil

 

Hade själv en Captiva LT med 3.2L V6:an och alla tillbehör förut. Lite stel och "orolig" i fjädringen/väghållningen kanske men annars var jag väldigt nöjd

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Har åkt (inte kört) båda och tycker båda är ungefär lika bekväma. Med liten fördel för CR-V:n som känns mer som en stor personbil jämfört med Fortunern som känns som en SUV.

Problemet för min del är att CR-V:n inte har dieselmotor.

 

 

 

I princip alla nya SUV:ar har och har haft spiralfjädrar de senaste 5 åren.

Tror Ford Everest var sist med att byta från bladfjädrar och den var inte rolig att åka med. Den var till och med helt värdelös förut.

Den nya modellen är dock riktigt bra.

 

Ja Fortuner ser också lite råare ut vilket jag gillar bättre. Vilket problem tänker du på vad det gäller saknaden av dieselmotorer?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Jag hade en Honda Civic och den var faktiskt helt jävla värdelös komfortmässigt.

Jag undrar om inte en sjujävlar profil på däcken ger den bästa komforten här i Thailand.

Det känns inte som att bilarna är byggda för komfort. Avskalat till det yttersta på de flesta punkter.

 

Men Civicen var ganska kul att köra med va? Åkte med en för länge sedan och den kändes riktigt pigg. Kanske man piggnade till lite av att chaffisen inte hade körkort :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja Fortuner ser också lite råare ut vilket jag gillar bättre. Vilket problem tänker du på vad det gäller saknaden av dieselmotorer?

 

/ SatanG

 

Personligen gillar jag mer dieslar i stora bilar pga vridmomentet, samt driftsäkerheten.

Men har inte CR-V:n en hybridmodell också, den hade varit intressant.

Men jag hade alla dagar i veckan satsat på Ford, mycket mer utrustning för pengarna och betydligt större inuti.

Toyotan anser jag som inte så prisvärd.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Herluf:

Jag tittar på Mazda CX5.  Behöver ingen racerbil, så det räcker med 2.0S. 1.3 miljoner ser det ut som.

 

https://www.mazda.co.th/cars/mazda-cx-5-2016/specs-prices/engine/

 

Klart intressant, den finns med på listan över att kollas upp. Jag har fått för mig att Mazda är en rolig bil att köra, priset lägre än vad jag trodde.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja Fortuner ser också lite råare ut vilket jag gillar bättre. Vilket problem tänker du på vad det gäller saknaden av dieselmotorer?

 

/ SatanG

 

Gillar inte klenheten i bensinmotorerna.

Har liksom alltid gillat höga vridmoment och då vid låga varv.

 

OT:

Maskinerna jag körde när jag jobbade i Sverige fungerade bäst mellan 800-1200 varv.

260 kW (355hk) vid 1600 varv.

Så för mig personligen vill jag inte att bilmotorn ska varva mer än ca 2800 och kör på det viset och då blir det väldigt klent med en bensinmotor.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag var fantastiskt nöjd med vår Chevrolet Captiva, 7-sitsig med 2 liters Diesel och automat, 4WD för att den vi hittade till schysst pris hade det, inte direkt nödvändigt.

Klart värt en test!

Bästa resultat i krocktest av alla lite större SUV, jag kollade inte CRV eller Mazda, då 2010.

 

MVH Tommy

 

Bra, får kolla upp den med. Säkerhet känns viktigt med tanke på kidsen.

 

Nu är man ju analfabet på bilar, och en massa annat med för den delen, men vad det gäller komforten på stötiga bilar, borde det inte finnas alternativa fjädringar eller andra simpla lösningar som kan förbättra för oss som i stort bara rullar kortare sträckar på håliga vägar i storstad?

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, SatanG said:

 

Klart intressant, den finns med på listan över att kollas upp. Jag har fått för mig att Mazda är en rolig bil att köra, priset lägre än vad jag trodde.

 

/ SatanG

Jag tycker den ser väldigt attraktiv ut dessutom och lagom storlek. Fortunern är för stor och klumpig för mig i Bangkok, CRvn tycker jag ser ut som en båt:haha:. Captivan är absolut också attraktiv, men dyr?

