Jump to content
IGNORERAD

Fortuner VS CR-V


SatanG

Recommended Posts

2 hours ago, Surin P3 said:

 

Pajero 2WD top: 1 284 000 THB

Pajero 4WD top: 1 474 000 THB

 

Fortuner 2WD top: 1 559 000 THB

Fortuner 4WD top: 1 629 000 THB

Ja det var ju faktiskt en hel del skillnad, frågan är om Fortunern verkligen är värd så mkt mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SatanG

    25

  • Herluf

    25

  • Surin P3

    16

  • Tallviking

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 hours ago, Burken said:

Mazda CX-5 har personbilskänslan. Inget lull lull men bra kvalitet och är skön att köra. Skulle nog hellre köpa den pga av smidigheten istället för de stora suvarna om man kör i Bangkok.

Sent from my iPad using Tapatalk

Precis min tanke. I Bangkok tror jag CX5 är prefekt. Sen är det klart att en stridsvagnar som Fortuner och Pajero sitter man nog lite tryggare i vid en ev crasch.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Herluf:

Ja det var ju faktiskt en hel del skillnad, frågan är om Fortunern verkligen är värd så mkt mer?

 

Har gått igenom begagnatpriser lite snabbt och du får tillbaka skillnaden på en 5-6 år gammal bil.

Fortunern ligger ca 250 000 Baht högre på begagnatsidan på 2010:or som jag kollade på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis min tanke. I Bangkok tror jag CX5 är prefekt. Sen är det klart att en stridsvagnar som Fortuner och Pajero sitter man nog lite tryggare i vid en ev crasch.

Egentligen förstår jag inte varför suvarna är så populära. Visst ute i bushen där vägar försvinner kan det säkert vara bra men inne i städerna är väl en vanlig personbil med sin komfort och smidighet att föredra.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Burken:

Egentligen förstår jag inte varför suvarna är så populära. Visst ute i bushen där vägar försvinner kan det säkert vara bra men inne i städerna är väl en vanlig personbil med sin komfort och smidighet att föredra.

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Jag ser problemet med en personbil när man ska lämna stan.

Vi hade en Honda Civic 2005-2009 förut och den trodde jag skulle vara bra på längre sträckor, men jag hade fel.

Vägarna är inte tillräckligt pålitliga, så med ett ordentligt hål i vägen så ramlar bilen nästan ihop vid motorvägshastighet. 

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Herluf:

Hur många barn har du, hur gamla?

Vi har en 5 åring och en 2veckors baby, så det behövs 2 bilstolar, det är lite trångt i HRVn. Tittade lite på Toyota Avanza och Suzuki Ertiga, men det är ju rätt tråkiga bilar att köra, men praktiska familjebilar...och billiga!

 

Storebror 5 ar pa nyarsafton, lillebror 1 ar om 6 veckor. Yupp det ar inte gott om plats direkt men som tur ar sa sitter man ju i chefsposition framme till hoger i bilen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, SatanG said:

 

Storebror 5 ar pa nyarsafton, lillebror 1 ar om 6 veckor. Yupp det ar inte gott om plats direkt men som tur ar sa sitter man ju i chefsposition framme till hoger i bilen.

 

/ SatanG

Antar att ni också har bilstolarna i baksätet? Det verkar inte som att man kan stänga av airbagen på främre passagerarsidan på bilar i Thailand, annars hade vi nog gärna haft en bilstol framme och en bak. Vet du något om det? Är det försäkringsbolagen som inte godtar det?

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag ser problemet med en personbil när man ska lämna stan.

Vi hade en Honda Civic 2005-2009 förut och den trodde jag skulle vara bra på längre sträckor, men jag hade fel.

Vägarna är inte tillräckligt pålitliga, så med ett ordentligt hål i vägen så ramlar bilen nästan ihop vid motorvägshastighet. 

Man måste ha en stridsvagn i Thailand.

Järnhjul helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

CX-5an tror jag du kommer gilla. Jag har en Mazda 3 (2015) som CX-5an bygger på och den är riktigt rolig att köra.

Köp inte basmodellen, utan mellan eller topp-modellen så du får infotainment systemet och massa extra funktioner så som RVM-system, LED och sånt.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
12 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Men Civicen var ganska kul att köra med va? Åkte med en för länge sedan och den kändes riktigt pigg. Kanske man piggnade till lite av att chaffisen inte hade körkort :-)

 

/ SatanG

 

Nja, en tråkig bil. Hade behövt lustgas och överladdning.

Det måste vara den körkortslösa chaffisen som gjorde susen. Han hade säkert plattan i mattan om den kändes pigg.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Herluf:

Antar att ni också har bilstolarna i baksätet? Det verkar inte som att man kan stänga av airbagen på främre passagerarsidan på bilar i Thailand, annars hade vi nog gärna haft en bilstol framme och en bak. Vet du något om det? Är det försäkringsbolagen som inte godtar det?

 

Jag vet inte varför det inte skulle gå, har inte haft det behovet och visste inte ens om det. Har dom sagt det på Honda?

Vi använder vanlig bilbarnstol till lillgrabben och en typ av stol som i stort sett bara placerar femåringen 15-20 cm högre upp så bilbältet passar in.

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, SatanG said:

 

Jag vet inte varför det inte skulle gå, har inte haft det behovet och visste inte ens om det. Har dom sagt det på Honda?

Vi använder vanlig bilbarnstol till lillgrabben och en typ av stol som i stort sett bara placerar femåringen 15-20 cm högre upp så bilbältet passar in.

 

/ SatanG 

 

Vi frågade på toyota för några år sedan, de sa att försäkringsbolagen aldrig skulle godkänna det, så de ville inte stänga av någon krockkudde. När vi köpte vår honda så sade dom att de aldrig hört talas om att man kunde stänga av krockkudden för passageraren fram, de ville inte ens diskutera det. Flera av thaivännerna har sina barn i bilstol framme, men de har inte sängt av krockkudden(!), jag har påpekat det, men de ser ut som frågetecken när jag nämner det....I sverige tror jag att det finns en avstängningsmekanism med nyckel som brukar sitta i hanskfacket, nog olika på olika bilar, men vår bil här i Thailand har iallafall ingen sådan. Sen handlar det nog också om att Thailand följer usas rekommendationer om att bilstolar i första hand ska vara i baksätet och dessutom framåtvända efter 6 månaders ålder.

Men jag har inte helt gått till botten med frågorna här i Thailand eftersom vi tidigt bestämde oss för att ha bilstolen i baksätet till vår 5 åriga dotter, men nu när vi fått vår son som nu är snart 3v gammal så kommer frågan upp igen. HRVn är som sagt lite trång. Om vi har 2 bilstolar bak så kan mamma sitta mitt emellan, precis på millimetern, lite väl trångt alltså. 

 

För att barnet ska kunna sitta i framsätet(utan bilstol+avstängd airbag) måste de vara över 140cm för att inte skadas av krockkudden, det hjälper tydligen inte att sitta på en bälteskudde som gör att de blir längre.

https://www.motormannen.se/radgivning/barnens-sakerhet-i-bilen/

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig vi hade en slags el-koppling i handskfacket som kunde användas för att stänga av airbagen i Pajeron.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Surin P3 said:

Har för mig vi hade en slags el-koppling i handskfacket som kunde användas för att stänga av airbagen i Pajeron.

Kanske är olika på olika bilmärken? Isåfall är Pajeron intressant för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, Nicholas said:

Man måste ha en stridsvagn i Thailand.

Järnhjul helst.

Absolut, men jag tror att man får montera av kanonen. Järnhjul behövs verkligen, men kaske inte helt godkänt det heller..... Undrar hur komforten är i en Hummer? Undrar just hur mkt likheter det är med Hummer SUV och Hummer som används i strid?

 

Hummer-H3.JPG

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herluf:

Absolut, men jag tror att man får montera av kanonen. Järnhjul behövs verkligen, men kaske inte helt godkänt det heller..... Undrar hur komforten är i en Hummer? Undrar just hur mkt likheter det är med Hummer SUV och Hummer som används i strid?

 

Hummer-H3.JPG

 

Hummer version H1 var i grunden samma bil som den militära HMMWV

 

Hummer version H2 och version H3 (den på din bild) var rena civila SUV.ar som inte hade något alls gemensamt med den militära

 

H3:an var i grunden egentligen en Chevrolet Colorado

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Hummer

https://en.wikipedia.org/wiki/Humvee

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ungefär lika lite om bilar som Trump vet om Rysslands invasion av Krim eller BTT vem om taxipriser i Bangkok men till skillnad från dem besitter jag förhoppningsvis ett uns av sunt förnuft samt lite praktisk erfarenhet.

 

Vi har haft en CRV i 2 år nu och jag tycker det är en riktigt skön bil att köra, jag har förvisso inte jättemycket att jamföra med men i alla fall. Jag har bara kört en Fortuner ett fåtal gånger och det var en av de tidiga modellerna då den verkligen kändes som en pick-up. Den är säkert mycket bättre nu men då var den varken särskilt skön att köra eller sitta i, svärföräldrarna hade en så det blev några turer.

 

Bor man, som du och jag, i Bangkoks utkanter så är ju trånga parkeringsutrymmen en ofrånkomlighet; det är ju inte bara att få in bilen i fickan utan man ska ju dessutom helst kunna ta sig ur bilen också utan alltför många dörrskrap och rent visuellt känns ju Fortunern som något bredare och det kan nog vålla en del onödiga svettningar.