KOmmer att provköra CX5 ganska snart så får vi se. Jag har en Honda HRV 1.8 som har blivit lite för liten, så jag tror CX5 2.0 kommer att vara perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, SatanG said:

 

Bra, får kolla upp den med. Säkerhet känns viktigt med tanke på kidsen.

 

Nu är man ju analfabet på bilar, och en massa annat med för den delen, men vad det gäller komforten på stötiga bilar, borde det inte finnas alternativa fjädringar eller andra simpla lösningar som kan förbättra för oss som i stort bara rullar kortare sträckar på håliga vägar i storstad?

 

/ SatanG 

Hur många barn har du, hur gamla?

Vi har en 5 åring och en 2veckors baby, så det behövs 2 bilstolar, det är lite trångt i HRVn. Tittade lite på Toyota Avanza och Suzuki Ertiga, men det är ju rätt tråkiga bilar att köra, men praktiska familjebilar...och billiga!

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en fortuner i 6 år. sålde den för ett tag sedan. Har bara bra att säga om den. Den var en s.k top of the line när vi köpte den.

Service och bemötande från toyotas märkesverkstad har varit helt underbar under alla år. Fick i mina ögon jävligt bra betalt för bilen efter sex år.

Enda negativa har varit att den har varit lite stötig i bakvagnen men allt annat har andas kvalitet. 

Det enda som har behövts lagas eller bytas under åren är normala slitprylar som bromsbelägg,torkarblad m.m

Fel...har även fått svarva mina skivor fram plus byte av hjullager bak.

så vi har varit mycket nöjda med bilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft en fortuner i 6 år. sålde den för ett tag sedan. Har bara bra att säga om den. Den var en s.k top of the line när vi köpte den.

Service och bemötande från toyotas märkesverkstad har varit helt underbar under alla år. Fick i mina ögon jävligt bra betalt för bilen efter sex år.

Enda negativa har varit att den har varit lite stötig i bakvagnen men allt annat har andas kvalitet. 

Det enda som har behövts lagas eller bytas under åren är normala slitprylar som bromsbelägg,torkarblad m.m

Fel...har även fått svarva mina skivor fram plus byte av hjullager bak.

så vi har varit mycket nöjda med bilen.

Hur långt han du köra med den?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade ju en Pajero Sport köpt ny 2009.

Skulle jag vilja köpa en SUV idag, så köpte jag nog den nya varianten som kom nyss.

 

Eller Ford Everest.

Eller Fortuner.

 

:D De är så lika ändå. Så för mig kommer finesser ganska högt på listan och Pajeron ligger högst.

Fortuner och Toyota har alltid varit lite fega/slöa med moderna finesser i alla sina bilar och kör på säkra kort.

Forden känns ny och moderniserad till en nivå som är helt OK eller riktigt bra. (Jämfört med förra skitmodellen)

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minutes ago, Surin P3 said:

Vi hade ju en Pajero Sport köpt ny 2009.

Skulle jag vilja köpa en SUV idag, så köpte jag nog den nya varianten som kom nyss.

 

Eller Ford Everest.

Eller Fortuner.

 

:D De är så lika ändå. Så för mig kommer finesser ganska högt på listan och Pajeron ligger högst.

Fortuner och Toyota har alltid varit lite fega/slöa med moderna finesser i alla sina bilar och kör på säkra kort.

Forden känns ny och moderniserad till en nivå som är helt OK eller riktigt bra. (Jämfört med förra skitmodellen)

Vad kostar den nya Pajeron jfr med nya Fortunern?

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hur långt han du köra med den?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

ca 11.000 mil.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herluf:

Vad kostar den nya Pajeron jfr med nya Fortunern?

 

Pajero 2WD top: 1 284 000 THB

Pajero 4WD top: 1 474 000 THB

 

Fortuner 2WD top: 1 559 000 THB

Fortuner 4WD top: 1 629 000 THB

Link to comment
Dela på andra sajter

Mazda CX-5 har personbilskänslan. Inget lull lull men bra kvalitet och är skön att köra. Skulle nog hellre köpa den pga av smidigheten istället för de stora suvarna om man kör i Bangkok.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...