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Atom:

Jag vet ungefär lika lite om bilar som Trump vet om Rysslands invasion av Krim eller BTT vem om taxipriser i Bangkok men till skillnad från dem besitter jag förhoppningsvis ett uns av sunt förnuft samt lite praktisk erfarenhet.

 

Vi har haft en CRV i 2 år nu och jag tycker det är en riktigt skön bil att köra, jag har förvisso inte jättemycket att jamföra med men i alla fall. Jag har bara kört en Fortuner ett fåtal gånger och det var en av de tidiga modellerna då den verkligen kändes som en pick-up. Den är säkert mycket bättre nu men då var den varken särskilt skön att köra eller sitta i, svärföräldrarna hade en så det blev några turer.

 

Bor man, som du och jag, i Bangkoks utkanter så är ju trånga parkeringsutrymmen en ofrånkomlighet; det är ju inte bara att få in bilen i fickan utan man ska ju dessutom helst kunna ta sig ur bilen också utan alltför många dörrskrap och rent visuellt känns ju Fortunern som något bredare och det kan nog vålla en del onödiga svettningar.

 

 

Ja jag håller med, det är nog särskilt besvärligt om man byter upp från en Honda City som vi åker omkring i. 

Vad det gäller komforten så frågade jag grannen som precis köpt en ny Fortuner, enligt honom är den bättre över vägbulor och håligheter än hans Camry. Nu är ju den kanske 10 år gammal så jag vet inte hur den är men andra gånger man åkt dem så känns de riktigt bra. Kanske han bara säger så för han inte vill se illa ut. Jag är inbokad på en testkörning av Fortunern om en dryg timme så får se om det visar på något. Det beror ju på hur det ser ut på "Toyota experience park" bangna trat, en plan väg ger ju inte mycket att gå på.

 

Mazda cx-5 verkar vara ett bättre val, storleksmässigt, så den får vi kolla närmare på. Volvo V60 som vi testat var mycket bra, körde över massor med gupp och skitväg men vet inte om det är värt den extra miljonen den kostar. Det skapar ju också mer ilska att köra dyr bil när moppetaxi etc ibland trycker till backspeglar eller skrapar till när de passerar när man står i bilköer. 

Men även säkerhet när man har småbarn spelar stor roll vilket gör volvon mer attraktiv, vad jag förstår är också CRv bra på detta med bl.a. sidokrockskydd även där bak. En annan granne köpte nyss en crv och verkar nöjd, förutom lite klagande ang bensinförbrukningen men han bytte ju från en eco-bil så det vore väl konstigt annars.

 

/ SatanG

    

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja jag håller med, det är nog särskilt besvärligt om man byter upp från en Honda City som vi åker omkring i. 

Vad det gäller komforten så frågade jag grannen som precis köpt en ny Fortuner, enligt honom är den bättre över vägbulor och håligheter än hans Camry. Nu är ju den kanske 10 år gammal så jag vet inte hur den är men andra gånger man åkt dem så känns de riktigt bra. Kanske han bara säger så för han inte vill se illa ut. Jag är inbokad på en testkörning av Fortunern om en dryg timme så får se om det visar på något. Det beror ju på hur det ser ut på "Toyota experience park" bangna trat, en plan väg ger ju inte mycket att gå på.

 

Mazda cx-5 verkar vara ett bättre val, storleksmässigt, så den får vi kolla närmare på. Volvo V60 som vi testat var mycket bra, körde över massor med gupp och skitväg men vet inte om det är värt den extra miljonen den kostar. Det skapar ju också mer ilska att köra dyr bil när moppetaxi etc ibland trycker till backspeglar eller skrapar till när de passerar när man står i bilköer. 

Men även säkerhet när man har småbarn spelar stor roll vilket gör volvon mer attraktiv, vad jag förstår är också CRv bra på detta med bl.a. sidokrockskydd även där bak. En annan granne köpte nyss en crv och verkar nöjd, förutom lite klagande ang bensinförbrukningen men han bytte ju från en eco-bil så det vore väl konstigt annars.

 

/ SatanG

    

 

Att ge någon råd om vilken bil dom ska köpa. Är lika lätt som att tala om vilken maträtt som är godast.

I slutänden så är det ju dom egna preferenserna som avgör vilken bil som passar bäst.

 

Vad gäller krockkudden på passagerarsidan så kan jag i min Lexus RX 450 i Sverige stoppa in nyckeln i panelen och stänga av den vid behov. Skulle tippa att detta kommer mer och mer i nya bilar.

Det verkar ju orimligt att man ska vara tvungen att besöka verkstan för detta. Då man i bland har vuxna och ibland barn sittande där. Och kan behöva alternera detta.

Har för övrigt påtalat detta för min svåger som har en BMW 230 2006, angående olämpligheten att han son sitter där med airbagen aktiverad. Det går in i ena örat och ut i det andra. Då sonens vilja går före säkerhet.

 

Min Fortuner 2012 som jag har i Thailand känns inte markant sämre i komfort än vad min Lexus gör. Bara att lexus,en har lite flera funktioner.

 

Mitt enda tips är studera vilka funktioner dom olika bilmärkena har och titta på dom som motsvarar dina behov mest. Sen går du på vilken som känns bäst i förhållande till värdeminskning och service och reservdelspriser. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja jag håller med, det är nog särskilt besvärligt om man byter upp från en Honda City som vi åker omkring i. 

Vad det gäller komforten så frågade jag grannen som precis köpt en ny Fortuner, enligt honom är den bättre över vägbulor och håligheter än hans Camry. Nu är ju den kanske 10 år gammal så jag vet inte hur den är men andra gånger man åkt dem så känns de riktigt bra. Kanske han bara säger så för han inte vill se illa ut. Jag är inbokad på en testkörning av Fortunern om en dryg timme så får se om det visar på något. Det beror ju på hur det ser ut på "Toyota experience park" bangna trat, en plan väg ger ju inte mycket att gå på.

 

Mazda cx-5 verkar vara ett bättre val, storleksmässigt, så den får vi kolla närmare på. Volvo V60 som vi testat var mycket bra, körde över massor med gupp och skitväg men vet inte om det är värt den extra miljonen den kostar. Det skapar ju också mer ilska att köra dyr bil när moppetaxi etc ibland trycker till backspeglar eller skrapar till när de passerar när man står i bilköer. 

Men även säkerhet när man har småbarn spelar stor roll vilket gör volvon mer attraktiv, vad jag förstår är också CRv bra på detta med bl.a. sidokrockskydd även där bak. En annan granne köpte nyss en crv och verkar nöjd, förutom lite klagande ang bensinförbrukningen men han bytte ju från en eco-bil så det vore väl konstigt annars.

 

/ SatanG

    

 

Ok då var testkörningen av Fortuner på "Toyota driving experience" avklarad.

Bra test, inte någon jävla meskörning utan här var det slalom med hög fart mellan koner, test av vattenplaning samt hur den fungerar med understyrning på halt väglag.

Betyget blev bättre än väntat vad det gällen känslan av att köra den, känns inte så stor som den ser ut. Även bra funktion vad det gäller understyrning. Vad det gäller ABS så kändes den lite hackig och över vägbulor/trasig väg så får den ok, klart bättre än min Honda City men (liksom prislappen) inte i närheten av känslan i Volvo V60.

 

Får, som sagt, kolla lite närmare på Mazda cx-5då jag har lite förhoppningar på den så jakten fortsätter.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Att ge någon råd om vilken bil dom ska köpa. Är lika lätt som att tala om vilken maträtt som är godast.

I slutänden så är det ju dom egna preferenserna som avgör vilken bil som passar bäst.

 

Vad gäller krockkudden på passagerarsidan så kan jag i min Lexus RX 450 i Sverige stoppa in nyckeln i panelen och stänga av den vid behov. Skulle tippa att detta kommer mer och mer i nya bilar.

Det verkar ju orimligt att man ska vara tvungen att besöka verkstan för detta. Då man i bland har vuxna och ibland barn sittande där. Och kan behöva alternera detta.

Har för övrigt påtalat detta för min svåger som har en BMW 230 2006, angående olämpligheten att han son sitter där med airbagen aktiverad. Det går in i ena örat och ut i det andra. Då sonens vilja går före säkerhet.

 

Min Fortuner 2012 som jag har i Thailand känns inte markant sämre i komfort än vad min Lexus gör. Bara att lexus,en har lite flera funktioner.

 

Mitt enda tips är studera vilka funktioner dom olika bilmärkena har och titta på dom som motsvarar dina behov mest. Sen går du på vilken som känns bäst i förhållande till värdeminskning och service och reservdelspriser. 

 

Tack för tips.

 

Vill bara klarlägga att jag inte förväntar mig att någon annan ska berätta vilken bil jag gillar bäst utan hur de känns för andra och vad de uppfattar som positivt/negativt. Jag ser ingen större skillnad i detta än att fråga om andras råd vad det gäller hotel, resmål, restauranger, flygbolag........ etc.  

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en TOYOTA INNOVA  utan delat baksäte

baksätet är justerbart 

stolarna i bagageluckan slängde jag ut

kor på LPG

och är nojd med den

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...